بازدید 8681
۶

نتایج تامل برانگیز رتبه بندی دانشگاه ایرانی توسط موسسه آمریکایی

برترین دانشگاه ایرانی کدام است؟ اگر فکر می‌کنید پاسخ این سوال را می‌دانید، بهتر است کمی در نتیجه گیری تامل کرده و ابتدا این مطلب را بخوانید.
کد خبر: ۸۷۵۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳ 04 February 2019
برترین دانشگاه ایرانی کدام است؟ اگر فکر می‌کنید پاسخ این سوال را می‌دانید، بهتر است کمی در نتیجه گیری تامل کرده و ابتدا این مطلب را بخوانید.

به گزارش «تابناک»، به فاصله کوتاهی از انتشار لیست هزار دانشگاه برتر جهان توسط مرکز رتبه بندی دانشگاه‌های جهان (CWUR) که در آن دانشگاه آزاد اسلامی با اختلافی چشمگیر در رتبه نخست دانشگاه‌های ایرانی قرار گرفته بود، حالا نتایج ارزیابی‌های دیگری منتشر شده که نتیجه متفاوتی ارائه می‌دهد.

براساس داده‌هایی که اخیرا موسسه اطلاعات علمی «کلاریویت آنالیتیکس» (Clarivate Analytics) منتشر کرده، دانشگاه تهران صدرنشین دانشگاه‌های ایران است و پس از آن، دانشگاه‌های آزاد، شریف، صنعتی اصفهان، امیرکبیر، علوم‌پزشکی تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت، فردوسی مشهد و تبریز، رتبه‌های دوم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که بر اساس نتایج منتشر شده از طرف مرکز رتبه بندی دانشگاه‌های جهان، ده دانشگاه برتر ایرانی عبارتند از: دانشگاه آزاد، تهران، علوم‌پزشکی تهران، شریف، صنعتی اصفهان، امیرکبیر، تربیت مدرس، علم و صنعت، شیراز و فردوسی مشهد. فهرستی که اختلافات چشمگیری با فهرست موسسه کلاریویت دارد.

اختلافی سوال برانگیز که ممکن است تصور شود ناشی از مستند نبودن موسسات رتبه بندی است. موسساتی که در دو مثال اخیر، یکی مورد تایید مسئولان و نهاد‌های کشورمان است و دیگری که آمریکایی است و نامش عجیب به نظر می‌رسد (کلاریویت)، همان موسسه اطلاعات علمی (Institute for Scientific Information) یا ISI است که مالکیت آن چندبار جابجا شده و در نهایت به اسم فوق رسیده است.

موضوعی که مجابمان می‌کند به جای بی اعتبار دانستن نتایج این موسسات، اختلاف در نتایج شان را در جای دیگری جست‌وجو کنیم؛ در شاخص‌هایی که در این موسسات برای ارزیابی به کار گرفته می‌شوند. شاخص‌هایی که اگر به عنوان مثال کلی‌تر و نتیجه محور باشند، دانشگاه آزاد با انبوه واحد‌ها و تولیدات علمی اش، برترین دانشگاه ایرانی شناخته می‌شود و اگر تولیدات به نسبت جمعیت دانشجویان مد نظر قرار گیرد، دانشگاه تهران برترین دانشگاه ایرانی خواهد بود.
 
فهرست برترین دانشگاه‌های ایران بر اساس شاخص های موسسه کلاریویت
فهرست برترین دانشگاه‌های ایران بر اساس شاخص های موسسه کلاریویت
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
خوب دیگه این یه چیز مشخصه دانشگاه ازاد اگه تولیداتش نسبت به تعداد واحدها ودانشجوهاش تقسیم بشه
عجب واقعاً عجب واقعاً عجب !!!!!!!!!!! مگر امکان دارد، در فهرستی که شما منتشر کرده اید بطور کلی نام دانشگاه شیراز یکی از بزرگترین دانشگاههای کشور وجود ندارد.
زرشک
دانشگاه آزاد؟!!
خخخخ
من دانشگاه آزاد نرفتم و آن را بی ارزش هم نمیدانم.
ولی همه میدانیم که دانشگاه شریف ، امیرکبیر و تهران از نظر علمی فاصله خیلی زیادی با آزاد دارند.
دانشگاه چمران اهواز محلی از اعراب ندارد !
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی