بازدید 16848
عضو هیأت علمی دانشکده محیط زیست در گفت وگو با «تابناک»؛

آب ژرف وجود دارد و باید برای حل بحران آب از آن برداشت کنیم/ وزارت نیرو به آب ژرف اشراف دارد، ولی اقدام مؤثری برای برداشت نمی‌کند

سرخیل: واقعیت این است که آب‌های ژرف حالت ایستا ندارند و به سمت خلیج فارس و دریای عمان در جریان هستند. در این شرایط، عدم برداشت از این منابع معنایی جز از دست رفتن آن ندارد و نمی‌توانیم با توجیه اینکه به آیندگان زیان وارد می‌شود، از برداشت این منابع عظیم صرف نظر کنیم./ آنچه در این سال‌ها از سوی مسئولان برای برداشت از آب‌های ژرف دنبال شده مؤثر و کافی نبوده و باید با بهره گیری از توانمندی کشورهایی چون ژاپن، فرانسه و روسیه ورود مؤثرتری به این حوزه داشته باشیم.
کد خبر: ۸۵۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱ 04 December 2018
آب ژرف وجود دارد و باید برای حل بحران آب از آن برداشت کنیم/ وزارت نیرو به آب ژرف اشراف دارد، اما اقدام موثری برای برداشت نمی‌کندبحران آب ایران به اوج خود رسیده و به همین دلیل، گمانه زنی‌ها در مورد اکتشاف منابع آب و یا راهکار‌های جدید مقابله با این بحران در میان بسیاری از شهروندان جامعه افزایش یافته است؛ شهروندانی که از سویی نگران شرایط کنونی جامعه هستند و از سویی در مورد آینده فرزندان خود به دید تردید نگاه می‌کنند. در این بین، برخی گمانه زنی‌های ضد و نقیض در مورد منابع جدید آبی تحت عنوان آب‌های ژرف، موضوع داغی است که در مورد آن متخصصان مسائل آب نظر واحدی وجود ندارند.

به گزارش «تابناک»؛ کاهش شدید منابع آب سطحی در بخش‌های گسترده‌ای از جغرافیای ایران و آغاز تنش‌‎های جدی در رابطه با تأمین منابع آب کافی در حوزه‌های مختلف به ویژه آب شرب، از جمله مسائلی است که پیش بینی می‌شود در آینده ایران را با چالش‌های جدی رو به رو کند؛ چالش‌هایی که در سال‌های اخیر و برای عدم رو به رو شدن با آن تلاش‌هایی از سوی مدیران اجرایی کشور آغاز شده است.

از جمله برنامه‌هایی که مدیران اجرایی و به ویژه متولیان منابع آب کشور برای خروج از بحران آب پیش گرفته‌اند، می‌توان به آغاز فعالیت‌های مطالعاتی و اکتشافی آن‌ها در حوزه آب‌های ژرف اشاره کرد؛ منابع آبی که گفته می‌شود در اعماق بیش از هزار متر زمین وجود دارد و دسترسی به آن‌ها می‌تواند یکی از راه‌های اصلی مقابله با بحران آب در آینده نزدیک باشد.

در حالی بسیاری از شهروندان و دغدغه‌مندان مسائل آب به بحث منابع آب ژرف به دید تردید نگاه می‌کنند که از آن سو برخی متخصصان مسائل آب معتقدند منابع آب ژرف واقعیتی است که نه تنها نباید انکار شود، بلکه باید با جدیت بیشتری برداشت از این منابع در دستور کار قرار بگیرد.

دکتر حمید سرخیل، عضو هیأت علمی دانشکده محیط زیست در رابطه با منابع آب ژرف و مسائلی که پیرامون آن مطرح می‌شود به «تابناک» گفت: بر خلاف بسیاری از کارشناسان مسائل آب که برداشت از منابع آب را تکذیب می‌کنند، بنده به شدت با این اقدام موافق هستم و به عنوان فردی که موضوع رساله دکتری ام در این حوزه انجام شد، معتقدم وقتی ما می‌توانیم در رابطه با برداشت منابع نفت تا عمق ۶ تا ۷ هزار متری زمین نفوذ کرده و برای یک بازه زمانی کوتاه مثل پنج سال برداشت نفت کنیم، انجام چنین پروژه ای در حوزه منابع آب نیز برای ما ناممکن نیست.

سرخیل با تأکید بر اینکه تکنولوژی در حال حاضر امکان برداشت از منابع آب ژرف را فراهم کرده است، ادامه داد: مطالعات نشان داده که در برخی مناطق کشور مثل بخش‌هایی از استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسل‌هایی مثل گسل نهبندان وجود دارد که حاوی منابع غنی آبی است و این منابع بعضاً در عمق ۵ هزار متری قرار گرفته اند.

این کارشناس حوزه ژئوفیزیک زیست‌محیطی و اکتشاف منابع آب در ادامه سخنانش گفت: مسئولان آب نیرو عقیده دارند که در رابطه با آب‌های ژرف، منابع مطالعاتی قدیمی وجود دارد که نشان می‌دهد از گذشته این باور در میان کارشناسان حوزه وجود داشته است.

وی افزود: فارغ از مطالعات قدیمی که در دوران پیش از انقلاب اسلامی با کمک روسیه در کشور صورت گرفته است، اکنون برخی کشور‌های جهان مثل روسیه، آمریکا، ژاپن و فرانسه با استفاده از تکنولوژی VLF قادرند وجود منابع آب را تا عمق ۵ هزار متری رصد کرده و شناسایی کنند.

سرخیل با تأکید بر اینکه مطالعاتی که تا کنون در این حوزه از سوی مسئولان صورت گرفته محدود است، ادامه داد: من در یکی از جلسات تخصصی که در رابطه با مسائل آب برگزار شد، از یکی از مسئولان وزارت نیرو پرسیدم، در مورد منابع آب ژرف چه اقداماتی در دست دارید که وی در پاسخ به من گفت: ما این توانمندی را برای آیندگان حفظ می کنیم.

این کارشناس مسائل آب با اشاره به اینکه ما در حال حاضر امکان حفاری زمین تا عمق ۵ هزار متری و بیشتر را داریم، اضافه کرد: به واسطه بحران آبی که در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد، باید به این حوزه ورود کرده و از این منابع غنی بهره برداری کنیم.

سرخیل در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به پرسش «تابناک» در رابطه با خسارات‌ برداشت منابع آب ژرف تصریح کرد: این منابع در اعماق زمین در جریان هستند و به واسطه عمق زیاد و قرارگیری در گسل‌های سخت زمین چندان خسارتی را متوجه سطح زمین نخواهد کرد. ضمن اینکه در مناطقی که ما تأکید بر برداشت منابع آب ژرف داریم، شاهد طبیعت خشکی هستیم که جمعیت کمی نیز در آن زندگی می‌کنند و خسارت زیادی متوجه آن‌ها نخواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشکده محیط زیست در رابطه با این مهم که اگر ما منابع آب ژرف را برداشت کنیم به آیندگان خسارت وارد کرده ایم، افزود: واقعیت این است که آب‌های ژرف حالت ایستا ندارند و به سمت خلیج فارس و دریای عمان در جریان هستند. در این شرایط عدم برداشت از این منابع معنایی جز از دست رفتن آن ندارد و نمی‌توانیم با توجیه اینکه به آیندگان زیان وارد می‌شود، از برداشت این منابع عظیم صرف نظر کنیم.

وی در مورد موضوع ضرورت توجه به مدیریت منابع آب برای بی نیاز شدن از آب‌های ژرف و هزینه کردن در این بخش گفت: هر چند مدیریت منابع آب ایران مطلوب ارزیابی نمی‌شود و شایسته است که اصلاحاتی جدی در این حوزه رخ دهد، این دو مهم نافی یکدیگر نیستند و ما می‌توانیم به ویژه در مناطقی که با بحران شدید منابع آب رو به رو هستیم از آب‌های ژرف بهره برداری کنیم.

سرخیل در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه مسئولان ارشد وزارت نیرو نسبت به وجود آب‌های ژرف آگاهی کامل دارند، اما برای نهایی کردن برداشت از این منابع اقدام شایسته‌ای نمی‌کنند، افزود: به نظر من آنچه در این سال‌ها از سوی مسئولان وزارت نیرو برای مطالعه و اقدام عملی جهت برداشت از آب‌های ژرف دنبال شده موثر و کافی نبوده و باید متولیان این حوزه با بهره گیری از مطالعات و توانمندی کشورهایی چون ژاپن، فرانسه و روسیه ورود مؤثرتری به این حوزه داشته باشند.

سخنان این کارشناس مسائل آب در رابطه با ضرورت توجه به منابع آب ژرف و ضرورت ورود جدی به این حوزه در حالی مطرح می شود که از آن سو برخی کارشناسان موجود چنین منابع آبی را بلندپروازی می دانند و مسئولان متولی این حوزه در آب و آبفای وزارت نیرو نیز عقیده دارند به رغم مطالعات گسترده در این حوزه تا کنون سفره آب قابل توجهی دیده نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۴
جناب دکتر، در عربستان با برداشت اين ابها چه فاجعه اي رخ داد؟؟!!
پاسخ ها
آبشناسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
بحران آب را با صرفه جوئی حل کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
هیچ فاجعه ای رخ نداد.

بگذارند آبها به خلیج فارس و دریای عمان برود و برداشت نکنند؟:
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
سلام- هر كشوري ويژگي هاي زمين شناسي و ساختاري مختص به خود را دارد و نمي توان مشابه سازي كرد.
خدا به داد مملکت برسه.
این اشتباه محض بعد ارآب ژرف مرگ اون سرزمین راباید اعلام کرد .والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
یعنی حالا مرگ عربستان و امریکا و ... رسماً اعلام شده؟
نويسنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
مطالعات علمي و توليد دانش در اين عرصه مهم مي باشد
خدا بداد مردم مظلوم بلوچستان برسه انشالله حقیقت داشته باشه
بعضی مواقع جهت دیدن فضاحت کم کاری و ندانم کاری برخی نهادها و سازمانها و وزارتخانه ها نیاز به رجوع به رسانه های خارجی و فضای مجازی نیست. خودمان داریم میبینیم.
آیا این آبها در سطح زمین نیاز به تصفیه برای رسیدن به حدود استانداردهای شرب، بهداشتی یا کشاوزری دارند ؟ در برخی موارد این آبها کاملا اشباع از املاح هستند و در مواردی نیز ممکن است سطحی از فعالیت های رادیواکتیو داشته باشند.
آیا هزینه استخراج و تصفیه آنها در مقایسه با دیگر روشهای تامین آب مثل انتقال از خزر یا خلیج فارس بررسی و اقتصاد سنجی شده است؟ هزینه حفر یک چاه تا عمق 5000 متر حدود 10 میلیون دلار است.
پاسخ ها
پنهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
به عنوان کسی که در شرکت حفاری چاه نفت کار می کند و قراربود در پروژه استخراج آبهای عمیق هم کار کند اعلام می کنم که این پروژه به علت شرایط حفاری سخت و خطرناک و گرانی آن متوقف شده است.
طوری میگند کارشناس مثل اینکه کارشناس ناسا هستند .

همین سد گتوند هم کلا کارشناسی شده بود که اب خوزستان و کارون را شور کرده است و کلی به محیط زیست اسیب رسانده است . میلیاردها پول مردم را فدای کارشناسی های بیهوده کردند .
آقای دکتر !!!
مسئئولین عزیز با زحمت از عمق ۶ تا ۷ هزار متری نفت و برای منو شما در نمیارن که میفروشن برای آخرت و هزینه بچه تو آمریکا و اروپا...
توقع درای بیان از عمق 5 هزارمتری برا مردم آب بیارن بیرون!!! چی فکرد ... دکتراتون هم همین طور گرفتین!؟
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
دقیقا درود بر شما
در وضعیتی که ما نیاز داریم تا آب های زیرزمینی رو برای پیشگیری از فرونشست زمین پر کنیم این آقا نه تنها نمی گه اونها رو پر نکنیم بلکه داره می گه آبهایی که در سطح پایین تر از اونها هستند رو هم (آب های ژرف) برداشت کنیم!!!

مگر میشه عضو هیئت علمی دانشگاه ندونه این کار چه تبعاتی داره؟ و مگر میشه ندونه چی داره میگه؟
ایشون تز دکتراشون مدلسازی و شبیه سازی ریاضی مخازن هیدروکربنی –اکتشاف نفت بوده است. به نظر من استفاده کردن و نکردن یک منبع آبی به مدیریت منابع آب و استفاده پایدار از اون بستگی داره. و برای تصمیم بدون اطلاع کامل نمیشود صحبت کرد. بایستی با مطالعه کامل حجم منبع و میزان تجدید پذیری آن معلوم شود و میزان برداشت مشخص شود. همچنین بایستی صرفه اقتصادی و اثرات زیست محیطی بررسی شود. وگرنه صرف استفاده در نهایت این منابع را هم صرف چند سال تمام کرده و خود را به سمت نابودی سوق میدهیم. مدیریت صحیح منابع آب بایستی اولویت هرکاری باشد. و هنگام تصمیم گیری اجازه دهیم یک تیم کارآمد تمام عوامل را به خوبی مطالعه کنند و بعد دست بکار شویم. کافیست یک نگاه به کارنامه خود بکنیم با سد سازی بی‌رویه کاشت برنج در مناطق خشک تغییر الگوی کشت چه بلایی سر منابع خود آورده ایم. ایکاش به علم یقین داشته باشیم و برای کارهامون اول خوب فکر کنیم. این نظرات که حتی کارشناسان میدهند چون برپایه اندازه‌گیری‌ها و شیوه های علمی نیست قابل استناد نیست. اما متاسفانه ما همیشه بر همین اساس تصمیم میگیریم.
سلام،
از آقای دکتر حمید سرخیل که فارغ التحصیل دکترا "اکتشاف مخازن و آب های زیر زمینی" از دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستند انتظار می رود، هنگامی که می دانند که از چاه 2200 متری حفر شده در موقعیت شهر سوخته زابل بجای آب قابل استفاده محلول غنی از املاح یافت شد، نمی توان حتی آب صنعتی بدست آورد.
آب های ژرف آبهایی هستند که در اعماق بیش از 1000 متری سطح زمین محبوس شده اند و بعلت تغذیه نشدن با آبهای سطحی، پس از برداشت دیگر جبران نشده و به اتمام می رسند. نمونه شاخص آن باغات پسته رفسنجان است، که عده ای با بهره برداری از این مخازن جبران ناپذیر بار خود را بستند و حالا آن منطقه فاقد منابع آب استراتژیک برای مواقع فوق بحرانی است.
آب ژرف که در یک آبخان محبوس قرار دارد ممکن است در محدوده آن آبخان جابجا شود، ولی طرح مطالب غیر علمی از جمله سرچشمه گرفتن این آبها از هیمالیا و ریخته شدن آن به خلیج فارس، نه تنها توهین به جامعه زمین شناسان کشور، بلکه موجب گمراهی افکار عمومی و حتی تصمیم گیرندگان غیرمتخصص کشور می گردد.
و من ا... التوفیق
به فرض اینکه ، ۱۵ میلیارد یورو گم شده ،یک میلیارد یورو هزینهٔ یک چاه چند هزار متری بکنند ، دو حالت دارد یا اینکه به آب میرسد ،و یا اینکه به نفت ،و گاز ،و مواد معدنی عمق چند هزار متری هم شناسایی میگردد ؟،، به فرض اینکه آقایان خاوری ،و بابک زنجانی ،یک میلیارد یورو بیشتر اختلاس کرده اند ؟ مردم ایران که فقیر شده اند هیچگاه از این فقیرتر نمیشوند ،زیرا عمق فقر کنونی از عمق چاه ژرفی که بزنند بیشتر است ؟ ،
این بابا هم دوست داره بره فرانسه و ژاپن و روسیه . بزارید بره خوب. این همه مسئولین به بهانه های مختلف رفتند. این هم بره.
آب های روی زمین و زیر زمین رو نابود کردید حالا نوبت آب های فسیلی هست؟!

تا شیوه کشاورزی در ایران تغییر نکنه همین آش هست و همین کاسه! کل خلیج فارس رو هم شیرین کنید باز هم کمبود آب خواهیم داشت!
مگر سطح آب خلیج فارس یا دریای عمان چقدر پایین تر آز دشتهای سیستان و یا کویر است که پتانسیل آب در آن کمتر از آبی که در عمق ۵۰۰۰ متری زمین است باشد. چنین جریانی از لحاظ پتانسیل هیدرولیکی غیر ممکنه، آبهای ژرف معمولا سفره های محبوس هستند مثل سفره های نفتی. از لحاظ کیفیت نیز مطلوبیت ندارند،
آره آقای دکتر
چاه میزنیم میکشیم بالا ول میکنیم تو کرتا و کشت غرقابی میکنیم.
همش مصرف مصرف مصرف بدون کوچکترین آینده نگری ای
باید در کنار خلیج فارس تاسیسات شیرین سازی آب ایجاد کنیم و سپس چند خط لوله به مناطق کم آب کشور احداث کنیم تا هر سال کمبود آب داشتند به کمک آن خط لوله ها آب را به هر جا که حالت بحرانی پیدا می کند انتقال دهیم با صبر فرصت ها از بین می رود
منظور این کارشناس محترم استخراج آب ژرف برای شرب ساکنان مناطق خشک ایران میباشد یا برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی هم مد نظرشان میباشد.؟ درصورتی که صرفا برای شرب باشد و مردم ساکن در اینگونه مناطق ابی برای کاشت محصولات کشاورزی نداشته باشند آیا امکان سکونت اجباری بدون هرگونه درآمدی وجود دارد ؟ مسلما خیر و اگر برای تامین‌اب کشاورزی باشد نیز بعلت بالا بودن هزینه استخراج آنها کاشت محصولات کشاورزی توجیه نخواهد داشت و شاید با شیرین سازی آب از خلیج فارس ودریای عمان و انتقال به مناطق جنوبی و مرکزی توجیه پذیرتر باشد و بعلاوه منابع آبی خلیج فارس ودریای عمان نامحدود میباشد
کی ازآبهای ژرف استفاده میکند؟ استفاده ازاین منابع یعنی مرگ کل کشور اینها تنها آب نیستند .
آيا برداشت آب از عمق 5000 متري اقتصادي است؟ فرض كنيد اين منابع را هم مثل ساير منابع مصرف كرديم تمام شد در آن شرايط چه بايد بكنيم؟
زیانهای انتقال آب کارون به فلات مرکزی کاملا مشخص است و به قیمت نابودی حیات در خوزستان تمام می شود از ابتدا بهتر بود دولت به جای احداث تونل و منحرف کردن کارون به طرف اصفهان دنبال برداشت از آبها ژرف می رفت هنوز هم دیر نشده است و باید تونلهای انتقال آب کارون به اصفهان بسته شود و از آبهای ژرف برای نیاز آبی کویر استفاده شود
از همین دست نظرات «کارشناسی» بود که مسئولین مجوز داد دشت‌ها را بی حساب و کتاب سوراخ سوراخ کنند و ضمن خشک کردن قنات‌های بعضا چند صد ساله، شروع به کشت بدون آینده‌نگری کنند و امروز ثمراتش را می‌بینیم.
اگر منظورتان از آبهای ژرف آبهای زیر زمینی است که مانند نفت از دوران های قبل ذخیره شده اند ، حرکتی ندارند.
این آبها را با چاه عمیق بی حساب و کتاب هم سالیان زیادی است که سو استفاده شده اند و رویش نمیتوانید حساب با لا باز کنید.
تنها راه استفاده صرفه جویانه از منابع موجود و باران است و در تکمیل آن از آب شور ،آب دریا که شیرین شده است برای مصرف و نو شیدن است.
کشاورزی مدرن که با لوله کشی کنترول شده از طریق کامپیوتر با زنزور های تشخیص رطوبت برای کشاورزی هم نکته اصلی است که دولت میتواند برایش برنامه ریزی کند و مسئله آینده است.
باید شرایط وخیم منابع آب سطحی و زیر سطحی را در ایران پذیرفت و برای فرار از این شرایط که علاوه بر محدود کردن توسعه صنعتی و کشاورزی حتی امکان زیست انسان را در برخی مناطق با تردید مواجه کرده است نسبت به اجرای روش های جایگزین اقدام کرد. متاسفانه شرایط ناپایدار کشور در طول 40 سال گذشته و تهدیدهای همیشگی از آن سوی مرزها باعث شده تا به جای تمرکز بر صنایع بزرگ و کارآمد در حاشیه دریاها، صنایع خرد و ضعیف و به شدت آب بر را در دل مناطق کویری احداث کنیم که حالا به علت کمبود منابع آب با حداقل ظرفیت فعال هستند. به نظر آب ژرف راه مناسبی برای حل مشکلات ناشی از بی آبی گسترده در این مملکت باشد.
خوب بسیار خوب . یا چیزی میداند یا به منظور جلب توجه و یا هر منظور دیگری صحبت میکند. یکبار در کشور برای موضوعات جدی تصمیم جدی گرفته شود. پول و مجوز به ایشان بدهند تا آب را کشف کند و اگر نتوانست در همان حفره به جرم خیانت دفنش کنند.
با سلام. ایشان چه سابقه ای در زمینه هیدروژئولوژی و مدیریت منابع آب دارند که همچنین اظهار نظری میکنند؟
بنده به عنوان کارشناس منابع آب نظرم اعلام میکنم که آبهای ژرف به دلیل هزینه زیاد استحصال و کیفیت اغلب نامناسب و همچنین حجم اندک در مقابل آبهای دردسترس هیچ کمکی به حل بحران آب نمیکنند.
بلکه همه طرحهای تامین آب از جمله انتقال آب دریا و آب ژرف فقط راه حل بسیار موقتی برای عطش سیری ناپذیر ما برای آب هست. راه حل در سازگاری با کم آبی مدیریت مصرف آب در همه بخشها و تصفیه و بازچرخانی آب هست. همچنین باید از آب ثروت تولید کرد نه اینکه فقط برای گذراندن معیشت روزانه آن را هدر داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
سلام کارشناس،
دکتریت رو با بسته آموزشی پرش گرفتی؟
با همین استدلال ها کلی سد بی مورد زدن

بعد اومدن گفتن با چاه های عمیق میشه مشکل رو حل کرد

حالا همین استدلال ها برای آب های ژرف

مافیا تا کجا نفوذ کرده
فقط دنبال اینن یک هزینه بی مورد به ملت تحمیل کنن
جیب خودشون رو پر کنن
بعد گند آب های ژرف در اومد سناریو بعدی برای پر کردن جیب
آب در عمق چند هزار متری چجوری به خلیج فارس و دریای عمان سرازیر میشه؟
باید به این کارشناس نمره 20 داد اما اگه ایشون مدیر جای هست باید مجازاتش کرد به جای هزینه کردن تو این مورد که خاک کشورمون با خطرات بیشتری مواجه میکنه بهتر نیست هزینه کنیم برای تصویه و استفاده مداوم از منابع ابیمون!؟
عرضه و توانایی برداشت ندارن وگرنه ریشه اب زیرزمینی را میخشکاندند.
شما در تخصص خودتون اظهارنظر بفرمایید. افرادی چون شما باعث و بانی این همه مشکلاتید. آقای محترم شما که ادعاتون میشه چرا سوء مدیریت مسئولان را کتمان می کنید و بحث را به حاشیه می برید.؟
متاسفانه نظریات اینچنینی توسط کسانی ارائه می شود که سر رشته ای از آب هایزیرزمینی ندارند . آب های زیرزمینی ژرف اگر وجود نیز داشته باشند بقدری شور و حاوی املاح هستند که غیر قابل استفاده بوده و اگرتازه بتوانیم با هزینه بالا آنهارا خارج کنیم باید به فکر شیرین کردن آنها با آب شیرین کن ها باشیم . ثانیا ابهایی با احجامیکه قبلا در رسانه های مجازی اعلام شده واقعیت ندارد . ما هنوز با حفر ده ها چاه های اکتشافی و مشاهده ای که در دشتها قبلا به منظور شناسایی حفر نمودیم هنوز نتوانسته ایم حجم دقیق آبخوان هایمان را برآورد کنیم چطور با حفر یک فقره چاه براوردهای غلط به مردم ارائه می دهیم . خواهشمندیم حداقل افراددر زمینه مطالعات و رشته تخصصی خود نظر ارائه دهند تا مفید برای کشور و جامعه مان باشیم.
با تشکر
دانشجوی دکتری هیدروئولوژی
آب های ژرف پیشکش، همون شیرین سازی آب دریا را هم اینها عرضه انجامشو ندارن
در عمق 5 هزار متری ابها به سمت خلیج فارس جریان دارد؟

حداکثر عمق خلیج فارس 90 متره!
الان این اب چطوری میاد میره توخلیج فارس؟
نزدیک خلیج یهویی از 5 هزار متری میپره میاد تو 80 متری؟
بعد کجا وارد خلیج فارس میشه؟
همونجا چاه بزنید از عمق 80 متری بکشید بیرون خب!
تنها علاج بحران آب کشور تغییر نگرش در نحوه مدیرت مصرف آب در بخش های کشاورزی و صنعت است.
روش های سنتی و فوق العاده آب بر و کم بازده کشاورزی و نیز تکنولوژی های قدیمی و فرسوده ی صنعتی آفت منابع آب و انرژی کشور است.
تا زمانی که اراده ای بر این تحول نباشد منابع آبی و انرژی کشور برباد خواهد رفت.
با طناب این قبیل دکترها به چاه نروید که برای آینده خساراتی جبران نا پذیر خواهد داشت .اگر نظریات این گونه دکترها درست باشد تمام کشورها پیشرفته من جمله امریکا بیابان های کشورشان را آباد می کردند.!!!!!!!!!!!!
از عضو هیات علمی انتظار می رود با درایت بیشتری به سرمایه های ملی توجه داشته باشند و در مقابل نسلهای آینده که تا اینجا هم ما خیلی از حقوق آنها را پیشخوری کرده ایم، به عنوان یک مدافع ظاهر شوند. البته اینکه واقعا آب ژرفی به این تصور که به صورت یک جریان زیرزمینی و در کریدور گسلی به دریا سرازیر می شود، محل اختلاف نظر جدی است. اینکه آبهای فسیلی تا جه میزان قابل استفاده هستند و با جه هزیینه ای قابل استحصال هستند نیز محل مناقشه علمی است. چرا با راهکارهای عملیاتی که به مدیریت مصرف و توازن بخشی می انجامد نمیپردازیم.
جناب اقای دکتر، یک دریاچه هم بالای قله سبلان هست. میخواین اونو هم لوله کشی کنیم و مصرفش کنیم؟
مهمترین نکته ای که اقای دکتر! با مهارت دور می زنند اون رو: این ابها تجدید پذیر نیستند (چطور این اب جریان داره به سمت دریا ولی تا بحال از بین نرفته مساله شگفتی است) وابسته شدن به چاهی که بزودی تموم میشه نکته مثبتی نداره، حتی اگه اسیبی به سطح زمین نزنه که میزنه البته
ما در شرایط فعلی مواجه با باران های سیل آسا هستیم که در برخی مواقع باعث خسارات فراوان می شوند یکی از روش های حل بحران آب مدیریت همین آب های سطحی از طریق کانال ها و جلوگیری از هدر رفت آنها با سدهای خاکی و سبک است در مرحله اول باید مناطق سیل خیز شناسایی شود و در مرحله دوم با حفر کانال ها ضمن هدایت آنها از خسارات احتمالی آنها جلوگیری کرد و در مرحله سوم با مهار آنها توسط سدهای خاکی از هدر رفت آنها به مناطق پرآب جلوگیری کرد و در واقع با گرم شدن زمین و محو یخچال ها در ارتفاعات این منابع آبی در سطوح زمین برای روزهای بحرانی آب انباشت و به تدریج وارد سفره زیرزمینی و یا در سطح زمین مورد استفاده قرا می گیرند
چرا همون هزینه رو برای انتقال اب از دریان عمان هزینه نمی کنید ؟ هم کم حرف و حدیث است و هم دائمی
پس فرق ما با کشوری که دریاها دسترسی ندارد چیست ؟ نباید از این مزیت استفاده کنیم ؟
توجه به آب ژرف یعنی زندگی با فروش خون
همه کشورهای که در حاشیه خلیج فارس قرار دارند از آب آن استفاده میکنند و در ایران هم بخش خصوصی دارد استفاده میکند. استفاده از آب دریای خزر بعلت محدودیت منابع آبش جایز نیست.
تو رو خدا دیگه به اب های ژرف کاری نداشته باشین بذارین حداقل این برای نسل های بعد از ما بمونه تو نسل ما که همه چیو خشکوندین از زاینده رود بگیر تا دریاچه ارومیه از شکار بی حد و حصر پرندگان مهاجر از بین بردن محیط زیست ما برای نسل بعد جز دشنام به خودمون دروغ و ... چیزی به ارث نگذاشتیم
محیط زیست و مسایل مربوط به آب به شدت مسایل پیچیده ایه و نباید به این راحتی ریسک کرد
خیلی خنده داره که بگیم آب در عمق 5000 متری به خلیج فارس با عمق 30 متری جاری میشه
ژرفای بی کفایتی و بی عرضگی مسئولین از هر ژرفای دیگری بیشتر است.
از داشتن چنین استادانی باید نگران بود
آبهای روی زمینی و زیر زمینی کم بود حالا بریم سراغ آبهای ژرف و اونا رو هم نابود کنیم؟ دیگه از این زمین چی میمونه؟آخه دروغ تا کی؟ چطور آبی که در عمق 5000 متریه به سمت خلیج فارس که متوسط عمق 150 متری داره در جریانه؟!
بنده هیچ تخصصی در این زمینه ندارم که بخوام در رد یا تایید این نظر دکتر سرخیل چیزی بگم.... فقط خیلی تعجب کردم که تابناک این همه مخاطب متخصص اون هم فقط در رشته تخصصی آبهای ژرف و اکتشاف و محیط زیست و ... داره که اینجور مطمئن و محکم نظر مخالف و موافق میدن.... اگه قضیه اینه که خوش به حال تابناک ولی اگه قضیه همون عادت نه چندان خوب بعضی از ما ایرانی ها باشه که در مورد همه ی امور بی مقدمه و مطالعه و بدون داشتن تخصص نظر میدیم که ...
آب ژرف دارای جریان در راستای گسلها باید کشف و مطالعه شوند و از افراط و تفریط بعضی افراد در علم پرهیز شود والسلام
گیریم که این آب هم بصورت حتی تجدید پذیر بدست آوردیم و کشاورزان بدون دغدغه تولید کردند و بهترین محصول را بدست آوردند.
پس چرا وزارت نیرو منکر این قضیه شد؟
محیط زیست را با بی تدبیری و برداشت آب از طریق چاه ها از بین بردند حالا برداشت آبهای ژرف را به همان دلایل قبل میخواهند راه بیندازند
ایران از قدیم الایام با مسئله کمبود آب دست و‌پنجه نرم میکرده وبا مشکل بی آبی و خشکسالی مواجه بوده و نمونه های آنها حفر قنات در دشتهای یزد و طبس و قم و کاشان و اصفهان و جنوب ایران میباشد افزایش رشد جمعیت در طی چتد دهه اخیر و برداشت و مصرف بی رویه آب و خشکسالی های دو دهه اخیر بر مشکلات کمبود آب افزوده است و بعلاوه مصارف اب سرانه بخاطر رعایت بیشتر بهداشت مردم و در دسترس بودن آب باعث کمبود بیشتر آب شده است و سطح زیرکشت محصولات کشاورزی برای امرار معاش کشاورزان نیز افزایش یافته است .لدا تنها راه حل موجود تامین آب از خلیج فارس و دریای عمان و بومی سازی شیرین سازی آب دریا میباشد.از نظر اقلیمی ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد یا باید آب دریا شیرین کرد یا باید کشور انقدر ثروتمند باشد تا محصولات کشاورزی بیشتر از آنچه که وارد میکند نیز افزایش دهد و کشور بسمت صنعتی شدن برود تا مصرف آب کشاورزی کاهش یابد
نوشتن هرپایان نامه ای دال بر حقانیت و درست بودن آن مقاله و پایان نامه نیست و بعضا گمراه کننده و ویرانگر میباشد. همیشه گفته اند بسیار سفر باید تا پخته شود خامی .لذا هر پایانامه ای کاربردی و عملی نیست
ما در مقابل نظرات وتحقیقات یک فرد تحصیل کرده ومحقق به این شکل قضاوت میکنیم وتقریبا مسخره میکنیم (البته بنا به دلایلی خودم مخالف ایشان هستم)با این نحو نگاه کردن به مسایل و برخورد غیر منطقی توقع پیشرفت حتی شریعتر از مردم اروپا را داریم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار