بازدید 10587
۸
پیمانه اقتصادی؛

وعده نفتی عربستان به بازار جهانی/ واکنش مقام مسئول به افزایش نرخ بلیت پرواز‌های اربعین/ ایران پنجمین واردکننده سویا از آمریکا/ امکان خرید ۳۵ هزار بشکه نفت در بورس انرژی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون راه اندازی کسب‌وکار در کدام استان ها راحت‌تر است، چین: خرید نفت از ایران را با وجود تحریم های آمریکا ادامه می‌دهیم، پاسخ نواک از پیش‌بینی تولید نفت روسیه در زمان تحریم ایران، دلار ۹۷ درصد ارزش تجاری خود را از دست داده است، ارزان‌ترین مناطق پایتخت در معاملات مسکن، افت دسته‌جمعی «تسه»‌ها، فراخوان یک خودروساز به علت مشکلی در اگزوز و واردات بیش از دو میلیون دلار شارژر باطری به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۵۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴ 25 October 2018

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون راه اندازی کسب‌وکار در کدام استان ها راحت‌تر است، چین: خرید نفت از ایران را با وجود تحریم های آمریکا ادامه می‌دهیم، پاسخ نواک از پیش‌بینی تولید نفت روسیه در زمان تحریم ایران، دلار ۹۷ درصد ارزش تجاری خود را از دست داده است، ارزان‌ترین مناطق پایتخت در معاملات مسکن، افت دسته‌جمعی «تسه»‌ها، فراخوان یک خودروساز به علت مشکلی در اگزوز و واردات بیش از دو میلیون دلار شارژر باطری به کشور را در بر دارد.

راه اندازی کسب و کار در کدام استان‌ها راحت‌تر است؟

گزارش پایش محیط کسب و کار در تابستان 1397 نشان می دهد: در تابستان 1397 استان های آذربایجان شرقی با 6.03، گیلان با 6.03 و مرکزی با 6.05 به ترتیب سه استانی هستند که مساعدترین محیط کسب و کار را در بین استان های مختلف از نظر فعالان اقتصادی به خود اختصاص داده اند. همچنین استان های لرستان با 6.80، کرمانشاه با 6.76 و چهارمحال و بختیاری با 6.69 نامساعدترین محیط های کسب و کار را در تابستان 1397 در بین استان های کشور داشته اند. جزئیات بیشتر

وعده نفتی عربستان به بازارجهانی/ واکنش مقام مسئول به افزایش نرخ بلیت پرواز‌های اربعین/ ایران پنجمین واردکننده سویا از آمریکا/ امکان خرید ۳۵ هزار بشکه نفت در بورس انرژی

چین: خرید نفت از ایران را با وجود تحریم‌های آمریکا ادامه می‌دهیم

«هوا چون‌یینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری روز چهارشنبه تصریح کرد این کشور به ‌رغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا به خرید نفت از ایران ادامه خواهد کرد. وی در پاسخ به این که آیا چین، خرید نفت از ایران طبق الزامات قوانین تحریمی آمریکا را متوقف خواهد کرد گفت: «در واقع سؤالی که شما مطرح کردید اساساً به این معناست که آیا ما باید به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دهیم یا خیر. موضع چین در این خصوص، بسیار روشن است.»

چون‌یینگ ادامه داد: «اولاً چین همیشه با تحریم‌های یکجانبه و گسترش فراسرزمینی قلمرو قضایی کشورها مخالفت کرده است. همکاری‌های نرمال چین با ایران ذیل قوانین بین‌المللی، معقول، مشروع و قانونی هستند و باید حفظ شده و نگهداری شوند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه به بیانیه ماه سپتامبر وزرای خارجه کشورهای ۱+۴ ـ که چین هم یکی از طرف‌های آن است ـ در حمایت از حفظ توافق هسته‌ای برجام اشاره کرد و گفت: «طرف‌ها [در آن بیانیه] اذعان کردند که تضمین برخورداری ایران از منافع اقتصادی بخش مهمی از برجام است.» به نقل از گزارش فارس، وی تصریح کرد: چین در کنار اتحادیه اروپا و سایر طرف‌ها حداکثر تلاش خود را برای محافظت از منافع مشروع و قانونی خود به کار خواهد بست.

وعده نفتی عربستان به بازارجهانی

عربستان سعودی اطمینان داد، با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران که عرضه نفت را کمتر خواهد کرد، ریاض به تأمین تقاضای مشتریانش ادامه خواهد داد. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، در کنفرانس سرمایه‌ گذاری ریاض اظهار کرد: بازار نفت در وضعیت خوبی بوده و وی امیدوار است، تولید کنندگان نفت در دسامبر قراردادی را برای تمدید همکاری خود به منظور نظارت و تثبیت قیمت‌ها امضا کنند.

فالح گفت: ما باید به کنترل بازار در دو تا سه ماه آینده ادامه دهیم و اگر اختلالاتی در روند عرضه به خصوص پس از بازگشت تحریم‌های ایران وجود داشته باشد، تصمیم می‌گیریم و با همین تفکری که اکنون داریم، یعنی تأمین تقاضای و جلب رضایت مشتریان پیش می‌رویم.
به گزارش ایسنا، قیمت‌های نفت امسال به دلیل انتظارات برای محدود شدن عرضه به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، بالا رفته است. فالح گفت: بالا رفتن تولید عربستان سعودی به میزان یک تا دو میلیون بشکه در روز نسبت به سطح فعلی را منتفی نمی‌داند، زیرا انتظار می‌رود رشد تقاضا برای نفت ادامه پیدا کند با این حال وی به زمان چنین اقدامی اشاره نکرد.

افزایش بهای نفت برای جبران ضرر سنگین

قیمت نفت روز چهارشنبه تحت تأثیر نگرانی‌های بازار نسبت به تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اندکی افزایش یافت تا ضرر سنگین روز سه شنبه را جبران کند. دیروز بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳۲ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش، به ۷۶.۷۶ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز سه شنبه، به ۶۶.۵۸ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت روز سه شنبه ۴.۳ درصد و وست تگزاس اینترمدیت چهار درصد ریزش قیمت پیدا کرده بود.

واکنش مقام مسئول به افزایش نرخ بلیت پرواز‌های اربعین

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: نرخ بلیت پروازهای اربعین افزایش نیافته است و هیچ کس حق فروش بلیت پروازهای اربعین بالاتر از نرخ توافقی را ندارد. رضا جعفرزاده روز چهارشنبه اظهار داشت: با وجود تکلیفی نبودن نرخ پروازها به ویژه پروازهای خارجی برای ایام اربعین، مدیران عامل شرکت های هواپیمایی توافق کردند تا نرخ بلیت هواپیما را براساس نرخ سامانه نیما محاسبه کنند و از این روی، نباید بهای بلیت ها به نرخ ارز آزاد حساب شود.

جعفرزاده تصریح کرد: طبق هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری، انجمن شرکت‌های هواپیمایی و توافق مدیر‌ان عامل شرکت‌ها، نرخ پروازهای اربعین از تهران و سایر شهرستان‌ها به نجف و بغداد و بالعکس، 2.2 میلیون تومان و از مشهد به نجف و بغداد و بالعکس، 2.8 میلیون تومان تعیین شده و یک طرفه هر کدام نصف مبلغ اعلام شده خواهد بود. /سازمان هواپيمايی کشوری

پاسخ وزیر انرژی روسیه از پیش‌بینی تولید نفت روسیه در زمان تحریم ایران

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به خبرگزاری تاس گفت: تولید نفت روسیه در ماه میلادی جاری حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۶ بوده که مبنای توافق کاهش تولید گروه اوپک پلاس بوده است. نواک اظهار کرد: روسیه در حال حاضر ۱۵۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سطح تولید اکتبر ۲۰۱۶ نفت تولید می‌کند بنابراین این کشور تولیدش را از ماه مه مجموعا ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است. با این حال، وزیر انرژی روسیه از پیش‌بینی تولید روسیه در نوامبر که تحریمهای آمریکا علیه ایران آغاز می‌شود، خودداری کرد. نواک گفت: روسیه وضعیت را کنترل کرده و بر اساس وضعیت بازار، برنامه ریزی خواهد کرد. 

با تداوم نگرانی‌های جهانی؛ سهام آسیایی به دردسر افتاد

روز چهارشنبه، با تداوم نگرانی‌های جهانی از نگرانی در مورد درآمدهای شرکت‌های آمریکا گرفته تا تنش‌های خاورمیانه، سهام آسیایی افت کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا ـ اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، به سقوط بیش از ۲ درصدی روز گذشته خود ادامه داد و ۰.۲ درصد افت کرد. این هفته سهام جهان تحت فشار تنش‌هایی از سوی درآمد شرکت‌های آمریکایی، بودجه ایتالیا، تنش‌های تجاری آمریکا و فشارهای بین‌المللی به عربستان سعودی بر سر ماجرای قتل روزنامه‌نگار عربستانی، جمال خاشقجی، افت کردند. سهام تحت شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۳ درصد افت کردند، درحالی که کامپوزیت شانگهای ۰.۶ درصد عقب‌نشینی کرد. کوسپی کره‌جنوبی دچار لغزشی ۰.۲۵ درصدی شد و نیکی ژاپن ۰.۳۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. /رویترز

دلار ۹۷ درصد ارزش تجاری خود را از دست داده است

مکس کایزر، مجری آمریکایی برنامه اقتصادی کایزر ریپورت در شبکه راشا تودی در آخرین برنامه خود به وضعیت دلار در بازارهای جهانی پرداخت. در حال حاضر دو سوم حجم ذخایر ارز خارجی کشورها و همچنین تجارت در جهان با استفاده از دلار انجام می‌شود. کایزر در برنامه خود با استیسی هربر، در باره موضوع حذف دلار از مبادلات بین‌ المللی گفت و گو کرد. وی معتقد است: دلار نه ارزش ذاتی دارد و نه ارزش تجاری. این کارشناس آمریکایی معتقد است: از سال ۱۹۱۳ که دلار ایجاد شد تاکنون این ارز ۹۷ درصد از ارزش تجاری خود را از دست داده است و تنها پشتوانه آن خشونت و وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، است. وی معتقد است: دلار اساساً به امپراتوری آمریکا گره خورده است. این مجری راشا تودی ادامه داد: چین و روسیه قطعا با در پیش گرفتن روند افزایش ذخایر طلای خود در مسیر حذف دلار قرار دارند.

ارزان ترین مناطق پایتخت در معاملات مسکن

گرانترین منطقه پایتخت مانند ماه های گذشته در معاملات مسکن مهرماه سال جاری منطقه یک تهران با میانگین هر متر مربع ۱۸ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان تخمین زده شده است و در رتبه های بعدی به ترتیب مناطق ۳ و ۲ تهران با میانگین هر متر ۱۵ میلیون و ۷۲۲  هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۴۸۲ هزار تومان قرار دارند. ارزان ترین مناطق پایتخت در معاملات مسکن تهران را منطقه ۲۰ با میانگین قیمت ۳ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان به ازای هر متر مربع،  در اختیار داشت و پس از آن منطقه ۱۹ با میانگین قیمتی هر مترمربع ۴میلیون تومان و منطقه ۱۷ با میانگین قیمتی ۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان قرار داشتند. بر اساس این گزارش، ۵ منطقه۱، ۲، ۳، ۵، ۶ با میانگین قیمت بالای ۱۰ میلیون تومان در زمره پرارزش ترین محلات پایتخت قرار داشته اند و ۹ منطقه ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ در بازه قیمتی ۳ تا ۵ میلیون تومان خرید و فروش شده اند. به نقل از گزارش مهر، تازه ترین آمار رسمی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران در مهرماه حاکی از آن است که رکود تورمی در این ماه نیز ادامه یافت و علیرغم کاهش ۴۸ درصدی معاملات، قیمت با ۴۵ درصد رشد همراه بود.

افت دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افت قیمت، دوباره به کمتر از 60 هزار تومان بازگشت. این در حالی بود که سایر اوراق نیز که در روزهای گذشته سطوحی بالاتر از رقم مزبور را تجربه می‌کردند دیروز با کاهش دسته‌جمعی، عموما به کمتر از مرز روانی 60 هزار تومان رسیدند. در این شرایط، نرخ سود واقعی اوراق تسهیلات مسکن به کمتر از 21 درصد رسیده است که در مقایسه با نرخ واقعی سایر تسهیلات جذاب به نظر می‌رسد. 

فراخوان بزرگ یک خودروساز به علت مشکلی در اگزوز!

شرکت خودروسازی بی‌ام‌و آلمان از فراخوان بیش از یک میلیون خودروی دیزلی دیگر به علت مشکلی در اگزوز خبر داد. این نقص فنی «در موارد حاد می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود». بی‌ام‌و اعلام کرده است که با فروشندگان تماس می‌گیرد تا آنها نیز مالکان خودروهای مشمول فراخوان را برای معاینه‌های فنی آگاه سازند. بی‌ام‌و در ماه اکتبر از فراخوان بیش از ۴۸۰ هزار خودرو در اروپا و برخی کشورهای آسیایی به علت همین مشکل خبر داد. این خودروساز آلمانی پس از آنکه ۳۰ خودروی این شرکت در کره‌جنوبی دچار حریق شد، عذرخواهی کرد. تازه‌ترین فراخوان، تعداد کل خودروهای مشمول را در سراسر جهان به حدود ۶/ ۱ میلیون دستگاه می‌رساند. به نقل از دنیای اقتصاد، براساس بیانیه بی‌ام‌و خودروهایی که مشمول این فراخوان می‌شوند بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ به تولید رسیده‌اند. قرار است با مالکان این خودروها تماس برقرار شود. ۵۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه از این خودروها در آمریکا و کانادا هستند.

ایران پنجمین واردکننده سویا از آمریکا
 
آمار وزارت کشاورزی آمریکا نشان داد از ماه جولای (تیرماه) یازده محموله سویای آمریکایی که در مجموع به 750 هزار و 602  تن می‌رسد، روانه ایران شده است. این رقم پنج برابر مدت مشابه سال گذشته است. بر اساس آخرین آمار دفتر آمار آمریکا، ارسال‌های تایید شده در 9 ماه منتهی به 31 ماه آگوست نیز 166 هزار و 348 تن بوده است. بررسی آمارهای وزارت کشاورزی آمریکا نشان داد از زمانی‌که چین از ماه جولای بر واردات سویا از آمریکا تعرفه وضع کرده، ایران به پنجمین واردکننده سویا از آمریکا تبدیل شده است. تحریم‌های تجاری آمریکا که در ماه آگوست (مرداد) علیه ایران اعلام شد کالاهای کشاورزی را مستثنی کرده است. به نقل از قارس، ده محموله از یازده محموله سویای به مقصد ایران از منطقه صادراتی می‌سی‌سی‌پی بوده است. این محموله‌ها از ایالت‌های تولیدکننده سویا در قلب آمریکا با قطار یا قایق به پایین رودخانه می‌سی‌سی‌پی انتقال داده شده است. 3 کشتی فله‌بر اکنون در حال انتقال این محموله‌ها به ایران هستند. ایران از ماه جولای به همراه مصر به پنجمین واردکننده سویا از امریکا تبدیل شده است.
 
واردات بیش از ۲ میلیون دلار شارژر باطری به کشور
 
آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی پنج ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۱۰۶ تن شارژر باطری از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم شارژر باطری به کشور ۲ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۷۴۸ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ۸ میلیارد و ۷۵۹ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۲۴ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. بر اساس این گزارش شارژر باطری از ۸ کشور جهان از جمله کشور‌های امارات متحده عربی، ایتالیا، ترکیه، چین، سنگاپور، فرانسه، لبنان و هنگ کنگ وارد ایران شده است. به نقل از میزان، بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات شارژر باطری از کشور چین به حجم بیش از ۷۰ تن و به ارزش یک میلیون و ۵۴۴ هزار و ۹۲۹ دلار بوده است.
 
امکان خرید ۳۵ هزار بشکه نفت در بورس انرژی
 
گفت وگوی ویژه خبری شب گذشته با موضوع عرضه نفت خام در بورس انرژی برگزار شد. محمدصادق کریمی، کارشناس انرژی در این برنامه گفت: نفت خام در بورس انرژی در محموله‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای عرضه خواهد شد و شرکت هایی که قادر به خریداری این محموله‌ها هستند می‌توانند از روز یکشنبه هفته آینده درخواست‌های خود را در بورس انرژی ثبت کنند. همچنین بهروز نعمتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌های جدید نفتی ایران گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد و تحریم‌هایی که ممکن است در آینده مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد دولت و مجلس اقداماتی را در دستور کار خود قرار دادند یکی از این اقدامات این است که از طریق بورس انرژی نفت خود را بفروشیم. وی افزود: هر فردی که توانمندی دارد به میزان ۳۵ هزار بشکه در هر بار می‌تواند خرید نفت داشته باشد، در حالی که در دوره قبل حداقل خرید نفت ۵۰۰ هزار بشکه بود. در دوره قبل خریدار نفت باید احراز صلاحیت می‌شد؛ بنابراین، افراد خاصی خریدار نفت بودند در حالی که در این دوره بحث احراز صلاحیت مطرح نیست و همه می‌توانند خریدار نفت باشند. نعمتی با بیان اینکه زمان پرداخت بهای نفت ۵۰ روزه شده است، گفت: خریدار می‌تواند ۱۰ درصد ارزش محموله را در ابتدای قرارداد بپردازد و ۲۰ درصد نود درصد وجه باقیمانده را به صورت ریالی و ۸۰ درصد آن را را به صورت ارزی پرداخت کند البته نباید مشتری را وادار کرد که هزینه را حتما ریالی یا ارزی بپردازد. /باشگاه خبرنگاران جوان
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
لطفا نام یک مقام مسول رو تو کشور ببرید...
من بلیط رفت وبرگشت تهران نجف را 3/550 میلیون تومان خریدم. نظارتی وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
مگه مجبوری
چگونه است که ایران با این همه گستاخی، قانون شکنی و تحریم های آمریکا هنوز از این کشور سویا وارد می کند! آیا کشور دیگری جهت تامین این محصول وجود ندارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
آنها هرچه سخت تر بگیرند ما بیشتر کوتاه می آییم.
مگر فرانسه در مذاکرات نقش پلیس بد را بازی نمی کرد؟ چطور مل تمام تخم مرغهای تولید خودرو را دوباره در سبد پژو و رنو گذاشتیم.
به طوری که ششمامه پیش از تحریم آمریکا دچار مشکلات تولید شدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
بعد میگن به جای باج به جاهای دیگه به امریکا باج بدیم دارید میدید ولی تحویل نمیگیره
عربستان اگر فرصت پیدا کند برای جبران پرونده خاشقجی نفت را ارزان هم می کند
ایران پنجمین واردکننده سویا از آمریکا ! قربا ن برم خدا را یک بام و دو هوا را ،از یک جا انتظار داریم چین در تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران امریکا را دور بزند و نفت ما را بخرد و از سوی دیگر عده ای وطن فروش و سود جو از پشم سیاست مناسب چین علیه امریکا برای کلاه خود نمدی بافته اند و با واردات سویا های ترا ریخته امریکایی هم جیب امریکاییها را پر کرده اند و هم سلامت مردم کشور را به خطر انداخته اند .سویا های ثرا ریخته در خود امریکا و کشور های اروپایی هم مصرف نمیشود .متاسفانه تجار نه چندان شرافتمند ایران در بی اطلاعی مسئولین سالهاست آن را به خورد مردم ما میدهد. و دامها و کارخانه های روغن کشی آنرا مصرف میکنند.خدایا اخر عاقبت این مملکت را از شر سودجویان حفظ بفرما و به مسئولین ما آگاهی ببخش و به آگاهان ما هم مسئولیت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر