بازدید 25675

مجمع تشخیص باز هم تصمیم‌گیری درباره «پالرمو» را به تعویق انداخت + جزئیات بحث‌ها و تصاویر

لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) که مورد اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است، در حال بررسی نهایی از سوی اعضای مجمع است. لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو، یکی از چهار لایحه مربوط به برنامه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است.
کد خبر: ۸۷۸۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 16 February 2019

در جلسه صبح امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی بررسی شد که مطابق با نظر حاضران، موضوع برای بررسی بیشتر به جلسه دو هفته دیگر موکول شد.

به گزارش «تابناک»؛ ساعت 9 صبح امروز جلسه بررسی لایحه پالرمو یا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) که مورد اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است، در حال بررسی نهایی از سوی اعضای مجمع است. لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو، یکی از چهار لایحه مربوط به برنامه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است.

پیش از این اعلام شده بود، قرار است در این جلسه اعضای مجمع در ارتباط با موضوع پالرمو به جمع‌بندی نهایی برسند.

آغاز نشست مجمع تشخیص برای تصمیم‌گیری در خصوص «پالرمو»

«لعیا جندی»، معاون حقوقی رئیس جمهور ـ که در چند جلسه اخیر به عنوان نماینده دولت و موافق تصویب این لایحه در جلسات مجمع حضور داشته ـ در ارتباط با تلاش دولت جهت تصویب این لایحه اظهار کرد: دولت تلاشش را کرده و با نهادهای دیگری که درگیر بودند از جمله مجمع تشخیص هماهنگی داشته و لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را پیش برده، که تصویب شده و آیین نامه‌هایش هم به سرعت نوشته شده است، ولی دو لایحه دیگر مانده؛ اما توقع دولت این بوده که این دو لایحه نیز پیش رود.

بررسی این لایحه در جلسه قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام (روز ششم بهمن) با حضور تعدادی از فقهای شورای نگهبان، وزرای امور خارجه و امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و رؤسای کمیسیون های قضایی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت، ولی تصمیم‌گیری درخصوص آن، بدون رأی گیری از اعضای مجمع بی‌نتیجه ماند.

در این جلسه، نخست گزارش کمیسیون های سیاسی ـ دفاعی و حقوقی ـ قضایی مجمع ارائه شد و در ادامه، رؤسای کمیسیون‌های قضایی و امنیت ملی مجلس و سپس وزرای امور خارجه و اقتصاد و نیز رئیس کل بانک مرکزی و معاون حقوقی رئیس‌جمهور دیدگاه‌هایشان را به نمایندگی از مجلس و دولت مطرح کردند اما باز هم مجمع در این خصوص به رأی گیری و تصمیم نرسید و مقرر شد، برای بررسی بیشتر و اظهار نظر موافقان و مخالفان به نشست آینده مجمع موکول شود.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان جلسه گذشته مجمع در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد: ما در پی اینیم که آن چه به منافع ملی مربوط و در بهبود زندگی مردم مؤثر است و نیز آنچه به ‌نفع نظام و انقلاب است مدنظر قرار دهیم. مجمع آخرین سنگر منافع ملی است و ما نمی‌توانیم تحت تأثیر فشارها قرار بگیریم؛ باید آن چه به‌ نفع ملت و کشور است، پیش ببریم.

محسن رضایی، حق تحفظ ایران را یکی از مباحث جدی مرتبط با پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو دانست و افزود: موافقان در خصوص رفع ابهام و مخالفان درباره حق تحفظ صحبت خواهند کرد؛ یکی از موضوعات جدی همین مسأله حق تحفظ است؛ اما ابهامات بیشتری هم هست که در آینده موافقان و مخالفان صحبت می‌کنند و در مجموع، مجمع تصمیم خواهد گرفت.

لایحه پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی "پالرمو" یک بار در شورای نگهبان و هیأت عالی نظارت مجمع، بررسی و ایرادهایی به آن وارد و به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد؛ اما مجلس بر مصوبه اش اصرار و آن را برای تعیین مصلحت به مجمع ارجاع کرد. طبق آیین نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصویب لایحه امروز به کسب حداقل دو سوم آرا نیاز دارد.

روایت محمدی عراقی از جلسه امروز مجمع
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۳:۵۴

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به دلیل اقدامات اخیر اتحادیه اروپا دیدگاه‌های مخالفان کنوانسیون پالرمو تقویت شده است.

 آیت‌الله محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جزئیات جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: جلسه امروز حدود سه ساعت به‌طول انجامید که احساس می‌کنم به دلیل اقدامات اخیر اتحادیه اروپا دیدگاه‌های مخالفان کنوانسیون پالرمو تقویت شده بود.

وی افزود: استنباط من این است که رئیس محترم مجمع نیز نظرش نسبت به گذشته تغییر کرده بود. ۹ نفر از اشخاصی که نوبت برای صحبت گرفته بودند، نوبت به آن‌ها نرسید و با رای اعضای قرار شد در جلسه دیگری این موضوع بررسی شود که نماینده دولت نیز در این‌رابطه رای مثبت داد لذا امروز به رای‌گیری نرسیدیم.

آیت‌الله محمدی عراقی با بیان اینکه بیشتر کسانی که امروز به بیان دیدگاه خود پرداختند، مخالف تصویب پالرمو بودند، درباره جو حاکم بر مجمع پیرامون این لایحه، خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم با مواضع اخیر اتحادیه اروپا، کفه مخالفان پالرمو تقویت شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضع آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار داشت: ایشان پیش از این موافق تصویب پالرمو بودند، اما بنظر من امروز ایشان نظرشان کمی تغییر کرده است.

وی درباره جوسازی‌های صورت گرفته درخصوص به‌طول انجامیدن بررسی پالرمو در مجمع، گفت: به آیت‌الله آملی لاریجانی عرض کردم که این نقطه قوت نظام ما است که نهاد‌های قانونی اختیارات خاص خود را دارند. اینجا جمهوری اسلامی است و مانند آمریکا نیست که ترامپ یک‌شبه از یک کنوانسیون خارج شود. جمهوری اسلامی ایران نهاد رهبری، مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... دارد که هرکدام اختیارات خود را دارند.

آیت‌الله محمدی عراقی تاکید کرد: هرچیزی مخصوصا موضوع معاهدات بین المللی باید روال قانونی خود را طی کند.

توکلی: «کفایت مذاکرات» درباره پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت رای نیاورد
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۳:۰۳

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «کفایت مذاکرات» اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی پالرمو در جلسه امروز رای نیاورد.

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع بررسی لایحه پالرمو، اظهار داشت: جلسه امروز هیچ مصوبه‌ای نداشت و از آنجا که فرصت برای اظهار نظر اعضا کافی نبود، بررسی دستور جلسه که پیوستن ایران به کنوانسیون بین المللی پالرمو است به جلسه دیگر موکول شد.

وی ادامه داد: تعداد کثیری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد صحبت کردن در رابطه با لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو را داشتند که به همه آنها نوبت صحبت کردن نرسید و از آنجا که موضوع اهمیت دارد، «کفایت مذاکرات» رای نیاورد و مقرر شد جلسه بررسی‌ها تمدید شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا عدم حضور رئیس جمهور در جلسه مورد اعتراض دیگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت یا خیر؟ بیان کرد: رئیس جمهور هم مانند سایر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است و در این دوره در هیچ کدام از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور نداشته است.

توکلی خاطرنشان کرد: از آنجایی که پیوستن ایران به پالرمو مهم است و به معیشت مردم ارتباط دارد به نظرم با پذیرش این لایحه وضع معیشت مردم سخت‌تر می شود و من سعی می‌کنم از موافقت با قوانینی که وضع مردم را سخت کند، اجتناب کنم.

مصباحی مقدم: هنوز نوبت به ۹ عضو مجمع تشخیص برای نطق درباره «پالرمو» نرسیده است
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۳:۰۲

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام وی با اشاره به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ میان ثبت‌نام‌کنندگان جهت ایراد نطق موافق و مخالف درباره لایحه الحاق به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پالرمو ۹ نفر دیگر باقی مانده‌اند، گفت: مباحث بین موافقان و مخالفان جدی و قوی است.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موکول شدن مجدد تصمیم‌گیری نهایی درباره لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی در نشست امروز مجمع گفت: مباحث بین موافقان و مخالفان جدی و قوی است، از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این رو اعضای مجمع امروز نیز به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نتیجه نرسیدند.

وی با اشاره به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ میان ثبت‌نام‌کنندگان جهت ایراد نطق موافق و مخالف درباره لایحه الحاق به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پالرمو ۹ نفر دیگر باقی مانده‌اند، اظهار داشت: امروز تعداد اعضا با وجود غیبت برخی اعضای در حد نصاب بود و مجمع قانوناً می‌توانست تصمیم نهایی را درباره پالرمو بگیرد، اما به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درازا کشیدن سخنان موافقان و مخالفان فرصت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رأی‌گیری نرسید.

گزارش تصویری جلسه امروز مجمع
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۲:۰۸

تصمیم‌گیری درباره «پالرمو» بار دیگر به آینده موکول شد
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۲:۰۴

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملّی (پالرمو) را به نشست بعدی خود موکول کردند.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست امروز شنبه ۲۷ بهمن بار دیگر تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملّی (پالرمو) را به نشست بعدی خود موکول کردند.

بنابر این گزارش، نشست امروز مجمع نیز تماماً به ادامه طرح نظرات موافقان و مخالفان این لایحه اختصاص داشت و فرصت به رأی‌گیری نهایی درباره پالرمو نرسید.

غیبت دو تن از سران قوا در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۱:۴۸

برگزاری جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با دستور کار قرار گرفتن الحاق ایران به لایحه پالرمو با حاشیه‌هایی همراه بود.

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (شنبه ۲۷ بهمن) به ریاست آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در حالی آغاز شد که با غیبت دو تن از سران قوا از جمله علی لاریجانی و حجت‌الاسلام حسن روحانی همراه بود.

گفتنی است که علت غیبت رئیس مجلس در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس درباره لایحه بودجه سال آینده کشور است.

از جمله غایبان دیگر این جلسه محمدجواد ظریف است که علت غیبتش به سفر اخیر او به مونیخ برمی‌گردد و از لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور و فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد از جمله افرادی هستند که در جلسه امروز مجمع حضور دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی