بازدید 11573
۸
پیمانه اقتصادی؛

رکوردشکنی طلا در بازار جهانی/ خروج ارز از کشور برای واردات ۲۹۳ تن آدامس/ نمایشگاه‌ داران خودرو: همه فروشنده‌اند، خریدار نداریم/ رب ارزان شاید وقتی دیگر!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی، وحشت از کاهش رشد اقتصادی جهان و افت شدید بازار‌های سهام، احتمال افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها از آذرماه، بانک زیرساختی چین: آسیا با بحران بزرگ مالی روبه رو خواهد شد، ریاض به صندوق سرمایه گذاری روسیه و چین می‌پیوندد و تمرکز جنوب شرق آسیا بر خودرو‌های داخلی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۶۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 26 October 2018

رکوردشکنی طلا در بازار جهانی/ خروج ارز از کشور برای واردان ۲۹۳ تن آدامس/ نمایشگاه‌ داران خودرو: همه فروشنده‌اند، خریدار نداریم/ رب ارزان شاید وقتی دیکر !پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی، وحشت از کاهش رشد اقتصادی جهان و افت شدید بازار‌های سهام، احتمال افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها از آذرماه، بانک زیرساختی چین: آسیا با بحران بزرگ مالی روبه رو خواهد شد، ریاض به صندوق سرمایه گذاری روسیه و چین می‌پیوندد و تمرکز جنوب شرق آسیا بر خودرو‌های داخلی را در بر دارد.

رکوردشکنی طلا در بازار جهانی

روز پنجشنبه، قیمت طلا تحت تأثیر سقوط بازارهای سهام جهانی که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن را تقویت کرد، به بالاترین حد خود در بیش از سه ماه گذشته رسید. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۲۳۷.۰۴ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۲۳۹.۷۰ دلار رسید. به گزارش ایسنا، به گفته وانگ تائو - تحلیلگر فنی رویترز - هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است مقاومت در سطح ۱۲۳۸ دلار را بشکند و وارد محدوده ۱۲۵۲ تا ۱۲۶۳ دلار شود. بر اساس گزارش رویترز، طلا که به دلار معامله می‌شود، در شرایط ابهام سیاسی و اقتصادی به عنوان دارایی مطمئن با افزایش تقاضای خرید روبه‌رو می‌شود. قیمت طلا پس از این که اواسط اوت به ۱۱۵۹.۹۶ دلار - که پایین‌ترین قیمت خود از ژانویه سال ۲۰۱۷ بود - سقوط کرد، بیش از شش درصد رشد کرده است.

افزایش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی

در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 42 سنت افزایش نسبت به روز چهارشنبه 76.59 دلار رسید. نفت آمریکا نیز 21 سنت افزایش یافت و 67.03 دلار در هر بشکه قیمت‌گذاری شد. 

وحشت از کاهش رشد اقتصادی جهان/افت شدید بازارهای سهام

روز پنج‌شنبه، پس از این که سقوط سنگین سهام تکنولوژی باعث شدیدترین افت یک روزه سهام وال‌استریت شد و تمام سود شاخص‌ها از ابتدای سال تا کنون را از بین برد، با فرار میلیاردها دلار سرمایه از بازارها، سهام آسیایی سقوط کرد. سرمایه‌گذاران سهام بیشتر و بیشتر راجع به نحوه قیمت‌گذاری سهام نگران می‌شوند و این در کنار احتمال رشد نکردن درآمدهای شرکت‌های بزرگ، نرخ‌های بهره بالا و تداوم جنگ تجاری آمریکا-چین که رشد اقتصادی جهان را تهدید می‌کند، فشار زیادی به بازار وارد کرده است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، امروز تقریبا ۲ درصد سقوط کرد و افت امسال خود را به بیش از ۱۸.۵ درصد رساند. نیکی ژاپن با سقوط سنگین ۳.۳ درصدی به پایین‌ترین سطح ۶ ماهه خود رسید. سهام استرالیایی به پایین‌ترین میزان بیش از یک ساله خود رسید. شاخص گسترده تاپیکس توکیو ۳ درصد سقوط و بیش از ۱۵۵ میلیارد دلار از ارزش بازار را دود کرد. درحالی‌که اقدامات حمایتی دولت نتوانست نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد محدودیت‌های سنگین سرمایه‌گذاری و جنگ تجاری با آمریکا را کاهش دهد، سهام چین هم در منطقه قرمز قرار گرفتند و شاخص سهام شرکت‌های برتر چین، کامپوزیت اس‌اس‌ای، ۲.۵ درصد سقوط کرد. شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲.۲ درصد به عمق فرو رفت.

احتمال افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها از آذرماه

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: برای افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف مذاکرات بسیاری با مجلس و دولت انجام شده که اگر تاییدیه مجلس ارائه شود، این کار عملیاتی خواهد شد. همایون حائری در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این که آیا تا ماه آینده تکلیف تعرفه برق مشرکان پرمصرف مشخص می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که این اتفاق بیفتد چراکه تاکنون نیز بسیاری از مراحل این کار طی شده است. وی با تاکید بر این که وزارت نیرو جدی به‌دنبال اجرای این مساله است، ابراز کرد: هدف این است که با انجام این کار، مشترکان پرمصرف به جمع مشترکان کم‌مصرف اضافه  شوند. اما در این میان بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مشترکان پرمصرف خانگی به‌دلیل سهم بالایی که از مصرف برق در ساعات اوج بار دارند، اصلی‌ترین گزینه برای اصلاح تعرفه برق بوده و در نتیجه لازم نیست قیمت برق برای همه مردم افزایش پیدا کند. در حال حاضر تولید برق به‌طور متوسط حدود ۱۰۵ تومان به‌ازای هر کیلووات ساعت برای وزارت نیرو هزینه دارد و فروش آن به‌دلیل اعطای یارانه دولتی به قیمت ۶۵ تومان به‌طور متوسط انجام می‌شود.

تمرکز جنوب شرق آسیا بر خودروهای داخلی

چند کشور جنوب‌شرق آسیا در تلاشند تا روش‌هایی را برای محافظت از صنعت نوظهور خودروی خود در برابر واردات بی‌رویه اجرایی کنند. این در حالی است که در اواخر سال گذشته خودروسازان داخلی در این کشورها از پرداخت عوارض معاف شدند. به نقل از دنیای اقتصاد، اندونزی، ویتنام و تایلند اقداماتی را در نظر گرفته‌اند تا بتوانند واردات خودرو را متوقف سازند یا خودروسازان داخلی را مورد حمایت قرار دهند. مالزی نیز به‌ دنبال افزایش فروش خودروی داخلی خود به نام پروتون با استفاده از روش محدود ساختن خودروهای خارجی است. این روند به‌ دلیل تلاش این کشورها برای تقویت اقتصاد خود در کوتاه‌مدت به روش محبوبی بدل شده است؛ اما کارشناسان می‌گویند این اقدامات می‌تواند صنعت خودروی این کشورها را در بلند‌مدت تضعیف کند. اندونزی به‌ تازگی برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است تا بتواند تعداد خودروهایی را که شرکت‌های خارجی به این کشور وارد می‌کنند، بر اساس مشارکت آنها در توسعه اقتصاد اندونزی تعیین کند.

خروج ارز از کشور برای واردات ۲۹۳ تن آدامس
 
آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی پنج ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۹۳ تن انواع آدامس از ۳ کشور دنیا وارد ایران شده است. بنا بر آمار واردات ۲۹۳ هزار و ۶۷۴ کیلوگرم آدامس باعث خروج ۵۶۷ هزار و ۲۶۳ دلار یا به عبارتی ۲۳ میلیارد و ۴۴۰ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۱۱۴ ریال شده است. واردات از کشور‌های آلمان، ویتنام و امارات متحده عربی صورت گرفته است. به نقل از میزان، بیشترین واردات از کشور ویتنام با حجم بیش از ۱۵۸ تن و به ارزش ۳۰۰ هزار و ۵ دلار یا به عبارتی ۱۲ میلیارد و ۷۹۵ میلیون و ۸۸۳ هزار و ۶۸۳ ریال انجام شده است.
 
بانک زیرساختی چین: آسیا با بحران بزرگ مالی روبه رو خواهد شد
 
رئیس بانک زیرساختی توسعه سرمایه گذاری چین اعلام کرد، به دلیل «جنگ تجاری چین و آمریکا» قاره آسیا با بزرگترین بحران مالی و بانکی روبه رو خواهد شد. به گزارش ایرنا از روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ، 'جین لیچون' روز پنجشنبه در یک نشست اقتصادی در هنگ کنگ تصریح کرد، بحرانی که این بار آسیا با آن روبه رو می شود، به مراتب گسترده تر و بزرگترین از دو بحران قبلی سال های 1997 و 2008 میلادی خواهد بود. او گفت که هزینه هالی مالی، بانکی و قروض بانکی در حال افزایش است و این بار وضعیت برای این قاره به مراتب بدتر خواهد بود. رئیس بانک زیرساختی توسعه سرمایه گذاری چین خاطرنشان کرد، اکنون وقت آن است که چین در کنار 87 کشور عضو این بانک با یکدیگر برای مقابله با تاثیرات منفی ناشی از بحران های تجاری و جنگ تجاری چین و آمریکا مقابله کنند. وی که معاون وزیر دارایی چین نیز به حساب می آید درمورد تأثیرات جنگ تجاری چین و آمریکا گفت: متاسفانه نگرانی اینجاست که شرکای تجاری چین در آسیا بیش از کشورهای دیگر متضرر شوند. 'جین' گفت از دولت خواسته است هر اقدامی می تواند صورت دهد تا خسارات به حداقل برسد و فشار از روی کشورهای آسیایی و شرکای چین برداشته شود اما اکنون نمی توان میزان ضرر و زیان را دقیق ارزیابی کرد. این مقام ارشد بانکی چین تأکید کرد، خیلی امیدواریم جنگ تجاری چین و آمریکا به سرعت پایان یابد؛ اما ظاهرا رسیدن به این هدف با خواست و اراده ما نیست و اکنون وقت آن است که هر اقتصادی به دنبال فرار از آثار منفی و فشارها باشد و به خود بیش از گذشته اتکا کند. وی از همه کشورها خواست بحران های مالی و بانکی درون کشور را در کنار بدهی های خود کنترل کنند تا رشد اقتصادی پایدار آنها به مخاطره نیفتد.
 
رب ارزان شاید وقتی دیگر ... !
 
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: بازار در رکود قرار دارد و نگرانی از بابت کمبود یا تغییر قیمت آنچنانی احساس نمی‌شود، اما در روزهای گذشته بازار در انتظار کاهش قیمت رب بود که این اتفاق رخ نداد. محمد آقاطاهر در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: می‌توان دلیل اصلی عدم کاهش قیمت رب را اتمام گوجه مخصوص تولید رب دانست، در کنار این موضوع بنا بر گزارش‌ها مقداری از گوجه به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود که این مورد نیز بر عدم کاهش قیمت رب بی‌تأثیر نیست. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در واکنش به این گفته که قیمت گوجه فرنگی در بازار روند کاهشی به خود گرفته اما قیمت رب همچنان در محدوده ۱۸ هزار تومان است، گفت: قیمت رب تنها متأثر از قیمت گوجه فرنگی نیست و در حال حاضر به دلیل عدم افت قیمت قوطی، درب آسان بازشو، کارتن و حتی پلاستیک بسته‌بندی نمی‌توان افت قیمت رب را متصور بود. وی یادآور شد: بیشار عمده‌فروشان به دلیل رکود بازار محصولات خود را زیر قیمت عرضه می‌کنند اما خرده‌فروشان همچنان به دلیل آنکه محصولات را با نرخ گران‌تری نسبت به زمان فعلی خریداری کرده‌اند، قیمت را ارزان نکرده‌اند.
 
نمایشگاه‌ داران خودرو: همه فروشنده‌اند، خریدار نداریم
 
با آغاز هفته نخست آبان ماه، گزارش‌های میدانی از نمایشگاه‌‌داران و فروشندگان خودرو در نقاط مختلف تهران نشان می‌دهد که با افت قیمت خودرو، همه فروشنده هستند. «ساسان»، یکی از نمایشگاه‌داران غرب تهران روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: بازار در رکود کامل به سر می‌برد، قیمت‌ها کاهش چشمگیری داشته و برای ما که بیشتر خودروهای داخلی معامله می‌کنیم، کار سخت‌تر شده‌ است. تعداد زیادی از افراد خودروهای خود را برای فروش گذاشته‌اند، اما با این قیمت‌ها خودرو در بازار خریداری ندارد. به گفته این نمایشگاه‌‌دار، ثبات قیمت ارز در بازار آزاد، طرح‌های پیش‌فروش خودرو به قیمت نصف بازار و کاهش خریداران، قیمت خودرو را تا حد زیادی پایین آورده است. «مهدی»، مدیر داخلی نمایشگاه خودروی بزرگی در شمال تهران نیز تصدیق می‌کند که رونق بازار مانند گذشته نیست. او می‌گوید: «تفاوتی ندارد، بازار هم برای خودروهای خارجی و هم برای خودروهای کلاس بالای داخلی، بی‌رمق شده است. خیلی‌ها سر می‌زنند، قیمت می‌گیرند، اما پای خرید نمی‌آیند.» این مدیر داخلی نمایشگاه خودرو تصریح کرد: خیلی‌ها با کاهش قیمت خودرو سراسیمه شده‌ و نگران از دست دادن سرمایه‌شان هستند برای همین همه تمایل به فروش خودرو دارند، البته منظورم کسانی است که خودرو را خریده بودند تا پس از افزایش قیمت بفروشند و به دنبال سود بی‌زحمت بودند. 
 
ریاض به صندوق سرمایه گذاری روسیه و چین می‌پیوندد

«کریل دمیترف»، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه پنجشنبه گفت: عربستان مصمم به پیوستن به صندوق سرمایه گذاری مشترک مسکو و پکن است. به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، دمیترف این اظهارات را در حاشیه کنفرانس داووس صحرا در ریاض عربستان اعلام و تصریح کرد، با پیوستن عربستان به این صندوق، نام آن به صندوق مشترک روسیه - چین - عربستان تغییر نام می دهد. رئیس صندوق سرمایه گذاری روسیه بدون ذکر جزئیات دقیق افزود که ریاض سرمایه هنگفتی به این صندوق تزریق خواهد کرد، اما اعلام جزئیات تشکیل صندوق جدید به زودی اعلام می شود. دمیترف همچنین اعلام کرد، شرکت راه آهن روسیه امیدوار است، بتواند در طرح تأسیسات زیربنایی عربستان مشارکت داشته باشد. رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه به نقل از بن سلمان گفت، ریاض ایمان دارد که روسیه توانمندی و تکنولوژی های متمایزی دارد که می تواند به عربستان در اجرای طرح هایش کمک کند. روابط مسکو و پکن با افزایش تنش بین روسیه و غرب توسعه بی سابقه ای یافت، به گونه ای که چین به شریک تجاری نخست کرملین تبدیل شده و روس ها در جایگاه نهم شرکای تجاری چینی ها قرار گرفتند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
تابناک ! بابک زنجانی رو دیدی سلام من رو برسون . مسئولین با ایجاد بحران دلار به راحتی افکار عمومی را از سمت بز منحرف کردند.
ادرس غلط ندیداونیکه همه فروشنده اندبورسه نه چیزدیگه
معلومه خودرو را به دو برابر قیمت میدین خریدار نباشه .خودتون مقصرید
دراین کشورگویاقراراست مردم روی خوش نبینن چون اقتصاد افتضاح،مدیران دروغگو وتعدادی هم اختلاسگر
وای بر اون مسئولی که مجوز واردات ادامس را داده.................
کی مجوز ورد ادامس داده؟
از ماست که برماست
از ماست که برماست وقتی ما ملت هیچ واکنشی در مورد ادامس که هیچ گرانی تورم و..و..و..و..نداریم وجلوی دوربین هم یک عده خاص می گویند مشکلی نیست همین می شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل