بازدید 1943

آقای "روحانی" معلولان حال‌شان خوب نیست

کد خبر: ۸۵۸۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ 08 December 2018
بیکاری، وضعیت نامناسب مسکن معلولان، عدم توان اداره زندگی، کمبود وسایل توانبخشی و ... تنها بخشی از گلایه‌های معلولان است، افرادی که علی رغم تلاش‌های سازمان بهزیستی همچنان با موانع بسیاری روبرو هستند و از رئیس جمهور درخواست کمک دارند.

به گزارش تسنیم، روزجهانی معلولان امسال فرصت دیگری برای معلولان شد تا بار دیگر خواسته‌ها و مشکلاتشان را عنوان کنند مشکلاتی که در طی این سال‌ها اگر چه کمتر شده اما تمام نشده و همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه سازمان بهزیستی به عنوان نهاد حمایتی و متولی معلولان اقداماتی را در رفع مشکلات آنها انجام داده است به طوری که بخش قابل توجهی از مسائل جامعه معلولان نیز باید توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر برطرف شود

امسال نیز معلولان با حضور در مراسم‌های مختلف به مناسبت روزجهانی معلولان باردیگر از مسئولان و به ویژه رئیس جمهور خواستند تا در رفع مشکلات آنها گامی بردارد آنها اعتقاد دارند که مسئولان توجه کمتری را به معلولان دارند.

در یکی از مراسم‌های معلولان که همزمان با روزجهانی معلولان و با حضور شریعتمداری وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد معلولان برخی از گلایه‌های خود را مطرح کردند.

در این مراسم تعدادی از معلولان و خانواده‌های آنان نسبت به شرایط همسران و فرزندان خود انتقاد و گلایه کردند. این در حالی بود که پیرمردی 70 ساله نسبت به شرایط زندگیش و نگهداری همسر معلولش انتقاد کرد و گفت: بیش از 40 سال است که همسرم معلول است و ما در این سال‌ها هیچ‌گاه برای دریافت کمک دستم را به سوی سازمان بهزیستی دراز نکرده‌ام. تنها انتظاری که از سازمان بهزیستی داریم این است که نسبت به معلولان حمایت‌هایی داشته باشند.

این فرد با بیان اینکه ماهیانه هزینه‌های بسیاری برای نگهداری از همسرش پرداخت می‌کند گفت: با توجه به شرایط و سن همسرم و سنگینی وی حتی برای استحمام وی نیز شرایط خوبی نداریم.

یکی دیگر از معلولان در این مراسم ضمن گلایه از برخوردهای نامناسب مددکاران سازمان بهزیستی از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خواست تا به این موضوع رسیدگی کند.

در ادامه تعدادی از معلولان نسبت به افزایش هزینه‌های پوشک بزرگسالان اعتراض و اظهار داشتند: ماهیانه 20 تا 30 هزار تومان برای این اقلام هزینه می‌کردیم اما اکنون باید حدود 100 هزار تومان پرداخت کنیم که توان آن را نداریم.

معلول دیگری در این مراسم با اشاره به اینکه تهران و سایر شهرهای کشور نیز شرایط مناسبی را برای حضور معلولان در معابر نداشته و ندارند گفت: در این زمینه نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

یکی دیگر از خانواده معلولان با اشاره به معلولیت فرزندش گفت: چندین مرتبه برای تحت پوشش قرار دادن فرزندم در سازمان بهزیستی مراجعه کردم اما مددکاران اعلام کردند هم اکنون شرایط پذیرش را نداریم و باید منتظر باشید تا یک مددجو یا یک معلول بمیرد و بعد شما را پذیرش کنیم.

مادر دیگری درخصوص بیکاری فرزند معلولش در این جلسه گلایه کرد و گفت: در حالی فرزندم بیکار است که مشکل درآمدی داریم و کسی از ما حمایت نمی‌کند.

به گزارش تسنیم، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: افرادی که مشکل دارند نامه‌ای بنویسند و قول داد که این مشکلات را پیگیری و حل و فصل کند.

حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز در خصوص آخرین وضعیت مناسب‌سازی در سطح کشور گفت: در این حوزه البته هر ساله پژوهشی توسط دبیرخانه مناسب‌سازی وزارت کشور انجام و به هیئت دولت ارائه می‌شود اما آمار متوسط در حوزه مناسب‌سازی بین 27 تا 30 درصد است.

وی تصریح کرد: البته این آمار مخصوص امکان و مراکز عمومی است و ما آمار دقیقی از وضعیت مناسب‌سازی مجتمع‌های مسکونی و منازل معلولان در دسترس نداریم.

نحوی نژادبا اشاره به نهضت مناسب‌سازی در سطح کشور گفت: خوشبختانه این روند، روندی رو به جلو است و ما پسرفتی نداشتیم و امیدواریم که این فرآیند و روند ادامه پیدا کند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سخت‌گیری‌های سازمان‌ها و دستگاه‌ها در خصوص رعایت مناسب‌سازی ساختمان‌ها گفت: خوشبختانه این موضوع هم اکنون در شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است ضمن اینکه در ماده 5 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مجازات سنگینی را برای افرادی که توجه به امر مناسب‌سازی نداشته باشند پیش‌بینی شده است.

نحوی‌نژاد تصریح کرد: شهرداری‌ها بخش‌ها، شهرهای کوچک و بزرگ و همچنین معاونت‌های فنی، عمرانی و مسئولان خدمات شهری در شهرها موظف هستند توجه ویژه‌ای به موضوع مناسب‌سازی معابر داشته باشند ضمن اینکه باید تمهیداتی نیز در حوزه حمل و نقل عمومی جهت تردد معلولان صورت بگیرد.
 
انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره وضعیت معلولان اظهار کرد: وظیفه این سازمان مطالبه‌گری و خواستن و نیازهای جامعه معلولان و منعکس کردن آنهاست و ما به طرق مختلف زمینه اشتغال این عزیزان را فراهم کرده و خواهیم کرد.

محسنی بندپی گفت: بر همین اساس تسهیلاتی به کارفرمایانی که معلولان را در کارگاه‌ها بکارگیری کنند پیش‌بینی کنند به طوریکه سازمان بهزیستی حق بیمه کارفرمایانی که معلولان را به کار بگیرند پرداخت می‌کند ضمن اینکه تسهیلاتی نیز در قالب وام کم بهره به این کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی داده می‌شود.

وی با تاکید بر اجرای قانون استخدام 3 درصد معلولان گفت: در این زمینه نیز از سازمان امور استخدامی کشور بابت تاکید بر اجرای قانون و آیین‌نامه‌های آن تشکر می‌کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال 97، 27 هزار اشتغال از سوی سازمان بهزیستی ایجاد شده است که از این تعداد بیش از 15 هزار اشتغال برای معلولان فراهم شده است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر