بازدید 3513
سید حمید حسینی دبیر کل اتاق ایران و عراق:

چند درصد بازار عراق شامل اجناس ایرانی است؟

سید حمید حسینی در گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص رقبای اقتصادی کشورمان در کشور عراق اظهار کرد: تنها آمار دو کشور چین و ترکیه کمی از ما بیشتر است. این موضوع هم دلایل مشخصی دارد. حضور ترکیه در بازار کشور عراق سابقه ای ۴۰۰ - ۵۰۰ ساله دارد.
کد خبر: ۸۵۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۱ 18 November 2018

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع دورنمای روابط ایران و عراق پخش شد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دورنمای روابط ایران و عراق موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه 26 آبان ماه بود که با حضور ایرج مسجدی سفیر کشورمان در عراق و سید حمید حسینی دبیرکل اتاق ایران و عراق  برگزار شد.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در ابتدای برنامه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور عراق به کشورمان گفت: برهم صالح با هیاتی سیاسی و اقتصادی به تهران آمده و هدف این سفر هم گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور است. از اهداف دیگر این سفر دیدار با رهبری، قدردانی از جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش و همکاری با ارتش و نیروهای مردمی عراق بود؛ به طور کلی این سفر دارای جنبه‌های سیاسی و اقتصادی است.

وی در پاسخ به این سوال که نقاط قوت ایران در بازار عراق چیست اظهار کرد: مرز گسترده ایران و عراق، علاقه تجار عراقی ها به بازار ایران، نزدیکی دو کشور، کیفیت و قیمت مناسب کالاهای ایرانی و تفاوت قیمت ریال و ارز از عواملی است که عراق را مایل به خرید کالا از ایران کرده است.

سفیر ایران در عراق با اشاره به اینکه نمایشگاهی اقتصادی در بغداد در حال برگزاری است گفت: بیش از ۶۰ شرکت ایرانی کالاهای خود را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند و عراقی‌ها هم از اجناس ایرانی استقبال می‌کنند و بیشتر روابط دو کشور هم بر اساس مبادلات شرکت‌های خصوصی است. در این شرایط، اعتماد متقابل می تواند سطح روابط اقتصادی دو کشور را افزایش دهد.

سید حمید حسینی دبیرکل اتاق ایران و عراق هم در خصوص رقبای اقتصادی کشورمان در کشور عراق اظهار کرد: تنها آمار دو کشور چین و ترکیه کمی از ما بیشتر است. این موضوع هم دلایل مشخصی دارد. حضور ترکیه در بازار کشور عراق سابقه ای ۴۰۰ - ۵۰۰ ساله دارد. چین هم شریک تجاری اغلب کشورهای دنیا است و آمارهای سال گذشته این موضوع را نشان می‌دهد. ۲۳/۵ درصد بازار عراق در اختیار چینی هاست. ۲۳ درصد بازار در اختیار اجناس ترکی و ۲۰ درصد بازار عراق شامل اجناس ایرانی است. ما با یک شتاب می توانیم امسال این فاصله را جبران کنیم. از سوی دیگر در کشور خودمان نیز مقصد اول صادرات چین، مقصد دوم صادرات امارات متحده عربی و مقصد سوم هم عراق است.

علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک هم در تماس تلفنی در این برنامه گفت: از ۲۵ فروردین تا آبان ماه سال جاری، مجموع کل صادرات کشور ۳۰ میلیارد دلار بوده که به لحاظ ارزش، ۱۲/۳۳ درصد رشد داشته و به لحاظ وزنی ۴.۸۳ درصد با رشد منفی مواجه بوده است. همین موضوع نشان می‌دهد که کیفیت کالاهای صادراتی بالاتر، کالاها تخصصی تر شده و از خام فروشی گذشته است. از ۳۰ میلیارد دلار صادراتی بیش از ۶ میلیارد دلار صادرات به کشور عراق است، در حقیقت سهم ارزش صادراتی کشورمان به عراق حدود ۲۱ درصد ارزش کل کالاهای صادراتی کشورمان بوده که این کالاهای صادراتی به لحاظ وزنی ۱۳ میلیون تن ثبت شده است.

شامانی عمده کالاهای صادراتی به عراق را گاز طبیعی، میله‌های فولادی، روغن های معدنی قیری، کالاهای بهداشتی و محصولات کشاورزی نظیر گوجه عنوان کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر