بازدید 2915

راه اندازی دوره‌های مهارتی برای دانشجویان علوم پزشکی

کد خبر: ۸۴۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 21 October 2018

وزیر بهداشت گفت: ما برای اشتغال فارغ التحصیلان دوره های کوتاه مدت که می توانند باعث مهارت شوند را طراحی کردیم که به زودی از سوی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

به گزارش مهر، قاضی زاده هاشمی در حاشیه اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی امروز ۲۹ مهرماه در دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع خبرنگاران گفت: براساس قانون بومی گزینی که در سه سال گذشته اجرا شده است ۳۰ درصد ظرفیت رشته های گروه های علوم پزشکی به نیروهای بومی اختصاص داده شده است.

وی افزود: قانون مکلف کرده است کسانی که از این سهمیه استفاده می کنند سه برابر مدت تحصیلشان در همان منطقه کار کنند. تفاوت این قانون با قوانین دیگر که اجرا نشده این است که به این افراد مدرک تحصیلی داده نخواهد شد مگر اینکه مدت تعهد خود را سپری کنند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: امیدوارم در مجالس بعدی این قانون تغییر نکند و یک بار برای همیشه کسانی که امروز تربیت می شوند بتوانند هم مشکل خدمت در مناطق محروم و هم موضوع طرح خدمات قانونی را حل کنند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: طرح (خدمات قانونی پزشکان) موضوعی اجباری و غیرمنطقی است که برای فارغ التحصیلان اجرا می شود و آنها باید پس از تحصیل، طرح و ضریب کا (K) و دوری از خانواده را تحمل کنند.

وی یادآور شد: در صورتی که قانون بومی گزینی در مدت ۱۰ سال دستکاری نشود و مجریان هم آن را به درستی اجرا کنند، با توجه به اینکه ظرفیت به خوبی دنبال شده، ما دیگر مشکلی برای نیروی متخصص در مناطق محروم نخواهیم داشت.

وزیر بهداشت درباره مسئله بیکاری فارغ التحصیلان خاطرنشان کرد: ما در وزارت بهداشت با موضوع بیکاری فارغ التحصیلان کمتر مواجهیم. شاید این مسئله در برخی از رشته های بهداشت، گروه های علوم پایه و دوره های دکترای تخصصی که پیش از این بی رویه ظرفیت افزوده اند وجود داشته باشد اما به طور کلی مشکل بیکاری فارغ التحصیلان بیشتر متوجه فارغ التحصیلان رشته های غیر علوم پزشکی است.

وی افزود: معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیاز ۱۰ سال آینده رشته های علوم پزشکی را مدون کرده است اما در برخی از رشته ها، افزایش و در برخی دیگر کاهش خواهیم داشت و براساس نیاز تربیت خواهیم کرد. در وزارت علوم کاری به اشتغال فارغ التحصیلان ندارند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: ما برای اشتغال فارغ التحصیلان دوره های کوتاه مدت که می توانند باعث مهارت شوند را طراحی کردیم که به زودی از سوی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد. این رشته ها هم ساده سازی می شود و هم برای تعریف آن، معاونت درمان برای اشتغال آنها برنامه ریزی می کند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: نمونه های زیادی از رشته های مهارت محور در گروه علوم پزشکی وجود دارد که اگر بازتعریف شده و حمایت از آنها صورت گیرد و با توجه به مراقبت از سلامت مردم شاهد افزایش این دوره ها برای اشتغال خواهیم بود.

وی تأکید کرد: ما هنوز هم با کمبود پزشک، پرستار، دندانپزشک و برخی گروه های پزشکی مواجه هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از سودجویی در حوزه آموزش پزشکی گفت: یکی از این موارد این بود که تبلیغ می کردند با گذراندن تعدادی واحد درسی در خارج از کشور افراد می توانند کنکور را دور بزنند و ما جلوی این موضوع را گرفتیم. پیش از این هم انتقال از خارج به داخل تنها در دانشگاه هایی صورت می گرفت که رتبه جهانی آنها زیر ۷۰۰ بود.

قاضی زاده هاشمی افزود: اکنون اعلام کردیم که هر کس در هر رشته ای در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل کند، از ابتدای ۲۰۱۹ باید آن دوره را به اتمام برساند. در صورتی که پیش از این آگهی هایی پخش می شد که یک سری دلال ها و شرکت ها راه افتاده بودند و نوجوانان را تشویق می کردند که در کشورهای خارجی تحصیل کنند و با گذراندن نیم ترم به ایران بازگردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار