بازدید 20615

تصمیم معنادار هند در مورد خرید نفت از ایران در آستانه سفر برایان هوک به دهلی و اروپا/ واکنش تهدیدآمیز واشنگتن به تصمیم هند

در همین راستا، بسیاری از ناظران بر این باورند که عدم همراهی هند با تحریم های آمریکا به عنوان دومین خریدار نفت ایران ـ پس از آنکه چین نیز اعلام کرد با تحریم های آمریکا همراهی نمی کند ـ عملا می تواند به شکست تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران منجر شود.
کد خبر: ۸۴۲۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 13 October 2018

روز گذشته، هیتر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد: برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، از ۱۰ تا ۱۷ اکتبر به هند و اروپا سفر خواهد کرد تا بر سر سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران بحث و گفت‌وگو کند.

به گزارش «تابناک»؛ محور اصلی سفر یک هفته ای برایان هوک به اروپا و هند متقاعد کردن کشورهای اروپایی و هند برای همراهی با تحریم های واشنگتن علیه تهران است.

با این حال، هندی ها که به شدت از سوی آمریکا برای همراهی با تحریم ها علیه ایران تحت فشار بوده اند، در اقدامی معنادار پیش از سفر فرستاده آمریکا اعلام کردند که به واردات نفت از ایران ادامه خواهند داد و حاضر به چشم پوشی از نفت ایران نیستند.

در واقع، به نظر می رسد پیش از آنکه نماینده آمریکا بتواند با ورود به دهلی با مقامات این کشور گفت وگو بر سر نخریدن نفت ایران گفت وگو کند، هندی ها تصمیم خود برای ادامه خرید نفت از ایران را اعلام کردند.

در همین زمینه، در آستانه سفر برایان هوک به هند، منابع آگاه هندی به «ایندیا تودی» گفته‌اند، اینکه واردات نفت از ایران را به صفر برسانیم غیر ممکن است.

یکی از مقام‌های وزارت دارایی این کشور در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت که کشور همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.

تصمیم معنا دار هند در مورد خرید نفت از ایران در آستانه سفر برایان هوک به دهلی و اروپا/ واکنش تهدید آمیز واشنگتن به تصمیم هند

سباش چندرا گرگ، معاون امور اقتصادی وزارت دارایی هند گفت: هنوز ساز و کار چگونگی پرداخت پول به ایران در ازای نفت، روشن نیست.

بلافاصله پس از این تصمیم هند، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، تصمیم هند برای ادامه خرید نفت از ایران بعد از 4 نوامبر و خرید سیستم دفاعی S400 از روسیه برای این کشور « سودمند» نیست و می تواند هزینه هایی برای این کشور داشته باشد.

هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به تصمیم هند برای ادامه خرید نفت از ایران گفت: «هند خودش متوجه خواهد شد که خرید نفت از ایران یا خرید سیستم های S400 از روسیه برای کشورش مفید و سودمند نخواهد بود».

در همین زمینه، روزنامه تایمز انگلیس گزارش داد: هند توافق کرده تا هزینه خرید نفت ایران را به روپیه پرداخت کند تا ممنوعیت استفاده از دلار آمریکا را دور بزند. بدین ترتیب، این کشور به ‌عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران، پس از آغاز دور دوم تحریم‌ها 9 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند.

از سوی دیگر، رویترز روز شنبه (امروز) گزارش داد که دولت هند برای جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش روپیه در مقابل دلار و همچنین جبران کسری بودجه خود، تعرفه واردات تجهیزات ارتباطی را تا 20 درصد افزایش داد.

این اقدام هندی نیز با واکنش برخی سناتورهای آمریکایی مواجه شد و این سناتورها با ارسال نامه به نارندرا مودی نخست وزیر هند از وی خواستند تا موضع محلی گرایی خود در رابطه با ورود کالاهای آمریکایی به هند را نرم تر کند.

بنا به گزارش رویترز، نامه سناتورهای آمریکایی به نخست وزیر هند، زمانی ارسال شده که روابط آمریکا با هند بر سر موضوعاتی همچون خرید اس-400 از روسیه و نفت از ایران از سوی ایران وارد مرحله جدیدی شده و می تواند روابط دو کشور را با چالش جدی مواجه کند.

در همین راستا، بسیاری از ناظران بر این باورند که عدم همراهی هند با تحریم های آمریکا به عنوان دومین خریدار نفت ایران ـ پس از آنکه چین نیز اعلام کرد با تحریم های آمریکا همراهی نمی کند ـ عملا می تواند منجر به شکست تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران شود.

با این حال، ماه گذشته، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از احتمال اعطای معافیت به خریداران نفت ایران خبر داده بود. با این‌ حال، جان بولتون، مشاور امنیتی کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد سیاست دولت برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران همچنان پابرجاست؛ هرچند وی اذعان داشت دست‌یابی به این هدف غیرممکن است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد، به حساب کشورهایی که به واردات نفتشان از ایران پس از مهلت چهارم نوامبر و اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا ادامه می‌دهند، خواهد رسید.

وی پس از اینکه خبرنگاران درباره تصمیم برخی از کشورها مانند هند و چین برای ادامه خرید نفت از ایران سؤال کردند، گفت: ما به حساب آن‌ها خواهیم رسید.

این در حالی است که دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند دوشنبه هفته پیش اظهار کرده بود، دو پالایشگاه دولتی برای واردات نفت ایران در نوامبر سفارش داده‌اند.

وی گفته بود، هند نیازهای انرژی دارد که باید تأمین شود. شرکت ایندین اویل و شرکت پالایش و پتروشیمی مانگالور هر یک برای خرید ۱.۲۵ میلیون تن نفت ایران سفارش داده‌اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
زیبا کلام گفته امریکا منزوی شد!!
این جریان رو اگه شکنجه هم می دادی ، حاضر نبودند از انزوای کدخدا و امریکا سخن بگن..!
این خود بزرگترین دستاورد برجام بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
تو خوبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
از اون پاچه خارهای درجه یکه
آفرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
چون زیبا کلام را احضار کردند برای 6 میلیاردی که از مردم گرفته و خرج زلزله زده ها نکرده ! برای اینه که اینطوری میگه که بهش گیر ندهند ! بابا خدا جای حق نشسته راحت افراد را امتحان میکند ! لازم نیست زیبا کلام رئیس جمهور شود تا معلوم شود مس وجودش هنوز مسه و طلا نشده !!!! هرچی میگه کشکه ! اگه دستش برسه اونم بله ! هوچی گر نون به نرخ روز خور ! ادم هستند اینها واقعا
نفت مفت و پرداخت متقابل با پشمو کسی ننیتونه ازش چشم پوشنی کنی
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
کاملا با شما موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
به هند نفت بدیم به جاش مرتاض ومار کبری بگیریم ازشون اینجوری تورم هم بالا نمیره
هندوستان که جزٔ‌ ، بلوک امریکا نمیباشد سیاست هندیها بگونه ای با سیاست انگلیس همراه میباشد ؟ کشور چین هم اینگونه میباشد ؟ اگر چه از لحاظ استقلال هر دو کشور بدهکار امریکا میباشند ؟ اما سیاستهای انگلیس ریشه ای دیرینه در هردو کشور دارد ؟،،،
همین الانشم فروش نفت به نصف رسیده! شما ازونایین که پیروزیتون دراینه که بجای شش تا چهارتا خوردین:)))))
پاسخ ها
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
تا کور شود هرانکه نبیند . دشمنان داخلی بدتر از خارجی هستند . مزدور جانیان سعودی و اسراییلی و امریکایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
کور تویی علی البته خودتونو زدین به کوری
امریکا به مرحله ای رسبده که تحریم نفت ایران را فقط برإی به اصطلاح تنبیه ایران بکار نمی برد بلکه ازاین وسیله برای تخریب رقبای اقتصادی هم بکار برده که همه به فکر معافیت (ژاپن ) دور زدن (ترکیه ) یا تمرد (اروپا چین هند ) افتاده اند .
تا کمتر از ۶ ماه دیگه صادرات نفت ایران به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسه.موضوع ایران یه جورایی برای ترامپ و جمهوری‌خواهان یه بحث حیثیتی شده و نباید شک کرد که هر کاری برای فشار بر ایران باشه،انجام خواهند داد.
مطمئناً بعد از تحریم‌های ۴ نوامبر تحریم‌های دیگه‌ای خواهد بود که هدفش کاهش بیشتر صادرات نفت و میعانات گازی ایران هست.
بقیه کشورها هم دیر یا زود مجبور میشن کوتاه بیان؛چون سیطره آمریکا بر اقتصاد جهان و صدماتی که می‌تونه بزنه،اون قدر زیاده که هیچ کشوری حاضر نیست وارد یک درگیری جدی با آمریکا بشه.نمونه اون هم هارت و پورت‌هایی بود که اردوغان در مورد کشیش آمریکایی داشت ولی آخرش مجبور شد اون رو آزاد کنه.
دلخوش کردن به کشورهای دیگه بیهوده هست و باید مسئولان در سیاست‌های خودشون تجدیدنظر کنند که کشور کمتر صدمه ببینه.امری که بعید به نظر میرسه.
این ها همه اش بازار گرمی هندی ها است ! مطمنا در ازای دریافت امتیازاتی با امریکا در اینده نزدیک همراه میشود هند ی ها فقط فعلا با کارت ما دارند و به موقع پشت ما را خالی خواهند کرد . مگر امکان دارد هند یا چین از تجارت چند صد میلیاردی خود بخاطر تجارت حداکثر ده تا 15 میلیاردی با ایران صرفنظر کنن ! هند و روسیه و چین و اروپا و ... همه فقط به فکر منافع ملی خود هستند و بس و غیر ازین هم اشتباه است اگر فکر کنیم چون انها در مقابل ملت خود مسئول هستند و سوگند خوردند جهت شکوفائی مردمشان نه جهت منافع مردم و کشور ایران ! در انصورت دیگر نخست وزیر و ریس جمهور هند و چین و و روسیه نیستند !
الکی سر مردم رو به این حرف ها بند نکنید تازه اگر هم هند از ایران نفت بخرد پولی به ایران نخواهد داد و شاید برنجهای هندی را به ما با دو برابر قیمت بدهد تازه کافیست امریکا با پاکستان یک قرارداد سنگین نظامی ببندد انوقت کافیست ببینید چه جوری هندیها به دست و پای امریکا خواهند افتاد.
معلومه چشم‌ پوشی ‌نمیکنه هند، برید بپرسید ببینید زمان احمدی نژاد هندیها به جای پول‌نفت ادویه و برنج می دادن به ایران، بعدش هم‌گفتن چابهار را درست میکنیم‌که الان رو هواست، بابا هیچ‌کی دلش برای ایران نسوخته جز دل ایران برای بعضی از کشورها
ما الان باید دلخوش باشیم که هند از ما نفت را مفت می خرد. آمریکا را منزوی کردیم. ما چقدر خوشبختیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
آفرین
شرایط سیاهه و فقط عده ای رویا پردازی می کنند. مردم از گرانی و بیکاری به ستوه اومدن و آقایان مدام این و اونو تمسخر می کنن
بنام خدا
پیروزی در نبرد فرهنگی – اقتصادی ، راه های ساده و عملی.

هدف تامین حداقل ها برای همه مردم مانند مسکن وخوراک وازدواج وکار، تحصیل و بهداشت، وزندگی شرافتمندانه برای همه حتی افراد پیر و ناتوان و بیمار می باشد.

توجه توجه: من در این دل نوشته وقتی مثالی را مطرح می کنم به هیچ وجه نمی خواهم خوبی و یا بدی فرد و یا گروه ویا دولتی ویا تفکر و عقیده ای را ثابت نمایم. فقط می خواهم اثر و توانایی هایی را در خلق ایرانی آباد و پیشرفته بیان نمایم. واگر قابل تطبیق با شرایط ایران باشد شاید بتوانیم از آنها سود ببریم. و از همه مهمتر من به هیچ گروه سیاسی در ایران وابسته نبوده و سعی در اثبات و نفی آنها ندارم. من هیچ گونه نفع مادی و مقامی و غیره در صورت قبول و یا انکار نتایج این دفتر ندارم. پس تمام دلسوزان ایران فارغ از جناح و گروه و حزب می تواند از آن بهره ببرند.
ضرورت، خیلی فوری:
با عنایت الهی و فداکاریهای ایرانیان
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، در جنگ امنیتی و ترورها و جنگ نظامی و در دفاع مقدس با اتکا وباورعملی به یاری خدا واتکا برتوانایی ملی واحساس بی نیازی به بیگانگان پیروز در مقابل تقریبا جهانیان شدند. سپس با نگاه استراتژیک و آینده نگری ، راکت ها و سلاح ها ساخته و تهیه شدند تا هیچ کس جرعت ننماید به ایران حمله نمایند. ایران در خودکفایی صنعتی قدم های بلند و باور نکردنی را با وجود تحریم ها طی نمود. حال نابودی آخرین امید دشمنان که غلبه فرهنگی و اقتصادی و جنگ نرم است، یک ضرورت فوری می باشد که فقط با اراده عاشقان ومخلصین امیدوار به فضل الهی و مطمئن به توان ملی ایرانیان بدون امید به حمایت خارجی عملی می باشد. هرچه زودتر برای دفاع از حمله فرهنگی و اقتصادی و جنگ نرم دشمنان طرح و برنامه و عمل را شروع نماییم دیر است. زیرا:
1-این یک نیاز استراتژیک می باشد. مشکلات اقتصادی می تواند ایمان بسیاری را نا بود و جذب دشمن نماید. ایران شکر خدا مشکل منابع ندارد. مشکل اصلی توزیع نادرست و ناعادلانه منابع می باشد. کسی که معاش ندارد معاد ندارد. حضرت علی ع
2- مانند مسایل نظامی درآینده نزدیک برای حفظ عمق استراتژیک دفاعی ایران درکشور های دیگر از عراق و سوریه و لبنان و یمن و بحرین تا عربستان و قطر و کویت و حتی روسیه به این الگو ها و راهکا ر ها به شدت نیازمند بوده و خواهیم بود. انشاءال..
3- اگرتقلید کورکورانه و کپی برداری سیستم اقتصاد غربی می توانست در ایران جواب بدهد، می بایستی در 50 سال اخیر جواب می داد. حتی هم اکنون این طرحها که بر اساس واقعیات غرب است در خود اروپا و کانادا و آمریکا عمل ننموده و مشکلات بزرگ حل نشده بوجود آمده و آنها بزور ایجاد جنگ و فروش اسلحه در مقابل نفت و گاز خود را سرپا نگه داشته اند.
4- متاسفانه مانند جنگ تحمیلی و ارتش سایبری و غیره و روش های ابتکاری جنگی و دفاعی، بدنه دولت ظرفیت فکری، اعتماد بنفس و توکل لازم برای حل مشلات فرهنگی هنری و اقتصادی را ندارد حتی اگر بخواهند و صادق باشند که اکثرا اینچنین هستند.
5- در مقابل کارهایی که ایرانیان درایران و جهان به دعای اهل بیت با موفقیت به پایان رسانده اند حل مشلات فرهنگی هنری و اقتصادی با توجه به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی قطعا و بدون شک بسیار کار ساده ای می باشد.
غم و درد بسیار بزرگ که سال هاست بر دل من سنگینی می نماید:
بارها درکانادا وایران شنیده ام: مثلا ایران کشور اسلامی است، کشور منصوب به حضرت علی می باشد وعده ای برای شام شب نان خالی هم ندارند. افراد به خاطر یک عمل جراحی و یا دانشگاه فرزند فقیر می شوند. عده ای مرد و زن فقط به خاطر فقر به فساد مبتلا می شوند. مثل اینکه مظلومیت حضرت تمامی ندارد.

سؤال، چرا مردم ایران عموما از وضعیت اقتصادی، گرانی، بیکاری، درمانی وخدمات آموزشی گله مند وشاکی بوده به راحتی زیر بار قوانین، بخصوص مالیات ها نرفته و احساس بی عدالتی وبی امنی می نمایند. همیشه نگران آینده هستند؟ برعکس چرا مردم کانادا عموما از وضعیت اقتصادی، قیمت ها، بازار کار، خدمات درمانی وخدمات آموزشی راضی بوده به راحتی زیر بار قوانین، بخصوص مالیات ها ی جدید و افزایش قیمت ها رفته و احساس بی عدالتی و بی امنی نمی نمایند. آنها نگران آینده مالی نیستند واز آرا مش نسبی برخوردارند؟

اول در کانادا، تجمل گرایی وچشم هم چشمی و خودنمایی و رقابت مادی فرهنگ رایج نیست. اکثرأ مردم به داشته خود راضی هستند. آنها برای خود زندگی می کنند نه برای دیگران. متاسفانه بسیاری در ایران نه تنها در راه خدا زندگی نمی نمایند، بلکه برای دیگران زندگی می کنند. مسکن و پوشاک و خوراک را طوری نمی خواهند که خدا می خواهد ویا لااقل خود بخواهند. به این دلیل رقابت مادی شدید شده و فشار زیاد آن با توجه به تفاوت توانایی ها باعث عدم رضایت و نگرانی دایمی می شود. لازم است سریالهای تلوزیونی در مذمت این عادات ساخته و ارایه شود.

دوم، در کانادا مالیات ها و عوارض خیلی بالا و بیشتر از ثروتمندان دریافت می شود. وبرای طبقات متوسط و محروم وناتوان به اندازه منطقی امکانات وجود دارد. حداقل ها برای همه مردم مانند مسکن وخوراک وازدواج وکار، تحصیل و بهداشت، وزندگی شرافتمندانه برای همه حتی افراد پیر و ناتوان و بیمار تامین می باشد. در ایران عملأ مردم مرفه مالیات قابل توجهی نداده و از امکانات ملی خیلی بیشترسود برده و منفعت زیادی از قیمت برق و آب و گاز و بنزین وغیره می برند.

سوم، در کانادا نود درصد اقتصاد نظیرهمه بانک ها و بیمه ها خصوصی می باشند. در نتیجه سوء استفاده خیلی کم بوده و مردم احساس بی عدالتی و تبعیض خیلی کمی دارند. کارکنان دولت ازامکانات ویژه برخودار نبوده و شرکت های محدود دولتی نیز بایستی سود ده بوده و از حمایت دولتی برخودار نیستند.مثلا ایر کانادا از هیچ حمایت دولتی بهره مند نبوده و مسافران دولتی نیز موظف از استفاده از سرویس آنها نمی باشند. من با یکی از کارکنان وزارت خارجه کانادا که مدتی در تهران ماموریت داشت در مونترال ملاقات داشتم. او گفت حقوق ومزایای کارکنان وزارت خارجه کانادا در حد سایر کارکنان دولت بوده و اگر کسی عاشق سفر و دیدن دنیا نباشد ارزش آوارگی و مشکلات آن را ندارد. پزشکان معمولا با 250-400 هزار دلار بدهی بابت شهریه و هزینه تحصیل وارد کار می شوند. برای حفظ کیفیت کار فقط تعداد مشخصی در روز وهفته حق ویزیت و یا عمل مریض را دارند. حق الزحمه پزشکان مستقیما توسط د ولت پرداخت و امکان فرار مالیاتی وجود ندارد.
کانادا صادر کننده نفت و گاز می باشد. ولی همه تاسیسات نفتی خصوصی بوده و فقط دولت مالیات می گیرد. قیمت نفت و گاز آزاد بوده و دولت ومجلس دخالتی ندارند.

سوال: آیا استفادن از علوم فنی،عقلی و اقتصادی واجتماعی و فرهنگی غرب خوب است یا بد؟

گروهی می گویند هر چه از غرب می آید بد وپلید است واز آن بایستی دوری گزید.. در مقابل عده ای زیاد می گویند برعکس هر چه ما داریم بد و قدیمی است وهر چه از غرب می آید خوب و پسندیده است و ما بدون دانستن علل و شرایط آن بایستی چشم وگوش بسته وبدون نیاز به دانستن علت ومناسبت آنرا قبول و اجرا نموده که ضامن سعادت ما می باشد. البته گروه دوم بیشتر در بین جوانان ، حتی مومنین طرفدار دارد. هر دو گروه مرتکب اشتباه بزرگی شده اند. نه به این شوری شور نه به آن بی نمکی. به نظر من هر فرهنگی خوبی و بدی دارد.
من به فرزندانم همیشه توصیه می کنم: شما که با دو فرهنگ اروپایی- آمریکای شمالی و ایرانی آشنا هستید، سعی نمایید تا می توانید خوبی های هر دو فرهنگ را گرفته و از بدی ها ی هر دو فرهنگ جدا دوری گزینید. متاسفانه بعضی ها فقط بدی های هر دو فرهنگ را می گیرند. از غربی ها کار بسیار و قانون مداری را یاد نگرفته، فقط مشروب خواری را یاد گرفته واز فرهنگ ایرانی درس خواندن جدی را یاد نگرفته و تجمل گرایی و پز دادن ایرانی را هم رها نمی نمایند.
همیشه در فکرمن بوده وهست که همیشه یا باید خودم تحقیق کرده ودر موضوعی صاحب نظر شوم یا از فردی که مغرض نبوده و در آن موضوع دانایی و تجربه کافی دارد پیروی و تقلید نمایم تا به آن نقطه برسم از نظر من تقلید آگاهانه نه تنها نکوهیده و بد نیست، خیلی هم مفید و کار ساز بوده و سرعت کارها را بشدت افزایش می دهد. از نظر من قدم اول تقلید آگاهانه شناخت دقیق اهداف و شرایط ساخته فیزیکی و عقلی یا فکری یک نمونه و از همه مهمتر شناخت دقیق اهداف و شرایط ساخته فیزیکی و عقلی یا فکری که در اختیار داریم می باشد. بعد باید مطالعه بنماییم که آیا اینها قابل تطبیق بوده و قابلیت اجرا در محیط جدید دارد یا نه؟ نقشه راه و زمانبندی و چگونگی تغییرات مورد نیاز برای رسیدن به اهداف ما چیست؟

علت مشکلات اقتصادی و فرهنگی ایران:
به قول کانادایی ها این که علوم موشکی نیست که به تخصصص های متفاوت و خیلی پیشرفته نیاز داشته باشد. اگر به سیستم مالیاتی کشورهای مختلف در چهار هزارسال اخیر توجه کنیم . به ایران وروم و مصر وچین و اروپا وآمریکا وغیره در قرون متفاوت بنگریم به سادگی می توان دریافت که روش ساده و مشخصی وجود داشته ودارد.

1- مخارج عمومی دولت توسط مردم آن کشور تامین می شده و می شود.
دولت ها همواره برای مخارج خود و متناسب آن و به منا سبت های متفاوت نظیر هزینه های جاری، هزینه های طرح های عمرانی و حتی دفاع ازمملکت مالیات های جدید، دایم وموقت وضع نموده اند. در قدیم که بیشتر تولیدات کشاورزی و دامپروری بود، عمده مالیات از آنها تامین می گردید. در جنگی برای تامین مخارج برای دارنده هر رأس الاغ مالیات تأیین نمودند. در حال حاضر عمده مالیات از املاک ، خودرو، بنزین، حساب بانکی و ثروت باد آورده بخصوص در نتیجه توسعه شهر و روستا، تولیدات صنعتی و واردات ودارایی ها و درآمد های دیگرمی باشد. همواره و هر ساله بر اساس نیاز جاری نیزمنابع مالیاتی جدید شناسایی و اعلام می شود. مثلا در کانادا مالیات و کسورات بسیار وجود دارد به طوریکه از حقوق دریافتی هر فرد ماهانه حدود یک سوم کسر می شود.
همواره مخارج عمومی مملکت ها توسط مردم آن کشورها تأمین شده و می شود. تنها فرقی که درطی قرون متمادی در دریافت و هزینه مالیات ها وجود داشته و دارد درجه عدالت مالیاتی می باشد. یک حاکم با انصاف بوده ومالیات را براساس درآمد و هزینه هر خانواده دریافت و خرج مالیات بیشتر برای تاسیسات عمومی و رفاه مردم خرج می نمود نظیر شاه عباس صفوی که ساخت و ساز زیادی نموده وامپراتوری ایران را زنده و ارتشی نیرومند پدید و امپراطوری عثمانی را مغلوب وهر چشم طمع هر خارجی را کور نمود. دیگری مثلا قاجاریه مالیات سنگین بدون توجه به درآمد طبقات پایین اخذ می نموده و بیشتر عایدی برای دربار و اطرافیان خرج می شد. در حال حاضرنیز در شرق و غرب به همین منوال می باشد. تنها تفاوت در قوانین وساختار اقتصادی می باشد که چند درصد عایدات ملی به چه کسانی و طبقاتی می رسد.

اول شهرداری ها، در غرب شهرداری ها مثل شرکت تجاری بایستی سود ده بوده و مقداری از هزینه های دولت را هم تامین نمایند. مثلا شهرداری دیترویت آمریکا ورشکست شد و قسمتی از شهر متروکه و آب وبرق و خدمات شهری قطع می باشد.
شهرداری ها بر اساس ارزش املاک تجاری و مسکونی و حتی زمین های خالی در محدوده خود و هزینه جاری و عمرانی ضریب مالیاتی را تغییر و مالیاتی وضع و یا می بخشند.
کانادا کشور هزار دریاچه و از پرآب ترین کشورها می باشد. ولی آب مصرفی که توسط شهرداری ها اداره می شود بسیار بسیار گران است. در تابستان ها وقتی صورت حساب آب می آید، داغ من تازه شده و همیشه به خانم می گویم تو که من را بیچاره کردی، مگر اینجا ایران است که با شلنگ آب حیاط تمیزمی نمایی. درکانادا شهرداری به هیچوجه تراکم نمی فروشند .نقشه و اجازه نوع ساخت جدید را نمی دهند. مثلا در محله من در آتاوای کانادا بیش از پنجاه سال است که فقط حق ساخت حداکثریک دو طبقه می دهند وهیچ راه دیگری جود ندارد. یک سال برف زیاد آمد و شهرداری مجبور شد پول بیشتراز بودجه برای پاکسازی خیابان ها هزینه نماید. شورای شهر برای سال بعد و برای یکبار به مالیات سالانه هر ملک که خیلی سنگین هم هست 58 دلار اضافه نمود.
هر وسیله الکترونیک که خریداری نمایی بایستی مالیات محیط زیست تا صد دلار بپردازی. در فرانسه که من ساکن بودم برای داشتن تلوزیون رنگی که خریدیم مالیات سالانه می پرداختیم. فامیلی که در آلمان کار می کند می گوید چون در ماشین و محل کار تجاری اش از رادیو استفاده می نماید هر ماهه مالیات می دهد.
در ایران که من سال شصت خورشیدی سرپرست یک شهرداری بودم مشاهده نمودم عوارض شهرداری،اعم از دروازه ای ونفتی ونوسازی و کسب وگورستان وغیره فقط تکافوی یک سوم حقوق ماهانه کارکنان را می دهد. شهرداری چاره ای جز فروش تراکم و باز کردن دهان مقابل دولت مرکزی برای کمک برای ادامه حیات ندارد.

دوم دولت ها، در کانادا بودجه سالانه دولت ها ربطی مهم (به غیر از مقدار مالیات آن) به قیمت جهانی نفت و گازنداشته و هیچ ربطی به قیمت دلار آمریکا نداشته وبر اساس مالیات می باشد.
در ایران 60-70% بودجه بر اساس فروش نفت و گاز و مشتقات و واردات اجناس خارجی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم می باشد. در نتیجه این خریداران نفت و گاز هستند که می توانند بودجه دولتی را کم و زیاد نمایند. دولت ها صرفنظر از خط سیاسی برای حفظ حیات چاره ای جزفروش نفت و گاز و مشتقات و واردات از خودو لوکس تا میوه و غیره ندارند.

به گفته وزیر محترم اقتصاد ایران : از مجموع 218 هزار میلیارد تومان درآمد نقدی دولت در سال 1395که تاکنون حاصل شده است، حدود 100 هزار میلیارد تومان (46%) توسط سازمان امور مالیاتی و گمرک وصول شد و حدود 70 هزار میلیارد تومان آن مربوط به وزارت نفت است (32%)

گمرک عوارض از واردات کالای خارجی می گیرد که در نتیجه عملا حتی در حال حاضر بیش از 50 درصد درآمد دولت مستقیم و یا غیر مستقیم از فروش نفت وگاز می باشد. پس همیشه به نحوی چاقوی خارجیان زیر گلوی دولت ایران صرفنظر از خط سیاسی اش می باشد. در نتیجه مشاهده می نماییم که همواره واردات کالای خارجی دارای مزیت و نیاز بوده و تولید و اشتغال داخلی تحت فشار و مورد بی مهری قرار می گیرد.
دولت ها همواره و دایما با کسر بودجه شدید مواجه و محتاج و مجبوراز چاپ اسکناس و استقراض از بانک مرکزی و افزایش بی رویه و بسیار خطرناک نقدینگی می باشند.

سوم مسؤلیت های دولت و مجلس و پلیس ودادگاه:
در ایران دولت و پلیس و دادگاه در دعواهای مالی بین افراد مسؤل بوده و هزینه زیادی برای تعقیب و زندانی کردن بدهکاران مالی متقبل وصرف می شود.
برعکس برای امنیت اجتماعی هزینه و نیروی زیادی مصرف نمی شود.
دادگاه ها و کلانتری ها خیلی شلوغ بوده و با توجه به زیادی شکایات و کمبود پرسنل و امکانات گرفتن حکم از دادگاه خیلی طول می کشد.
براحتی مطابق شرح وظایف ، وقوانین افراد در کلانتری توقیف و سپس به دستور دادستان توقیف موقت و یا زندانی می شوند.
در واقع الان از خزانه ملی که متعلق به همه است بی دلیل برای عده ای خاص خرج می شود. مثال: معامله تجاری رخ داده و عده ای سود برده ومعمولا مالیات درست حسابی پرداخت نمی شود. حالا اگر چکی برگردد ویا اختلافی رخ دهد دولت و پلیس و دادگاه عملا مجانی سرویس می دهند. پیش از ازدواج بدون توجه به توانایی فرد مهریه تعیین می شود.
مالیاتی برای مهریه پرداخت نمی شود ولی اگر به اجرا گذاشته شود عملا ملت خرج پلیس و دادگاه وزندان را می پردازد.

کانادا، دولت و پلیس و دادگاه به هیچ وجه در دعواهای مالی مداخله ننموده و پولی و هزینه ای برای تعقیب و زندانی کردن بدهکاران مالی متقبل نمی شوند. البته فرد می تواند با تحمل هزینه سنگین مستقیما به دادگاه مراجعه و مال برای توقیف و فروش معرفی نماید.
برعکس برای امنیت اجتماعی هزینه و نیروی زیادی مصرف می شود.

سوم، مخارج دولت برای مردم و مسؤلیت ها

کانادا، دولت در قیمت گذاری معمولا دخالت نمی کند و حفظ منافع مصرف کنندگان رعایت بهداشت و ایمنی و اجرای قراردادها می باشد.
مثلا قیمت بلیط بنزین ، بلیط هواپیما وقیمت دارووقیمت غذای رستوران ها به دولت ربطی ندارد. کنترل و مجازات دولت محدود به کیفیت، بهداشت، ایمنی و اجرای تعهدات و پرداخت خسارت به مصرف کننده می باشد. بانک ها خود قیمت خدمات را تعین و با هم رقابت می نمایند.
هیچ پولی برای تیم های ورزشی حتی تیم ملی پرداخت نمی شود. برعکس آنها مالیات زیادی هم می پردازند.
خدمات درمانی مجانی و مستقیما توسط دولت پرداخت می شود. خدمات اجتماعی و وام تحصیلی بیشتر از مکفی می باشد.

صادرات و وادرات در ایران:

متاسفانه عملا صادرات عمدتا محصولات نفتی و یا گازی و یا مشتقات آن می باشد.
متاسفانه عملا واردات عمدتا محصولات کشاورزی و دامی و یا وابسته به آن می باشد.

نقل قول از روزنامه جام جم:

واردات و صادرات در سال 1395
صادرات غيرنفتي ايران در دوازده ماهه سال 1395 در مجموع به 43 ميليارد و 930 ميليون دلار رسيد كه اين ميزان در مقايسه با سال 1394 به ميزان 3.54 درصد رشد داشته است.
همچنين واردات ايران درسال 1395 به 43 ميليارد و 684 ميليون دلار رسيد كه درمقايسه با سال 1394 به ميزان 5.16 درصد رشد نشان مي دهد.
در سال گذشته وزن كالاهاي وارداتي ايران در مجموع به 33 ميليون و 399 هزار تن رسيد در حالي كه در اين مدت 129 ميليون و 648 هزار تن انواع كالا صادر شد.

اقلام عمده صادراتي
سال گذشته بخش پتروشيمي در صادرات كارنامه خوبي داشت و در مجموع ارزش صادرات محصولات پتروشيمي ايران با 9 درصد افزايش به 14 ميليارد و 340 ميليون دلار رسيد.
ارزش صادرات ميعانات گازي هم در سال گذشته بهبود يافت و با ثبت بهترين عملكرد درسال گذشته ارزش صادرات اين كالا با 56 درصد افزايش به 7 ميليارد و 329 ميليون دلار رسيد اما در در خصوص صادرات ساير كالاها در مجموع شاهد كاهش 10 درصدي در صادرات بوديم.
اقلام عمده صادراتي كشورمان در سال 1395 نيز به ترتيب شامل ميعانات گازي به ارزش 7ميليارد و 320 ميليون دلار ، روغن هاي سبك و فرآورده ها به جز بنزين به ارزش 2 ميليارد و 479 ميليون دلار، گازهاي طبيعي مايع شده به ارزش 2 ميليارد و 79 ميليون دلار، پروپان مايع شده به ارزش يك ميليارد و 222 ميليون دلار و گازهاي نفتي و هيدوركربورهاي گازي شكل مايع شده به ارزش يك ميليارد و 204 ميليون دلار بود. با اين حال متوسط قيمت هرتن كالاي صادراتي كشورمان درسال 1395 به 339 دلار رسيد و 25 درصد در مقايسه با سال 1394 كاهش يافت كه اين رقم نشان دهنده تمايل بيشتر صادركنندگان ايراني به خام فروشي است.

اقلام عمده وارداتي
اقلام عمده وارداتي درسال 1395 شامل ذرت دامي به ارزش يك ميليارد و 413 ميليون دلار، لوبياي سويا به ارزش 909 ميليون دلار، وسايل نقليه موتوري با حجم سيلندر 1500 تا 2000 سي سي به ارزش 893 ميليون دلار، قطعات منفصله جهت توليد خودروي سواري به ارزش 782 ميليون دلار و برنج به ارزش 690 ميليون دلار بود.


تعجب بسیار بزرگ من:

برای من بسیار جای تعجب دارد که افراد بسیاری درایران با دکترای اقتصاد، تحصیل و کار در غرب هیچگونه و یا به سختی منابع مالیاتی جدید معرفی می نمایند. به قول کانادایی ها این که علوم موشکی نیست که به تخصصص های متفاوت و خیلی پیشرفته نیاز داشته باشد. شاید دلیل آن آسانی خرج کردن منابع نفت و گازبوده ویا خودشان دوست ندارند مالیات بپردازند. یا فکر می کنند مردم توان پرداخت مالیات جدید را ندارند. این که ساده است و نبوغ زیادی نمی خواهد. اول از متولین و اجناس و اموال خاص که مورد مصرف کمتر و یا ناچیز طبقات محروم ومتوسط می باشد مالیات گرفته و خرج طبقات محروم ومتوسط نمایید. سپس وقتی طبقات محروم ومتوسط نسبتا (تامین اجتمایی و بهداشت ودرمان وغیره) توانمند شدند، قیمت خدمات دولتی را سود ده نمایید. در نتیجه طبقات محروم ومتوسط نه تنها تحت فشار قرار نمی گیرند، حتی بی نیازو از آنها خواهند ماند.


مقایس هزینه و درآمد خانواده و دولت ایرانیها و کانادایی ها

در کانادا: در ایران:
در کانادا، هزینه مسکن، خرید ویا اجاره خیلی مناسب است. با توجه به درآمد خانواده با 5 تا ده درصد پیش پرداخت می توانید خانه بخرید. وام ها 25 تا سی ساله بوده ونرخ آن زیر 3 در صد است.
مسکن کالای سرمایه ای نبوده ورشد خیلی کمی دارد. در ایران، هزینه تهیه مسکن، خرید ویا اجاره خیلی سنگین است. مبلغ وام خیلی کم، قسط ماهانه و بهره خیلی زیاد و کمرشکن است. تهیه مسکن مناسب بسیار سخت است.
در کانادا، خرید اتومبیل سواری خیلی آسان است. وام ارزان 3 تا 8 ساله . خودرو ارزشش را از دست داده و پس از 10-15 سال به صفر می رسد. در ایران، هزینه خرید اتومبیل سواری سنگین است. ولی خرید خودرو سود زیادی دارد. ماشین با افزایش قیمت زیاد کالای سرمایه ای می باشد.
در کانادا، هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی خیلی سنگین است. ولی اگر کسی استعداد داشته و درسخوان باشد مبالغی که به او تعلق می گیرد بیشتر از خرج او می باشد و می تواند پس اندازخوبی هم داشته باشد.
مدارس مجانی و مجهز بوده وهمه کتاب ها نیز برای یک سال امانت داده می شوند. در ایران، هزینه تحصیل بخصوص در دانشگاه های غیر دولتی خیلی سنگین است. وام به هیچوجه کافی نیست.
در کانادا، کل هزینه پزشکی و بیمارستانی توسط دولت و مستقیما به مراکز درمانی پرداخت می شود.
در کانادا، دارو خیلی گران است،مصرف دارو خیلی کم و حدود یک پنجم ایران است. ولی برای افراد بالای 65 سال یا فقیر مجانی می باشد.
در ایران، هزینه پزشکی و بیمارستانی اگر نیاز پیدا کنید خیلی سنگین است. قیمت دارو خیلی ارزان است. هزینه یک بیماری ویا عمل جراحی می تواند به فقرو بدهی سنگین خانواده منتهی گردد.
مصرف دارو خیلی زیاد است.
در کانادا، هزینه ازدواج وشروع یک خانواده سبک است. بیشتراز هزینه نگهداری و پرورش هر فرزند با توجه به درآمد خانوار تا سن 18 سالگی به عنوان کمک دولت به خانواده پرداخت می شود.
در ایران، هزینه ازدواج وشروع یک خانواده سنگین است. هزینه نگهداری و پرورش هر فرزند خیلی زیاد است
در کانادا، حمایت از محرومین نظیر از کارافتاده و بیمار و بی سرپرست وکودکان خیلی قوی است.
می گویند بهتر است هزینه کافی برای محرومین نماییم تا کمتر به فساد وخلاف کشیده شده و محیط را آلوده نمایند. وگرنه مجبوریم پول بیشتری را برای پلیس و دادگاه و زندان خرج نماییم. تازه محیط را آلوده نموده و در زندان آموزش جرم های جدید می بینند.
اگر کسی الکلی و یا معتاد و یا قمارباز نباشد، مسکن وغذا و درمان نسبتا مناسبی در اختیار دارد. بخصوص اگر خانواده ای دارای فرزند بیشتری باشند ویا فرد معلولی در خانه باشد.
خانه ارزان مخصوص از کارافتاده و بیمار و بی سرپرست در همه شهر ها وجود دارد. در ایران، حمایت از محرومین نظیر از کارافتاده و بیمار و بی سرپرست وکودکان خیلی ضعیف است.



در ایران، خانه ارزان مخصوص از کارافتاده و بیمار و بی سرپرست وجود ندارد.
در کانادا، سوخت خیلی گران است. در ایران، سوخت خیلی ارزان است.
در کانادا، نان خیلی گران است.
شنبه ۲۱ مهر
تخلیه حباب بورس باشدت ادامه دارد
درادامه روندریزش شدید بورس شاخص کل امروز هم ۶۰۰۰ واحد دیگر سقوط کرد
ظرف چندروزگذشته شاخص کل نزدیک به ۳۰ هزارواحدسقوط کرده همه فروشنده اند
مطمئناهندهم بدنبال منافع خودنی باشدوتازمانی که منافعش درخریدنفت ازایران باشد،سیاست فعلی خودراادامه خواهدوبدانیم عاشق سینه چاک ایران نیست.
اماآن زمان که ازسوی آمریکا وسایرشرکای اقتصادی آمریکا چراغ سبزدریافت نفت ارزان ویا رایگان زده شود،چنان ایران ونفت ایران رافراموش کندکه گویا تاکنون نام ایران به گوشش نرسیده بود.
ازمسئولین تقاضادارم دراین زمانه که همه به فکرتامین منافع مردمشان هستند،لطفااندکی نیزشمابه فکرما مردم دست ازجان شسته نیزباشید
ما با این همه معضل خودساخته
واقعا موندم الان ما ملت دقیقا بهای چه را میپردازیم
هند و پاکستان برای گرفتن امتیاز از سعود و آمریکا گاهی بیش از حد به ایران نزدیک میشوند.
انشالله که هیچ پولی پرداخت نکنن مسولیین وخانوادهاشون مثل ماگرسنه گی بکشند
انشاء الله مسئولین از گرسنگی سنگ ببندند به شکمشان
خدا از میخواهم هر چی بر سر مردم یمن ‌،سوریه و ایران امده هزاران بدتر از ان را به سر مسببین ان بیاور.‌‌
اینده نه چندان دور نشان خواهد داد که ابران با امربکا به توافق خواهد رسید و هند یا اصلا از ایران نفت نخواهد خرید و یا درصدی کمی با روپیه در اذای بنحلهای هندی انهم با مصادره بخشی از پولهای نفت ما برای تقویت پول ملی خود مانند قبل نفت میخرد.
این هم از قضا برای شروع مذاكره است نه بستن در مذاكره است تا با ورق در حال سوختن ایران برای خودش مجوز خرید اس 400 روسیه را بلاشکال کند،
جای تعجب است مسولان و رسانه هایی مثل شما، به جای ارایه راه کار، دل به اجانب بسته اید، این یعنی یک سیاست انفعالی که 40 سال است به علت نبود مسولان اگاه و پر ادعا انجام دادیم و میدیم تا ایران رو از روی نقشه نحو کنیم
سیاست ایران در قبال کشورهای دشمن ! خیلی منفعل است ( طبق معمول !!! ) همیشه بایستی چیزی اتفاق بیافتد تا مادنبال راه حل باشیم قبل از آن راه حل پیشگیری نداریم ! ایران می تواند به کشورهای خریدار نفت ایران این پیعام را بدهد که امریکا با همراهی و همکاری عربستان پس از اعمال تحریم و فشار بر ایران در واقع در پی افزایش قیمت جهانی نفت هستند و چنانچه کشورهایی خرید نفت ایران را تحریم نکنند با گرانتر شدن نفت ایران همیشه به آنها تخفیف ویژه خواهد داد ولی اگر تحریم کنند و نفت گران شود ایران به انها در گرانی قیمت جهانی بدر بازار نفت ، نفت نخواهد فروخت ! من تعجب می کنم امریکا همیشه وعده های توخالی به کشورها می دهد و انها را گول می زند تا سیاستهایش را به پیش ببرد چرا ایران از این کارها نمیکند ! همین اروپا معلوم است که با امریکا دستش توی یک کاسه است امریکا به اروپا وعده و وعید می دهد که با اجرای ظاهری برجام ایران را در معاهده نگه دارند و وقت تلف کنند تا امریکا بتواند عربستان را راضی به جنگ با ایران کند ! ولی اروپایی ها زرنگ هستند حرفهای امریکا را قبول دارند ولی برای اینکه از امریکا رودست نخورند می ایند وعده بانک اروپایی می دهند هم وقت تلف می کنند و هم عدم اجرای وعده های امریکا را هم در حالت هولد قرار می دهند که اگر امریکا به وعده خودش نسبت به اروپا عمل نکند انها هم دستشان خالی نباشد ! ولی ایران از این مکانیزمها استفاده نمی کند دیپلماسی ایران فعال نیست . همین دادن یک پیغام از طرف ایران می تواند خیلی از فشارهای امریکا بر کشورهای دیگر را مخدوش کند و عملکرد امریکا را بعد از همراهی با او و تحریم کردن ایران را زیر سئوال ببرد و ریسک انرا بالا ببرد !!!
2
تحریم ایران و عدم تبادل دلار و معامله ی پایاپای به نفع کشورهایی مثل هند و چین است.
این دوره ولی اوضاع فروش نفت کمی متفاوت است. احتمال میدم موافقت شده باشه که نفت را به کشور ثالث بدهند تا به نام خودش بفروشد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها