بازدید 2767

اطلس مکان‌یابی مدارس تدوین می‌شود/ پیش‌بینی ساخت مدرسه‌هایی با چشم‌انداز ۵۰ ساله

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور از در حال تدوین بودن اطلس مکان‌یابی مدارس کشور با همکاری دانشگاه خواجه نصیر خبر داد.
کد خبر: ۸۵۳۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵ 19 November 2018

مهراله رخشانی‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره مدارس خیّرساز و انتقاداتی که به جایابی آنها مطرح است، گفت: گاه پیش می‌آید که خیّری مُصر است در روستا و زادگاه خود مدرسه بسازد و از آموزش و پرورش فقط نظارت بر حُسن ساخت و ساز می‌خواهد؛ بنابراین این مدارس از نظر فنی مناسب و مطلوب هستند ولی در نقطه‌ای ساخته شده که جمعیت روستایی مهاجرت کرده و خالی از جمعیت شده و اکنون آن مدرسه خالی مانده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: از سوی دیگر مناطقی در کشور وجود دارد که محل سکونت دانش‌آموز و محل تحصیل او فاصله زیادی دارد و لازم است مسیری را طی کند تا به مدرسه برسد.
وقتی خیّرین مراجعه می‌کنند، بر اساس لیست آموزش و پرورش به آنها پیشنهاداتی می‌شود؛ اما بعضا به دنبال ساخت مدرسه در محل سکونت یا روستا و زادگاه خود هستند

وی گفت: چه فاصله زیاد محل اسکان از محل تحصیل و چه وجود مدرسه‌هایی که بعد از گذشت یک دوره زمانی خالی مانده و مخروبه شده، در مناطق روستایی قابل مشاهده است و در نقاط شهری با این مسائل روبرو نیستیم.

30 درصد مدرسه‌های کشور فرسوده است/ تعداد مدارس خیّرساز بلااستفاده زیاد نیست

رخشانی‌مهر درباره نحوه تعامل آموزش و پرورش و خیّرین مدرسه‌ساز بیان کرد: لیستی در آموزش و پرورش وجود دارد که وقتی خیّرین مراجعه می‌کنند، بر اساس آن به آنها پیشنهاداتی ارائه می‌شود؛ اما بعضا به دنبال ساخت مدرسه در محل سکونت یا روستا و زادگاه خود هستند؛ این اتفاق در گذشته شایع‌تر بود ولی اکنون بر اساس گزارش‌های مستندی که به خیّرین داده می‌شود، چنین مساله‌ای کمرنگ شده است.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه فراوانی مدرسه‌های خیّرساز خالی‌مانده زیاد نیست، ادامه داد: در شرایطی که 30 درصد مدرسه‌های کشور فرسوده است، وجود مدرسه‌های خالی از دانش‌آموز، حتی اگر تعداد آنها چشمگیر هم نباشد، پذیرفته نیست.

تاکید سند تحول بر ساخت مجتمع آموزشی و مدارس شبانه‌روزی

وی درباره جایابی مدارس توضیح داد: در زیرنظام فضا و تجهیزات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سازمان نوسازی مدارس مسئول مکان‌یابی مدارس با بازه زمانی 50 ساله شده؛ یعنی پیش‌بینی کند مدرسه‌ای ساخته شود که تا 50 سال آینده در همان منطقه پاسخگو باشد.

رخشانی‌مهر ادامه داد: تاکید این سند بر مجتمع آموزشی است؛ یعنی مدارس مجتمع و حتی مدارس شبانه‌روزی ساخته شود و اشکال ندارد که از روستاهای اطراف هم برای تحصیل به آنجا بیایند.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه برای تدوین اطلس مکان‌یابی مدارس و تعریف شاخص‌های مکان‌یابی با دانشگاه خواجه نصیر قراردادی بسته شده، افزود: اگر این اطلس کامل و شاخص‌های مکان یابی مدارس تعریف شود، سازمان نوسازی و توسعه مداری بر اساس برنامه زمانی مشخص شده عمل خواهد کرد و رویکرد او علمی‌تر و فنی‌تر خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی