بازدید 75974

دو اشکال بزرگ تعیین سقف ۱۴ سکه برای مهریه

مشکلاتی که هر بار بروز می‌کند، عده‌ای از خود می‌پرسند که چرا مهریه به سکه گره خورده که این همه قیمت آن نوسان دارد و چگونه می‌توان این ارتباط را قطع کرد یا اثر آن در زندگی زناشویی در ایران را از بین برد؟ پرسشی که پاسخ نمایندگان مجلس به آن در سال‌های اخیر، تعیین سقف برای مهریه بوده و بس.
کد خبر: ۸۷۶۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ 06 February 2019
تابناک اجتماعی -
با افزایش شدید قیمت سکه در سال جاری، بار دیگر مشکلاتی در پرونده‌های طلاق بروز کرد که مسئولان را به فکر ایجاد تغییراتی در مهریه انداخت؛ فکری که ماحصل آن تا اینجای کار، به جریان افتادن طرحی جدید در مجلس است.

به گزارش «تابناک»؛ هنوز زمان زیادی از تصویب و اجرای قانون حمایت از خانواده و محدود شدن حمایت قانونی از مطالبه مهریه تا میزان ۱۱۰ سکه نمی‌گذرد که همه چیز نیازمند تغییرات اساسی شده، چون نرخ سکه در یک سال اخیر، چندین برابر و به همین دلیل، بر شمار زندانیان مهریه به شدت افزوده و تراکم در دادگاه‌های خانواده افزون شده است.

مشکلاتی که هر بار بروز می‌کند، عده‌ای از خود می‌پرسند، چرا مهریه به سکه گره خورده که این همه قیمت آن نوسان دارد و چگونه می‌توان این ارتباط را قطع کرد یا اثر آن در زندگی زناشویی در ایران را از بین برد؟ پرسشی که پاسخ نمایندگان مجلس به آن در سال‌های اخیر، تعیین سقف برای مهریه بوده و بس.

سقفی که حالا قرار است به شدت پایین‌تر هم بیاید، چون شماری از نمایندگان خانه ملت طرحی برای تعیین سقف ۱۴ سکه برای مهریه تدارک دیده و به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کرده‌اند که در روال رسیدگی به آن، اکنون در کمیسیون قضایی مجلس در حال بحث و بررسی است. پروسه‌ای که هرچند می‌دانیم به این زودی‌ها قرار نیست به نتیجه برسد، مرور برخی انتقادات مطرح در خصوص آن و یادآوری بعضی نکات تکراری پیرامون آن، ممکن است مفید فایده باشد.

برای شروع بهتر است از مرور نکات تکراری پیرامون این دست اقدامات شروع کنیم که با دیگر قوانین و مقررات متفاوت هستند و بیشتر شکل چارچوب‌هایی را دارند که قرار است به کمک آن مردم محدود شوند؛ چارچوب‌هایی که "محدود کننده" بودنشان در عنوانشان نیز می‌آید تا مشخص شود عملی واکنشی هستند نه کنشی.

اشکالی بزرگ که به همه قوانینی از این دست وارد است؛ قوانینی که قصد دارند زندگی روزمره مردم را تعیین تکلیف کرده و به همه بگویند، چه بکنند و چه نکنند و از این روی، غالبا به شکست منجر می‌شوند، چون نمی‌شود با دستور و قانون مردم را مجاب به کاری کرد و خیلی زود راه‌های دور زدن قانون و سرپیچی از دستورهای آن کشف می‌شود و عمومیت پیدا می‌کند.

به عبارت بهتر، اگر در افکار عمومی جا افتاده و پذیرفته شده که مهریه باید ورای یک جلد کلام الله مجید و چند شاخه نبات باشد و حتی تعداد سکه‌های آن کمتر از چند سکه نشود، نمی‌شود با وضع قانونی که می‌گوید سکه بد است و نباید مهریه باشد و مسائلی از این دست، این رویه عمومی را تغییر داد و تغییر زمانی رقم خواهد خورد که جایگزینی بهتر برای سکه‌های فراوان عندالمطالبه در مهریه‌ها ارائه شود و مقبولیت پیدا کند.

مساله‌ای که ظاهرا نمایندگان مجلس به آن واقف نیستند که اگر بودند، امثال طرح محدود سازی سقف مهریه را در دستور کار قرار نمی‌دادند. طرحی که ورای ایراد یاد شده، چند اشکال بزرگ دیگر هم دارد، از جمله اینکه ظاهرا برای رفع مشکلات این روز‌های بسیاری از زوجین طراحی شده، اما به هیچ عنوان زودبازده نیست چراکه اگر تصویب شده و به اجرا هم در آید، نمی‌تواند مهریه‌های تعیین شده در گذشته را محدود سازد.

ایراداتی کلی که درباره همه طرح‌های مطرح درباره تغییر مهریه صادق هستند، اما طرح جدید به دو دلیل، متفاوت از آن‌ها و پر ایرادتر به نظر می‌رسد؛ نخست اینکه فلسفه مهریه و دلیل بالارفتن آن را ندید گرفته و هیچ ما به ازایی برای زنان، که مهریه به نوعی تنها تکیه گاه امن شان در مواقع بروز مشکل است، در نظر نگرفته و بعد آنکه فلسفه اش برای تعیین سقف ۱۴ سکه‌ای مشخص نیست.

۱۴ سکه‌ای که احتمالا هدف طراحان از در نظر گرفتن آن، «به نیت ۱۴ معصوم» رایج باشد؛ ایده‌ای که سوای زیر سؤال بردن کار کارشناسی برای این طرح، این پرسش را به وجود می‌آورد که چرا اعداد رایج دیگر در جامعه مانند ۵ یا ۱۲ یا ۴۰ یا ۳۱۳ یا انبوه اعداد دیگر نه و ۱۴؟ آیا اساسا کار درستی است که اعتقادات را به قانونی که نمی‌دانیم چه تبعات مثبت و منفی به دنبال خواهد داشت، گره بزنیم؟ براستی فایده این کار چیست؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۱۸۱
14 سکه طلا مهریه حضرت فاطمه زهرا است نه نیت چهارده معصوم نویسنده عزیز. بعلاوه کجای دنیا غیر ایران زندانی مهریه دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
کجای دنیا قوانین یکجانبه زناشویی دارد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
ناشناس جان ؛ اینکه قوانین یکسان نیستند رو باید جای دیگه ای متعادل کردن نه اینکه مثلا یک زن حق طلاق نداره پس مرد باید بر زندان !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
خانم ها هم انسان هستند و قبل و بعد از طلاق باید برای تامین نیازهای خودشون تلاش کنند و محتاج به آقایون نباشند
فردوس توسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
انشاا...مهریه های سالهای قبل هم در قانون بیاد اگه بیشاز ۷۲ سکه بوده و داماد نداره بده اضافش بخشیده بره
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
قاعدتا اون سکه با این سکه بهار آزادی یکی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
جناب آقای نویسنده موضوعی که هیچکس به اون اشاره نمیکنه اینه که طبق قوانین خانواده در صورت خیانت مرد و یا ازدواج موقت زن اول با استفاده از این تخلف میتونه طلاق بگیره ولی اگر زن شوهر دار خیانت کنه ودر دادگه کیفری رابطه نامشروع ثابت بشه و حکم شلاق صادر بشه قانون هیچ مجازاتی برای
اون زن تعیین نکرده
اگر مسئولين تصميم گير و تصميم ساز در سطح كلان مسائل كار و اشتغال و رفاه اجتماعي را حل كنند ، مردم خوب بلدند در تعيين مهريه و امثالهم درست عمل كنند. پرداختن به اين امور يعني دخالت در مسائل خصوصي مردم چرا كه مهريه اختياري و طرفيني هست اگر جوانان كار و معيشت سالم داشته باشند بلاخره هر مبلغي را ميپردازند ولي وقتي براي هر روزشان مشكل تامين داشته باشند چهارده سكه مثل كوه ابو قبيس سنگين و غير قابل پرداخت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
كار و وضعيت معيشت هم خوب باشد با اين فرهنگ مهريه درست بشو نيست ، اساساٌ تعيين مهريه را براساس عدم قدرت مرد تعيين ميكنند ، قصد درند تا اهرم فشار داشته باشند و عاملي براي سركوب جوانان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
یعنی شما فکر می کنی زندگی زناشویی میدان جنگه که مرد باید فاتح مطلق باشه و زن هیچ وسیله ی دفاعی نداشته باشه ؟؟
زن بدون مهریه و حق طلاق و بسیاری از حقوق دیگه که در ازدواج نداره سرکوب شده و ضعیف نیست ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مثل اینکه شما فکر کردی که ازدواج میدان جنگ سرده در ضمن در موردحق طلاق این حق هر انسانی است زن یا مرد
یک راه میتوان این باشد که تعیین بر اساس که کدام طرف قصد طلاق گرفتن دارد باشد یعنی اگر مرد خواست طلاق دهد 314 سکه و اگر زن خواست 14 سکه مهریه تعیین شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
عمرا زنها قبول كنند ، مهريه صرفا اهرم فشار است ولاغير
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اگر نظر خانمها مهم بود که الان بجای مهریه خانمها حق طلاق داشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
زن و مرد همه باید کار کنند چرا باید نصف جامعه از زحمت نصف دیگر به شکل مجانی استفاده کند؟ چه قبل از طلاق و چه بعد از طلاق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
یعنی خانه داری و بچه داری شغل نیست ؟؟
اونوقت شما چطور بزرگ شدی ؟؟
مادر جنابعالی فداکاری نکرد ؟؟؟
نکنه فکر می کنی کار مادر ارزش نداره ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
به شکل مجانی ؟
اون وقت بارداری و زایمان و بچه داری و کارهای منزل را چه کسی انجام می ده ؟
بیخود نیست دخترها تمایلی به خانه دار شدن ندارند و اغلب تمایلی به مادر شدن ندارن
علامه هایی شبیه شما گوهر افشانی می کنند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
زنانی در همه جای جهان هستند که علاوه بر مادر بودند شاغل هم هستند به گوش شما نخورده؟
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
خدمت دو ناشناس آخری عرض کنم که اولا مفت کار نکردید و نفقه گرفتید و ضمنا همش خانه که نبودین
اگر مهریه 14 سکه ، اقا داماد هم زحمت بکشند لوازم منزل را تهیه کنند ، یخچال 20 میلیون لباسشویی 10 ، جاروبرقی 3 گاز 5 الی ماشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
عروس خانوم هم زحمت بکشن خرج عروسی و خونه رو متقبل بشن.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
خرید جهزیه فقط یک نمایش و برای پز است خرید جهزیه فقط بر اساس مکان زندگی اگر داشته باشند باید صورت گیرد و تمام خرید لوازم و مراسم به عهده هردو طرف باشد مهریه پول رایج کشور با سود روزعقد کوتاه مدت بانک ملی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
همه خرج ها نصف به نصف قبل و بعد از ازدواج
خب راه حل ارائه می دادید، ایراد گرفتن راحته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
راحش حقوق برابر با هم هست. که دیگه مهریه بطور کامل حذف بشه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اتفاقا ایراداتی که گفته انقدر آبکی هستند که خودش صحه گذاری میکنه بر درستی این تصمیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
آبکی نیست ولی شما جز خودتون و مصالح و راحتی خودتون نمی بینید
باید مایملک زن و مرد در 5 سال اخر زندگی مشترک ملاک قرار گرفته و در موقع جدا شدن بطور مساوی تقسیم شود و مهریه مرسوم هم به اصل خود یعنی هدیه به زن برگردد که در حد توان مرد باشد در این صورت خانواده ها برای محکم کاری مهریه بالا طلب نمی کنند مهریه هم از حالت ابزاری در می اید زوجین هم در زمان زندگی مشترک به تحکیم ان اهمیت می دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
خوبه فقط حقوق برابر هم باز نیاز است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اموال زن هم نصف بشه خوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اموال زن یعنی چه ؟؟
نفقه ی زن به عهده ی مرده
اونوقت بیان چیزی که زن با زحمت خودش به دست آورده یا ثروت خانوادگی و ارث پدری و همه را با شما نصف کنند ؟؟
فرمایش دیگه نبود ؟؟
احسان
| Germany |
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
این زنها کلا به ازدواج به شکل کاسبی نگاه میکنند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
دمت گرم به این میگن حرف حساب
فایدش تو بی فایدگیشه که مسئولین بیکار نباشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
فایدش را شما نمی فهمی جوان کنج زندان میفهمه
پیام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
به چشم کاسبی که چی بگم خود کاسبیه داداش
همین که آقایون یکم بهشون فشار بیاد، سریع دست اندرکاران دست به کار میشن، کاری هم به قانون خدا و اسلام و غیره هم ندارند.
اما وقتی موضوع چندهمسری و حق و حقوق بانون مطرح میشه فریاد وا اسلاما، واوبلا...سر می دهند.

جامعه مرد سالار که همیشه زنانش را توسری خور با می آورد، نمی تواند انتظار مردان سالمی که در دامان همین زنان تربیت می شوند را داشته باشد و در دراز مدت کل جامعه سقوط خواهد کرد.

حالا باز هم به همین مسیر نادرست تان ادامه دهید...
پاسخ ها
یک زن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
زیبا گفتید ممنون
اشكال بزرگ بدهكار شدن جووناي بيگناهي به كاسبان و تاجران مهريه اس كه جرمشون فقط اعتماد بيجا و ازدواجه . كجاي دنيا رو نميگم ميگم كدوم كشور اسلامي قوانين مهريه اش اينطوريه كه تو ايران هست كه يه نفر يك شبه پولدار بشه و يك نفر به خاك سياه بشينه ؟؟؟؟ كجاي دنيا رقم بدهي يه جوون كه با هزار اميد و آرزو ازدواج كرده تو يك سال چهار برابر ميشه ؟ حالا كه مجلس يك كار درست ميخواد بكنه لطفا سنگ نندازيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
وقتی شما فقط به فکر خودت باشی و یک طرفه به داستان نگاه کنی به همچین نتیجه ای میرسی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
کجای دنیا یک زن با امضای سند ازدواج از بسیاری از حقوق انسانی خود محروم می شه و حتی حق نجات خودش را هم نداره؟؟
زن برای طلاق باید کفش آهنی بپوشه و عسر و حرج را برای قاضی اثبات کنه که بسیار سخته
این فقط یکی از موارد مسخره است
برو مطالعه کم بعد دلت برای مردها کباب بشه !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
هر حقی با شروط ضمن عقد به دست میاد
احسان
| Germany |
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
داداش بخاطر همین قانون مهریه است که هیچ جوونی سمت ازدواج نمیره دیگه مگه اینکه پولدار باشه.مهریه یعنی فروختن یه دختر در ازای دریافت پول و سکه
حالا که میخوای ۱۴ تاش کنی حذفش کن. چرت ترین چیزی که شنیدم مهریه بوده به جاش قانون ارث و دادن فرزند به مادر و اموال و اجازه خروج از کشور و همه چیزایی که الان مرده داره به زنه هم بدید. دولت باید به کودکان بدون پدر حقوق بده مثل کشورهای دیگه. قانون مهریه چیزی جز توهین به زن و تضعیف و تلقین کالا بودن زن نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
حرف منطقی جواب نداره ولی تلخ هست و آقایون خوششان نمی یاد
بفرمائید چرا دیه به شتر گره خورده مشکل اینجا است که علیرقم همه ادعا ها فقه پویایی لازم را ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
ای گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مثلا یکی از دلایل اثبات زنا شاهد بودن سه نفره !
شما هنوز دیدین کسی جلوی سه نفر زنا کنه ؟؟
برای کارشناس شما متاسفم که حرف از فلسفه مهریه می زند!!!!!!! طبق داستان ها و روایت های زمان اهل بیت و پیامبر به هیچ وجه مهریه پشتوانه زن پس از طلاق نبوده است. اصلا خنده دار است که مرد پس از طلاق تباه شود چون زن پشتوانه می خواهد!!!!!!!!!
مهریه حضرت فاطمه چیزی نبود که اگر حضرت علی و حضرت فاطمه خواستند از هم جدا شوند حضرت فاطمه بی پشتوانه نماند. بسیاری از مهریه های صدر اسلام نیز اصولا ارزش نقدی نداشت. شما خود مروج مهریه بالا شده اید که بسیار عجیب است. اگر قصد از مهریه دادن بی پشتوانه نماندن زن باشد که طبیعتا مهریه چندصد میلیونی طبیعی است. چون نیاز است که برایش سرپناهی تهیه شود و لابد چون همیشه تورم داریم طبیعتا باید ملک خریداری هم بشود. از طرفی لابد خرج خورد و خوراک هم که باید تامین شود که خدای ناکرده زن به گناه نیافتد؟
جناب کارشناس در تمام دنیا در برخی موارد صرفا قانون قاطع جلوی فرهنگ غلط را می گیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
گذر زمان رو متوجه نیستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
زن بعد طلاق آواره و بی پشتوانه و سربار بشه مسخره نیست ؟؟
حق طلاق با مرده !
اطلاع دارین احیانا ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
زن بعد طلاق کار کنه و نون زحمتش را بخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
زن بعد سی چهل سال کار در منزل یک نفر به دنیا آوردن چند بچه سر پیری بره چکار کنه ؟؟
کلفت خونه ی مردم بشه ؟؟
شما قانون را خواندی که زن حق کار و تحصیل و حتی بیرون رفتن از خانه بدون اجازه شوهر نداره ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
این منصفانه است که مرد از اول زندگیش کار کنه و در کارش رشد کنه و زن در خانه بشوره و بسابه و بچه بیاره و بزرگ کنه و عمرش را در خدمت به شما بگذرونه و بعد طلاق هم بره کلفتی ؟؟
حرف منطقی بزن
خودت این حرفی که می زنی را برای خواهر و دختر خودت می پسندی ؟؟
یکی بیاد با خواهرت ازدواج کنه بعد ده سال حق طلاق هم که داره با دو تا بچه یهویی بگه خوش آمدی برو دنبال کارت یه جایی کار کن پول در بیار ؟؟
این منصفانه است ؟؟
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
چقدرم شما کوزت وار دارین کار می کنین.
همش تو اداره نشستین و پشت سر خوارشوهر و مادرشوهرتون صفحه میگذارین.
هر روز تعداد سکه های مهریه رو کم می کنید بدون اینکه جایگزینی برای این حداقل امنیت مالی زن بعد از طلاقش بذاریدو یا به جاش حق و حقوقی براش قائل بشید. البه که این مهریه امنیتی هم براش نمیاره و اکثرا باعث دردسر و آزار خانمهاست چون به بهانه بخشیدن مهریه انواع بلاها رو سرش میارن کلا تو قانون ایران یه مهریه برای زنه همونم روز به روز کمتر کنید. لعنت به طرز تفکر مرد سالارتون
چرا تنصیف دارایی زوج بعد از ازدواج ملاک نباشد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
زوج و زوجه چرا فقط اموال مرد نصف شود؟
به جای سکه کامل از ربع سکه لحاظ شود .
پاسخ ها
فرامرز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
خیلی عالی بود
سوال بزرگتری که هست اینکه اساساً کارکرد سکه چیست ؟؟

بغیر از اینکه باعث راکد شدن حجم عظیمی از سرمایه مملکت و ایجاد موج تورم و بیچاره کردن زوج های جوان و به زندان افتادن دامادهای ناتوان از پرداخت مهریه و غیره شده ؟؟؟
الان طرف با یک سرماخوردگی و سرفه می گه مهریه اش را قسطی می دهیم مگر 200 و 400 سکه چیه ... حالا وای به روزی که بشه 14 سکه که دیگه اصلا سنگ روی سنگ بند نمی شود. بعدش هم داماد می خواهد برای نشان دادن صداقتش در ازدواج تضمین بده به کسی چه ربطی داره و خانواده دختر می خواهد این تضمین را بگیرد. می خواهید در صد طلاق پایین بیاید راهش این نیست . بیکار را حل کنید مشکل مسکن را حل کنید مثل خیلی از کشورها بابت اجاره منزل یارانه بدهید .
نمایندگاه مجلس بعدا جواب خانواده های گرفتار در کم بودن مهریه را می دهند و جبران می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
چه تضمینی هست که عروس خانم توزرد از اکار در نیاد؟! چرا فقط مردها باید تضمین بدن اونم تضمین به این سنگینی
احسان
| Germany |
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
متاسفانه مهریه یعنی گرفتن پول در قبال دادن دخترشون
ا زن خیلی بالاتر از 14 سکه طلا است ، از قدیم گفته اند : خدا ، یکی ، زن ، یکی ............ یکی ، یکی !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اهااان !حرف درست را شما زدی جناب کلباسی
من اگر همسرم بهم خیانت کنه یکی ..... یکی
اول رویه مهریه ام اقدام قانونی می کنم

دوم یه طوری که بفهمه و نتونه ثابت کنه بهش خیانت می کنم اون هم چند باررررر بطور یکی ......یکی...
سوم کفشهام را می پوشم
چهارم رو به شمال چنان اردنگی جانانه ای می نوازم که یه نفس تا مسکو بتازه !
ولی اگر مهریه نداشته باشم باید بنشینم یکی .....یکی ...یکی شاهد زنبارگی و هوسرانی ایشون باشم
حالا متوجه شدین چرا مهریه لازمه ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
نقش زن یا شوهر در بقا یا زوال زندگی مشترک 50 ، 50 است شاید 60 به 40 درصد هم بشود اما هرگز 90% در
برابر 10% نمی باشد . در سرمای مسکو ، التماس دعای ق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اگر پایه یک زندگی مشترک بر مبنای سوء تفاهم و بدبینی باشد هزاران سکه طلا هم پارامتر مطمئنی برای دوام و بقای آن نمی باشد ت
حمید کلباسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
موفقیت شما را در جنگ تن به تن با همسرتان در مسیر تهران به مسکو خواهانیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
شما ازدواج کردین اگر بله فرشته ی عذاب شوهر بیچارتونید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
کسی که خیانت همسرش را تحمل نکنه می شه فرشته ی عذاب ؟؟
اگر خیانت خوبه برای هر دو طرف مجازه
اگر خوب نیست که هر دو طرف نباید انجام بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
وقتی کسی به خودش اجازه می ده که زنان را کالا فرض کنه و تحقیرشون کنه که یکی یکی و فلان حقشه با ابزار مهریه و اردنگی ادب بشه
سزای خیانتکار خیانته
نمی شه یک طرف آزاد باشه و از هفت دولت رها و یک نفر در بند باشه و تحقیر بشه که
اگر کسی کثافتکاری و خیانت دلش می خواد مهریه را نقد بپردازه تشریف ببره هر گندی دلش می خواد بزنه
نه تنها مشکل ازدواج را حل نکردید بلکه به مشکل بدتر از آن هم دچار شدید.
برای هیچ کاری هیچ برنامه ای ندارید
هنوز که تصویب نشده
اگر پیشنهادی دارید اعلام کنید به نمایندگان اگه خوب باشه به طرح اضافه میشه
ولی اینکه شما میاید اینجوری تیتر میزنید کاملا مشخصه چه هدفی دارید

من به عنوان یک جوان مجرد هنوز سمت ازدواج نرفتم ,یکی از دلایلش همین مهریه سنگین هست که خانواده ها تقاضا میکنند و اگر اتفاقی در زندگی رخ بده من جوان چجوری میتونم سکه به قیمت 4 میلیون تهیه کنم و پرداخت کنم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
شما اگر آدم مناسبی نباشید اون دختر چطور از شما طلاق بگیره ؟؟
اگه اهل خیانت و خشونت و اعتیاد و و.. باشید چطور از دست شما فرار کنه ؟؟
اگه بعد دو سه بچه هوس همسر جوان و جدید کردید بسوزه و بسازه یا دستهاش را تکون بده و بره خونه ی بابا ش؟؟
اگر خدا نکرده بعد صد سال شما فوت کردین و بچه ها خونه و زندگیش را برای برداشتن ارثیه تاراج کردن بره سر پیری سربار کی بشه ؟؟
به این موضوعات فکر کردین ؟؟
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
حالا بیایم خلاف قضیه رو فرض کنیم
اگه اون دختر اهل زندگی نباشه و مشکلاتی که فرمودید رو به تناسب خودش داشته باشه چی ؟
چون مرد نمیتونه مهریه رو بده باید این خانوم رو تحمل کنه ؟

مهریه از اساس غلط است و نمیتواند تضمینی برای بقای زندگی بدهد.

قانون حمایت از بانوان در کشورهای اروپایی بسیار عالی هست ولی خب تا وقتی نمایندگان مجبورن مهریه رو حفظ کنند نمیشود از آن قوانین استفاده کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
زن هم انسان هست و باید نون کار و فکر خودش را بخوره نه آویزان مرد باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
شما که یه تیک همه جا می نویسی زن باید نون کار خودشو بخوره اونوقت کی بچه به دنیا بیاره و بزرگ کنه ؟؟
کی کارهای خونه را انجام بده ؟؟
کسی که کارهای خونه را انجام می ده و بچه به دنیا میاره و بزرگ می کنه کارش کار محسوب نمی شه ؟؟
سلام
به نظر بنده با توجه به اینکه بندی در عقد نامه وجود دارد که نیمی از دارایی مرد پس از زندگی مشترک مربوط به همسر ایشان است همین مقدار را میتوان بعنوان مهر زن در نظر گرفت یعنی در زمان عقد کل دارایی مرد را از نظر ریالی تخمین بزنند و 50% ان را به عنوان مهریه برای زن در نظر بگیرند و اگر پس از مدتی کار به طلاق کشید حساب کنند فاصله زمانی بین زمان عقد و طلاق چقدر است و در این مدت میزان تورم اعلام شده از طرف مراجع ذی صلاح را محاسبه و روی مقدار ریالی در زمان عقد اضافه کرده و به عنوان مهریه به زن پرداخت کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
ههههه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اگه قاصله بین عقد و طلاق زیاد باشه میدونی چقدر باید مهریه دادبه خاطر تورم ؟
اینگونه موارد نیاز به اصلاح فرهنگی دارد نه قانون گذاری و اجبار . درصورتی که خانواده ها واقعا به این اعتقاد برسند که مهریه ضمانت زندگی نیست و فرهنگ آن جا بیافتد نیازی به چنین دخالت های قانونی نیست .
درواقع آنچه که نمایندگان باید به آن فکر کنند آن است که چه نقصهایی در قوانین ما وجود دارد که خانمها برای پر کردن این نقصها به مهریه روی میاورند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
متاسفانه به اون نقص ها توجه نمی شه
فقط می خوان مردان را از زیر بار تعهد نجات بدن
مهریه عندالمطالبه است در نتیجه اگر همین مفهوم را در نظر بگیرید باید خانواده داماد مهریه را در حد وسعشان بر گردن بگیرند اگر مهریه ی بالا را قبول کنند در شرایطی که آن میزان دارایی را ندارند در واقع دروغ گفته اند
بهترین کار این است که مهریه دقیقا در هنگام عروسی به شکلی دریافت شود مثلا به شکل یک آپارتمان یا ماشین که سند آن به نام خانم منتقل می شود
اگر دقت کنید در خیلی از شهرستان ها از قدیم همین طور است یعنی رقم مهریه خیلی بالا نیست و معمولی است بعضی ها هم اصلا مهر نمی گیرند اما خانه یا زمین به نام خانم می شود
اما اگر کسی مهر بالا را پذیرفت یعنی عملا ادعا کرده که آن میزان دارایی را دارد آن موقع نمی تواند بعدا بگوید که ندارم یا اما و اگر در بیاورد
اتفاقا اگر به مهریه نظر کاملا اسلامی داشته باشیم این مشکل حل می شود دیگر نه خانواده داماد یا خود داماد به خانواده عروس دروغ خواهند گفت و نه این مشکلات ایجاد می شود
خیلی از خانواده ها مهریه بالا را می پذیرند و برای داماد خانه یا ماشین به نام خودش می خرند
در حالی که به جای پذیرفتن مهریه بالا می توانند همان خانه و یا ماشین را به نام عروسشان بخرند و مهر هم نکنند
راهش اصلاح قانون و برابر شدن همه حقوق زن و مرد چه مادی و چه معنوی
بهترین کار شراکت بنصفه در اموال بعد از ازدواج تا زمان طلاق است
حال یک مبلغ ناچیز هم بعنوان مهریه در نظر گرفته شود
هرچند این مشکل بزرگی هست اما وقتی درآمد نیست و سرمایه مردم هر روز بی ارزش تر میشود ازدواج را غیر ممکن میکند برای اکثر مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اکثر مردان اموال خود را به نام فرد دیگر می کنند تا به همسرشان چیزی نرسد
این در صورتی امکان پذیره که اموال افراد بطور دقیق توسط حاکمیت ثبت شده باشه و امکان تقلب نباشه
وگرنه مردم بهترین و مطمئن ترین روش براشون همون سکه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
نصف اموال زن هم باید به مرد برسد چرا یک طرفه ؟
خوب پس اگر قرار هست سقف برای تعیین سکه مهریه گذاشته بشه لازم هست تا زنان نیزاحقاق حقوق کنند و محدودیت های خود را مطرح کنند از جمله حضانت ، شغل ، خروج از کشور و ....
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
کاملا موافقم ... باید حقوق زنان هم به عنوان یک انسان با مردان برابر شود . اما اینکه مرد را به خاطر سکه زندانی کنند
با ازدواج زن از بسیاری از حقوق انسانی خود مثل حق کار و درس خواندن و خروج از منزل و ... محروم می شه
در ضمن حق طلاق با مرد است و زن بدون مهریه یا با مهریه کم توان خلاص شدن از شرایط بد را ندارد
به دادگاهها مراجعه کنید خواهید دید که دختران بسیاری در دام مردان لجباز بد طینت گرفتار شده اند که نه طلاق می دهد و نه زندگی می کند و عمر جوانی دختران تلف شده است
زن از مرد ارث معقول نمی برد (یک هشتم از اعیان )و در صورت کم بودن مهریه بعد فوت همسر زیر دست عروس و داماد ذلیل می شو
حتما شما هم مثل من زنان مسن بسیاری را دیده اید که بعد فوت همسر و تقسیم ارثیه بین فرزندان با ارثیه دریافتی توان اداره ی خود را نداشته اند و از خانه ی خود آواره شده اند
حضانت فرزند هم از مواردی است که زن در صورت داشتن مهریه می تونه آنرا از همسر مطالبه کنه
تا وقتی قوانین خانواده مرد سالار است و برای ارث و طلاق حقوق برابر وجود ندارد بهتر است مهریه که تنها حق زنان است به همین صورت باقی بماند و قانون گذار یک طرفه برای مردان دلسوزی ننماید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
همه این حقوق به شکل شروط ضمن عقد در عقدنامه گنجانده شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
شما از قوانین اطلاع نداری
هیچ کدام از این حقوق را زنها ندارند
الکی حرف نزن
احسان
| Germany |
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
خسته نشدی
مهریه به سکه خیلی از مردها رو به خاک سیاه نشونده خیلی از خانم ها که تو دادگاه خانواده می بینی حاضرن زندگیشون ازهم بپاشه در قبالش سکه بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
خیلی از مردان هم اهل خیانت و اعتیاد و خشونت و تنبلی و بیعاری و عیاشی و انحراف جنسی و ... هستند و اگر ابزار مهریه نباشه نمی شه از شرشون رها شد
اون طرف ماجرا را هم ببینید
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
پدرو داداشای سرکارعلیه اینجورین به بقیه مربوط نیست
خیلی هم طرح خوبیه . اصلا هم مهریه سنگین تکیه گاه نمیتونه باشه. و متاسفانه امروز این موضوع به عامل عدم تحکیم خانواده و تخریب آرامش که هدف اصلی تشکیل خانواده است تبدیل شده. واز سوی دیگر وسیله ای برای بخشی از زنان معلوم الحال برای کسب درآمد و .... شده است. ضمن اینکه اثر روانی برای تبدیل کردن مهریه به اهرم فشار برای برخی خواسته های نابجای زنان در خانواده شده و کانون گرم خانواده را به جهنمی تبدیل کرده است. حاصل این طرز نگرش افزایش روز افزون طلاق در جامعه و کاهش نرخ باروری و افزایش خانوارهای تک نفره است که متاسفانه به تهدیدی برای جمعیت کشور تبدیل شده و همچنین آسیبهای فراوان دیگری که مجال گفتنش نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
خوب زنانی که گرفتار مردان معلوم الحال شده اند چکار کنند ؟؟
یک سر به دادگاه بزنید
با چند وکیل خانواده مشورت کنید
تعداد مردانی که دختران بیچاره را به صلابه می کشد و در عوض اخاذی سنگین از پدر دختر طلاق می دهند کم نیستند
زن بدون مهریه از مرد منحرف معتاد چطور نجات پیدا کنه ؟؟
زن بدون مهریه چطور حق حضانت فرزندش را بگیره ؟؟
زن بدون مهریه چطور حق کار و تحصیل و خروج از کشور و حتی خروج از منزل داشته باشه ؟؟
فقط به فکر رهایی مردان از تعهد هستید و زنان گرفتار در چنگ مردان دیو صفت را فراموش کرده اید ؟؟
اگر مردی اهل خیانت و صیغه بازی بود شما دوست عزیز دخترت را در آن وضعیت رها می کنی یا با محکم ترین ایزاری که در دست داری طلاقش را می گیری ؟؟
کاری را توصیه کنید که برای دختر و خواهر خود هم بپسندین !
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
اولا از فرد معتاد راحت میشه اثبات کردو جدا شد. بقیه حرفام چرت و پرت و مظلوم نمایی و قیاس مع الفارق بیشتر نیست
مسئله این نیست که یک قانونی تصویب شود و مردم را به رعایت آن اجبار کرد. مسئله این است که در حال حاضر نحوه تعیین مهریه بی حساب و کتاب است ولی از طرف دیگر مجازات ندادن مهریه از فردای روز عروسی،خیلی سنگین است که این مسئله باید اصلاح شود.
شاید عده ای بگویند خوب توافق میان دو نفر است و نمی شود به این قضیه ورود پیدا کرد. ولی به لحاظ شرایط خاصی که در آن مهریه تعیین میشود و طرفین به مهریه به دیده یک رسم و رسوم نگاه می کنند و میزان نقد شوندگی آن را اصلا در نظر نمی گیرند، باید حتما سیستم دولتی و قضایی برای اصلاح امر ورود نماید.

راه حل آن هم بسیار ساده می باشد و آن عبارت است از اعتبار سنجی زوج.

مثل زمانیکه بانک ها موقع دادن تسهیلات به یک فرد آن را از لحاظ قدرت بازپرداخت و دارایی های موجود شخص بررسی می کنند این کار در تعیین مهریه و قبل از رسمی شدن آن توسط دفتر ثبت باید انجام شود.

بنابراین در تعیین مهریه باید چنین عمل شود:

- حداکثر تا 14 مهریه طرفین می توانند مثل شرایط جاری جامعه بدون هیچگونه استعلامی توافق نمایند.
- در مقادیر بالاتر، چون در حقیقت مهریه حق زن است و در هر زمان باید قابلیت نقد شوندگی داشته باشد، زوج باید قبل از آنکه تعداد بالاتر را قبول نماید، استطاعت مالی خود را در قبال آن نشان دهد. مثلا اگر زوجی 100 سکه طلا را قبول می کند باید از طریق استعلام دارایی های آن فرد، ثابت شود که آن شخص می تواند آن مهریه را بپردازد.
در غیر این صورت و با قبول تعداد سکه بالاتر بدون توجه به استطاعت زوج، در واقع داریم مشکل را ایجاد می کنیم. مهریه ای را قبول می کنیم که اگر فردا زوجه آن را بخواهد یقینا زوج از پرداخت آن عاجز خواهد بود و باید با زوج برخورد قضایی شود.

این مسئله همچنین باعث خواهد شد زوجه ها نیز شناخت بهتری از وضعیت زوج داشته باشند و از توقعات و مشکلات آتی میان آنها در زندگی مشترک جلوگیری بعمل آید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
شما با این پیشنهاد ازدواج را به قرارداد خرید و فروش تبدیل کردین !
یک کلام
حقوق انسانی زن مثل حق طلاق و کار و خروج از منزل و حضانت و قیمومیت و ارث برابر با مرد را به رسمیت بشناسید
اموال بعد طلاق نصف بشه
زنان خانه دار بعد ازدواج اتوماتیک بیمه شوند
مهریه یک مقدار معقول و یکسان برای همه تعیین بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اموال خانم هم بعد طلاق نصف شود وخانم ها بعد طلاق کار کنند و سربار جامعه نباشند
احسان
| Germany |
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
دخترها باید سربازی بروند مثل پسرها.در غیر این صورت اصلا حق کار و تحصیل نداشته باشن
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
خدمت شما و بقیه علیا مخدرات بگم ارث باید نصف باشه. چون اون نصفه دیگه رو به اسم نفقه از مرد میگیرید
سلام.در زمان خلیفه دوم "عمر" نیز ایشان برای مهار کردن موج چشم و هم چشمی و بالا رفتن مهریه که از تقسیم غنایم جنگهای مسلمین ناشی شده بود در یک سخنرانی نماز جمعه از مهریه سنگین انتقاد برای آن محدودیت قرار داد،بلافاصله یک زن از بین زنان برخواست و گفت :ای خلیفه در قرآن آمده است که مهریه زنان را بپردازیدو پس نگیریدحتی اگر قنطاری (باندازه پوست یک گاو پر از طلا) باشد("سوره نسا آیه 20)،حال شما چطور حکم خلاف نص صریح قرآن میدهید؟خلیفه به فکر فرو رفت و سپس گفت راست میگویی وحکم خودش را اصلاح کرد.راه اصلاح جامعه افزایش ارزش پول ملی و اصلاح فرهنگ جامعه هست.آیا الان جامعه مشکل مهم تری ندارد؟و بهتر نیست نمایندگان قبل از دادن طرح کمی مطالعه بکنند.؟
به نظر من اگر خانم خودش شاغل باشد بیشترین مهریه را نباید برای ایشان مقرر کنند چون واقعا" وقتی به اجرا می گذرانند آقایان به صفر می رسند
هدف از مهریه چیست. به ما گفته‌اند که چون زنان سرمایه اصلی خود را از دست می دهند.. اگر با طلاق مواجه شدند باید بتوانند به زندگی خود ادامه دهند و مجبور به خود فروشی نشوند. نمایندگانی که چنین طرحی می دهند خودشان گویا مشوق خود فروشی و مشوق بی عفتی جامعه هستند و آن ا گسترش می دهند. پناه به خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
به شما اشتباه گفته اند
زن بعد ازواج از بسیاری از حقوق انسانی خود محروم می شود
حق طلاق و حضانت ندارد
ارث درست و حسابی از شوهر نمی برد
حتی به دلیل مهریه از پدر خود هم نصف ارث می برد
بنابر این با ابزار مهریه می تواند مرد را برای گرفتن طلاق و حضانت تحت فشار قرار دهد
زنی که مثلا سی سال در منزل مردی زحمت کشیده نه درامد دارد و نه توان کار در صورت تصمیم مرد به طلاق درسته آواره و سر بار جامعه بشه ؟؟
اگه بخواد طلاق بگیره و مرد موافق نباشه درسته تا آخر عمر بسوزه و بسازه ؟؟
زن که برده نیست
حق خروج از منزل و کشور و کار و تحصیل و ... را هم نداشته باشه
مهریه هم نباشه
پس بفرمایید برده داری نه ازدواج
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
زن یک انسان هست و باید برای زندگی خودش و تامین مایحتاجش کار و تلاش کنه و وابسته به دیگران نباشه
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
زنی که همون اول زندگی ، زندگی رو میدون جنگ بدونه بدرد لای جرز دیوار میخوره. هرچند که برعکسشم صادقه
تابناک جان نویسنده مقاله ظاهرا خانم هستن. این طرح می تونه طرحی فوق العاده خوب باشه و جلوی خیلی از سوء استفاده از مهریه رو بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
کاری به نویسنده ندارم اما شما قطعا آقا هستی!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
دقیقا همینیه که شما میفرمائید . تحلیل و ایرادات بسیار الکی و آبکی
به نظرم برید قوانین کشور های اروپایی رو کپی کنید بیارید و هر چی اونا کردن ما هم همون کار رو انجام بدیم. اگه قوانین ما درست بودن کار مهریه به دادگاه نمی کشید.
خجالت نمیکشند واقعا با این همه قوانین ضد زن؟!کلا زنها رو کنیز اعلام کنید خلاص!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
چرافکرمامردهانیستید با بدبختی داریم زحمت میکشیم اخه چرا زن هابایدزوربگوینداین یه کاسبیه
مگر نمایندگان مجلس واقعا" سواد علمی اجتماعی فرهنگی ... دارند ؟؟! نماینده مجلس کسی است که نه بر اساس شایسته بودن و توانا بودن و مجرب بودن از لحاظ علمی اجنماعی .... انتخاب شده باشد ، بلکه بر اساس اینکه چقدر توانسته رای جمع کنه !!! انتخاب شده است!! حتی اگر در بهترین حالت باشد یعنی اینکه آدم سالم و خوب و خداترس باشد !!!! ولی علم و توان و مهارت و سواد کافی در زمینه ارائه طرح و تصویب لوایح نداشته باشد ، نمیتواند و نباید با تکیه بر جزئی ترین سواد ناقص اش ، اینچنین طرح هایی را بدهند و یا قانون ارائه کنند که آثار مخرب این ترها !!! و نه طرح ها ، مملکت را بیشتر به بیراه می برد !!!!!!!!!!!!!
این طرح کاملا درستی است.اینکه شما میفرمایید دخالت در زندگی مردم هست صحیح نیست چونکه وقتی سکه ها وصول نشد حکومت و دستگاه قضا باید به نفع خانم وارد عمل شوند و خواه یا ناخواه دولت پایش به مسئله ای که به اصطلاح شما شخصی است باز میشود.پس زیاد هم شخصی نیست.با پر شدن زندانها مشکلاتی زیادی دامن دولت دستگاه قضا و جامعه رو میگیره.بنابراین باید قوانینی وجود داشته باشه که جامعه دچار هرج و مرج نشه.نمیشه دستگاه عریض و طویل قضایی کارهای اصلی تر خودش رو رها بکنه و راه بیوفته دنبال وصول مهریه.بهتره دخترها موقع ازدواج حواسشون رو جمع کنن و فکر انتقام از طریق مهریه رو از سرشون بیرون کنن.
وقتی که خود خانمها طرفدار تساوی حق زن و مرد در همه عرصه ها هستند چه دلیلی بر تعین مهریه می باشد زندگی مشترک و مساوی نیازی ندارد که مرددر قبال ازدواج زیر بار چنین دین بزرگی قرار بگیرد من طرفدار لغو کلی مهریه هستم با اینکار قدم بزرگی در امر ازدواج برداشته میشود در قبال ان میتوان اجازه مرد در سر کار بودن یا درس خواندن را لغو کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
هموطن گرامی مهمترین معضل عدم ازدواج بحث کار وگرانی ومسکن است وقتی درامد نیست یا درامدی که کفاف یک زندگی حداقلی یکنفره را نمیدهد چگونه ازدواج کنیم
عاملی که در حال حاضر به بنیان خانواده آسیب می زند چشم و همچشمیست. تعیین مهریه هم از این امر مستثنی نیست. تعیین سقف برای مهریه خیلی هم بد نیست. آینده هر جامعه ای به استحکام خانواده های آن بستگی دارد. به جای پیچیده کردن ازدواج برای جوانان به آنها کمک کنید. در غیر این صورت کشور نه تنها آینده ای ندارد بلکه در فساد هم غرق می شود. قوانین ازدواج در کشور باید بر طبق شرایط زمان تغییر کنند. چه سودی دارد که ما این همه زندانی مهریه داریم؟ به نظر من فرد باید بنا به تواناییهایش پس از جدا شدن از همسر خود هزینه های او را تا زمانی که او ازدواج مجدد نکرده یا شغلی پیدا نکرده است بپردازد. و در صورت عدم توانایی مالی این وظیفه دولت است که از او حمایت کند.
راه حل واقعی این مساله شریک شدن زن در دارایی مرد می باشد که جهت ابتدای ازدواج نیز یک مقدار حداقل مناسب تعیین گردد . البته این موضوع هیچ گاه در مجلس مطرح و تصویب نخواهد شد چون نیازمند شفاف سازی اموال و دارایی افراد جامعه می باشد که در کشور ما افراد خصوصا افراد ثروتمند که طبیعتا با نهادهای قدرت و قانون گذار ارتباط نزدیک دارند زیر بار آن نمی رود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مرد هم باید در اموال زن شریک باشه
با سلام
اگر فکری بحال مهریه نشود بسیاری از خانمها نه تنها باید فکر ازدواج را به گور ببرند بلکه ترویج ازدواج سفید به ازدواج بیرنگ از عواقب آن خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
توجه داشته باش کسی با خودش ازدواج نمی کنه و ازدواج دو طرف داره
مرد هم باید آرزوی ازدواج را به گور ببره
در ضمن بسیاری از دختران شاغل مستقل به دلیل شرایط ازدواج در ایران تن به ازدواج نمی دن
یه طور وانمود نکنین که انگار دختران دهانشان باز مونده که شما انتخاب کنی
من خودم برای فامیل یکی از همکاران که پسر بسیار خوبی هم هست سه جا خواستگاری کردم هرسه دختر گفتن تمایلی برای ازدواج ندارن چون یا قصد ادامه تحصیل دارند یا دارن مهاجرت می کنند یا اهداف دیگه ای تعیین کرده اند

دختران امروزی هم خیلی خودشان را ملزم به ازدواج نمی بینند و بیشتر به استقلال فکر می کنند
یه دونه‌اش هم سخته که پرداخت.
راهش اینه
حقوق برابر زن و مرد
حق طلاق برای مرد و زن یکسان
ح
مهریه رو حذف کنن حق طلاق هم برای هردو طرف محفوظ باشه.هر دو طرف آزاد باشن با زور و بدهی و ترس از زندان و یا تنها ماندن زن که نمیشه زیر یک سقف زندگی کرد.
باید فهمیده شود که دختر و پسر وقتی میخوان ازدواج کنن به حقیقت و واقعیت موضوع توجه کنن نه به جهیزیه و مهریه و تالار و شام و...
الان موقعیت کاری برای خانمها جتی از آقایون هم بیشتر باشه کمتر نیست.همه جوان ها هم که خداروشکر تحصیل کرده.
هر وقت هم یکی از زوجین تقاضای طلاق داد تا یکسال طلاق قانونی و قطعی صادر نشه تا به راحتی نشه جدا شد و با دیگری ازدواج رسمی کرد.بنظر با زمان باید حل بشه مشکلات نه البته زمان تردد در پله های دادگاه.بلکه با زمان دادن به طرفین جهت تفکر بیشتر.
تنها راه حل مسئله مهریه پله کانی کردن مهریه است مثلا یک مهریه پایه 14 سکه بهار آزادی و به ازای هر سال زندگی مشترک 10 سکه به مهریه اضافه گردد این روش مهریه باعث دوام زندگی و ترغیب به ادامه زندگی زنان می شود
البته این روش مشکل قانونی داره که باید نمایندگان رفع کنند
ضمنا تغییر اینطوری خواهد بود که قوه قضاییه فقط تا 14 سکه رو مورد تعقیب قرار میده بنابراین به قبلی ها هم بر میگرده و فقط برای از این به بعد نیست
کارهای بدون تحلیل و مطالعه اثرات جبران ناپذیری دارند.مرد و زن باید به عنوان دو انسان محترم وذی حق در نظر گرفته بشوند.در هر در هر قردادی،باید دو طرف، حق فسخ داشته باشند.حق طلاق اگر به صورت برابر به زن و مرد داده بشه،دیگر نیازی به مهریه نیست.برای پشتوانه مالی زنان خانه دار و غیر شاغل،هم میشه، دولت برنامه ای اجباری مقرر کنه برای بیمه این قبیل زنان. در حضانت فرزندان هم، صرفا صلاحیت مالی و روانی والد در نظر گرفته بشه.
اگر به ازدواج نگاه مون مثل یک قرارداد شراکت باشه به لحاظ قانونی، نه یک قرارداد خرید کالا،همه چیز منطقی وانسانی میشه..نه مردها زیر بار فشار سکه و قرض له می شوند.ونه زنها، زیر بار ظلم و اجبار، احساس برده بودن خواهند کرد.
حق طلاق باید برای زوجین همسان باشد و مبلغ مهریه هم بایستی معادل نصف داراییهای منقول و. غیر منقول زوجین در زمان وقوع طلاق باشد۰ اگر این باشد کسی بخاطر مهریه های نجومی حبس نمیشود و وسوسه چند همسری برچیده و یا کمتر میشود۰
سالهاست در دعاوی مالی به منظور حال کردن میزان بدهی معوقه از مقایسه نرخ های تورم اعلامی از طرف بانک مرکزی که بطور رسمی اعلام میشود به منظور تعیین میزان بدهی بروز شده استفاده میکنند . لذا میبایست سکه به عنوان مهریه پشتیبانی حقوقی خود را از طریق اعلام مسئولین از دست داده و صرفا پول رایج ملاک مهریه قرار گیرد ، تا در زمان متارکه با استناد به نرخ های اعلامی رقم بدهی مهریه تععین شود . ضمن اینکه در حال حاضر در زمان عقد امکان شروط ضمن عقد برای بانوان میسر است که میتوانند بر حقوق خود اصرار ورزند . در غیر این صورت همانند کشور های دیگر تقسیم اموال بعد از ازدواج به سهم مساوی و یا میزانی که در زمان عقد تعیین شده میتواند تمامی این موارد را برطرف کند .
من پسر هستم. زمانی مهریه باید برداشته بشه که زن مطلقه هم از نظر فرهنگی برابر مرد بشه و یک خانم حقوق برابر در جامعه داشته باشه
بهترین راه حل نصف کردن دارایی که در طول زندگی بدست آورده آمد وسلام
با وضعیت فعلی یک جوان کارگر که ماهی دو میلیون حقوق داره باید تا آخر عمرش هر چی در میاره برای خرید سکه به زنی که خیلی وقتها یک روز هم زندگی نکرده بده ! مگه یرده داری شاخ و دم داره !
اولا میشه در تدوین و تصویب قانون انرا عطف بماسبق کرد ثانیا مهمترین ومحکم ترین تکیه گاه زن انتخاب درست اونه نه تعداد سکه ها
در کانادا هیچ کس را به خاطر بدهی مالی زندانی نمیکنند، به خاطر کلاه برداری مالی چرا ولی به خاطر بدهی مالی هرگز. زندان مال جرم های دیگر است. جرم های واقعی.
قانون مدنی باید از قانون شرع جدا گردد ،تا ارزش هردو حفظ گردد ، چرا بجای مهریه ، شرط لازم برابری اموال و حزانت ،و طلاق را تعیین نمیکنید ؟ پدر عروس زیر بار تهیهٔ جهیزه ،و هزینهٔ جشن عقد کمرش خرد میشود ؟ هزینهٔ‌تهیهٔ سیسمونی هفت جدوآباد پدر عروس را جلو چشمش می آورد ؟ اینهمه جامعهٔ‌مرد سالاری تا کجا ؟ مگر نه اینکه همهٔ انسانها اعم از زن ،و مرد ، در شکم زنی رشد میکنند ،و در دامان زنی پرورش می یابند ؟ چرا عقل خدا دادی را تعطیل نموده اید ؟ چرا جوامع غیر مسلمان اینهمه مشکل طلاق را ندارند ،و زنان آن جوامع اینهمه آسیبهای اجتماعی پس از طلاق را ندارند ؟،، آیا ،؟
این حرف که مهریه تضمین زندگی زن پس از طلاقه بی معنی ترین چیزیه که من دیدم. یعنی من باید زندگی زنی را که حاضر نشده با من زندگی کنه پس از طلاقش تامین کنم؟ خوب خودش مثل من بره کار کنه زندگیشو تامین کنه. الان زن و مرد در تمام حقوقشون برابرند. کدام مردی جرات داره جلوی تحصیل یا کار زنش رو بگیره. نصف کردن دارایم درست نیست یعنی کدام زنی اگر داراییش بیشتر از مرد باشه این کار را قبول می کنه که مردان قبول کنند. در عوض دادگاه باید در هنگام طلاق مساله را بررسی کند هر طرف که مقصر باشد به طرف مقابل جریمه بدهد. اگر مرد خیانت کرده و ثابت شده و این دلیل طلاق باشد دادگاه مرد را مجبور به پرداخت خسارت کنه و بالعکس. قوانین ازدواج در ایران بسیار قدیمی و نامناسب هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
سلام واقعا درست میگین
اصلی ترین مشکل خانواده ها در اول ازدواج و حتی پس از آن ، میزان وجه مهریه (چه بنام طلا یا سایر ) است . حتی اگر اختلافی هم نباشد پیوسته موجب نگرانی و تحریک کننده است . مسئولین برای گشایش در امر و کسب رضای خدا باید محذودیتی بر آن قایل شوند .
من نمی دونم چرا مشکل رو ریشه ای حل نمی کنند؟
- حق طلاق دو طرفه
- حق خروج از کشور/ادامه تحصیل/کار برای زن بدون نیاز به اجازه مرد
- در صورت طلاق, تقسیم مساوی اموال بدست آمده از زندگی مشترک
- ارثیه مساوی برای پسر و دختر
- ارثیه مساوی با فرزندان برای همسر شخص فوت شده
چه حوصله ای دارید ازدواج میکنید
طرحي در مجلس است كه مهريه سكه هاي زياد را به نرخ روز وقوع عقد بعلاوة درصدي بعنوان تورم سالانه مطرح است
اميدوارم بزودي تصويب شود
آقایون چه گناهی کردند که باید بعد طلاق هم زنشونو ساپورت کنند؟؟ حتی یک سکه به اسم الله هم زیادیه. دختری میشناسم تا ازدواج نکرده بود پول کرج رفتن هم نداشت الان بعد طلاق کشور اروپایی نمونده که نره. من الان خارج زندگی میکنم خداییش یک آمار بگیرین چند نفر ایرانی به خاطر مهریه از کشور فراری هستند. حالا زندانیاش پیشگش. اگه مهریه چند سالی قراره زندگیه زن رو تامین کنه کل زندگی مرد رو بعد و قبل طلاق ویران میکنه. جمع کنید بابا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
واقعا درست میگین
میشه قانونی تصویب بشه که مرد بتونه بجای مهریه، حق طلاق و کل داراییش رو به زن بده. یعنی اگر دارایی مرد کمتر از تعداد سکه ها باشه، به همون میزان مهریه کمتری میپردازه.
بهترین قانون دست دولت را کوتاه کردن در جاری کردن عقد است
سلام
چرا باید مهریه سکه به قیمتی پرداخت بشه که به قول مسئولین بخشی از اون حبابه؟
مسئله اینجاست این مشکل فقط ما است یا سایر کشورها هم مثل ما هستند
مهریه سنگین مردان جوانی را سالها راهی زندان کرد و زنانی را به طمع انداخت تا یک زندگی را به ویرانه تبدیل کنند و در برخی موارد بر
دختران با سوءاستفاده از مهریه کلاهبرداری میکردند این قانون امار طلاق را افزایش داد و مرد سالاری را در جامعه از بین برد سن ازدواج جوانان را بالا برد و زن بیش از انکه متکی به شوهرش می بود به مهریه اش تکیه می کرد توقع نو عروسان باعث خواسته های بیجا و بی منطق شد .در اصلاح این قانون باید حق طلاق به زن داده شود تا به اجبار یک زندگی درد اور مشترک را ادامه ندهد
اصلا این قانون مهریه رو قبول ندارم.
گرفتارشديم والا
واقعا با اینهمه زندانی و بسیاری بیشتر از مردانی که حتی بخاطر فشار مالی حاصل از مهریه های سنگین توان ازدواج نداشتهو این خود باعث اشاعه فحشا شد
تحلیل د اشکال بزرگ در سقف مهریه 14 سکه ای اشکالات درست نیست به این دلیل که فرمودید اگر تصویب شده و به اجرا هم در آید، نمی‌تواند مهریه‌های تعیین شده در گذشته را محدود سازد. این درست نیست چرا افرادی که در گذشته مهریه پرداختی شان بیشتر از 14 سکه بوده اگر درخواست برگشت مهریه داشته باشند به استناد همین قانون جدید نمی توانند چون قانونا و منطقا داشته اند که داده اند. و این قانون بیشتر مربوط به کسانی است که ندارند که بدهند
این بحث مهریه هیچ وقت به نتیجه نخواهد رسید .
مهریه
اگه مثل همه جای دنیا بجای این قوانین مسخره حقوق زن و مرد مساوی بود و مهریه کلا حذف میشد این همه گرفتاری و بدبختی و طلاق و زندان نبود زن و مرد باید حقوق مساوی داشته باشن و بعد از ازدواج هر چیزی که بدست میارن مشترک محاسبه بشه و در صورت طلاق نصف نصف بجای مهریه و قوانین هزاران سال پیش!
به نظرم قانون باید اصلاح بشه .
واقعا انصاف نیست . به نظرم باید مهریه دقیقا 14 سکه باشد . مهریه بالا فقط ابزار فشار و سوئ استفاده زن از همسرش است . لطفا پیگیری کنید تا با 14 سکه کردن مهریه آمار ازدواج هم بالاتر می رود .
1)برای کالا نرخ تعیین می کنند،زنی که قدر وشخصیت خود را بداند وبشناسد یقینا"برای خود نرخ تعیین نمی کند2 )خانم های محترم دقت بفرمایند در دفتر ازدواج زن می تواند شرط ضمن عقد تعیین کند، می تواند شرط کند هر زمان که خواست همان گونه که مرد می تواند زن را طلاق بدهد متقابلا"زن هم هر زمان که خواست به دادگاه مراجعه و طلاق بگیرد(وکالت طلاق بگیرد از مرد،این وکالت را در دفاتر اسناد رسمی هم می توان گرفت)3)به جای این همه دادگاه رفتن و فحش وناسزا به هم گفتن بهترین راه حل را انتخاب کنید جدایی بدون دغدغه و راحت ،نه برای خودتان نرخ تعیین کنید، به جای عمل بینی، بوتاکس و..... یه کمی علم و دانش خود را ببرید بالا عزیزان من میگن درخت تو گر بار دانش بگیرد به زیر آوری چرخ نیلوفری را،،،،،،، نه مهریه بدین نه مهریه بگیرین نه زندان برین مثل بچه آدم فکر کنید همه راه حلا تو مغزه مغز،مجید دلبندم، نفسم،(خودم مرد هستم).
با سلام
دوسند ازدواج در سال ۱۳۷۱ را در نظر بگیرید.
درسند اول مهریه ۲۴۰۰۰۰۰تومان پول نقد قید شده و در سند دوم مهریه ۲۰۰ عدد سکه طلا که ارزش هرسکه در سال ۷۱ حدود ۱۲۰۰۰ تومان که مجموع معادل ۲۴۰۰۰۰۰تومان میباشد،قید گردیده است.سال۱۳۹۷هردو سند دعاوی دارد. سند اول که ۲۴۰۰۰۰۰تومان پول نقد بوده را با شاخص اقتصادی سال ۹۶ تبدیل کردند مهریه جدید حدود ۱۷۸۰۰۰۰۰۰تومان شد .ولیکن سند دوم را براساس قیمت سکه ۴۵۰۰۰۰۰تومان حدود ۹۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان شد. حال کجای این موضوع عدالت است.قیمت سکه مردان زیادی را بیچاره نمود.ظرف مدت یکسال قیمت سکه بدلیل اختلاس ،تحریم ، بی تدبیری مسئولین و ..... به چهار برابر رسید.آیا مردان باید تاوان این بی تدبیری ها را بدهند.اگر قرار است جنگ اقتصادی کنیم پس باید قوانین هم به روز شود.معلوم نیست قانون گذار عدد ۱۱۰ سکه را نیز با چه منطقی و حساب و کتابی در قانون لحاظ کرده است. بارها در رسانه ها پیشنهاد دادیم که برای اشخاصی که سکه مهر نموده اند قیمت سکه را در زمان وقوع عقد محاسبه و سپس بر اساس شاخص بانک مرکزی تبدیل کنید ولیکن اصلا توجهی در کار نیست . بنده برای جنابعالی مثال میزنم.
قیمت سکه در سال ۷۱ حدود ۱۲۰۰۰تومان بوده حال با توجه به شاخص بانک مرکزی درسال ۹۶ قیمت سکه باید ۷۰ برابر یعنی ۸۴۰۰۰۰ تومان شود و همین عدد را برای قیمت سکه جهت مهریه اعلام کنند. و همین روندرا برای سال های که عقد وقوع پیدا کرده در پیش و محاسبه کنند. این یکی از پیشنهاداتی است که شاید بتواند گره گشا باشد. از طرفی کار فرهنگی مهمترین رکن است حداقل کاری که میتوانند انجام دهند درس آشنایی با مبانی زندگی اجتماعی را در دروس مدارس و حتی دانشگاه ها لحاظ نمایند.دلیل این اتفاقات فقط و فقط به دلیل عدم آموزش و آگاهی همگانی است.خواهشمند است در صورت صلاحدید پیشنهادات را به مسئولین منعکس بفرمایید.
با تشکر
بنده با شعار اینکه زن باشخصيت برای خود مثل کالا نرخ تعیین نمی کند .با یک سکه مهریه ازدواج کردم . و پدر پزشک و با آبروی خودم را رسما بی آبرو کردم . خیلی شیک بعد از شب عروسی ترک شده و طلاقم دادند. الان هزینه بیمارستان و روانپزشک و .... من با کیست ؟ ظاهرا خانمی با ایشان نامزد کرده بوده و ترکشان کرده و ایشان در عقده آن کار ، اینکار رو با من کردند. البته قبل از درخواست طلاق طلب مقداری زیاد پول برای خرید خانه کردن و با مخالفت بنده درخواست طلاق دادند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
خانم محترم زود فهمیدی چه آدم بی خودی بوده راحت شدی اونم بسپار به خدا این مثال دلیل نمیشه با مهریه زیاد اینقدر جوان مظلوم بیچاره بشن به نظر من زنایی که با آبروی همسرتون آینده بچشون به خاطر حوسرانیشون
بازی می کنن باید به سرای عملشان برسن نه اینکه بعد اینهمه اذیت تازه طلبکار مهر باشن ن
سلام زن که بخواهد با مهرش تجارت کنه زن نیست اگه زن با شوهرش صمیمی باشن و زندگی سالم بسازند حرفی از گرفتن و دادن مهر پیش نمیاد.در صورتی که مرد خیلی بد باشه و اذیت کنه بله.یعنی چه زن باید قبل و بعد ازدواج توانایی مالی داشته باشه آدم که نباید برای مال شوهرش نقشه بکشه الان اینطور شده زمونه دختره همه خواسته هاشو تو خونه شوهرش انجام میده بعد دلشو میزنه هوایی میشه و...
سلام کی اجرای میشه این چهارده سکه مهریه.شده یا نشده ؟؟؟؟؟؟؟کی اطلاع داره خاهشن جواب بده
دین خدا رو تو همین ایران خودمون دارن تحریف می کنند اگه مهریه نباسه مسئله شرعی منو همون اقای مکارم پاسخ بده ممنون میشم فرق عقد دایم با ازدواج. سفید چیه پس ?
دوستان مهریه بالا اشتباهه تمام دوستان من در حال مهریه دادن هستن همش اعصابشون خرابه .. تومان مهر کنید که ارزشش بالا که نمیره پایینم میاد. در حد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان قبول نکردن یکی دیگه قبول میکنه گول اینکه کی گرفته کی داده رو نخورید اولش همه خوبن بعدا رنگ عوض می کنن. البته آدم های خوب هم هستن ولی گیر ما نمیاد
مهریه چهار ده تابشه منصفانه است
بی عقلی یعنی تعدادبالای سکه
این چه رسم مزخرفیه که بایدسکه اونم تعدادبالا بزاری؟
اگه دونفرهمدیگه روبخوان تاآخرعمرباهم میمونن
اگه هم نخوان ۱۴هیچ ۱۴۰۰سکه هم نمیتونه مانع طلاقشون بشه
نادانی تاکی؟؟؟؟
این چه قانونیه که اگه خیانت مرد ثابت بشه زن میتونه به استناد بند ۱۲ شروط ضمن عقد طلاق بگیره و مهریه ش رو هم تمام و کمال بگیره ولی اگه خیانت زن ثابت بشه مرد بازهم باید مهریه بده! واقعا کی این قوانین رو وضع کرده ...خنده دار نیست؟!!!!!
واقعا به خاطرفرهنگ علط اولین وبزرگترین دروغ زندگی با مهریه های زیاد شروع میشود
سلام
متاسفانه رسم اشتباه مهریه باعث شده مابعد از دوسال اشنایی و اینکه تقریبا ب نتیجه رسیدیم که باهم ازدواج کنیم دختر خانم مورد نظر همه چی رو بر هم زد و خواستار ... سکه ب عنوان مهریه شد که الان سکه ده میلیون شد ه و شرایط سنگین دیگری مثل حق محل سکونت با زن باشه که اصلا پذیرفته نیس بنده کارمند یه سازمان هستم و خداروشکر حفوقم خیلی خوبه و میتونیم راحت زندگی کنیم امل با اینکه خانواده ها هم موافق مهریه ی کن هستن دخترخانم تحت تاثیر خواهراش و دوستاش همه چی رو بهم زده و شایدم جدایی
آیا فریاد رسی هست ؟
سلام ببینید دوستان 14سکه خیلی از آقایون رو پرو کرده طرف میگه نه عروسی نه سرویس طلا سکه هم که گرونه نمیشه خوب یعنی چی به نظرتان جهیزیه هم که میگن دختر بگیره کلا اکثرا اینجوری میان جلو دختر بیچاره نمیتونه اعتماد کنه چرا فقط دختر کوتاه بیاد این بی انصافی هستش
اینکه بعضیا میگند که ازدواج به شرط تقسیم نصف دارایی مرد...من مردی رو میشناسم که قبل طلاق تموم داراییهاشو به نام دیگران کرده تا موقع طلاق چیزی به نامش نباشه که بخاد تقسیم بشه
سلام من میخوام سکه هام کم کنم ۱۱سال از زندگیم میگذره ایا میشه کم کرد اجازه پدر هم واجب
سلام من میخوام سکه هام کم کنم ۱۱سال از زندگیم میگذره ایا میشه کم کرد اجازه پدر هم واجب
من از طرفم راضیم خانواده سختگیری دارم که مهریه زیاد رو قبول دارن و برعکس طرفم بجای مهریه زیاد ۱۴ سکه رو قبول داره و ملک زدن به نامم .بنطرتون چه تصمیمی بگیرم
"مهریه را همه دادند و همه نیز گرفتند"
سلام علیکم برادران گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح زوجه عنوان «عندالاستطاعه» را به جای عنوان عندالمطالبه پذیرفته باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ، مدرک معتبر و سند به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه الزاماً غیر از مستثنیات دِین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در اینحال مطالبه مهریه معلق و منتفی می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و زوج مستطیع و متمکن شود و الا اگر تا پایان عمرِزوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه وجود ندارد. ضمناً در مورد مهریه های عندالاستطاعه به شرط عدم استطاعت و توانایی مالی زوج و پرداخت مهریه توسط زوج ، زوجه : 1- حق حبس ندارد (موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ملغی می شود) 2- زوج زندان نمی شود(حق جلب زوج را نخواهد داشت) 3- مهریه تقسیط نمی شود 4- زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بلااثر نمود. «والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاته»
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی