بازدید 12907

قانون بخشودگی جرایم بانکی تشویق بدحساب هاست/ این قانون از بضاعت بانک‌ها خارج است

در بند (و) تبصره 16 قانون بودجه سال 97 آمده است، به منظور تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری، چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال ۱۳۹۶ سررسید شده باشد، از تاریخ سررسید تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷ تسویه کنند، بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری مکلفند، اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه شود. اکنون این قانون بار دیگر در بودجه تکرار شده است.
کد خبر: ۸۶۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ 07 January 2019

در بند (و) تبصره 16 قانون بودجه سال 97 آمده است: به منظور تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری، چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال ۱۳۹۶ سررسید شده باشد، از تاریخ سررسید تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷ تسویه کنند، بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری مکلفند، اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند. اکنون این قانون بار دیگر در بودجه تکرار شده است.

به گزارش «تابناک»؛ اکنون این قانون عینا در قانون بودجه سال 98 نیز تکرار شده است. مطابق این قانون، قرارداد اولیه، ملاک بخشودگی وام ها قرار می‌گیرد و شامل حال وام هایی می شود که از سال 88 به بعد از بانک ها دریافت شده است.

همچنین سود این تسهیلات ساده در نظر گرفته خواهد شد و دیگر نباید سود مرکب لحاظ شود. از سوی دیگر، هر میزان پرداختی به بانک ها انجام شده، از اصل بدهی کسر می شود، تولیدکنندگان می توانند با شرایط مناسب تری تا پایان سال بدهی خود را با بانک ها تسویه کنند.

ابهام بانک ها برای اجرای این حکم قانون عدم شفافیت قرارداد اولیه وام هاست، چون ممکن است فردی وامی را در سال های گذشته دریافت کرده باشد و پس از آن یا آن را استمهال کرده یا با وام دیگری وام اولیه را تسویه کند؛ بنابراین، این ابهام در متن قانون، کار را برای اجرا سخت کرده بود.

از این لحاظ بانک ها حق داشتند که قانون را اجرا نکنند، چون اگر مراد قانون گذار بر این بود که کل سودهای دوران استمهال بخشوده شود، از این لحاظ به منابع مالی بانک ضربه وارد می شد، چون بانک از تأمین سودهایی که در سنوات گذشته در ترازنامه هایشان به عنوان درآمد یاد کرده اند و از محل همین سود سپرده به سپرده گذاران پرداخت می شود، با بخشودگی این منبع تأمین نمی شود.

از سوی دیگر، برخی نمایندگان اقتصادی مجلس اعتقاد دارند که این قانون در واقع جریمه افراد خوش حساب است. معافیتی که در قانون دیده شده، شامل حال کسانی که بموقع بازپرداخت کرده و اقساط را داده اند نمی شود، بلکه با معافیت‌ها و بخشودگی جرایم بانکی به نحوی بد حساب ها را تشویق و خوش حساب ها را تنبیه می کنیم.

با تمام این احوالات و با وجود مخالفت های زیاد از سوی برخی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه این قانون امسال نیز در لایحه بودجه تکرار شده است.

محمد رضا تابش، عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس، با اشاره به لایحه بودجه سال 98 و تکرار بخشودگی بدهی های بانکی گفت: در قانون بودجه سال 97 دو بند برای بخشش جرایم بانکی در نظر گرفته شده و تا کنون این دو بند از قانون بودجه به درستی اجرایی نشده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: واقعیت امر این است که شرایط بانک ها به نحوی است که از انجام این کار برنمی آیند؛ بنابراین، آنها مقررات و ضوابط را به نحوی تنظیم می کنند تا جوابگوی مقتضیات و بضاعت بانک ها باشد.

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم شورای اسلامی نیز با انتقاد از این حکم قانون، بیان داشت: این قانون به نحوی است که در واقع جریمه افراد خوش حساب است؛ معافیتی که در قانون دیده شده، شامل حال کسانی که به موقع بازپرداخت کرده و اقساط را داده اند نمی شود بلکه با معافیت‌ها و بخشودگی جرایم بانکی به نحوی بدحساب ها را تشویق و خوش حساب ها تنبیه می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید مکانیزم جدید برای معافیت جرایم بانکی در نظر گرفت، توضیح داد: باید مکانیزمی برای بخشودگی جرایم در نظر گرفت که به معنای تنبیه خوش حساب ها نباشد، به طور مثال برای ارائه وام و تسهیلات در استان ها هیأتی وجود دارد که در این زمینه اظهارنظر می کند.

تابش در ادامه گفت: مثلا می توان چنین هیأتی تعریف کرد، شرکت هایی که نتوانسته اند بدهی بانکی را بپردازند، رصد و اظهار نظر کنند، به نظر بنده باید چنین فرآیندی برای بخشودگی جرایم بانکی در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: اگر مکانیزمی علت دیرکرد را بررسی کند، بانک ها زیر بار اجرای قانون می روند، در حال حاضر نه بانک ها توان اجرای بخشودگی جرایم بانکی را دارند و نه این روش درست است. در واقع با معافیت بدهکاران بانکی، افراد به تخلف تشویق و خوش حساب ها تنبیه می شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۵
اقای پرفسور وقتی مراجع تقلید انرا ربا اعلام کردند حالا شما حرف حسابت چیست
کسی که خوش حساب بوده اصولا بهره مرکب و جریمه دیرکردی پرداخت نکرده که بخواهد بخشیده شود و برای کسانی هم که بدهی خود را استمهال کرده اند و قبل از این قانون بدهی خود را پرداخت کرده اند نیز باید امکان استفاده از این امکانات فراهم شود ... برای من جالب که قانون تجارت و قاونین منبعث از اصول فقهی در تجارت در آنجاهایی که به نفع دولت و بانکهاست مو به مو اجرا میشود و در موارد معدودی که قانونی جهت استفاده مردم برای رفع گرفتاری مردم مصوب میشه صدای > بانکها بلند میشه؟؟؟ در کجای فقه و قانون اخذ ربه مرکب مجاز دانسته شده؟؟؟ اگر بانکی در سالهای قبلی وجه غیر شرعی از مشتریان به اجبار اخذ کرده و انرا به عنوان سود شناسایی کرده و بین سهامداران تقسیم کرده آیا این رویه غیر شرعی و ناعادلانه باید استمرار پیدا کنه؟؟؟ قانون بسیار خوبیست و با اصلاحات جزيی میتواند جلوی سیل اعلان ورشکستگیها را نیز گرفته موجب رفع گرفتاری بسیاری از واحدهای تولیدی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
مثل اینکه جنابعالی بدهکاربانکی هستی قربونت
چرا تشویق بد حسابها ؟؟؟ هرکی به مشکل میخوره دلیلش مدیریت بد و تورم و ... دولت است وگرنه هیچ کس دوست نداره بهش بگویند بد حساب و از این دری وری ها.
دقیقا پیشنهاد جناب تابش بیانگر ایجاد رانت برای افراد دارای روابط هست و به نحوی است که افراد با چرب کردن سبیل برخی ها بتئانند معافیت بگیرند و اصولا فقط قانون شامل افرادی خواهد شد که اهل بده بستان و ارائه سفارش باشند.

احسنت به چنین نمایندگانی که از هر موضوعی راهی برای توصیه و رانت می سازند....
بانکها سود روی سود و سود های مرکب و جریمه های عجیت و کاملا خارج از عرف میگیرند که کمر تولید و اشتغال را شکسته است .
این حرف ها تشویق بد حسابها دری وری بیش نیست بانکها ربا خور های حرفه ای شده اند
بضاعت بانک ها ربا خوری است و بس . جریمه ها و سود های بدهکاران بخش تولید را ببخشید تا موتور اقتصاد کشور به راه افتاده و بیکاری و مشکلات ملت کم شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
بخش توليد بسيار كوچك است. اين راه فرارى براى آنهاست كه با رانت پول ملت را به غارت برده اندو حالا بانكها و دولت بايد از جيب ملت و به بهاى تورم سوء استفاده آقايان را جبران كنند
بنده بارها از بانك وام دريافت نمودم و اقساط آن را دو روز قبل از سررسيد پرداخت نموده و بعضا" چند قسط آخر را يكجا و زودتر از موعد تسويه نمودم . حالا چرا براي بنده و امثال بنده كه بيشتر از قشر كارمند و كارگر هستيم جايزه خوش حسابي و يا كسر سود بانكي اتفاق نمي افتد ولي براي شخص بدهكاري كه وامهاي كلان و ملياردي دريافت نموده و جاهاي مختلف سرمايه گذاري نموده و سرمايه ايشان چند برابر شده و اقساط و بدهي اش را با بانك تسويه نمي كند بخشودي تعيين مي شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
چون شما مردمى، ولى اين جور بدهكارها نه. يعنى با ما مردم برابرترند
این قوانین فقط برای رانت خوارها و کسانیکه با زد ویند وام گرفته اند ، تصویب شده است ....
سلام
در کجای بودجه 98 تکرار شده است؟
روند اخبارتون کاملا نشون میده که توی بورس سهام بانکی زیاد دارید و هیچی خودروئی ندارید!
طرح بخشودگی ربا
از اول نباید جریمه دیرکرد گرفته بشه حالا شما به بخشودگیش کار داری؟
اکثر مراجع جریمه دیرکرد رو همون ربا میدونن
از بانک ملت تسهلات گرفتم مقوق شده وما به ماه پرداخت میکنم اصل پول وسود پرداخت شده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها