بازدید 11943
۸

سنگ ۴ میلیارد ساله زمین در ماه کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ 15 February 2019

به گزارش «تابناک» به نقل از میزان، دانشمندان استرالیایی در هفته‌های اخیر کشف شگفت انگیزی در مورد یک قطعه سنگ که توسط فضانوردان ماموریت آپولو ۱۴ به زمین آورده شده، داشتند.

در مقاله‌ای که در نشریه‌ی زمین و علوم سیاره‌ای چاپ شد، دانشمندان بر این باورند که این تکه سنگ احتمالاً بعد از برخورد سیارکی با سیاره زمین و در میلیاردها سال پیش به ماه پرتاب شده است.

طبق گفته گاردین، این سنگ در ماموریت موفقیت آمیز آپولوی ۱۴ در سال ۱۹۷۱ (سومین ماموریت فضایی) از ماه، به زمین منتقل شده است. فضانوردان آلن شپارد (Alan Shepard)، استوارت رووزا (Stuart Roosa) و ادگار میچل (Edgar Mitchell) چندین روز بر روی ماه، آزمایش‌ها و مشاهدات خود را انجام دادند و شپارد و میچل در حدود ۳۳ ساعت فضایی (منظور از ساعت فضایی، میزان زمان به وقت ماه است) بر روی ماه پیاده‌روی کردند.

فضانوردان در حدود ۴۲ کیلو سنگ با خود آوردند. این سنگ‌ها می‌تواند اطلاعات قابل توجهی از ترکیبات و نحوه توسعه ماه در اختیار دانشمندان و ما قرار دهد. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که حداقل یکی از سنگ‌هایی که توسط شپارد و میچل از ماه آورده شده‌اند، ممکن است، واقعاً متعلق به زمین باشد.

طبق گفته پروفسور الکساندر نیمچین (Alexander Nemchin) از کالج علوم زمین و سیاره‌ای دانشگاه Curtin در غرب استرالیا، ترکیب یکی از این سنگ‌ها بسیار به گرانیت شبیه است و مقدار قابل توجهی کوارتز داخل آن وجود دارد. جالب است بدانید که کوارتز به طور طبیعی در زمین ایجاد می‌شود و بر روی ماه به ندرت وجود دارد.

این تیم، زیرکون (zircon) یافت شده در این سنگ را تجریه و تحلیل کردند. این ماده معدنی متعلق به گروه نئو سیلیکات است که در زمین و ماه یافت می‌شود. آن‌ها کشف کردند که زیرکون موجود در این سنگ با اشکال زمینی سازگار است و این زیرکون قبلاً در ماه دیده نشده است. دانشمندان همچنین نتیجه گرفتند که این سنگ در یک سیستم اکسیداسیون ایجاد شده و این شرایط برای ماه بسیار غیرعادی است.

همچنین اعتقاد دارد که شواهد قوی برای اثبات اینکه این سنگ متعلق به ماه نیست و در اصل متعلق به زمین است، وجود دارد. البته این احتمال نیز وجود دارد که این سنگ در شرایط مشابه زمین بر روی ماه به وجود آمده باشد، اما این استدلال بعید است؛ بنابراین تیم تحقیقاتی نظریه‌ای که سنگ بعد از تشکیل به ماه منتقل شده است را مطرح کرده‌اند.

طبق گفته گاردین، دانشمندان بر این باورند که در مراحل اولیه شکل‌گیری زمین، ممکن است، سیارک‌ها و شهاب سنگ‌هایی با زمین برخورد کرده و موجب تکه تکه شدن سنگ‌های روی زمین شده و سنگ‌ها را به فضا پرتاب کرده باشند.

در واقع برخورد سیارک‌ها با زمین در میلیاردها سال پیش بسیار شدید بوده به حدی که سنگ‌ها از زمین به فضای ما بین زمین و ماه پرتاب می‌شدند. این نظریه توضیح درستی در مورد اینکه این سنگ چطور شرایط شیمیایی سازگار با زمین را دارد، ارائه می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
شاید هم برای موفقیت آمیز نشان دادن ماموریت خود 42 کیلو از سنگ های زمین را بار زده اند
چه زیبا خداوند فرموده اول زمین خلق شده بعد آسمانها
یک احتمال دیگر هم وجود دارد.
اصولا سفر به ماه صورت نگرفته و ناسا سنگی را به اسم سنگ ماه به مردم قالب کرده است.
در هر صورت داستان سفر به ماه با امکانات 60 سال پیش، کمی باورناپذیر می نماید.
یه احتمال قوی تر هم این است که کلا برنامه رفتن امریکاییها به ماه و آوردن این سنگ دروغ بوده ....امریکاییها کلا دروغ زیاد میگن....
شاید اصلا این سنگها از ماه نیامده و ناسا سر مردم دنیا کلاه گذاشته
خیلی احتمال احمقانه ای دارد !
- شهاب سنگی با آنچنان شدتی به زمین برخورد کند که قطعات جدا شده از زمین بتوانند از جاذبه زمین خارج بشن
- تعداد این سنگ ها چقدر زیاد باشد که یکیشون بتونه به ماه برسه
- از میان اینهمه سنگ موجود در ماه ، دست برضا این سنگ رو فضانوردان بیارن زمین
!
و باز دوباره معمای اینکه آیا واقعا آمریکایی ها در اون زمان به کره ماه رفتن و روش قدم زودن یا همش حقه سینمایی بود ، خودنمایی می کنه .
شایدم اصلاً سنگی و سفینه ای و فضانوردی به ماه منتقل نشده؟
این یه چیز دیگه هم نشون میده و اینه که سنگ ها اصلا از ماه نیومده اند و از زمین جمع شده باشند و فرضیه اینکه امریکایی ها اصلا به ماه نرفتن درست باشه