بازدید 19203

گزارش خواندنی الجزیره از واکنش کابران توییتر به دیدار دربار سعودی با فرزندان خاشقجی!

روز سه شنبه، شاه و ولیعهد عربستان سعودی در اقدامی نمایشی با «سهل» و «صلاح» دو فرزند جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول این کشور و برخی دیگر از بستگان او دیدار کردند و مرگ وی را به آنها تسلیت گفتند. در همین زمینه، شبکه خبری الجزیره قطر ـ که از ابتدای ماجرای خاشقجی تاکنون در خط مقدم جبهه فشار بر سعودی ها بود ـ به توفان توییتری کاربران این شبکه اجتماعی پس از دیدار فرزندان خاشقجی با شاه و ولیعهد سعودی پرداخته است.
کد خبر: ۸۴۵۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 24 October 2018

روز سه شنبه، شاه و ولیعهد عربستان سعودی در اقدامی نمایشی با «سهل» و «صلاح» دو فرزند جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مقتول این کشور و برخی دیگر از بستگان او دیدار کردند و مرگ خاشقجی را به آنها تسلیت گفتند.

به گزارش «تابناک»؛ این دیدار در حالی صورت گرفت که خانواده و آشنایان نزدیک خاشقجی پس از کشته شدن او در داخل کنسولگری سعودی در استانبول، ممنوع الخروج شده‌اند.

در این حال، این دیدار با واکنش ها و تحلیل های زیادی مواجه شد؛ از واکنش ها نسبت به حرکت مشکوک محافظ بن سلمان تا واکنش کاربران در توییتر.

محافظ شخصی محمد بن سلمان در زمان دیدار ملک سلمان با پسر «جمال خاشقجی» در تصاویر در حالی دیده می شود که دست روی سلاح خود گذاشته و بند آن را به منظور استفاده آزاد کرده است.

گزارش خواندنی الجزیره از واکنش کابران توییتر به دیدار دربار سعودی با فرزندان خاشقجی!

همچنین لباس های «صلاح خاشقجی» در این دیدار به نظر بسیار بد و چروک دیده می شود و این دقیقا بر خلاف عادات و سنن ساکنان کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمان دیدار با مسئولان و شاهزاده هاست. برخی از فعالان این را این گونه تفسیر کرده اند که یا صلاح به زور مجبور به دیدار شده یا اینکه این کار را در اعتراض به قتل پدرش انجام داده است.

این در حالی است که یکی از اعضای خانواده خاشقجی در گفت وگو با «آسوشیتدپرس» عنوان کرد که صلاح، فرزند خاشقجی از زمان شروع انتقادهای پدرش از ولیعهد ممنوع الخروج بوده است.

در همین زمینه، شبکه خبری الجزیره قطر ـ که از ابتدای ماجرای خاشقجی تاکنون در خط مقدم جبهه فشار بر سعودی ها بود ـ به توفان توییتری کاربران این شبکه اجتماعی پس از دیدار فرزندان خاشقجی با شاه و ولیعهد سعودی پرداخته است.

در این رابطه، منال الشریف، نویسنده کتاب «جرأت رانندگی کردن: بیدار شدن یک زن سعودی» در توییتی نوشت: آن ها پسر خاشقجی را ـ که ممنوع الخروج است ـ به دربار سلطنتی آوردند تا همدردی شان را بپذیرد! این عکس من را وادار می کند که ضجه بزنم و بالا بیاورم!

گزارش خواندنی الجزیره از واکنش کابران توییتر به دیدار دربار سعودی با فرزندان خاشقجی!

فادی القادی، مدافع و مفسر حقوق بشر در خاورمیانه نیز با تقبیح کردن این عکس، آن را بی رحمانه توصیف کرد و نوشت: صلاح پسر خاشقجی مجبور است دست های کسی را که معتقدند پدرش را کشته تکان دهد و بفشارد! بی رحمانه، بی رحمانه، بی رحمانه!

«کریس دایل» عضو شورای تفاهم عرب-بریتانیا نیز به الجزیره گفت: جلسه اعضای خانواده خاشقجی و پادشاه عربستان برای کمک به احیای اعتبار وی طراحی شد، اما واکنش ها در رسانه های اجتماعی نشان می دهد که این یک شکست دیگر در ارتباط با این قتل است.

وی ادامه داد: آن ها در مقابل خانواده خاشقجی سخاوتمند به تصویر کشیده شدند! اما فقط تصاویری را دیدیم که فقط هزار کلمه گفت وگو و صحبت در آن رد و بدل شد! آیا واقعا داستانی از درد صلاح در ملاقات با ملک سلمان و خصوصا محمد بن سلمان گفته شد؟! من فکر می کنم صلاح در حالی که در حال دست دادن با بن سلمان بود به این فکر می کرد که در حال دست دادن با قاتل پدرش است!

پیرس مورگان نیز نوشت: منزجر کننده... محمد بن سلمان MBS، مشهور به (Mohammed Bone Saw)-محمد اره استخوان فرزند خاشقجی را پس از گذشت چند روز از شکنجه، مثله کردن و کشتن پدرش، وادار به دست دادن کرد.

گزارش خواندنی الجزیره از واکنش کابران توییتر به دیدار دربار سعودی با فرزندان خاشقجی!
 
 تریتا پارسی نیز در توییتی جالب توجه نوشت: قاتل فرزند مقتول را احضار کرد! فقط به غلط تصویری از پاسخگویی ارائه داده است! تصور کنید پسر خاشقجی و هراسش را که مجبور شده با همکاری در این ریاکاری و اقدام شرم آور، از قاتل پدرش محافظت کند!
 
گزارش خواندنی الجزیره از واکنش کابران توییتر به دیدار دربار سعودی با فرزندان خاشقجی!
یاسر علی هم نوشت: به تصویر نگاه کنید و ببینید، صلاح چطور مجبور شده به قاتل پدرش دست بدهد، در حالی که او نمی تواند برای سوگواری نزد خواهران و برادرانش که مقیم آمریکا هستند به آنجا برود!
 
 در یک واکنش دیگر «کمال سانتاماریا» نوشت: سمت چپ صلاح فرزند جمال است، سمت چپ نیز محمد فرزند سلمان! می توانید برای لحظه ای تصور کنید که این عکس چقدر دردناک است؟
گزارش خواندنی الجزیره از واکنش کابران توییتر به دیدار دربار سعودی با فرزندان خاشقجی!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۱
از خاشقچی دست بردارید و به مشکلات خودمان رسیدگی کنید.
حاشیه کم داشتیم این هم اضافه شد به حواشی قبل برای فرار دولت روحانی از پاسخگویی به مردم.

تابناک هم تا شور چیزی رو درنیاره ول کن نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
خبر باید مخابره بشه و انتشار اخبار این جنایت هیچ ارتباطی با دولت روحانی نداره مگر شبکه های خبری فارسی زبان که به دولت روحانی که هیچ به کل نظام
اعتقاد ندارند فقط به انتشار اخبار دولت ایران می پردازند؟ این خبر خبر روز دنیاست و تابناک تنها منتشر کننده آن نیست و سران آمریکا اروپا و ... هر روز در
حال صحبت درباره آن هستند نکنه ترامپ هم برای فرار دولت روحانی اینکار را انجام میده؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
واقعا دیگه حالم از این نظرات مسخره به هم میخوره .به تو چه ربطی داره که در این مورد بحث میشه ؟ خوب نیا توی این صفحه .قرار نیست مردم به علاقه مندی شما برسن که. هر چیزی جایگاه خودش رو داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
آقا رضا تند نرو
مشابه همین قتل در همه جا اتفاق میافته ولی این یکی شور همه چیز رو درآورده.
احتمالا حقوق و درآمد بالایی داری که موضوع قتل یک عربستانی که هیچ ربطی به مردم ایران و شما نداره را دنبال میکنی و در ضمن فرد عصبی هستی.
کاش همه مثل شما درآمد خوبی داشتند.
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
خطاب به رضا
به شما هم ربطی نداره که به نظر دیگران سرک بکشی و جواب بی ادبانه بدهی
تابناک هم که دیگه مردمی بودن را داره میزاره کنار و به حاشیه ها می پردازه.
چند روز باید از این مقتول ببینیم و بشنویم. خسته شدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
اصلا بعید نیست که اینایی که به این خبر اعتراض میکنند خودشون حقوق بگیرای بن سلمان نباشند که الان یا توی جده پای کامپیوتر نشستند یا توی تیرانای آلبانی وگرنه یکی از مشکلات اساسی و اصلی ایران الان همین بن سلمان.تمام هزینه های دشمنی با ایران توسط همین بن سلمان پرداخت میشه و خیلی از خرابکاری‌های امنیتی رسانه ای و از همه مهمتر اقتصادی با پولهای همین بن سلمان داره تامین مالی میشه و الان که یک فرصت خیلی عالی بوجود اومده که بشه به بن سلمان ضربه زد بعضیا میگن ولش کنید و میخاند فشار رو از روی سعودی بردارم و روی ایران بزارن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
این قدر کینه و دشمنی بسه، یعنی چی همه خبرها باید برداشته بشه و بر سر روحانی بریزییم.
تمام دنیا داره بر سر محمد سلمان می ریزه، حتی اونایی که رفیق حمام و گرمابه اش هستند و بودند.
شما چرا این قدر برای بن سلمان دلسوز هستی! .
ناشناس
| Thailand |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
مسئله قتل خاشقجی به مشکلات گذشته، حال و آینده ما و منطقه مرتبط است؛ این قتل رذیلانه بدستور قاتل حاجیان ایرانی و خارجی صورت گرفته و دستور دهنده ی قتل ها از صدام وحشی تر و گستاخ تر است و همچون یک قاتل مجازت نشود آینده زندگی ایرانیان، سعودیها و دیگر کشورهای منطقه را بیش از صدام تحت تاثیر جنایات خود قرار خواهد داد
پدر او نیز بعید است که قتل ها را تصویب نکرده باشد
خدا خانه ظلمشان را خراب کند.
بيچاره صلاح، که به مصلحت، برای زنده ماندن مجبورشدبه تحمل قاتل پدرش
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
واقعا از روی ناچاری رفته
آخر بی حیایی و بی غیرتی ننگتان باد السقوط
مواظب نفوذی های واقعی باشیم که با اقدامی مشابه توجهات را از آل سعود به سمت ایران منحرف نکنند.
پاسخ ها
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
ال سعود و اسراییل و امریکا در حال اجرای سناریویی هستند تا با انحراف افکار عمومی جهان این گند بن سلمان رو پاک کنند امیدوارم این سناریو برای ایران نباشه
کاش مسائل داخلی را تحلیل می کردی تابی جون.
مثلا چرا هر افغانی باید ۵۵۵ ریال باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
هر افغانی 555 ریال باشه خوبه که... عدد قشنگیه. بهتر از اینه که 4444 ریال باشه یا 666666 ریال... به هر حال هر افغانی باید معادل چند ریال باشه دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
یکی از دلایلش اینه که بن سلمان میخواد و داره برای این کار پول خرج می‌کنه
دیگه از این داخلی تر و اساسی تر میخای جوابتو بدم؟
در چشمان صلاح میتوان انتقام را دید . وای به حالت بن سلمان روزی را میبینم که چون قذافی و صدام با حقارت کشته شوی
اگر به نحوه دست دادن نگاه کنیم می بینیم که بن سلمان دست پسر خاشقچی را گرفته و گویا این پسر تمایلی به دست دادن نداشته و دست او بنظر می رسد آزاد باشد
احتمالا بن سلمان به محافظ گفته تو کاملا آماده باش تا کوچکترین حرکت غیر عادی کرد، بزنش.

اما سعودی ها چه اعمال ابلهانه انجام می دهند؛ قاتلان پدرش را رذیلانه می کشند و پسرانش را به کاخ احضار می کنند که در مقابل دوربین به آنها تسلیت بگویند.

مردم دنیا هم می گویند: ... خودتانید!
در این شکی نیست که مشکل اصلی ما اداره اجتماعی اقتصادی مطلوب جامعه خودمان ایران عزیز است اما پرداختن به قتل خاشقجی ارزشش را دارد زیرا:
1-اگر چه مرگ اینچنینی خاشقجی بسیار غیر انسانی و ددمنشانه است ولی به هر حال در آستانه تحریم های جدید آمریکا انرژی دشمنان قسم خورده ایران عزیز(آمریکا و سعودی)را معطوف خودش کرده است.
2-من یک مصاحبه خاشقجی با بی بی سی را دیدم صراحتا وفاداری اش را به اصل پادشاهی سعودی و بن سلمان اعلام کرد فقط اندکی انتقادات ملایم داشت حتی در مورد گسترش نفوذ ایران هم اظهار نگرانی می کرد که قاعدتا خوش آیند سران سعودی است.
3-یک نکته بسیار مهم در مصاحبه خاشقجی با بی بی سی بود که نباید از نظر دور بماند:تاکید بر نادرست بودن سیاست جدید پادشاهی سعودی در نزدیکی به اسراییل و لزوم بازگشت به سیاست قبلی پادشاهی سعودی مبنی بر لزوم بازگشت اسراییل به مرزهای 1961.آیا این قسمت از سخنان ایشان علت قتل نبوده است؟شاید پرسیده شود اسراییل کجا و عربستان کجا؟ولی اگر بدانیم که اخیرا قرار بوده وظیفه حفاظت از بن سلمان به اکیپ اسراییلی واگذار شود این گمانه دور از ذهن نیست که در بخش تصمیم گیری های امنیتی نیز اسراییلی ها نفوذ داشته باشند.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی