بازدید 2416

پارلمان یونان توافق تغییر نام مقدونیه را تصویب کرد

پارلمان یونان توافق با مقدونیه در زمینه تغییر نام مقدونیه به مقدونیه شمالی را تصویب کرد.
کد خبر: ۸۷۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸ 25 January 2019

پارلمان یونان توافق با مقدونیه در زمینه تغییر نام مقدونیه به مقدونیه شمالی را تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، پارلمان مقدونیه حدود دو هفته پیش از بازبینی قانون اساسی برای تغییر نام این کشور حمایت کرد اما برای این که این توافق به سمت جلو حرکت کند، این تغییر باید توسط قانونگذاران یونانی نیز تصویب می‌شد.

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان پیامی ویدئویی را در توییتر منتشر کرده بود که در آن خواسته بود، آنهایی که به مزایای این توافق شک دارند، متقاعد شوند.

مجلس یونان با اختلاف اندکی تغییر نام کشور همسایه خود به جمهوری مقدونیه شمالی را تائید کرده است.

نمایندگان مجلس یونان با ۱۵۳ رأی موافق و ۱۴۶ رأی مخالف نام جدید را تائید کردند. نام جدید برای مقدونیه، راه این کشور را برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا هموار می‌کند.

مناقشه میان دو کشور نزدیک به سه دهه طول کشیده بود. یونان به خاطر هراس از طرح ادعای ارضی نسبت به مناطق شمالی یونان، با استفاده از نام مقدونیه مخالف بود. یونانی‌ها مقدونیه را بخشی از میراث فرهنگی یونان می‌دانند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا به رهبران دو کشور تبریک گفته و خاطرنشان کرده که آنها موفق به انجام مأموریتی غیرممکن شده‌اند.

هزاران تن در یونان علیه چنین تغییر نامی تظاهرات کرده‌اند. در مناطق شمالی یونان مخالفت با این تغییر نام به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد.

مقدونیه با انتخاب نام مقدونیه برای خود پس از استقلال در سال ۱۹۹۱ خشم بسیاری از یونانی‌ها را برانگیخت. بسیاری یونانی‌ها بر این باور بودند که چنین کاری با هدف طرح ادعاهای ارضی صورت گرفته است.

نخست‌وزیر یونان این تغییر نام و تائید آن را قدمی تاریخی خوانده که به 30 سال نفاق پایان خواهد داد. او از مقدونیه خواسته، دوست و متحد یونان شود.

نمایندگان حزب راست افراطی یونان هنگام رأی‌گیری فریاد "خائنان" سر دادند.

قدم بعدی پس از رأی مجلس یونان، اطلاع رسمی این تائید به همسایگان یونان خواهد بود و سپس مقدونیه باید این تغییر نام را به سازمان ملل متحد اطلاع دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان