بازدید 12746
کسری ۱۰۰ هزار تومانی بودجه خانوار‌های تهرانی با تورم ۹.۶ درصدی در سال ۹۶؛

کسری بودجه خانوار‌های تهرانی با تورم دو رقمی امسال، به کجا خواهد رسید؟

گزارش بودجه خانوار‌ها در سال ۱۳۹۶ که توسط بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است نشان می‌دهد که یک خانوار تهرانی در سال ۹۶ به طور متوسط ۶۸.۴ میلیون تومان هزینه و ۶۷.۳ میلیون تومان درآمد داشته است. این یعنی تراز بودجه‌ای خانوار‌های تهرانی در سال ۹۶ منفی بوده است. آمار‌ها نشان می‌دهند این وضعیت در سال ۱۳۹۷ قطعاً بدتر خواهد شد و خانوار‌های تهرانی با کسری بودجه بیشتری مواجه خواهند شد.
کد خبر: ۸۵۱۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰ 14 November 2018
کسری بودجه ۱۰۰ هزار تومانی خانوار‌های تهرانی در سال ۱۳۹۶گزارش بودجه خانوار‌ها در سال ۱۳۹۶ که توسط بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است نشان می‌دهد که یک خانوار تهرانی در سال ۹۶ به طور متوسط ۶۸.۴ میلیون تومان هزینه و ۶۷.۳ میلیون تومان درآمد داشته است. این یعنی تراز بودجه‌ای خانوار‌های تهرانی در سال ۹۶ منفی بوده است. آمار‌ها نشان می‌دهند این وضعیت در سال ۱۳۹۷ قطعاً بدتر خواهد شد و خانوار‌های تهرانی با کسری بودجه بیشتری مواجه خواهند شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، در دو سال اخیر اوضاع اقتصادی خانواده‌ها با چالش‌های فراوانی رو به رو شده است. از یک سو قیمت‌ها در بازار‌های مختلف سر به فلک گذاشته اند و از سوی دیگر درآمد خانواده‌ها تغییر چندانی نداشته است. البته در زمینه درآمدی باید گفت: اوضاع برای آن‌هایی که حقوق و درآمد ثابتی دارند نسبت به کسانی که خود می‌توانند درآمد‌ها و حقوقشان را تنظیم کنند به مراتب بسیار سخت‌تر و دشوارتر است.

گزارش بودجه خانوار‌ها در سال ۱۳۹۶ که توسط بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است نشان می‌دهد که خانوار‌های تهرانی به طور متوسط در طول سال ۱۳۹۶ مجموعاً ۶۷.۳ میلیون تومان درآمد داشته اند. یعنی درآمد ماهانه یک خانوار تهرانی به طور متوسط در سال ۱۳۹۶، تقریباً ۵.۶ میلیون تومان بوده است. این در حالی است که هزینه سالانه یک خانوار تهرانی در سال ۱۳۹۶، ۶۸.۴ میلیون تومان بوده است. یعنی هزینه ماهانه یک خانوار تهرانی به طور متوسط ۵.۷ میلیون تومان بوده است. بررسی این دو رقم نشان می‌دهد که هر خانوار تهرانی در طول سال ۹۶ با بکارگیری تمام درآمد‌های خود (شامل حقوق و سایر درآمدها) باز هم ماهانه ۱۰۰ هزار تومان کسری داشته است!

بررسی جزئیات هزینه‌ای یک خانوار تهرانی نشان می‌دهد که از ۶۸.۴ میلیون تومان هزینه سالانه، حدود ۳۲.۷ میلیون تومان صرف هزینه‌های مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها شده است. یعنی ۴۷.۸ درصد از هزینه سالانه یک خانوار تهرانی (تقریباً نیمی از هزینه سالانه) سهم هزینه‌های مسکن می‌شود که سهم بسیار قابل توجهی است. از مبلغ باقی مانده از هزینه سالانه، ۱۱.۶ میلیون تومان (۱۷ درصد از کل هزینه سالانه) صرف هزینه‌های خوراکی‌ها و آشامیدنی ها، ۶.۱ میلیون تومان (۸.۹ درصد از کل هزینه سالانه) صرف هزینه‌های حمل و نقل، ۴.۳ میلیون تومان (۶.۳ درصد از کل هزینه سالانه) صرف هزینه‌های بهداشت و درمان می‌شود. همین چهار گروه هزینه حدود ۸۰ درصد از کل هزینه‌های سالانه یک خانوار تهرانی را در بر می‌گیرد. ۲۰ درصد باقیمانده از هزینه‌های سالانه هم بین هزینه‌های گروه‌هایی چون، پوشاک و کفش،   لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه، ارتباطات، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل، رستوران و هتل، دخانیات و کالا‌ها و خدمات متفرقه تقسیم می‌شود.

کسری بودجه ۱۰۰ هزار تومانی خانوار‌های تهرانی در سال ۱۳۹۶


در حالی متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار تهرانی در سال ۱۳۹۶، ۶۸.۴ میلیون تومان اعلام شده است که نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی در سال ۹۶ تک رقمی و در حدود ۹.۶ درصد بوده است. قطعاً متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار تهرانی در سال ۱۳۹۷ بسیار بیشتر از سال ۱۳۹۶ خواهد بود چرا که بانک مرکزی نرخ تورم اعلامی در مهر ماه سال جاری را ۱۵.۹ درصد اعلام کرده است. همچنین نمودار زیر نرخ تورم گروه‌های دوازده گانه را در سال ۱۳۹۶ و مهر ماه ۱۳۹۷ نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌شود نرخ تورم در گروه‌های دوازده گانه در مهر ماه ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶ رشد چشمگیری داشته است.  این در حالی است که درآمد‌ها در سال جاری آن چنان افزایشی نسبت به سال ۱۳۹۶ نداشته است؛ بنابراین می‌توان گفت که بودجه خانوار‌های تهرانی در سال جاری منفی‌تر از سال گذشته خواهد شد و به عبارت ساده‌تر اوضاع اقتصادی آن‌ها بدتر از سال گذشته می‌باشد.

کسری بودجه ۱۰۰ هزار تومانی خانوار‌های تهرانی در سال ۱۳۹۶



برای ملموس‌تر شدن این موضوع که هزینه‌های خانوار‌های تهرانی در سال جاری با سال گذشته چقدر تغییر کرده است، در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها قیمت برخی کالا‌ها را در سال جاری با پایان سال گذشته مقایسه می‌کنیم.  برای این کار از گزارش متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران کمک خواهیم گرفت. جدول زیر قیمت برخی اقلام خوراکی در هفته پایانی سال ۱۳۹۶ و هفته منتهی به ۱۱ آبان ۱۳۹۷ را نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌شود بیشتر مواد خوراکی در آبان ماه سال جاری در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد که در  زمینه هزینه‌های گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی ها، خانوار‌های تهرانی در سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال گذشته دچار افزایش‌های چشمگیری خواهند شد و این موضوع در سایر گروه‌ها نیز به همین صورت خواهد بود.

کسری بودجه ۱۰۰ هزار تومانی خانوار‌های تهرانی در سال ۱۳۹۶


نتیجه آن که تمام اطلاعات و آمار بالا نشان می‌دهند که اگر در سال ۱۳۹۶ خانوار‌های تهرانی با استفاده از تمام درآمد‌های خود باز هم نمی‌توانستند هزینه‌های خود را پوشش دهند و با کسری بودجه ۱۰۰ هزار تومانی در هر ماه مواجه بودند، در سال ۱۳۹۷ قطعاً با توجه به افزایش چشمگیر قیمت‌ها و عدم تغییر نه چندان زیاد درآمد‌ها در مقایسه با سال گذشته این کسری بودجه تشدید خواهد شد. این نتایج نشان می‌دهد که دولت باید در سال جاری بسیار بیشتر به فکر کسانی که دارای درآمد ثابت بودند و همچنین اقشار آسیب پذیر باشد تا کاهش سطح رفاه آن‌ها در سال جاری در مقایسه با سال گذشته به حداقل ممکن برسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
گسترش فقر بیداد میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
صد رحمت به دولت احمدی نژاد. شاید باورتون نشه این دولت دروغگوترین دولت جهانه.تورم ۱۵ درصد!
روحانی طبق اعتراف خودش 5سال گفتاردرمانی کرد باوعده های پوچ واظهارات تکراری نمک برزخم عمیق بوجود آمده از عملکرد شکستخورده اقتصادی دولتش بر ملت پاشید حداقل انتظارتجدید نظر درعملکرد شکستخورده و تحقق وعده های سال 92 بود که متاسفانه بازهم گفتاردرمانی بیهوده وبی تدبیری وناکارآمدی ادامه دارد
باتورم بالای یک صددرصدی امان اقشارآسیب پذیر ازدست رفته ودیگر نای ایستادن هم ندارند ومتاسفانه روحانی بجای عمل همچنان گفتاردرمانی وعده های پوچ میدهد
تورم دو رقمي ؟!!!!
سيب كيلو 5 و 6 شده 12
لباس و پوشاك تا سه برابر رشد كرده
لوازم و تجهيزات كلا سه چهار برابر از لوازم خودرو بگير تا ابزار و تجهيزات
لبنيات بالاي دوبرابر
مواد غذايي غير از گوشت و مرغ و برنج كلا دوبرابر به بالا
قيمت مسكن دوبرابر به بالا
بنزين هم كه خيلي زود گرون ميكني
قيمت قبوض هم كه ماشالله
شما يه لطفي كن يه ليستي از مايحتاج پر كاربرد ملت تهيه كن جلوش بنويس با تورمي رشد كرده ببينيم چندتاش هنوز دو رقمي تورمش ؟
خوبه به جایش مثلا وزیر ارشاد را عوض کنند.
تا مدتی سر مردم را گرم می توان نمود. یا بحث پرده کشی در کوههای مشهد را عنوان کرد. تا این تورمی که دستاورد دولت است فراموش شود.
اگر چه تورم در آمار بانک مرکزی حدود 12 درصد هم بیشتر نیست..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
تورم کجا بود تورم برای سرزمین های کفر است. ما این موارد را جهش نهفته اقتصادی می نامیم.
اف بر بانک مرکزی با این آمارهای مسخره اش.
جنس ایرانی مونتاژی که پارسال یک ملیون و800 بود الان 5ملیون و سیصد شده است یعنی بیش از 200 درصد افزایش.
یخچال 3 برابر و...
کدام لوازم خانه تنها 22درصد افزایش پیدا کرده؟!
ما که سواد نداریم بابا ! اینا که میگین یعنی چه ! ؟ یعنی مردم نسبت به پارسال فقط 9.6 درصد گرانتر می خرند بابا ! ؟
این تورم فقط برای خانواده های تهرانیه بقیه تورم ندارن بقیه آدم نیستن؟
کسری 100 هزار تومانی!!!!
اشتباه نمی کنی؟!
انصاف داشته باشید و خط فقر را ملاک قرار دهید .

کدام مسئول میتواند با حقوق زیر خط فقر زندگی کند ؟؟؟
چطور محاسبه کرده اید در حالیکه قریب ۷۵درصد خانوارها در آمد ماهیانه کمتر از سه میلیون دارند متوسط آن ۵.۶میلیون تومان شده است. پس احتمالا درآمد ماهیانه ان۲۵درصد باید بالاتر از سی وپنج میلیون باشد!!!
به به.. چه خانوار های خوشبختی در تران زندگی می کنندکه ماهی بیش از پنج میلیون تومان درآمد دارند...!!!
احتمالا منظور کارگران فصلی.. کودکان کار ... زنان سرپرست خانوار هستند...!!!
مسئولین بروند به جای آمار دروغ دادن.. کمی درس انصاف بخوانند!!!
حتما اجنه آمار درآمد یک خانوار را به اطلاع می رسانند چون درآمد۸۵%بازنشستگان به زور به ۲۴ میلیون تومان در سال برسد وحالا این ما به التفاوت معنی دار از قوطی چه کسی بدست آمده است بماند و کانون های بازنشستگی کشوری و لشگری وکارگری چرا در این موارد سکوت می کنند و عکس العمل نشان نمی دهند
ببینید اون پولدارا چقدر خرج می کنن که میانگین رو رسونده به سالی 68 میلیون تومان
من که مهندس کامپیوترم و 15 سال سابقه دارم سالی 30 میلیون هم هزینه ندارم یعنی کمتر از 2.5 میلیون در ماه
تورم 3 رقمی هست اشتباه نکنید
درآمد 68 میلیون خیلی زیاد حساب شده
من دو تا کاره پاره وقت دارم که سر جمع میشه 2 میلیون و عیدی هم نمیدن
بیمه هم که کارفرماها از زیرش در میرن
سر جمع میشه 24 میلیون
ذولت جرات دادن آمار واقعی نداره
من اگر درامد سالی 68 میلیون میداشتم، حاظرم بنزین لیتری 5000 بشه!
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
سوگند به خالق هستی یک حرف این نوشته هایم دروغ نیست ؟ درآمد من بازنشسته ،در سال ۹۶ ،مبلغ بیست چهار میلیون ،بوده ،و هزینهٔ زندگی بیست نه میلیون بوده ؟ که چهار میلیون وام بازنشستگی را یکجا بابت بدهکاری دادم ،و امسال هم تا کنون پنج میلیون تومان بدهی دارم ، که در فکر این هستم از کجا یک وام قرض الحسنهٔ پنج میلیونی بگیرم که باز پرداخت آن حداکثر ماهی یکصد ،وپنجاه هزار تومان باشد ، من با سی سال خدمت و مدرک فوق دیپلم راه ،و ساختمان ،و پست کارشناسی ارشد ، بازنشستهٔ ۹۷/۱/۵ اکنون ماهی دو میلیون دریافتی دارم ؟ اگر من ،و امثال من میخواستند اینگونه خدمت کنند ،یقینا اکنون صاحب دهها میلیارد ثروت حرام بودیم ؟ اکنون هم دارد به فرزندان من ،و امثال من ظلم میشود ؟ چون پارتی ،و رابطه ،و ، پول نداریم ،پس فرزندان من با مدراک دکترای تخصصی ،و کارشناسی ارشد ،بیکار هستند ؟، حالا چه زمانی عدالت برقرار گردد ،خدا آگاه است ؟ با این وضعیت دو سال است یارانهٔ‌مرا هم قطع نموده اند ؟،چرایش را هم نمیدانم ؟،،
تورم برای تمام کالاها در ۳ ماه گذشته از ۵۰ تا ۲۰۰ درصد بوده است
من فکرمیکنم محاسبات فوق اثبات نشده وامکان اینکه میانگین درامد وهزینه در محدوده ۶۷. و۶۸ باشد با توجه باینکه بیش از ۶۰ تا ۷۰ میلیون نفر حقوق دریافتی درمحدوده دو ونیم تاچهار میلیون تومان در بیشتر نیست ضمن اینکه بیش از ده میلیون نفر حقوق خانواده کمتر از دو میلیون میگیرند امار اعلام شده صحیح نیست بهتر دولت مردان بجای استفاده از کامپیوتر از چرتکه قدیمی استفاده میکردند جواب بهتری میگرفتند
قصه باغ .
چند سال پیش قول داده بود که باغمون تازه بصورت نهال هستش . قرار بود جعبه هامون رو بعدا ببریم واسه برداشت میوه های باغ . اما انگار باغ هم خیالی بیش نبود .
دقیقا همون موقع هم فرموده بودند به حول و قوه الهی .
اگه میوه گرون شده . به این خاطره که هیچکس اون موقع نفهمید که اون باغ صرفا یه قصه بیش نبود .
مگه این چیزها برای دولتمردان اشرافی مهمه؟
در عوض تحريم ها روي زندگي مسولين نظام هيچ تاثيري نداره خدا رو شكر
همه اش یک طرف
خداوکیلی یک بار هم که شده مستند جواب بده
قیمت نسکن طبق اعلام خود دولت بالای ۸۰٪ افزایش داشته
چطور تورم مسکن آب برق گاز رو ۱۱٪ درآوردید
با چه ضریب تاثیری مسکن رو با آب بری گاز جمع کردزد شد۱۱٪
چرا مردم را..... فرض می کنید؟
چرا شایعه پراکنی میکنید ؟ کدام تورم؟ همه چیز خوبه . خود بنده همان اجناسی را که ماهیانه برای خانواده خرید میکردم لیست کردم که با دریافت حقوقم اقدام به خرید کنم بدون احتساب اجاره خانه و نان و سبزی و میوه و نان و بیماری و.... مبلغ 2 میلیون کم آوردم . یعنی قیمتها دومیلیون در جمع افزایش داشت . تازه این لیست مایحتاج ضروری مثل روغن و برنج و گوشت و کوفت و زهرمار بود . خدای ناکرده استادیوم ورزشی و تلکابین توچال و دریا و شمال و کویر و سینما و .... کفش و لباس و ... را حساب نکردم .
کرایه تاکسی که میدم زیاد شده، اجاره خونم رفته بالا، خوراک و پوشام و ... هم همینطور، ولی من حقوق بگیر هیچ تغییری تو درآمدم حاصل نشده پس یه اینجا رسیده که من که کارمند متاهل هستم (همسرم هم شاغل هست) مجبورم موارد زیر رو اجرا کنم:
از تفریحات، مسافرت ها باید صرف نظر کنیم و اگر ماهی یک بار رستوران می رفتیم اونم نریم.
باید از لباس خریدن صرف نظر کنیم (و شاید حتی کم کم به حرف مسئول محترم مبنی بر پورشیدن لنگ هم برسیم)
پنج ساله ازدواج کردبم و قصد بچه دار شدن داشتیم ولی با این شرایط بهتره یکی دیگه رو هم بدبخت نکنیم.
اگر دندونمون درد می کنه یا مریض می شیم یا ... صبر کنیم تا خودش خوب شه یا بقول وزیر حترم خودمون بمالیمش.
از خرید تکنولوژی و ... باید کلا بی خیال بشم: بعوان نمونه صفحه موبایلم شکسته نمی تونم گوشی بخرم، کارم جوریه که به لپ تاپ نیاز دارم و دیگه نمی تونم لپ تاپ بخرم و...
یه سری کالای خانه احتیاج داشتم که یه پولی جمع کردم واسه خریدشون ولی دیگه اونها رو هم بی خیال شدم.
همیشه صدقه هم زیاد می دادیم الان دیگه اونم حذف کردم!
وضعیت به جایی رسیده که حتی مجبوریم روی هزینه هایی مثل روش جلوگیریمون هم تجدید نظر کنیم و از روش های بی خرج استفاده کنیم.
اگر قبلا از شهرستان مهمون برامون می اومد ماهی یه بار (واسه کار پزشکی با کار ضروری) و دو روز خونه ما می موند، الان مجبوریم یه جوری محترمانه بپیچونیمشون.
البته اینم بگم با همه این تفاسیر (و خیلی از تفاسیری که نگفتیم) الحمدالله راضی و دلگرم هستیم چون عوضش مسئولین خوبی داریم و اونها هم با ما دارن توی این شرایط سخت و درکنار ما و مثل ما زندگی می کنن.
چه کسانی از بازار بهم ریخته خودرو سود میبرند که اجازه سرو ساماندهی آنرا نمیدهند ؟ اگر تورم خودرو و مسکن هم واقعی محاسبه شود فکر کنم تورم 300 را داشته باشیم .
سلام میانگین 5.6میلیونی مثل بسیاری از آمارها از جمله تورم 16 درصدی دروغ وخیالی است.از آنجایی که تابوده پایتخت ارج و قربش ازتمام ایران بیشتر بوده وآسایش ورفاه همیشه سرریزش به بقیه نقاط رسیده پیشنهاد مینمایم دولت اگر محل جدیدی برای درآمدزایی ندارد پرداختی های سایر نقاط ایران را نصف کرده وبه برادران تهرانی تخصیص دهد که دچار استرس نشوند.البته میتواند از استانهای فقیر حاشیه تا 90 درصد کم نماید. بیاد زمان جنگ تحمیلی که یکی از خواهران تهرانی میگفت آخر استانهای مرزی به بمباران عادت کرده اند برای ما سخت است.
ادولت داره پلم پولو پش می کنه ایا کمک به کارمند قراردادی بکنه یا نکنه وکی ای کار را بکنه بذاره ملت کمی تعدادشان از زجر بمیره بلکه کمتر هزینه کنه عیب ندار ما صبر می کنیم همینطور که چهل سال در انقلاب بزرگ صبر کردیم ؟/!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار