بازدید 4148

افت شاخص بورس پس از ۷ هفته صعود بی‌وقفه

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت، با کاهش ۴۵۴۴ واحدی شاخص کل بورس معادل ۲.۴۴- درصد مواجه شد و در نهایت در کانال ۱۸۱ هزار واحد جای گرفت تا اولین افت هفتگی نماگر سهام پس از ۷ هفته صعود بی‌وقفه ثبت شود. این در حالی است که در هفته منتهی به ۱۱ مهرماه، شاخص رشد ۴۹۲۴ واحدی شاخص کل بودیم.  
کد خبر: ۸۴۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵ 12 October 2018

بورس تهران در هفته ای که گذشت، با کاهش 4544 واحدی شاخص کل بورس معادل 2.44- درصد مواجه شد و در نهایت در ک کانال 181 هزار واحد جای گرفت تا اولین افت هفتگی نماگر سهام پس از 7 هفته صعود بی‌وقفه ثبت شود. این در حالی است که در هفته منتهی به 11 مهرماه، شاخص رشد 4924 واحدی شاخص کل بودیم. 

به گزارش تابناک اقتصادی، اولین روز هفته، شاهد شروع هیجانی معاملات در نخستین روز کاری هفته بودیم. به گونه ای که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه چهاردهم مهرماه ۹۷، همانند دو روز پایانی هفته قبل با کاهش ۱۴۷۴ واحدی معادل ۰.۷۹ درصد به رقم ۱۸۴ هزار و ۸۵ واحد رسید. روز شنبه، نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان با 283 واحد بیشترین تاثیر منفی را در ثبت روند نزولی نماگر کل داشت. در این روز، معامله‌گران بورس 6 میلیارد و 101 میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب 321 هزار و 993 نوبت معامله و به ارزش 1 هزار و 868 میلیارد و 177 میلیون تومان داد و ستد کردند. اما روز یکشنبه، نیز با ادامه تاثیر منفی نماد فولاد بر شاخص کل بورس همراه شد. بر این اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه پانزدهم مهرماه، همانند سه روز کاری قبل تر با کاهش ۷۶۶۵ واحدی معادل ۴.۱۶ درصد به رقم ۱۷۶ هزار و ۴۱۹ واحد رسید. در دومین روز هفته، نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) با 1233 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشت. همچنین نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 521 واحد کاهش بازهم در فاز منفی قرار داشت. از نکات مهم در این روز این بود که ریزش 7665 واحدی نماگر کل بورس، بیشترین درصد ریزش شاخص سهام از ۲۶ اسفند ۹۳ (۵/ ۵ درصد) بود. 

روز دوشنبه، پنجمین رکورد کاهشی شاخص کل بورس به ثبت رسید. به گونه ای که، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، همانند چهار روز کاری قبل با کاهش ۱۲۳۳ واحدی معادل ۰.۷۰ درصد به رقم ۱۷۵ هزار و ۱۸۵ واحد رسید. در این روز، نماد معاملاتی فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد جم (پتروشيمي جم)، نماد اخابر (مخابرات ايران)، نماد وبملت (بانك ملت)، نماد رانفور (خدمات‌انفورماتيك‌) و نماد همراه (شركت ارتباطات سيار ايران) بیشترین تاثیر منفی را در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. 

روز سه شنبه، شاخص کل به مدار مثبت بازگشت. بر این اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، بر خلاف پنج روز کاری قبل تر، با افزایش ۵۶۶۲ واحدی معادل ۳.۲۳ درصد به رقم ۱۸۰ هزار و ۸۴۷ واحد رسید. در این روز، نماد معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد پارس (پتروشيمي پارس)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، نماد ومعادن (توسعه‌معادن‌وفلزات‌)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان) و نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، نماد تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين)، نماد همراه (شركت ارتباطات سيار ايران)، وامید (گروه مديريت سرمايه گذاري اميد)، نماد فخوز (فولاد خوزستان)، نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، نماد اخابر (مخابرات ايران)، نماد مبین (پتروشيمي مبين)، نماد شپدیس (پتروشيمي پرديس) و وبملت (بانك ملت)، بیشترین نقش را در سبزپوشی شاخص کل بورس داشتند. 

و در نهایت آخرین روز کاری بورس در هفته گذشته با فضایی مثبت برای شاخص به پایان رسید. به گونه ای که، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه هجدهم مهرماه ۹۷، با افزایش ۱۶۸ واحدی معادل ۰.۰۹ درصد به رقم ۱۸۱ هزار و ۱۵ واحد رسید. در این روز، نماد معاملاتی شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، نماد تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين)، نماد پارس (پتروشيمي پارس)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد ومعادن (توسعه‌معادن‌وفلزات‌)، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد همراه (شركت ارتباطات سيار ايران)، نماد شبریز (پالايش نفت تبريز)، نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد شپدیس (پتروشيمي پرديس) و نماد شفن (پتروشيمي فناوران)، بیشترین نقش را در روند مثبت شاخص کل بورس داشتند. همچنین معامله‌گران بورس، 3 میلیارد و 320 میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب 165 هزار و 113 نوبت معامله و به ارزش 1 هزار و 317 میلیارد و 111 میلیون تومان داد و ستد کردند.

شاخص سهام ۴/ ۲ درصد افت کرد

پس از سیطره کامل هیجان طی دو هفته اخیر که صعود و نزول قابل توجه شاخص کل را به همراه داشت، حالا غالب داد وستدها بر منطق بنیادی و پشتوانه‌ سودآوری در حال انجام است. تنها سهام بنیادی توان جلب توجه معامله‌گران را دارد وکلیت بازار یک آرامش نسبی را تجربه می‌کند. به نقل از دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد نبود محرکی قوی برای رشد یا افت قیمت‌ها، منجر به ایجاد تعادل در بازار شده است. انتظار برای رصد سیگنال و نشانه خاص از این موارد احتیاط سهامداران را تشدید کرده است. افت ارزش معاملات نسبت به دوره اخیر صعود قیمت سهام، نشان‌دهنده کاهش التهابات و هیجانات در بورس و بالطبع بازگشت آرامش به معاملات است. امری که سبب شده سرمایه‌ها در ورود به بورس احتیاط بیشتری را مد‌نظر قرار دهند. عاملی که جریان ورود نقدینگی به بازار را کند کرده است. از سوی دیگر انتظار برای گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها نیز همچنان در بین فعالان تالار شیشه‌ای وجود دارد و تحولات بازارهای موازی و وضعیت سیاسی نیز به دقت از سوی سهامداران رصد می‌شود. انتظار برای تعیین تکلیف لایحه CFT از لوایح مهم FATF از سوی شورای نگهبان، که احتمالا چند روزی زمان می‌برد، گمانه‌زنی‌های متفاوت درخصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران و میزان تاثیرگذاری آن بر فروش نفت، اهالی بورس را در حالت انتظار قرار داده است. اما این روند به کجا ختم می‌شود؟ سهامدارانی که از ابتدای تابستان تا‌کنون فارغ از چند مقطع شاهد سقف‌شکنی‌های متعدد شاخص سهام بوده‌اند، در ادامه با چه روندی مواجه خواهند شد؟

 
 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل