بازدید 5614

رایزنی پمپئو و الجبیر درباره ایران

کد خبر: ۸۷۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ 08 February 2019

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور در دیدار روز پنجشنبه با وزیر مشاور سعودی در امور خارجه درباره مسائلی از قبیل «مقابله با ایران» رایزنی کرده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، در ادامه تحرکات ضد ایرانی دولت آمریکا «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور در دیدار با مقام عربستان سعودی در واشنگتن درباره مسائلی از قبیل «مقابله با ایران»، سوریه و بحران یمن رایزنی کرده است.

وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار روز پنجشنبه (دیروز) وزیر خارجه این کشور با «عادل الجبیر» وزیر مشاور سعودی در امور خارجه بیانیه‌ای صادر کرد.

عادل الجبیر برای شرکت در کنفرانس کشورهای عضو ائتلاف به هبری آمریکا برای «مقابله با داعش» به آمریکا رفته، روز گذشته با وزیر خارجه آمریکا دیداری دوجانبه ترتیب داده است.

الجبیر دهم دی ماه از مقام خود به عنوان وزیر خارجه عربستان سعودی برکنار و تبدیل به وزیر مشاور در امور خارجی شد و «ابراهیم العساف» جای او را در وزارت خارجه گرفت (جزئیات بیشتر) اما همچنان عملا وزیر خارجه ریاض به نظر می‌رسد.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، وزیر خارجه آمریکا در دیدار روز گذشته با الجبیر از او به خاطر تداوم مشارکت عربستان سعودی با آمریکا در بسیاری از اولویت‌های دوجانبه و منطقه‌ای «تشکر» کرد.

واشنگتن از رایزنی مایک پامپئو با این مقام سعودی درباره یمن، سوریه و پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول خبر داده است.

بنا بر این روایت، این دو مقام آمریکایی و سعودی در خصوص یمن بر حمایتشان از تلاش‌های «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن و لزوم اجرای توافقات طرف‌های یمنی در سوئد تاکید کردند.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، پامپئو و الجبیر در این دیدار بر ادامه همکاری‌های دو کشور در زمینه بحران سوریه و آنچه که «مقابله با فعالیت‌های خطرناک رژیم ایران» خوانده شده، صحبت کردند.

موضوع قتل خاشقچی، یکی دیگر از مسائلی بوده که این دو مقام آمریکایی و سعودی درباره آن تبادل نظر کردند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که پامپئو و الجبیر موافقت خودشان را درباره «اهمیت ادامه تحقیقات شفاف و معتبر درباره قتل جمال خاشقچی و مسئول شناختن همه آنهایی که در این موضوع دست داشتند» اعلام کردند.

پامپئو در این دیدار، حمایت واشنگتن از تحقیقات ریاض درباره قتل خاشقچی را تکرار کرده است در حالی که برخی مقام‌های کشورهای مختلف از قبیل ترکیه از روند تحقیقات و محاکمه متهمان این پرونده و بی‌توجهی به نقش «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی انتقاد کرده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر