بازدید 8698
حاشیه‌ای بر اجرای یک قانون «خوب» که می‌تواند «بد» باشد؛

آیا منع به کارگیری بازنشستگان «فتنه» است؟!/ «شیفتگان خدمت» رفتند، «تشنگان قدرت» تا آخرین لحظه ماندند

هرچه می توان این افراد را که برای اجرای قانون پیش از مهلت قانونی مقرر برای ترک کرسی شان پیش قدم شدند، «شیفتگان خدمت» دانست، به همان اندازه باید در مورد کسانی که به هر حربه ای متوسل شدند تا کرسی مدیریتی را حفظ کنند، باید تعبیر «تشنگان قدرت» را بکار برد و بنا به تعبیر وزیر کشور «اگر نگوییم این افراد دارای منافعی هستند که تلاش می کنند، بمانند؛ حتما باید از آنها به عنوان افراد مشکوک نام برد.»
کد خبر: ۸۵۳۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹ 19 November 2018

بر اساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان در نهادها و سازمان هایی که به نوعی از بودجه دولتی منتفع می شوند، از روز گذشته هیچ دستگاه دولتی یا نهادی که از بودجه عمومی و دولتی بهره می برد، حق بهره گیری از بازنشستگان را ندارد؛ بنابراین از دیروز بسیاری از مدیرانی که در تعریف قانونی فوق قرار می گرفتند و بازنشسته محسوب می شدند، صندلی شان را ترک کرده و جای خود را به افراد جدیدی داده اند.

به گزارش «تابناک»؛ البته برخی مدیران بازنشسته نظیر معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، رئیس فدراسیون فوتبال و برخی دیگر از مدیران بازنشسته ای که هنوز کرسی مدیریتی را تحویل افراد جدید نداده اند، با بند و تبصره ها و مواردی که می توان آن را به نوعی دور زدن در مورد برخی آنها تلقی کرد، تلاش کرده اند، به هر شکل ممکن صندلی خود را حفظ کنند و همچنان نام مدیر را برای خود محفوظ بدارند.

البته در این میان، بودند مدیران بازنشسته ای هم که خود را پیش از انجام هر کاری ملزم به اجرای قانون می دانستند و بنا بر همین رویکرد، بلافاصله پس از تصویب قانون مذکور توسط مجلس و ابلاغ رسمی آن توسط رئیس جمهور حتی پیش از موعد و مهلت مقرر دو ماهه برای خداحافظی با بازنشستگان ترجیح دادند، قانون را اجرا کرده و به منظور اجرای قانون و فراهم کردن زمینه گردش نخبگان کرسی مدیریتی را ترک کردند.

آیا منع بکارگیری بازنشستگان «فتنه» است؟!/ «شیفتگان خدمت» رفتند، «تشنگان قدرت» تا آخرین لحظه ماندند

هرچه می توان این افراد را که برای اجرای قانون پیش از مهلت قانونی مقرر برای ترک کرسی شان پیش قدم شدند، «شیفتگان خدمت» دانست، به همان اندازه باید در مورد کسانی که به هر حربه ای متوسل شدند تا کرسی مدیریتی را حفظ کنند، باید تعبیر «تشنگان قدرت» را به کار برد و بنا به تعبیر وزیر کشور «اگر نگوییم این افراد دارای منافعی هستند که تلاش می کنند، بمانند، حتما باید از آنها به عنوان افراد مشکوک نام برد.»

البته هرچند با پایان مهلت مقرر برای بهره گیری از بازنشستگان در جایگاه های مدیریتی تاکنون برای بسیاری از آنان سرپرست منصوب شده است، روندی که در برخی انتصاب ها شاهدیم، رویه کاملا ناامید کننده ای است که نمی توان خوشبینی به آینده این تغییرات و اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان داشت، به نوعی که یک نقل قول ظریفی پیرامون این موضوع بود که می گفت: «اجرای این قانون، یک فتنه است.»

هرچند نمی خواهیم مخاطب این گونه برداشت کند که نویسنده این مطلب نسبت به همه چیز و همه اتفاقات القای بدبینی می کند، به طور جدی باید مسئولان تدبیری بیندیشند که چنین تعابیری نظیر فتنه در خصوص اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان استفاده نشود. این مسأله تنها و تنها منوط به این است که در جایگزین کردن مدیران جدید با افراد بازنشسته بیش از هر چیزی به شایسته سالاری و تخصص توجه شود, روندی که برای نمونه در جریان انتصاب مدیرعامل شرکت ملی نفت نمی توان آن را دید.

از طرفی شنیده هایی در خصوص به کارگیری برخی آقازاده ها به جای مدیران بازنشسته به گوش می رسد که این مسأله نیز یکی از معضلات و نگرانی های جدی کارشناسان و مردم در خصوص عواقب پس از اجرای «قانون منع به کارگیری بازنشستگان» است؛ بنابراین مسئولان و متولیان انتصاب افراد جدید در نهادهای دولتی و وزارتخانه حتما باید با وسواس بیشتری در این خصوص تصمیم گیری کرده و انتصابات این گونه را از دایره تصمیم گیری های شان خارج کنند.

در حقیقت اگر قرار به بهره گیری از چنین نیروهایی است یا اینکه با اجرای قانون «منع به کارگیری بازنشستگان»، قرار است زمینه برای بهره گیری از سوگلی ها و آقازادگان فراهم شود، همان بهتر بود که چنین قانونی تصویب و اجرا نمی شد، چون حداقل مسئولانی که پیش از این عهده دار مسئولیت ها و کرسی های مدیریتی بودند ـ با اینکه بازنشسته محسوب می شدند ـ تجربیات لازم را بعد از یک عمر کار در حوزه های تحت مدیریتشان به دست آورده بودند.

با اینکه چنین مدیرانی بر سر کار بودند، وضعیت چنین بود و مشکلات تا این اندازه زیاد. حال تصور کنید برخی خبرها در ارتباط با به کارگیری بعضی آقازادگان به جای مدیران بازنشسته درست باشد؛ آن وقت چه شرایطی ایجاد خواهد شد؟ بنابراین آقایان مسئول باید توجه داشته باشند، انتصابی انجام نگیرد که مردم مثل معروف «از طلا بودن پشیمان گشته ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید!» به کار ببرند.

فرصت بی نظیری با اجرای «قانون منع به کارگیری بازنشستگان» برای کشور فراهم شده است تا از این طریق، علاوه بر گردش نخبگان و به کارگیری جوانان و افراد باتجربه ای که پشت خط مدیران بازنشسته مانده بودند، ایده های نویی در فضای مدیریتی کشور مطرح و به کار گرفته شود و از این رهاورد، مردم و بخش های مختلف کشور بهره مند شوند. این فرصت با رویکرد و هر نوع اقدام اشتباهی از سوی مسئولان می تواند به خطر و آفتی برای کرسی های مدیریتی نیز تبدیل شده و مشکلات را بیشتر کند.

به نظر می رسد، دولت و مجلس در ارتباط با جانشین های مدیران بازنشسته باید دقت نظر و حساسیت و نظارت ویژه ای بر این روند داشته باشند تا کشور بتواند از فرصت طلایی پیش روی به بهترین شکل ممکن در جهت بهره گیری از افراد جوان، خلاق و خوش فکر بهره گیرد و با ترکیب جدیدی به مصاف مشکلات رفته و برای رفاه حال هرچه بیشتر مردم و بهبود وضعیت کشور تلاش کنند.

در پایان باید گفت، هر نوع بهره گیری از مدیرانی که اصرار بر ماندن دارند، یا افرادی که تخصص و توانایی لازم برای تصدی یک پست مدیریتی ندارند، رویکردی اشتباه است و از آن بدتر بهره گیری از آقازادگان به جای مدیران بازنشسته است. اگر این رویکردها از سوی مسئولان در چیدمان ترکیب مدیریتی جدید حاکم باشد، همان تعبیر فتنه برای «قانون منع به کارگیری بازنشستگان» گزاره ای درست می تواند باشد؛ موضوعی که باید مسئولان، رسانه ها، کارشناسان و مردم آن را خط قرمز خود بدانند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۳
با سلام این قانون بخودی خود اشکالات زیادی دارد مثلاً اینکه حوزه شمولش درست نیست یعنی اگر قانونگذاران با این قانون درصدد بهبود وضعیت اشتغال و بکارگیری جوانان ارزنده و با استعداد مملکت را داشتند بایستی بالای ۳۰ سال سابقه را مشمول میکردند چرا که اکثر مدیران بالای ۳۰ سال سابقه اکثرا نه خلاقیتی دارند و نه انگیزه ای برای بهبود و توسعه عملکرد سازمانشان. لذا به نظر می‌رسد بجز بازنشسته ها باید برای افراد بالای ۳۰ سال که دو دستی به میزهای ریاست خود چسبیده اند فکری کرد.
پاسخ ها
فردوس توسی
| France |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
قانون باید برا همه حتی تاج و...یکسان اجرا شود
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
ببینید چقدر درامد های کلان در این مسولیتها نهفته که طرف تا ثانیه اخرش هم پشت میزش مینشیند .
ولی دولت خودش رو زده به اون راه نمیفهمه پولی که در خزانه جمع شده حاصل دسترنج مردمه دلار ۳۵۰۰ شد ۱۵۰۰۰ تومان یعنی دولت شش ماه گرانفروشی کرد خزانه یک مرتبه پر شد حالا دوباره باید این پول برگرده به مردم
زیدی ده ماه قبل میگفت حدود 300 هزار آقا زاده از امسال ازدانشگاهای داخل و خارج فارغ التحصیل میشوند .ناگهان قانون بازنشستگی آمد و جا را برای این نوابق با کرد
تابناک ! هر چیزی که جناب کریمی قدوسی و حاج حسین شریعتمداری دوست نداشته باشند ، فتنه است . متوجه شدی ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
نمیری تابناک :)
به هر حال طرح خوبی بود. البته دولت هم باید ثبات اقتصادی رو حفظ کنه که بازنشسته ها نیازی به کار نداشته باشن. البته نه این مدیران کلان که سرمایشون سر به فلک میزاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
در سازمانی که من کار می کنم این ماه
سومین نفر بود که در حال بازنشستگی دار فانی را وداع گفت
ملت همه میدانند تشنگان قدرت بیسواد ولی دارای مدارک دکترا بوده پیشنهاد میشود در صورت نداشتن فرزند ذکور برای جانشینی جنازه انان را پشت میز مدیریت مومیائی کنند بردگان ( ملت سابق) لیاقت مدیریت را ندارند همان بهتر اگر نابغه هم باشند مسافر کشی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
جالبه دکترا از اکسفورد انگلیس گرفتن و دو کلمه احوالپرسی به انگلیسی بلد نیستن حرف بزنن .
\
خیلی برام جالبه

مسدولین همیشه مردم رو تشویق میکنن که وارد بازار آزاد و شغل های خصوصی بشن اونوقت خوشون و تمام خانوادشون تا چندین نسل در کارهای دولتی چنبره زدن و حاضر همنیستند از صندلی جدابشن.

خصوصی سازی در کنار سوء مدیریت و فساد گسترده یکی از دلایل اوضاع امروز ایران هست
نکنه انتظار دارید پستهای مدیریتی به جای آقا زاده ها به افراد لایق و متخصص سپرده بشه تا این کشور آباد بشه واقعا همچین انتظاری دارین مگه داریم مگه میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
احتمالا می خواهند جای پست های مدیریتی برای فرزندان آقازاده ها باز شود
نکنه انتظار دارید پستهای مدیریتی به جای آقا زاده ها به افراد لایق و متخصص سپرده بشه تا این کشور آباد بشه واقعا همچین انتظاری دارین مگه داریم مگه میشه
باسلام
اجرای قانون واجب است وبرای ایجادنظم اول بایدقانون اجراشودلذارفتن تمام بازنشسته ضروریست وتوضیحات فوق مبنی بر اینکه آقازاده هاو......می آیندمرحله بعدی است که باید طبق مقررات انجام شود
با این دانشگاهها و نحوه جذب دانشجویی که ما در کشورمون داریم ، شاید هم نشه از نیروهای جوان برای تصدی موفقیت امیز پستها بهره برد . بسیاری از مدارک دریافتی توسط افراد مربوط به اموزشهای ضمن خدمت وزارتخانهاست که ارزش علمی نداره ، مدارک تحصیلات تکمیلی پیام نور ، ازاد هم فقط اسمش قشنگه و جدی نیست واقعا بایستی از جوانان فارغ التحصیل دانشگاههای معتبر استفاده شود تا ملت از میوه علمی فرزندان فرهیخته بهره مند شوند و زمینه های رشد همه جانبه کشور فراهم شود.
کشور ما در حوزه مدیریتی بسیار ضعیف است. دلایل متعددی دارد که بخشی از آنها به ساختار اداری و مقررات انتصاب مدیران برمیگردد و در بسیاری موارد باعث عدم امکان استفاده بهینه از افراد شایسته و متخصص می‌شود. موضوع حذف بازنشسته‌ها این ضعف مدیریتی را دو چندان خواهد کرد زیرا بدلیل محدودیتهای استخدام طی دو دهه اخیر در دولت، گزینه‌های انتخاب مدیر بسیار محدود شده است.
در شرایط کنونی کشور این قانون ضرورتی نداشت. بنظرم عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا ملت ایران دوره سختی را پیش رو داشته باشند.
حتما باید عزراییل بیاد و ببرتتون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فکر جوون های بیکار نیستید آیا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بازنشسته ها باید برن تا جا برای آقازاده ها و فارغ التحصیل های دانشگاه امام صادق باز بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
خدا کنه دیگه اینطوریکه میفرمایید نباشه !!! ولی یک دلم میگه شما درست میفرمایید !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
یعنی شما میفرمایید مجلس برای این گروهها خودش را به آب و آتش زده ؟ما فکر کردیم حتما قرار است جوانهای مردم را هم به بازی راه دهند.
عجب !!!
ولی یه دلم میگه شما درست میفرمایید.جوانهای مردم را چه به پست و مقام ،همان بهتر که با یارانه زندگی کنند .
تو رو خدا هر چیزی رو به فتنه ربط ندیم. پس لازمه از منطق و اصول را یرلوحه کارهامون قرار دهیم. وقتی یه چیزی قانون میشه، دیگه باید همه در برابر اون یکسان باشند. البته تا وقتی خودمون به همون قانون احترام نگذاریم، همین حرف ها و بحث ها پیش میاد. وقتی اعلام می کنیم کسانی که به سن بازنشتگی می رسن باید مسئولیت خود را رها کنند، این بایستی شامل حال همه بشه، نه یه تعداد مدیر میانه.
تا اخرین روز باید سهمشونو بردارن
نمی‌خواد به مدیران التماس کنید که صندلی رو رها کنند راه بخور بخور را ببندید خود به خود ول میکنند معلومه حالا میز رو رها نمی کنند چون میدونندخارج از این دایره دیگه از این خبرا نیست تومن رو باید از زیر پای فیل بیرون بکشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
مطمپن باش که راه بخور بخور هم دست خودشان است
ای مدیران خدمتگزار بازنشسته کمی وجدان پیشه کنید و خودتان کنار بروید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
تنها چیزی که در مدیران وجود ندارد همین
وجدان است
مدیرانی که حاضر به بازنشستگی نیستند را کامل با مشخصات به مردم معرفی نمایید‌خ
در دستگاه هایی مثل صدا و سیما و بنیادها و غیره اجرا نشده پس همش الکی بود
اول اینکه مگر ما چند نفر بازنشسته داریم که باعث حل مشکلات اشتغال شود شود. دوم اینکه من فکر می کنم علت مشکلات مدیریتی در سطح دستگاه ها این است که اکثر مدیران ارشد سازمان ها بصورت برون سازمانی انتخاب می شوند و مدیر مربوطه اگر خیلی زرنگ و کاری باشد تا بخواهد بیاید با سازمان آشنا شود زمان می برد و کلی منابع تلف می شود ضمن اینکه نوعی دلسردی و بی انگیزگی در سازمان بوجود می آید و متاسفانه اخیراْ مشاهده می شود با بهانه جوان گرایی مدیرانی حتی در سطح ارشد از بیرون از سازمان وارد سیستم می شوند که دارای سابقه های ۱ ساله و ۲ ساله هستند و رابطه ای انتخاب می شوند. بنظر من باید قانونی تصویب شود که مدیران ارشد و میانی و پایه از داخل همان سازمان انتخاب و اگر قرار است از بیرون از سازمان کسی مدیر شود بعد از ۱۰ سال سابقه منتقل شود و در مراحل اول بصورت کارشناس و کارشناس مسئول وارد سازمان شود.
دستگاههای نظارتی در خوابند در سازمانهای زیر مجموعه وزارت کشاورزی افرادی بودند که میبایست در سال 89و 90 بازنشسته بشوند ولی با نامه نگاری با مدیر کل اداری وزارتخانه ،نه با سطوح بالاتر. این افراد تاکنون برسر کار هستند وپنجشنبه و جمعه به ماموریت می روند و ماموریت نشسته وبا لابی اضافه کارتکمیل دریافت می کنند واکنون نیز میبایست با حقوق سال 97 یا 98 بازنشسته شوندوپاداش خدمت آنچنانی و بودند کسانیکه در سال 86 الی89 بازنشسته شدند که با حقوق 600 تا 900 تومان بازنشسته شدند وکمترین پاداش خدمت را نیز دریافت کرده اند بی عدالتی تا چقدر ،وچرا باید معاون آن سازمان نامش در لیست افراد دو شغله باشد وچرا کسی پاسخگوی نیست اگر بازنشستگی خوب است همه باید به آن و قانون آن احترام قائل شوند
تشنگان قدرت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خخخخخخخخ شيفتگان خدمت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هیچ کس از استراحت بدش نمی آید امّا وقتی بعد از پنج سال حقوق بازنشستگی میشه حداقل حقوق که نمیشه زندگی کرد . پس تورم یعنی میز ول نکن تا زندگی بکنید ....
از زمان شروع دولت روحانی که بازنشستگان رو با بهانه تجربه بالا باز گشت به کار کردن ، بعد از 6 سال لفت و لیست و ایجاد بدبختی اقتصادی و فقر در سطح جامعه تازه آقایون به فکر جوون گرایی افتادن . همین کار که در دولت قبلی داشتهانجام می شد چطور شد آن زمان توجیح نداشت اما حالا کار ایده آلی شده؟ برید بگردید پرتغال فروش رو پیدا کنید .................
با سلام
اکثر مدیران ارشد کشتیرانی جهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از شرکتهای زیر مجموعه شستا ، از مدیران بازنشسته قراردادی هستند که علیرغم تصویب و ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان و اتمام مهلت اجرای آن ، کماکان حاضر به ترک سازمان و پستهای مدیریتی خود نیستند ، خواهشمند است نهادهای نظارتی در این خصوص ورود نمایند تا با متخلفین برخورد قانونی گردد .
تو ی سایت اعلام کنید اسامی و حقوقشان رو
باسلام
اول اینکه بازنشسته ها برن خوبه
دوم کجا برن، برن دنبال زندگی خودشون یا برن شرکتهای زیر مجموعه همون سازمان
الان صدا و سیما بازنشسته ها رو بیرون کرده فرستاده شرکتهای زیر مجموعه انجا جوانهای رو بیرون کردن
خوب نکنید این کارو بابا مردم برای زندیگ خودشون برنامه دارن
مهم این است که : مشکل اشتغال حل شد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فتنه کجا بود بازنشسته ها نه انگیزه ای برای تغییر و بهبود دارن نه توانش و دارن انقدر هم باندشون قویه که اجازه ورود هیچ جوونی رو به حوزه مدیریت نمیدن
در کشتیرانی بیش از 20 مدیر عامل که اکثرا بازنشسته هم هستند محکمو قبراق نشستند سرجاشون و هر کس هم حرف بزنه کارش با کرام الکاتبین است . خخخخخخخخه
باسلام خيلي ازمديران عزيز فقط باسکه هايي که اخرسال ازپيمانکاران هديه ميگيرن به هيچ وجهي حاضربه ترک پستشون نيستن مثلا اداره ماحدود150تا200قراردادداره اگه فقط هرپيمانکار1سکه بده جمعا150سکه بااحتساب 4200000ميشود630ميليون حالاخداوکيلي کيه که حاضرباشه بازنشست بشه حالا کارهای ديگه اي که ميکنن بمانه آيا بلاهايي که خداونداززمين وآسمان نازل ميکنه حقمون نيست توي کشورهايي که بويي ازخدانبردن اگه کسي دزدي کنه چه بلايي به سرش مياد اما اينجا الحمداا...فراواني نعمته خلاصه اين دنيا ميگذره به فکرآخرت باشيد زره زره اينهاجواب داره
ما که چند دهه است فقط تشنگان قدرت را می بینیم که شعار شیفتگان خدمت می دهند!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان