رمزگشایی از قاچاق سازمان یافته بنزین با بیش از ۷ هزار لنج با ظرفیت ۵۰ تا ۵۰۰ تن در مناطق جنوبی
در سال جاری به دلیل نوسانات نرخ ارز و افزایش نرخ دلار، قاچاق سوخت به کشورهای همسایه بیش از گذشته صرفه اقتصادی پیدا کرد و آمارهای مصرف بنزین در سال جاری به شکل معناداری افزایش یافت. مسئولین برای جلوگیری از قاچاق سوخت و متعاقب آن کاهش مصرف بنزین، طرح کارتهای سوخت را دوباره کلید زدند، اما برای آن که این طرح با استقبال عمومی همراه شود، نیازمند آن است تا در ابتدا نهادهای مربوطه اقدام به مقابله جدیتر با قاچاقچیان سازمان یافته سوخت نمایند.
در حالی که در گذشته آمارها، از قاچاق روزانه ۹ میلیون لیتر سوخت خبر میدادند، در سال ۱۳۹۷ این میزان به ۱۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. حال آنکه با این حجم از قاچاق سوخت آمار مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود ۹۱.۷ میلیون لیتر رسیده است.

سودمندتر شدن قاچاق بنزین نسبت به گذشته و افزایش آمار مصرف بنزین در سال جاری، مسئولین را به فکر بازگرداندن دوباره کارتهای سوخت به چرخه مصرف انداخت.
در هفدهم مهر ۱۳۹۷ خبری در همین زمینه منتشر شد که در آن این گونه آمده بود: کارتهای سوخت قبلا در همه پمپ های بنزین برای سوخت گیری بنزین و گازوئیل مورد استفاده قرار میگرفت که از چندی قبل با تصمیم دولت بدون استفاده ماند؛ اما با ازدیاد تقاضا برای مصرف سوخت به ویژه در مناطق مرزی، دولت تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت و هدررفت انرژی، کارت سوخت را مجددا اجرایی کند.
به نظر میرسد قبل از آن که دولت طرح احیای کارتهای سوخت را کلید بزند، این طرح نیازمند اجرای پیش نیازهایی است تا مردم با رضایتمندی کامل در این طرح با دولت همکاری نمایند و به اجرای آن تن بدهند. یکی از این پیش نیازها آن است که دولت و نهادهای مربوطه، اقدام به برخورد بیشتر و جدیتر با قاچاقچیان سازمان یافته و عمده سوخت کنند.
طبیعتاً نمیتوان از کاروانهای قاچاق سوخت که با اتومبیل یا چهارپایان، سوخت قاچاق میکنند و در نقاط مرزی کشور به خصوص در مناطق مرزی شرق کشور وجود دارند، به عنوان قاچاقچیان سازمان یافته سوخت یاد کرد، بلکه مقصود از قاچاقچیان سازمان یافته سوخت، کسانی هستند که از لولههای چندین کیلومتری برای انتقال سوخت استفاده میکنند. شیوه لوله کشی برای قاچاق سوخت تقریباً در تمام مرزهای کشور مرسوم است، اما این شیوه بیشتر در مرزهای آبی جنوبی کشور دیده میشود. در مناطق جنوبی حدود ۷ هزار و ۵۰۰ لنج با ظرفیت ۵۰ تا ۵۰۰ تن وجود دارد که یکی از منابع درآمدی این لنجها، قاچاق فرآوردههای نفتی است.

شیوه کار آنها به این صورت است که منبع دریافت سوخت قاچاق را با فاصله چند کیلومتری از ساحل قرار داده اند و با لوله کشی از کف دریا این سوخت را به لنجهای مستقر بر روی دریا منتقل میکنند. در مناطقی از استان هرمزگان و میناب که امکان انتقال سوخت راحتتر است، قاچاقچیان با تعبیه مخازن بزرگ زیرزمینی سوخت را با لولههایی که تا داخل دریا امتداد دارد، به لنجها پمپاژ میکنند و این لنجها سوخت را به شناورهای بزرگی که در دریا پهلو گرفته اند، منتقل میسازند یا اینکه آن را به بنادر جنوبی خلیج فارس قاچاق میکنند.
به هر صورت در پایان باید گفت: دولت و نهادهای مربوطه باید پیش از هر اقدام در راستای احیای دوباره کارتهای سوخت به منظور مدیریت میزان مصرف سوخت، با این قاچاقچیان سازمان یافته مقابله کنند، چون به نظر میرسد، بخش اعظمی از آمارهای روزانه مصرف سوخت به این قاچاقچیان بازمیگردد.
قرار بود سالی ده درصد حاملهای انرژی گران شوند و درآمد ان صرف پرداخت افزایش حقوق سالی ده درصدی حقوقهای کارگران کارمندان شوند که پس از ده سال اجرا نرخ سوخت به قیمت جهانی میرسید و حقوق کارگران و کارمندان نیز همینطور ولی متاسفانه احمدی نژاد و دادن یارانه بدون محاسبه به تمام مردم اعم از ثروتمند و ندار این شد که هست .
رمزگشائیش اینه که دولت باز به بهانه قاچاق سوخت و....میخاد بنزین رو گرون کنه وخون ملت رو تو شیشه..
شما را به خدا دست بردارید از عوامفریبی..
هرچند قرار بودبازکنه ، نه تنها باز نکرد که قفل هم میکنه
از زمانی که آقایان با این برنامه افتادن بجون قیمت سوخت و هی قیمت رو بردن بالا و سفره ما را کوچک و کوچکتر کردن . دلیلش رو کنترل قاچاق می گفتن حالا نه فقط قاچاق کم نشده بلکه قاچاق علنی و قابل اندازه گیری به لیتر شده (یا للعجب) همچنین قیمت ها افزایش پیدا کرده و سفره های عامه مردم داره بسمت هیچ و تهی شدن میره تا کجا این دم خروس.









