بازدید 22061
گالیپ دالای، استاد دانشگاه آکسفورد؛

سه تصویر از ایران در محافل آمریکایی و ماهیت هژمونی در خاورمیانه

برجام توافقی چندجانبه بود که در چارچوب اصلی دوجانبه بین ایالات متحده و ایران ساخته و پرداخته شده بود و بنابراین این توافق نمی تواند بدون مشارکت ایالات متحده دوام آورد. برای ایران، این معامله در خدمت اهداف مربوط به امنیتی زدایی و نرمال سازی هویت ژئوپلیتیک ایران و همچنین مزایای دیگر به ویژه اقتصادی بود.
کد خبر: ۸۸۰۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ 24 February 2019

آنچه به اصطلاح «مسأله ایران» خوانده می شود، اروپا را به شدت با دردسر مواجه كرده است. در 13-14 فوریه، ورشو میزبان یک نشست بین المللی بزرگ در مورد ایران با هدف ایجاد یک ائتلاف بین المللی علیه ایران بود. در واقع، انتخاب محل جای تعجب نیست و با توجه به وابستگی های دولت محافظه کار لهستان و دولت ترامپ در ایالات متحده یکی از اهداف اصلی این اجلاس، ظاهرا این است که یک رهیافت ارتدکس در اروپا را در خصوص ایران، عقیم کند، که شامل اعتراض اروپا به اقدام ایالات متحده در خروج از توافقنامه هسته ای با ایران، و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. در مقابل، آلمان، فرانسه و انگلیس اخیرا ابزار سازمانی برای حمایت از مبادلات تجاری با ایران (INSTEX)، که یک مکانیسم حمایتی از سوی اتحادیه اروپا با هدف کمک به تعهدات تجاری با ایران است، راه اندازی کرده اند، که با کمک شرکت های اروپایی از تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران جلوگیری می کند. این تصاویر متضاد، پارادوکس اروپا را در رابطه با «مسأله ایران» نشان می دهد.

دیپلماسی اروپا در لحظه ای نمادین برای ایران اتفاق می افتد. برجام سه سال پیش در ژانویه 2016 تصویب شد. همچنین ما چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران را شاهد بودیم. پس از اعتراضات گسترده، شاه در ژانویه سال 1979 کشور ایران را به مقصد مصر ترک و آیت الله خمینی در فوریه سال 1979 از فرانسه به ایران بازگشت و سنت طولانی حکومت سلطنتی در ایران را متوقف کرد. این امر ایران را در جنگ سرد و دستور کار بین المللی پس از جنگ سرد، وارد ساخت و مسأله ایران از آن زمان تا به امروز، به ویژه در غرب، به قوت خود مانده است.

سه تصویر از ایران در محافل آمریکایی و ماهیت هژمونی در خاورمیانه

مسأله ایران چیست؟

با ارجاع به ایران، سه مفهوم سازی و انواع قالب بندی های مختلف پیش کشیده می شود. برای محافل نومحافظه کار در ایالات متحده آمریکا، ایران اصلی ترین مسأله در تهدیدات ایدئولوژیک و سیاسی است، نه فقط یک چالش ژئوپولیتیک مستقیم. این دیدگاه بر ماهیت حکومت ایران تمرکز می کند، نه آنچه ایران انجام می دهد. این دیدگاه از مسیر عوامل تاریخی، ایدئولوژیک و سیاسی تغذیه می شود. انقلاب ایران در رژیمی به شدت طرفدار ایالات متحده رخ داد. علاوه بر این، دانشجویان انقلابی در نوامبر 1979 سفارت ایالات متحده در تهران را به تسخیر خود درآوردند و بیش از 60 تن از کارکنان سفارت را به مدت 444 روز گروگان گرفتند. این امر به طور قابل توجهی به شکل گیری دیدگاه پایدار امنیتی و سیاست خارجی ایالات متحده در خصوص ایران منجر شده است.

راه حل مورد نظر این اردو تغییر رژیم است. با این حال، به نظر می رسد هیچ توافقی در مورد چگونگی به چنگ آوردن آن وجود ندارد؛ از طریق درگیری مستقیم نظامی و یا مهندسی سقوط سیاسی داخلی که در سال 1991 در اتحاد جماهیر شوروی اتفاق افتاد. این گروه بر این باورند که ایالات متحده آمادگی دارد، مدل شوروی را بر ایران اعمال کند. به نظر می رسد ابزار ترجیحی، اعمال تحریم های جدی علیه بانک های ایران، زیرساخت های مالی و برنامه های موشکی؛ ایجاد یک ائتلاف بین المللی علیه ایران؛ کمک به مخالفان داخلی در داخل ایران؛ و همسویی با دشمنان منطقه ای ایران است. با این حال، هر چه بیشتر ایالات متحده برای تغییر رژیم تلاش می کند، حکومت بیشتر می تواند از این امر برای بسیج مردم پیرامون ناسیونالیسم، مخالفت با امپریالیسم و به نوعی اسلامگرایی استفاده کند. عدم محبوبیت متحدان منطقه ای اصلی ایالات متحده، عربستان سعودی و اسرائیل، فرصت دیگری برای ایران است که از این مسأله به عنوان وسیله ای برای تحکیم در جبهه داخلی استفاده کند که در غیر این صورت، شکننده و آسیب پذیر خواهد بود. ایران و دشمنانش از سطح بالایی از وابستگی متقابل به وجود هم رنج می برند که به دستور کار سیاسی و ایدئولوژیک آنها کمک می کند.

دیدگاه دوم، مسأله ایران را به بحث در مورد برنامه هسته ای و بمب هسته ای تقلیل می دهد. این دیدگاه نه تنها ایران را با بمب های در اختیارش مقایسه می کند، بلکه موضوع بمب را در اصطلاح ایدئولوژیک نیز برملا می سازد. ایران بمب های هسته ای تولید نمیکرد، بلکه در حال توسعه «بمب های اسلامی» بود. با وجود این، این درک تقلیل گرایانه از مسأله ایران منجر به درک دقیقی از آنچه باید به عنوان پیشرفت در ایران به شمار آید، نمی شود. پیشرفت در پرونده هسته ای بلافاصله به پیشرفت در پرونده ایران تسری داده شد. این امر، مسلما، یکی از کاستی های اصلی سیاست رئیس جمهور اوباما در رابطه با ایران بود. وی به ایران از طریق لنز برنامه هسته ای نگاه می کرد. در نتیجه برجام یا توافق هسته ای تا حدودی به عنوان حل و فصل مسأله ایران درک شد.

برجام یک توافق چندجانبه بود که در چهارچوب اصلی دوجانبه بین ایالات متحده و ایران ساخته و پرداخته شده بود و بنابراین این توافق نمی تواند بدون مشارکت ایالات متحده دوام آورد. برای ایران، این معامله در خدمت اهداف مربوط به امنیتی زدایی و نرمال سازی هویت ژئوپولیتیک ایران و همچنین مزایای دیگر، به ویژه اقتصادی بود. با این حال، به رغم چشم انداز قوی مرگ برجام و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران از سوی ایالات متحده، هدف امنیتی زدایی از هویت ژئوپلتیک ایران و نرمال سازی تصویر آن در نظام بین المللی، تا حدی به دست آمده است.

موضع سوم، ایران را از طریق تلاش احتمالی برای هژمونی منطقه ای تصویر می کند. این موضع دانشجویان زیادی در خاورمیانه، به ویژه در خلیج فارس دارد. مطرح کردن امپراتوری به اصطلاح نوظهور ایران یا هلال شیعی، بازتاب چنین خوانشی از مسائل منطقه و جایگاه ایران در آن است. یکی از مانیفست های این دیدگاه، این است که از ایران و ترکیه بخواهید در امور کشورهای عرب دخالت نکنند. با وجود این، همانطور که لوئیز فاوست از دانشگاه آکسفورد استدلال می کند، تاریخ سیاسی خاورمیانه، تصویری دلگرم کننده از ثبات سلسله مراتبی در میان کشورهای منطقه به دست نمی دهد. ماهیت چندپاره و نامتمرکز در خاورمیانه امروز، باعث می شود هیچ قدرت خاورمیانه ای قادر به ادعای هژمونی پایدار نباشد. تغییرات چشمگیر در سرنوشت مصر، عراق، سوریه و ادراک در حال تغییر از جایگاه ترکیه در خاورمیانه طی چندین دهه، نشان دهنده ماهیت "هژمونی" های متزلزل در منطقه است. آنچه به عنوان هژمونی ترسیم می شود، عمدتا یک عکس فوری از یک دوره خاص در امور منطقه ای است و نه یک تصویر منطقه ای طولانی مدت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۷
درهرحال هرچه که هست کام مردم دراین نزدیکی سال جدید تلخ است و گرانی امکان دورهم نشینی راهم ازآنها گرفته.امیدوارم کام مسولین بی تدبیر و رابطه ای هم روزی تلخ سود تا حال مارادرک کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
با وجود مهلت fatf قیمت ارز نه تنها پایین نیامد که فقط امروز نرخ صرافی بانک 1150 تومان افزایش یافت. البته مبادا فکر کنید به خاطر برجام و دولت تدبیر و ... هست، تقصیر احمدی نژاده و شعاری که رو موشک 2 سال پیش نوشته بودند.
ناشناس
| Germany |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
متولدین دهه 60 چوب ندانم کاری خود را میخورند که به خاطر گرفتن چند برگ کوپن بیشتر، شیر یارانه ای و 1000 تومن حق اولاد بیشتر زاد و ولد کردند

به همه شما نوعروسان و نو دامادان میگویم گول حرف های والدین خود و حرف مردم را نخورید که میگن خدا روزی رسونه

در هر دقیقه 10 نفر در آفریقا به دلیل گرسنگی جان خود را از دست نمیدادند


شما کدوم آدمی رو دیدید که در خانواده ثروتمند بزرگ شده باشه و مجرم شده باشه یا اینکه بدبخت بشه
مفسر کبیر
| Netherlands |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
۱۳۱۱
دهه شصتی ها که خودشون نزاییدن

۱۳۰۱
همه اش تخصیر دولت تدبیر است
گفتمان بزن و برقص بلد نیست
این دولت باید برود و تا دولت محمود برگردد
تا دوباره دوش به دوش ژاپن اسلامی حرکت کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
جناب 13:01 صادرات نفتی ایران داره به زیر 1 میلیون بشکه روزانه میرسد، که آنهم محصول همین شعار هاست. چرا کشورهای دیگر تحریم نیستن؟؟؟؟؟ چون حرفی نمیزنند که باعث مصیبت برای مردم بشه
اروپا و امریکا دارند خیلی خوب کار می کنند و کمک به ایران که هر سال نفوذش در منطقه و جهان بیشتر می شود و هم اینکه صادرات غیر نفتی ان هم سال به سال افزایش می یابد
دمتان گرم که با تحریم این مسیر را برای ما باز کردین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
اخبار ایرانی زیاد گوش میکنی مثکه!!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
.حتما تو هم یک آقازاده ای که فشار بهت نمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
صادرات غیر نفتی ایران ؟ کسی نیست مقداری آب به صورتت بپاشد تا از خواب بیدار شید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
اگر جواب درستی دارید به نظر من پاسخ درست و در مون بدهید و نه نظرات دوریالی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
از مغزت گاهی استفاده کن از خونه هم بیا بیرون ببینی اوضاع چجوره
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
یکی از اصلاح طلب ها بعد تحریم ما در ساخت قطعات خودرو چند سطح رشد کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
چند سال پیش می گفتیم که ایران موشک دارد و کار امد یک عده ای امدند و گفتند نه بابا دروغه و ماکته و وقتی که در یک سال گذشته به سوریه و عراق زدند یک مدت زمانی ساکت شدند و بعد رفتند به مرحله تشکیک که روس ها دادند
و همچنان این افراد مریض فکر در کشور که ان هم از خارج تغذیه می شوند در کشور داریم
دوران شما به سر امده مانند
اربابتون امریکایی ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
داری از صادرات غیر نفتی حرف میزنی بگو ببینم صادرات غیر نفتی ما اصلا چی هست صنایع سنگین داریم ماشین الات صنعتی تولید میکنیم.
کارخانه های بسیاری داریم؟
نکنه منظور شما همون خام فروشی سنگ و فلز و ... هست یا همین محصولات کشاورزی و دامی که داره روز به روز بیشتر میشه و سفره مردم داره روز به روز تنگ تر میشه گاو و گوسفند خودمان را صادر میکنند و بعد گوشت یخ زده برزیلی وارد میکنن

این منابع بی پایان نیستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
صادرات غیر نفتی ایران در چند سال گذشته۲۵ میلیارد دلار بود و الان رسیده به ۵۰ میلیارد دلار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
شما امسال را می بینی که گوشت و این چیزها وارد می کنند من پارسال و دوسال گذشته که صادرات بیشتر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
خام فروشی فقط در نفت داریم و به ان صورت خام فروشی به صورت کلی نداریم ولی نیمه خام داریم
من می شمارم تا یک کمی شما از خانه بیرون رفتنت ملطفت شوی
!!
صادرات فولادی اسمش هست صنعتی یا حتی همین پراید لکنده هم هست صادرات صنعتی یا توربین های بادی و گازی اسمش هست صنعتی و یا صادرات تراکتور و یا صادرات شیشه یا صادرات دارو و پزشکی و کشاورزی هم جز ان است
ولی هنوز به ان حد صادرات نرسیدیم ولی تا چند سال دیگر خواهیم رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
به اشتباه مثبت دادم...حواسم نبود
در بخش دوم مطلب جالبی نوشته شده که نشان می دهد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با چه ظرافتی توانسته حل و فصل موصوع هسته ای به حل وفصل موضوعات دیگر تسری داده و اوباما را به این باور برساند که فشارهای دیگر را از روی ایران بردارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
تویی که وجود صادرات غیر نفتی رو نفی می کنی درحالی که صادرات نفت هم تحریم شده و به کمتر از ماقبل برجام رسیده پس فکر می کنی با چی داری زندگی می کنی؟
بهرحال دیر یا زود این مملکت بتید راهشو از نفت جدا میکرد. هرچه زودتر بهتر. اشکالش فقط به فنا رفتن عمر امثال من جوان هست که فدای رانت و اختلاس و درصد کمتری اینده بهتر کشور میشه.
پاسخ ها
مفسر کبیر
| Netherlands |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
احسنت
نفت عامل بدبختی است
نمونه اش نروژ و امریکا و امارات
چقدر بدبخت هستن
آنها هم باید راه ما را بروند
یلنی کاری کنند که تحریم نفتی شوند تا نفتشان فروش نرود
و سپس خوشبخت شوند
عین ما
مسئولان آمریکا غلط یا درست هر کاری می کنند در نهایت به سود مردم آمریکا تمام می شود
باسلام
از زمانی که امریکا خود سرانه از برجام خارج شد در حقیقت ما هم بی خودی به برجام دل بستیم اگر مسئله شورای امنیت نبود ما هم از ان خارج می شدیم وتوافق حاصله را اتش می زدیم اما تصمیمات روی مصلحت گرفته می شود اما بیاید دیگر صحبت از برجام نکنیم بلکه روی توانایی های خود کاملا متمرکز شویم یعنی تمام هم و غم خود را روی تولید ودستیابی به تکنو لوژی های جدید در این زمینه بپردازیم واز اسارت اروپا وامریکا وسایر کشور هایی که می خواهند ما از نظر نیاز های داخلی در چنگ انها باشیم ازاد شویم . ازادی و استقلال واقعی در همه زمینه ها منجمله اقتصادی و سیاسی یعنی همین .امروزه درست است که کشورهایی مثل چین و ژاپن و کره جنوبی از تکنولوژی های امریکا واروپایی استفاده می کنند ولی از نظر تولیداتی که به ان نیاز دارند وبه سایر کشور ها هم صادر می کنند مرگ بر امریکای واقعی را اینها گفته اند ما مثلی داریم که می گوید ، به عمل کار براید به سخندانی نیست .شعار و سخندانی و سخنرانی یک درصد کار است نود و نه درصد ان در عمل و جایی دیگر است ما بعد از جنگ تقریبا سی سال فرصت داشتیم ولی برخی راه انحراف و کج را طی کردند و متاسفانه همچنان راه انحرافی را می پیمایند . گرانی حاصله امروزه هم هر چند صد در صد خواسته دولت فعلی است و دلیل روشنی هم دارد وقتی هشتاد در صد دامد نفتی صرف هزینه های نظامی ،صدا و سیما و سایر دستگاه های ذیربط شود و اندکی صرف عمرانی که البته هیچ چاره دیگری هم نیست تا صد سال اینده هم همین روال وسخت تر هم خواهد شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
امثال تاج زاده و عبدی نمیذارن وگرنه اجازه میدادن سپاه ماشین تولید کنه بعد این دوتا خودروساز منتاژ کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
شاهنامه آخرش خوشه!!!!!!!
مفسر کبیر
| Netherlands |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
باید کمپلت شرکت های بی ثمر خصوصی را پلمپ کنیم و بدهیم سپاه بسازد
از این مقاله اینطور نتیجه گیری میشود که هژمونی در منطقه برای کشور های منطقه امکان پذیر نیست.
در نتیجه میتوان اینطور فهمید که همسویی و اتحاد و رعایت حق مساوی بین کشور های منطقه می تواند راه حلی باشد و بخصوص در مقابل خارجی ها اگر بد خیم شوند.

یعنی صلح و احترام متقابل و مسلما حق تعیین سرنوشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
هر روز اختلافات با کشورهای همسایه داره زیاد میشه ! شما میگید همسویی و اتحاد؟؟؟
اتحاد رو نخاستیم دنبال جنگ افروزی نباشن
مفسر کبیر
| Netherlands |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
نمی شود
وقتی بقیه ناقص فکر میکنند ما نمی توانیم تحمل کنیم
آنها هم فکر میکنند ما ناقص فکر میکنیم
جنگ جنگ تا پیروزی
دولت ایران متاسفانه تاکنون از این فرصت اجباری هم به خاطر تحریمها وهم به خاطر اختلافات ترکیه وروسیه وهم قطر با عربستان ودیگرعربها ی همسایه اش بنای خود اتکایی نداشته است و به درستی استفاده نکرده است تا هم وابستگی به نفت را از بین ببرد وهم الان که محصولات غیر نفتی ما را به دلیل کاهش ارزش پول ملی ایران مشتری زیادی از کشورهای اطراف دارد مدیریت نمی کند و صادرات یله وبی برنامه وبدون کیفیت که از روسیه برگشت می خورد ویا فله ای صادر کردن محصولات کشاورزی وعدم بسته بندی ویا استاندارد سازی به قطر وغیره که ضعف دولت را می رساند باعث فرصت سوزی برای ایران شده است .مفسرین آگاه سیاسی اقتصادی دنیا می گویند ترامپ با استفاده بی رویه ونادرست تحریم کشورهای مختلف و ابزار دلار باعث فروپاشی نظام سرمایه داری غرب می شود واین شروع شده است ولی دولت ما نگاهش را از غرب بر نمی دارد وبدنبال اروپای بی خاصیت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
مشکل اصلی اقتصاد ما سیاست خارجی ماست،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
ایران در پی ایجاد هژومونی نیست بلکه فقط از آرمانهای انقلاب اش به صورت جسته گریخته دفاع میکنه و این حرف حق درمیان ملت های منطقه پر طرفداره و خود به از عوار ض جانبی اون ایجاد هژومونی برای ایران هست.
این چه ترجمه ای بود خدایش تابناک ...
تحلیل جالبی بود که اقای اباما نماد طیف سومی است که با ایران خواست نزدیک شودلیکن بخشی از مدیران ایرانان را پس زد، ترامپ بنوعی نماد طیف دوم است که خواهان مهار ایران وتبدیل ان به دولت بیطرف وبعدا دوست است.
طیف سوم منتظر حمله ایران مشابه سناریو پرل هارلبر بوده و معتقدند با تداوم نارضایتی داخلی جامعه جهانی همسو باانها خواهد شد. سخنان برخی ا ز مقامات دولتی در عدم امکان رابطه سازی با غرب و عدم پذیرش قوانین پولشویی جرقه امید این گروه برای تکرار سناریو عراق در برابر ایران است
ایران دنبال ثبات منطقه است وقتی چابهار میسازه تا افغانستان گندم صادر کنه این یعنی چی ولی امریکا در افغانستان خشاش می کار یه عده غرب زده نادان امریکا را قدیس میدونن واقعا نادان هستند
فکر خربزه کن که نان اب است ، ملت به فلاکت افتادن تابی داره جوک میگی
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
فکر نان کن که خربزه آب است
ترامپ اگر چه زحمت زیادی برای ما درست کرد ولی بزرگترین ضرر را هم به خود آمریکا زد و آن از بین بردن اعتماد به آمریکا در دنیا بود . دنیا فقط ایران نیست که خیلی راحت از یک تعهد نظام سیاسی آمریکا کنار بکشی و آب از آب تکان نخورد . همچنین فقط سعودی نیست که جنایت در مکان سیاسی و دولتی انجام شود و با پول همه چیز را حل شود . دیگر کشورها هم عملکرد آمریکا را رصد می کنند و در معاهدات خود با آمریکا این را لحاظ خواهند کرد . تاریخ همیشه شاهد ظهور و اوج و افول ابرقدرتهای مختلف بوده است و هیچگاه یکی برای همیشه ارباب دنیا باقی نمانده است .
چقدرحرف زدن اسونه
داریم به جاهای خوب قصه نزدیک میشویم
" بمب های اسلامی "را نگرفتم که چه نوع بمبیه . ؟
از مسئولین همیشه در صحنه و زحمت کش و خادم ملت تقاضا دارم راهنمایی کنند .
چرا منبع مقاله ذکر نشده؟
کسانی که در صف خرید دلار وسکه ایستاده اند وطن فروش هستند.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
اوناییکه مردم به این روز انداخته اند پس چی هستند؟
در كشوري كه مسئولان آن به دنبال منافع شخصي و گروهي خود هستند هيچ اتفاق سازنده اي نمي افتد و مردم يك راه دارند مديران و مسئولان را بدون هيچ ملاحظه اي پاسخگو كنند . بايد يك راهي براي پاسخگويي مسئولين پيدا كرد
خلاصه اینکه از نظر اکثریت مردم ، آنچه مهم و حیاتی است ، قیمت دلار و گوشت و بنزین و خودرو و مسکن است ، و ما را هیچ کاری با دسته بندی های منطقه ای نیست ،
اگر صلاح مردم را می خواهید به گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی در مرزهای شرقی مان همت کنید و خاورمیانه را به حال خود رها کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار