بازدید 10626

چهارمین کنگره بین المللی بزرگداشت بانو امین

کد خبر: ۸۵۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷ 22 November 2018

چهارمین کنگره بین المللی بزرگداشت مقام علمی ومعنوی بانو امین در۲۴ و ۲۵ آبان درمشهد مقدس برگزار گردید.

به گزارش تابناک، این کنگره دو روزه که به همت کانون فرهنگی بانو مجتهده امین و با مشارکت آستان قدس رضوی، جامعه الزهرا، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تهران، مجمع جهانی اهلبیت ومکتب نرجس(س) برگزار گردید.

دراین کنگره بین المللی که به ریاست و دبیری خانم مجتهده زهره صفاتی و با مسئولیت کمیته علمی توسط خانم دکتر زهرا کاشانیها و سخنرانان داخلی وخارجی برگزار گردید.صاحبنظران و اندیشمندان برجسته به سخنرانی و ارائه مقاله پرداختند.

آقایان آیت الله رئیسی تولیت محترم مقام معظم رهبری درآستان قدس، دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، حجه الاسلام شیخ امیــن اسماعیل ترمس از اساتید حوزه و دانشگاه لبنان، آیت الله سید محمد قائم مقامی، وخانمها دکتر دلال عباس نویسنده و استاد دانشگاه بیروت ، استاد فخرالسادات قلمکاریان از شاگردان بانو امین و علویه همایونی و استاد طاهره موسوی نویسنده و استاد اخلاق و تفسیر به ایراد سخنرانی پرداختند.

همچنین مقالاتی توسط دکتر عبد الإله العرداوي و خانم دکتر امل الحسینی از دانشگاه کوفه و خانم خدیجه شهاب استاد دانشگاه بیروت و خانم نادین یحفوفی ارائه گردید. درکمیسیون تفسیر و علوم قرآنی تعداد 7 مقاله، تعداد 3 مقاله در کمیسیون نگرش فلسفی وعرفانی بانو امین و همچنین تعداد 6 مقاله در کمیسیون زن و سلوک علمی وعملی درجهان معاصر ارائه شد.

در این کنگره از سه کتاب روش خوشبختی، معاد یا اخرین سیر بشر و کتاب اخلاق راه سعادت بانو امین که با ویراستاری و چاپ جدید که توسط جامعه الزهرا انجام شده بود، رونمایی شد.

در این کنگره بین المللی با حضور صدها نفر از فرهیختگان، فعالین فرهنگی، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی از کشورهای پاکستان، امریکا، ارژانتین، عراق، هند، افغانستان، نیجریه اندونزی، مالزی، بورکینا فاسو، سنگال، سنگاپور حضور داشتند.

بیانیه ای چهارمین کنگره بین المللی بزرگداشت مقام علمی ومعنوی بانو امین بدین شرح میّباشد :

بسم الله الرحمن الرحیم

چهارمین کنگره بزرگداشت بانو مجتهده امین را در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کردیم؛ انقلابی که بزرگترین رخداد قرن بود و سرچشمه تحولاتی عظیم در منطقه ، بلکه در جهان معاصر گشت. رمز پیروزی چنین انقلاب بزرگی به تصریح قائد عظیم الشان امام خمینی (ره) حضور پیشتازانه زنان مومن انقلابی بود و قطعا رمز ماندن و بقای آن هم‌ با وجود همه هجوم ها و توطئه ها همین حضور زنان آگاه و بصیر و فداکار بوده است.

چهارمین کنگره بزرگداشت این حکیمه الهی فرصتی دیگر برای بازخوانی از یکی از درخشان ترین چهره های زنان دانشمند اسلامی ایرانی درطول تاریخ ومعاصر بوده است. 

دست اندرکاران و شرکت کنندگان در این کنگره از  همین فرصت بهره می گیرند تا این نکات مهم و اساسی را یادآور شوند:

۱- بررسی و تبیین ابعاد شخصیتی بانو مجتهده امین بار دیگر از این حقیقت پرده برداشت که تاسی به الگوی فاطمی در همه زمانها از جمله در عصر کنونی برای زنان امری مقدور و بلکه ضروری است. و نیز نشان داد که الگوگیری صحیح زنان از وجود تابناک حضرت زهرای اطهر (س) می تواند زنان ما را نه فقط به الگویی شایسته برای زنان در کل جهان معاصر ، بلکه آنان را به الگوهایی برای رشد و تعالی همه انسانها ارتقا دهد؛ همان گونه که بانو امین به چنین مرتبتی دست یافتند.

۲- مراتب و درجات والای علمی و عرفانی که به تایید بسیاری از مراجع و علمای بزرگ برای این بانوی مجتهده حاصل شد، محصول کوشش بی وقفه و همت عالی  وجهادی ایشان در سایه تاییدات و توفیقات الهی بود. در سایه این جهاد و تقلای بی حد بود که بانو امین در مسیر علم و تقوا و عرفان به مقاماتی بسیار فراتر از حد درک و فهم متعارف نائل آمدند. و این همه بیانگر حقیقتی بزرگ‌است؛ که نقطه عزیمت زنان ما در مسیر رشد و پیشرفت در عرصه های مختلف علمی، اجتماعی ، سیاسی و بایستی همراه باخودسازی، خودشکوفایی و خوداتکایی باشد و تنها در آنصورت می توان امیدوار بود که حضور و مشارکت زنان در عرصه های گوناگون برای رشد و تعالی خود، تحکیم خانواده  و هم پیشرفت و ترقی جامعه منشأ اثر و فایده باشد.

۳ -تمهید و تدارک اسباب و زمینه  های رشد شخصیت انسانی زنان و بهبود جایگاه اجتماعی- سیاسی آن ها در وهله اول باید وجهه همت زنان نخبه باشد و در وهله بعد باید در مرکز توجه و اقدام همه مسئولین و متولیان امور در قوای سه گانه مجریه، مقننه و قضائیه در کشور باشد. مشخصا فرهنگ سازی در باب تکریم زنان و دختران و تامین و تضمین اسباب و زمینه مشارکت فعال سالم و سازنده آنان در عرصه های مختلف باید در نهاد آموزش و پرورش و همه سطوح و مراکز آموزشی از مهد کودک تا دانشگاه و حوزه علمیه مورد توجه جدی قرار گیرد.

۴- برای محقق شدن همین امر مهم بایستی از نیروی فکری و عملی زنان نخبه و توانمند بهره برداری شود. بدون حضور جدی و موثر زنان شایسته و لایق در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی نه مجال رشد و تعالی واقعی زنان فراهم می آید و نه امکان مقابله موثر با آسیب های اجتماعی حاصل از بی توجهی به زنان و ظرفیت های شان پدید می آید.

 

۵- دست یابی زنان به جایگاه شایسته ای که اسلام و انقلاب اسلامی برای آنان تعریف کرده است، نه تنها در درون مرزهای میهن اسلامی و برای سامان بخشی به وضعیت خانواده و جامعه اهمیت و ضرورت دارد، بلکه بی تردید جایگاه بایسته زنان مسلمان ایرانی می تواند در عرصه روابط بین الملل هم منشأ آثار سازنده و مثبت فراوان باشد. در سایه حضور سنجیده و تعریف شده زن مسلمان ایرانی در عرصه های مختلف جهانی است که امکان معرفی الگوی سوم زن فارغ از الگوهای شرقی و غربی به همه زنان آزاده جهان فراهم می شود؛ یعنی همان امر مهمی که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته) در افق حرکت و پیشرفت زن مسلمان ایرانی ترسیم فرموده است. طبیعی است توجه برنامه ریزی شده به الگوی سوم زن انقلابی نه شرقی نه غربی بایستی از متولیان امور زنان در دستگاه های  ذی ربط شروع شود.

۶- از نگاه ما نقش پررنگ و‌ اساسی که زنان مسلمان انقلابی در دهه اخیر در جریان مقاومت و رشد و پیشرفت نهضت های اسلامی در فلسطین ،لبنان، یمن ،بحرین ،سوریه ،عراق،نیجریه،   ...  آفریده اند، دقیقا در راستای ظهور چهره نوینی از زن طراز انقلاب اسلامی بوده است که در جهت نفی الگوهای ناکارآمد شرقی و غربی برای زنان کاملا موفق و نشانه حقانیت و کارآمدی این الگوی درخشان برگرفته از شخصیت حضرت زهرای اطهر (س) بوده است.

  1. استفاده از اثار بانو امین به عنوان منابع آموزشی و پژوهشی (بنا به توصیه ابت الله جوادی آملی در کنگره دوم )
  2. در نهایت مطالبه این کنگره ایجاد بنیاد فرهنگی بانومجتهده امین است با هدف توسعه و گسترش فعالیت های فرهنگی در جهت شناساندن شخصیت این نادره دوران متناسب با نیازهای امروز زنان مسلمان نه فقط در داخل کشور بلکه در بیرون مرزها در جهان اسلام است.

امید که از رهگذر تلاش هایی چون برگزاری کنگره بانو امین بتوانیم راه پیشرفت و ارتقای زنان مسلمان را در همه عرصه ها، خاصه عرصه های علمی هر روز بیش از پیش هموار سازیم تا آنجا که در مسیر آماده سازی نفوس انسانی زنان انقلابی و مومن برای انقلاب نهایی به قیادت مهدی موعود(عج)  توفیق یابیم.

ان شاء‌الله

ستاد چهارمین کنگره بین المللی بزرگداشت بانو امین

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار