بازدید 11112
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «تابناک»؛

بانک هایی که با ما کار می کنند، دنبال بهانه هستند تا ارتباطشان را قطع کنند/ در مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچ فضای تقابلی وجود ندارد

چند وقتی است، لوایح چهارگانه به ایستگاه پایانی خود رسیده و باید اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظر نهایی خود را اعلام کنند. البته تاکنون دو لایحه از چهار لایحه به پایان رسیده، ولی هنوز دو کنوانسیون پالرمو و CFT تعیین تکلیف نشده و ایران، بیست روز فرصت دارد این موضوع را به سرانجام برساند.
کد خبر: ۸۷۳۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵ 27 January 2019

بانک هایی که با ما کار می کنند، دنبال بهانه هستند تا ارتباطشان را قطع کنند/ در مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچ فضای تقابلی وجود نداردچند وقتی است، لوایح چهارگانه به ایستگاه پایانی خود رسیده و باید اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظر نهایی خود را اعلام کنند. البته تاکنون دو لایحه از چهار لایحه به پایان رسیده، ولی هنوز دو کنوانسیون پالرمو و CFT تعیین تکلیف نشده و ایران، بیست روز فرصت دارد این موضوع را به سرانجام برساند.

به گزارش «تابناک»؛ حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: بحث‌ها در مجمع جدی است، به گونه‌ای که پس از پایان جلسه، هنوز حدود بیست عضو در نوبت صحبت بودند که نشان از حساسیت ویژه به این موضوع دارد.

این نماینده مجلس گفت: در مجمع همه باید بر اساس مصلحت صحبت کنند؛ حتی من نماینده که در اینجا بر اساس مقتضیات قانونی صحبت می‌کنم و یا عضو شورای نگهبان که در آنجا بر پایه مقتضیات قانونی و شرع صحبت می‌کند. وقتی در باب مصلحت سخن به میان می‌آید، دیگر بحث‌ها به تصویب نزدیک‌تر می‌شود؛ اما اگر هر کسی بنا بر موضع قبلی خود صحبت کند، طبیعی است، امکان تصویب کاهش پیدا می‌کند؛ مثلا هفت ماده از مواد لایحه کنوانسیون نیازمند رأی‌های مصلحتی است؛ بنابراین، به نظر من، فضا دیروز تا حد زیادی تعدیل شد.

وی ادامه داد: حق شروط‌ بسیاری در این لوایح وجود دارد و ما به عنوان موافق، اعتقاد داریم، با این حق شروط، خلل و مشکلی برای منافع و امنیت کشور ایجاد نمی‌شود، به ویژه حق شرط اول که تأکید دارد، هیچ رفتار و تعهدی نباید خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران به ویژه قانون اساسی باشد.

وی همچنین یادآور شد: وقتی این اصل اساسی وجود دارد، دیگر عملا جای شک و شبهه‌ای نخواهد بود. از این گذشته، حق شروط دیگری نیز وجود دارد که به نظر من، جمهوری اسلامی ایران، قوی‌ترین آنها را تا کنون گذاشته است.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: فضای معقولی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حاکم است و هیچ فضای تقابلی وجود ندارد. صحبت‌ها هم به راحتی انجام می‌شود و جای امیدواری است که بخش اعظم صحبت‌ها سؤال بود و ما به آن‌ها پاسخ می‌دادیم. به نظر من، فضا در حال تعدیل است.

وی با اشاره به موضوع اعلام برخی بانک‌های کشور‌های دیگر برای قطع همکاری با ایران نیز گفت: این هم موضوع مصلحتی است و بار‌ها به ما گفته شده، به طوری که بسیاری از کشور‌های دوست و همسایه ما اعلام کرده اند، در صورت عدم پذیرش FATF بانک‌های آن‌ها با ایران همکاری نخواهند کرد. بسیاری از این بانک‌ها که با ایران همکاری می‌کنند، بر اساس حکم حکومتی آن کشورها، حاضر به ادامه همکاری با ما هستند. هم اکنون بانک‌هایی که با ما کار می‌کنند، تحت ریسک تحریم‌های آمریکایی هستند و بسیاری از جذابیت‌های مناسبات خارجی خود را کنار گذاشته اند.

این نماینده خاطرنشان کرد: این بانک‌ها الان دنبال بهانه هستند که با ما کار نکنند، البته بسیاری از کشور‌ها دوست دارند با ما همکاری داشته باشند، ولی بانک‌های آن‌ها تحت الزامات FATF به دنبال بهانه‌ای هستند با ما کار نکنند؛ بنابراین، ما نباید بهانه به دست آن‌ها بدهیم.

اتفاقی که اکنون افتاده این است که ما تا ۲۸ بهمن ماه زمان داریم، تا حد امکان به این توصیه‌ها پاسخ دهیم. تا کنون نیز ۵۰ درصد از توصیه‌ها پاسخ گرفتند؛ اما ۵۰ درصد دیگر باید در قبال دو کنوانسیون پالرمو و CFT پاسخ بگیرند که به نظر من، پالرمو تا آن زمان احتمالا تمام می‌شود؛ باید دید CFT چقدر طول خواهد کشید!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
من چرا نمی توانم با بانکهای کشورهای دیگر تبادل مالی داشته باشم چه الان و چه در برجامی که وجود داشت؟
ما را گول نزنید لطفا
بهانه های اونها تمامی نداره
بیهوده این توجیهات رو برای پذیرش لوایح استعماری مطرح نکنید.
تصویب fatf یعنی عقب نشینی و عقب نشینی در مقابل باطل مجازات و غضب الهی رو در پی داره. نمونه های این رویه و نتیجه اش رو در این دولت زیاد دیدیم.
دیگه کافیه
مثل سایه جنگ و خزانه خالی جهت تصویب برجام .... چقد ناآگاه سیاسی داریم
اونا بهانه میارن چرا باور میکنید چه عضو اف تی اف بشید چه نشید اونا کار نمی کنن عضو افی تی اف میشید این بانکها هم کار نمیکنن امرکیا ها با استفاده از اطلاعاتی که در قالب اف تی اف میدید جوری تحریم کنه گوشتب بشه یه ملیون سر عقل بیایید دنبال چی هسیتد اصلا چه همکاری مکنن مگه نیم گفتید که پول با چمدون میاد چه همکاری کردن که میخوان نکنن انقد دروغ خورد مردم ساده ندید
آقای ریییس کمسیون امنیت ملی! شما می دانید که کشورها در صورتی می توانند شرط تعیین کنند که شروط آنها با متن کنوانسیون مغایرت نداشته باشد. ملت می دانند که امریکا و استکبار جهانی در40سال گذشته علیه نظام اقدام کرده است و به اندازه کافی بهانه برای مطرح کردن دارد.چرا تمام حقیقت را نمی گویید؟! آیا تضمینی برای حل مشکل مراودات بانکی بعد از رفع این مثلا بهانه وجود دارد؟
فقط دروغ در سیاستهای غربیها است.۸ ماه پیش قرار بود ما به آنها‌برای حل مشکلات ناشی از خروج امریکا فرصت محدود بدهیم اقدامی نکردیم حالا اونها حمله را شروع کردند.دیروز وزیر خارجه فرانسه رفت روی سیستم دفاعی ایران امروز هم می شنویم که تا ۲۸ بهمن برای fatf وقت داریم.جناب روحانی لطفا رای ما را پس بده
پول هایی که به جای آبادانی ایران در عراق و سوریه و لبنان و یمن و غیره خرج می شود چرا ؟
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
به به دوستان حزب پیامک چه حضور فعالی دارند حتمآ پیامک مخوص برای تابناک هم ارسال شده که اینجور کامنتها یکدست است ولی خوب دوستان جهت اطلاع خدمتتان عرض کنم ته این کار پیوستن کامل ایران است چون چاره‌ای نیست البته سعی وپشتکار شما قابل تقدیر است وحتما توسط اولیا امور مورد توجه قرار میگیرد.
متاسفانه قضیه FATF سیاسی شده تا یک مبحث تخصصی و اقتصادی.تمام کسانی که با این قضیه مخالفند اگر دولت موردعلاقه شان می خواست این قوانین رو تصویب کنه چه سخنان و به به و چه چهایی در رثای آن گفته نمی شد
اگر تمامی این تلاش ها بر روی داخل متمرکز میشد الان وضعمان چنین نبود .
دوشنبه ۸ بهمن
شاخص کل بورس همچنان درحال سقوط بوده و باوجودهمه مقاومتها دقایقی دیگرواردکانال ۱۵۹ هزارواحدی خواهدشد لازم به ذکراست که شاخص کل در مهرماه دراستانه فتح قله ۲۰۰ هزار واحدی بود. صفهای فروش پرتراکم شده
اون برجام چه گلی زد به سرمون الان کدوم بانک با ایران کار میکنه .
ما همین الان طبق بیانیهFATF در لیستی که بعنوان لیست سیاه مشهور شده است نیستیم و تصمیم قبلی FatFموقتا تعلیق شده است ولی بگفته مسئولان، بانک ها با ما کار نمی کنند.پسFATFبهانه است و فردا بهانه دیگری را پیش می کشند.امریکا و نظام سلطه جهانی با انقلاب اسلامی مشکل دارد.تا از استقلال ایران دست نکشیم کوتاه نخواهند آمد.باید جایی ایستاد والا آنها قدم به قدم پیش خواهند آمد.
دقیقا کدام بانکها ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار