بازدید 20808
المانیتور عنوان کرد؛

وحشت اردن از طرح جدید ترامپ/ چرا اردن، اسرائیل را تنها برنده کنفرانس ورشو می‌داند؟

اردنی‌ها به شدت نسبت به حضور کشورشان در نشست ورشو که با حمایت آمریکا در ۱۴ فوریه در لهستان برگزار شد عصبانی هستند. آن‌ها بر این باورند که هدف اصلی کنفرانس ایجاد اتحاد میان اعراب و اسرائیل برای مقابله با ایران نبوده و از سوی دیگر، مخالفت خود را با حضور نتانیاهو در کنار وزرای خارجه کشور‌های عربی در یک اتاق را اعلام کردند و از آن به عنوان گامی برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشور‌های عربی نام بردند.
کد خبر: ۸۷۹۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹ 20 February 2019

با وجود اینکه یک هفته از پایان کنفرانس ورشو با محوریت آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای عربی می گذرد، همچنان واکنش ها و تحلیل های زیادی در مورد این کنفرانس ارائه می شود.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، برخی تحلیل ها حاکی از آن است که به رغم محوریت ضد ایرانی کنفرانس، مسأله اعراب و اسرائیل و عادی سازی روابط میان ها، دستور اصلی کنفرانس بوده است. به همین جهت، بسیاری از ناظران رژیم اسرائیل را برنده اصلی این نشست دانسته اند!

در این رابطه، وبگاه آمریکایی «المانیتور» به دیدگاه اردنی ها در مورد کنفرانس ورشو پرداخته و نوشته است: اردنی‌ها به شدت از حضور کشورشان در نشست ورشو که با حمایت آمریکا در ۱۴ فوریه در لهستان برگزار شد، عصبانی هستند. آن‌ها بر این باورند که هدف اصلی کنفرانس ایجاد اتحاد میان اعراب و اسرائیل برای مقابله با ایران نبوده و از سوی دیگر، مخالفت خود را با حضور نتانیاهو در کنار وزرای خارجه کشور‌های عربی در یک اتاق را اعلام کردند و از آن به عنوان گامی برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشور‌های عربی نام بردند.

این در حالی است که «أیمن الصفدی» وزیر خارجه و امور مهاجران اردن با اعلام حضور در این کنفرانس گفته بود که هدف از مشارکتش در نشست ورشو تأکید بر موضع ثبات اردن درباره قضیه فلسطین است.

الصفدی در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «به همراه نمایندگان هفتاد کشور در کنفرانس «تقویت آینده صلح و امنیت منطقه» در ورشو شرکت می‌کنم تا بر موضع ثابت اردن تأکید کنم و آن اینکه هیچ صلح فراگیری بدون تحقق حق آزادی ملت فلسطین و تشکیل دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس وجود ندارد.»

وحشت اردن از طرح جدید ترامپ/ چرا اردن، اسرائیل را تنها برنده کنفرانس ورشو می داند؟

 

اردن این دیدگاه ایالات متحده و کشورهای خلیج فارس را نپذیرفته که ایران دلیل شماره یک بی ثباتی منطقه است. پادشاه عبدالله همواره تأکید کرده که حل و فصل اختلافات فلسطینی و اسرائیل با یک راه حل دو جانبه، دروازه ورود به ثبات و صلح منطقه ای است. اردن در عین حال که از سیاست های منطقه ای ایران انتقاد کرده است، اما ترجیح داده عضوی از اتحاد ضد ایران نباشد.

به طور مشخص، فلسطینی ها نیز دعوت برای حضور در این کنفرانس را رد کرده و از کشورهای عربی خواستند این نشست را تحریم کنند. مقامات فلسطینی نشست را به عنوان یک توطئه برای تضعیف نهضت و جنبش آنها توصیف کردند.

ذکر این نکته اهمیت دارد که اردنی ها چاره ای جز شرکت در کنفرانس نداشتند؛ به این جهت که آمریکا بزرگترین پشتیبان مالی و نظامی اردن است که در سال 2018 بیش از 1.5 میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است.

در حالی که مفسران و تحلیلگران اردنی بر این باورند، کنفرانس ورشو یک شکست بوده است و هیچ توافق رسمی در مورد هیچ مسأله ای وجود نداشت، بیشتر آنان بر این باورند که این کنفرانس، گام نخست برای تحقق «معامله قرن» ترامپ برای سازش میان اعراب و اسرائیل بوده است.

جرارد کوشنر، مشاور ارشد و داماد ترامپ نیز در این کنفرانس حضور داشت و اعلام کرد پس از انتخابات ماه آوریل اسرائیل، از طرح معامله قرن رونمایی خواهد شد. براساس گزارش هایی، قرار است کوشنر در همین ماه به کشورهای عربی خلیج فارس سفر کند تا اجزای اقتصادی این طرح را افشا نماید. این در حالی است که این طرح با در نظر گرفتن منافع اسرائیل، با منافع اردن تعارض جدی دارد و می تواند امنیت و تمامیت ارضی اردن را خدشه دار کند.

به همین جهت، اردنی ها به شدت از مخالفت با این طرح و واکنش احتمالی ترامپ به هر گونه مخالفت از سوی امان نگران هستند.

در این رابطه، باسم التوویسی، تحلیلگر سیاسی اردنی، خاطرنشان کرد، تنها برنده در کنفرانس ورشو، اسرائیل بود. وی افزود: پرسش بزرگ اکنون این است که آیا ایالات متحده موفق به تشکیل یک ناتو عربی خواهد شد که شامل اسرائیل برای مقابله با ایران نیز باشد؟

به نظر می رسد، اردن باید در ماه های آینده شاهد فشار از سوی آمریکایی ها برای پیوستن به ائتلاف ضد ایرانی و پذیرش طرح معامله قرن ترامپ خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۱
مردم بجای تشریفات نوروز و سفرهای پرهزینه به فکر خانواده‌های تحت‌فشار اقتصادی باشند‌، شنیده شده یک‌چهارم مردم ایران اضافه وزن دارند و این بخاطر غذای اضافه است که باید کم شود و بیشتر آنها را بجویم، استفاده از سبزیجات نیز از #گوشت بهتر است
دنبال سوژه می گردند تا همچنان وهابیت تندرو آل سعود رهبری ملت عرب را در دست داشته باشد ولی افسوس ملت عرب خسته تر و انقلابی تر از آن شده است که همچنان از افکار تندرور وهابیت آل سعود عربستان پیروی کند. برجسته کردن مشکلی بنام ایران شیعه هیچ وقت باعث نمی شود اعراب میانه رو حذف شوند یا تغییر موضع به نفع جریان تندرو وهابیت دهند. بلکه برآگاهی ملت عرب افزدوه می شود که وهابیت تندرو ملت را به بی راه می برد. گذر زمان به نفع ایران است.
دنیا به کام صهیونیست هاست

علتش معلومه : اتحاد یهودیان
اگر هم می خواین پول رو در کشور های دیگه هزینه کنیداقلا اینجوری هزینه کنید که صرف داشته باشه
برخلاف تصور حضرات درایران ترامپ در اجلاس ورشو موفقیت عظیمی در اجماع جهانی برعلیه ایران کسب نمود و
عربها از پس ایران بر نمی آیند و بلاخره فلسطین را رها خواهند کرد تا در مقابل ایران کم نیاورند به تبلیغات ضد اسرائیلی عربها نگاه نکنید سیاستهای عربها کاملا در راستای تثبیت موجودیت اسرائیل است آنان ایران را در یمن و سوریه سرگرم می کنند تا موجودیت اسرائیل تبیت شود و بلاخره از ترس ایران با اسرائیل از در دوستی و رابطه درخواهند آمد
برعکس نوشتی تابی خان
180درجه برعکس
برنده هر کی بوده خوشبحالش ولی ایران ضرر بزرگی کرده
در واقع اردن و حکومت ان تاکنون بعنوان نگهدارنده امنیت مرز زمینی مهم اسرائیل با جهان خارج ان بوده اند. این ماموریتی است که به شاه های اردن و حکومت ان داده شده بوده است. بدلیل اهمیت فوق العاده ای که تاکنون حفظ ارامش در این مرزها برای صهیونیستها داشته است سیاست خارجی اردن همواره یک سیاست ملایم بوده است که از ورود جدی به درگیری های منطقه ای خودداری میکرده اند (تا حدی شبیه این سیاست را برای مصر هم نوشته اند ولی البته اهمیت مصر برای اسرائیل بمراتب کمتر از اهمیت اردن است بخاطر مرزهای زمینی طولانی و مسائل کرانه باختری). علی ایحال اگر رابطه اعراب با اسرائیل خوب شود اسرائیل نیاز بسیار کمتری به این کمربند امنیتی یعنی اردن دارد و این درست همان چیزی است که مقامات اردن را سراسیمه کرده است. پادو و محافظی که ممکن است اخراج شود. داستان این است.
تابناک! انتظار میرود که منتشر کنی.
معامله قرن مثل بقیه طرح ها شکست خواهد خورد چون این طرح اگر دارای موارد زیر باشه باز هم محکوم به شکست میباشد اگر قدس قدیمی به فلسطنی ها داده بشه اگر تمام مناطق فلسیطینی شرقی بهم پیوسته بشوند و غزه به مصر واگذار بشه برای مدیریت اگر هم به فلسطینی ها توسط اعراب کمک جهت بازسازی اقتصاد بشه حتی اگه بلندی های جولان به سوریه و شبعی به لبنان باز گردانده بشه، چرا که فلسطین چیزی نیست جز محدوده ی از بحر تا نهر از مدیترانه تا رود اردن و از شمال در سوریه و لبنان و از جنوب تا سینا و دریای سرخ
همه وقت همه چیز بر علیه ایران و به سود دیگران تمام میشود
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی