پرواز بازماندهای از ۱۴ فروند و یکی از هزار!
به گزارش «تابناک»؛ صحبت درباره لیست حوادث و سوانحی است که بوئینگ ۷۰۷ در آن نقش آفرینی کرده است؛ پرندهای که در ۲۰ دسامبر ۱۹۵۷ میلادی نخستین پرواز خود را تجربه کرد و به سرعت مشهور و جهانی شد تا جایی که ۸۶۵ فروند از نوع تجاری آن ساخته شد و تقریبا همین تعداد نسخه نظامی هم از آن به فروش رفت.
پرندهای که سهم کشورمان هم از آن، خانواده بزرگی از پرندههای بزرگ آن روزها بود که برخی شان در خدمت شرکت هواپیمایی ملی ایران بودند و اغلبشان در نیروهای هوایی خدمت میکردند؛ ۱۴ پرنده نظامی متفاوتی که طراحی شده بودند تا چند کارایی مختلف داشته باشند. از سوخت رسان گرفته تا جابجایی مسافر، حمل بار و استفادههای دیگر.
به کارگیری یکی از مشهورترین و کلیدیترین محصولات بوئینگ که به مانند همه محصولات تکنولوژیک دیگر، آن هم دوران شکوهش عمر داشت و از جایی به بعد افولش آغاز شد. افولی که در نهایت در سال ۱۹۷۹ میلادی به توقف تولید این پرنده منجر شد و حتی ارتقای آن به نسخهای با نام ۷۲۰ هم نتوانست تغییری در ماجرا به وجود آورد.
چرخه تولید و عرضه هواپیماهای جدیدتر که در نهایت به از دور خارج شدن بوئینگهای به خدمت گرفته شده در ایران هم منجر شد تا اینکه چند سال پیش اعلام شد، تنها کاربر تجاری ۷۰۷ در ایران، یعنی ساها هم قید استفاده از آن را زده و در نتیجه تنها بوئینگهای ۷۰۷ نیروهای هوایی به خدمت خود در ایران ادامه میدهند.
بوئینگهایی که سهمشان را در دفاع مقدس هم ایفا کرده بودند و برای انجام مأموریتهای نظامی شان مناسب به نظر میرسیدند؛ هرچند سن و سالشان رو به افزایش بود و یافتن قطعات مورد نیاز برای سر پا نگه داشتن شان دشوار شده بود. مسائلی که در نهایت ۷۰۷های ارتش را نیز زمین گیر کردند، جز دو فروند از آنها که یکی کاربری اش سوخت رسانی است و دیگری که در حادثه فرودگاه فتح سوخت و سوگ خدمه اش به یادگار ماند!
رویدادی به غایت تلخ و دلخراش که جان ۱۵ تن از هموطنانمان را ربود و البته جزئیات چندانی در خصوص آن در دست نیست. سانحهای همراه با ابهامات فراوان که از جمله آنها، چرایی درج نشدن مشخصات رجیستری هواپیما روی بدنه آن است که ظاهرا قرار نیست پاسخ داده شود که اگر این گونه بود، طی دو روز اخیر این گونه شده بود.
سانحهای که ظاهرا تنها تأثیر آن، به روز رسانی فهرست سوانح این پرنده است که آخرین نمونه آن در سال ۲۰۱۱ میلادی و در آمریکا به وقوع پیوسته بود و پیش از آن، یکی در میان به حوادث و سوانح رقم خورده برای ۷۰۷های ساها اشاره داشت. لیستی که از سال ۲۰۱۱ لغایت روزهای اخیر، به روز نشده بود، چون شمار معدود و محدودی از این پرنده در جهان پرواز میکنند؛ بر خلاف ما که آنقدر به سلامت و ایمنی این هواپیما اطمینان داریم که برای تأمین گوشت گرم از کشوری دیگر از ۷۰۷ استفاده میکنیم!
۲۰ تن گوشت را میشه با یه راننده تریلی و یه دستگاه تریلی یخچالدار از قرقیزستان حمل کرد ،حالا میخوان سرعت به کار بدن ،روزی ۵ دستگاه تریلی و ۵تا راننده از قرقیزستان گوشت بیاره ،بعد هم هرکدوم بره به یه استانی و تحویل بده
من از شما تیم خبره خبرنگاری سوال دارم که :
یک ، چرا با هواپیما گوشت را اوردن
دو ،این شایعه که میگن اینا داشتن گوشت را میبردن صحت داره یا نه
ممنونم
اگه هر کیلو ۵۰ هزار تومن باشه کلا میشه ۱/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان .
اصلا عاقلانه است که یه هواپیما اینقدر هزینه سوخت و نشست و برخاست بده و ۱۵ تا سرهنگ و سرتیپ هم باهاش برن برای یک میلیارد و پانصد میلیون تومان گوشت ؟








