بازدید 54830

«جمال خاشقجی» که بود و چرا به قتل رسید؟

مقامات ترکیه بر این باورند، «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار و تحلیلگر عربستانی طی هفته گذشته ـ دوم تا هفتم ـ در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسیده است. اقدامی که یک توطئه طراحی‌شده و قتل از قبل تعیین‌شده برای از میان برداشتن یکی از جدی‌ترین و فعال‌ترین منتقدان حکومت آل سعود در عربستان عنوان شده است.
کد خبر: ۸۴۰۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶ 08 October 2018

مقامات ترکیه بر این باورند، «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار و تحلیلگر عربستانی طی هفته گذشته ـ دوم تا هفتم ـ در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسیده است. اقدامی که یک توطئه طراحی‌شده و قتل از قبل تعیین‌شده برای از میان برداشتن یکی از جدی‌ترین و فعال‌ترین منتقدان حکومت آل سعود در عربستان عنوان شده است.

به گزارش «تابناک»، جمال خاشقجی بیش از هر چیز با یادداشت‌های تند و انتقادی‌اش در ستون واشنگتن‌پست شناخته می‌شد اما فعالیت حرفه‌ای او محدود به ستون نوشته‌هایش در این نشریه نبود و نویسندگی، مدیریت و سردبیری در شبکه خبری «العرب» نیز در کارنامه حرفه‌ای او به چشم می‌خورد.

نگاهی به نوشته‌های خبری و تحلیل‌های انتقادی او در روزنامه الوطن عربستان و همچنین برخی نوشته‌های دیگر در نشریاتی نظیر «میدل ایست آی» به‌ خوبی بیان می‌کند که چرا خاشقجی باید هدف ترور و قتل از پیش طراحی‌شده حکومت آل سعود قرار می‌گرفت.

وی در دوران حرفه‌ای خود چندین بار اقدام به مصاحبه با اسامه بن‌لادن رهبر سابق القاعده در افغانستان و سودان کرد و به ‌واسطه حضور منتقدانه و جدی خود در شبکه‌های ماهواره‌ای عرب، توجه زیادی را به خود جلب کرده بود. رابطه‌ای بسیار نزدیک با ترکی الفیصل، وزیر سابق اطلاعات عربستان داشت و مشاور او محسوب می‌شد و همچنین به ولید بن طلال میلیاردر سعودی که اخیراً مغضوب محمد بن سلمان شد، بسیار نزدیک بود.

«جمال خاشقجی» که بود و چرا به قتل رسید؟

یک سال قبل زمانی که خبر داد، مقامات سعودی وی را از فعالیت حرفه‌ای بازداشته و مانع از انتشار اطلاعات از سوی وی در توییتر می‌شوند، اقدام به ترک وطن و فرار از عربستان سعودی کرد.

آن‌گونه که مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند خاشقجی در دوم اکتبر در کنسولگری عربستان سعودی دستگیر شده، و پلیس ترکیه بر این باور است که برای چندین روز پیاپی بی‌رحمانه شکنجه شده است. پلیس ترکیه به شکلی جالب بیان کرده که بعدازاین شکنجه‌ها که توسط یک گروه 15 نفره که برای همین منظور از عربستان سعودی به ترکیه آمده بودند، خاشقجی به قتل می‌رسد.

دلهره‌آورترین بخش گزارش پلیس ترکیه آنجایی است که می‌گوید، شکنجه به‌ قصد کشت از سوی این گروه، فیلم‌برداری شده، بعد از قتل جسد خاشقجی تکه‌تکه و در خفا و سری به خارج از کنسولگری عربستان سعودی منتقل شده است.

طی یک سال گذشته، خاشقجی در یادداشت‌های خود در واشنگتن‌پست انتقاداتش علیه محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان را شدت بخشیده و فعالیت حرفه‌ای خود برای به زیر سؤال بردن اقدامات عربستان به‌ ویژه در یمن و در همراهی با آمریکا را افزایش داده بود. وی محمد بن سلمان را به فشار و سرکوب مردم عربستان، ایجاد آشوب در لبنان و راه انداختن جنگ خون‌بار یمن متهم کرده بود.

«جمال خاشقجی» که بود و چرا به قتل رسید؟

وی در یازدهم سپتامبر 2018 در مقاله‌ای در این نشریه بیان کرده بود، ولیعهد عربستان باید با پایان دادن به جنگ یمن، شأن کشور خود را بازگرداند. وی در این مقاله با اشاره به هزینه‌های سیاسی و اقتصادی فراوانی که جنگ یمن برای عربستان در پی داشته است، فرصت مذاکرات صلح برای این جنگ را یک فرصت طلایی دانسته بود و اعلام کرد که تا زمانی که این جنگ بی‌رحمانه ادامه دارد آسیب‌های آن نیز همچنان برای عربستان در پی خواهد بود.

یک سال قبل از آن در 18 سپتامبر 2017 وی انتقادات خود به سیاست‌های داخلی عربستان را در این نشریه منتشر و بیان کرد که هیچ‌گاه عربستان سعودی تا این حد سرکوبگر نبوده، تا جایی که اکنون شدت فشار و سرکوب حکومت غیرقابل‌تحمل شده است. وی در این مقاله با اشاره به دستگیری طیفی گسترده از همکاران و دوستان نزدیک خود در عربستان نوشته بود: ساعت‌ها پشت تماس‌های تلفنی در تلاش هستیم تا دلیل و چرایی این دستگیری‌های گسترده را درک کنیم.

در جریان مشکلات اخیر دیپلماتیک میان عربستان و کانادا نیز جمال خاشقجی به شکلی جالب‌توجه این سؤال را مطرح کرده بود که: به‌ جای سرزنش کانادا، بهتر نیست از خود بپرسیم چرا کشور صلح‌دوستی مانند کانادا در روابط خود با ما دچار مشکل شده است؟

وی در این مقاله نوشته: بسیاری از شهروندان عرب که به دنبال آزادی و دموکراسی بوده‌اند، احساس شکست می‌کنند. آن‌ها از سوی رسانه‌های حکومتی خود به‌عنوان خیانت‌کار برچسب زده شده‌اند و از سوی جامعه بین‌المللی نیز به حال خود رها شده‌اند. کانادا اما در کنار آن‌ها ایستاده و این امید را به آن‌ها می‌دهد که هنوز کسی آن بیرون، برای دموکراسی و آزادی اهمیت قائل است.

خاشقجی اما از سال 2017 همچنان سیاست خارجی عربستان را نقد می‌کرد و در اکتبر آن سال در پی استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری، عربستان را متهم به ایجاد آشوب در لبنان کرده بود. وی با اشاره به این‌که گویا دنیای عرب، نیازمند ایجاد بحران برای خود است، اقدامات بدون فکر محمد بن سلمان را یک الگوی همیشگی در سیاست خارجی عربستان دانست و ایجاد بحران در لبنان را در کنار جنگ یمن و تحریم قطر آینه تمام نمایی از سیاست خارجی عربستان در جهان عرب معرفی کرد.

«جمال خاشقجی» که بود و چرا به قتل رسید؟

یکی از جالب‌ترین انتقادات خاشقجی به حکومت عربستان در دوران بروز اعتراضات زمستانی در ایران و در پی افزایش بهای کالاها بود. وی کنایه‌آمیز بیان کرده بود که توجه و هلهله رسانه‌های عربستانی و خوشحالی آن‌ها از بروز اعتراضات در ایران، دقیقاً در حالی است که مردم عربستان از اعتراض به دو برابر شدن قیمت بهای سوخت و اختراع مالیاتی جدید به نام مالیات فروش، منع هستند.

این تنها مجموعه‌ای از انتقادات تند و صریح خاشقجی به حکومت محمد بن سلمان و ملک سلمان در عربستان سعودی است. وی بارها در توییتر خود به حکومت عربستان به خاطر همراهی با سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده بود و نوشته‌های تحلیلی او در نشریات دیگر خارجی نیز مورد توجه بسیاری از خوانندگان بوده است.

قتل وی در کنسولگری عربستان در استانبول، واکنش شدید واشنگتن‌پست را به دنبال داشته است. تحریریه این نشریه روز گذشته بیانیه‌ای منتشر کرد که طی آن قتل یک روزنامه‌نگار در کنسولگری کشورش را یک جنایت هولناک و موردی استثنایی و بی‌سابقه در دنیای مدرن دانسته است.

این بیانیه خواهان پاسخگویی سریع عربستان سعودی در این خصوص شده که 15 فرد شکنجه‌گر چه کسانی بوده‌اند و دقیقاً چه اتفاقی در داخل کنسولگری رخ داده؟ هنوز عربستان سعودی نه به این بیانیه و نه به واکنش‌های جامعه جهانی در قبال این جنایت پاسخی نداده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۲
عملیات نظامی که ترامپ می گفت همین بوده با این تفاوت که ترامپ فقط هزینه حق السکوت گرفته همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
آخرین خبر از جمال خاشچی بری خونخواهانش
امروز یه ایموجی برای همسر چهارمش در ترکیه فرستاده که عکس چاقو بوده معنیش اینه زندس
نظر ذیل پیش بینی روز ١٥ سپتامبر ٢٠١٨ ام است که بی ربط با خبر فوق نیست.

هر کسی که محمد بن سلمان از او می ترسد، او باید از این ترس بن سلمان بلرزد یا از عربستان به یک جای کاملا امن فرار کند !

محمد بن سلمان به صغیر و کبیر، دوست و دشمن و فامیل و غریبه رحم نمی کند و من تعجب می کنم که چرا پدرش تا قبل از این، خصلتهای خطرناک پسرش را نشناخته است ؟

سلمان به غیر از اینکه حتی درایت لازم نه اندازه یک پادشاه که در حد یک شخص معمولی را هم ندارد که حتی تاریخ را هم نخوانده تا لااقل از آن درس بگیرد و اگر بخواند از دانسته های آن با وجود این پسر و سابقه کارهایی که انجام داده است، به لرزه می افتد.

پیش بینی مرا فراموش نکنید تا ببینید چقدر با واقعیت منطبق خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
کجا پیش بینی بود؟؟؟!!!! چیزهایی که فرمودید اظهر من الشمس بوده و واقع شده جناب پیشگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
خندیدم
ناشناس
| Thailand |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
دوستان گرامی، متشکرم از نظراتان.
این پیش بینی برای آنانی است که پیچش مو را می بینند شما تنها مو را می بینید و جسارتا به چند سالی تجربه بیشتر نیاز دارید تا پیش بینی ها برایتان آشکار بشود

خوشحال شدم که نظرم حداقل یک نفر را خندانده
چیزی که باعث تعجب است، واکنش ضعیف مقامات ترکیه است. بهرحال این روزنامه نگار مهمان کشور ترکیه بوده و هر بلایی بر سرش آمده، وظیفه ترکیه است که با عاملان آن حتی اگر مصونیت دیپلماتیک دارند برخورد کنه. حداقل کاری که میتوانست انجام دهد اخراج دیپلمات های سعودی و تهدید به قطع کامل روابط دیپلماتیک با عربستان بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
دارد تحقیق می کند... مگر کشک است بدون سند بلوا بپا کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
بند پ حل مشکلاته. هر کی یه قیمتی داره. این بابا وجه المصالحه خوبی برای سایرینه که عربستان کلی تیغ بزنن. یه چند روز دیگه آب ها از آسباب میوفته و همین ترک ها اعلام می که طرف خودکشی کرده به همین راحنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
اگر این بنده خدا به کانادا پناهنده شده بود هیچوقت کشته نمیشد از قدیم گفتن نه به سیاست ترکیه میتوان اعتماد کرد و نه به لیر آنها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
تعجب ی کنم چرا به کنسولگری عربستان حمله نمی کنند و آتشش نمی زنند
قابل توجه اصلاح طلبان سینه چاک کدخدا...که بعضا با هجمه های حقوق بشری غرب ضد ایران همراهی
می کنند..
چرا اروپا و امریکا ساکت اند؟! چون ال سعود نوکر خودشان است و مجاز به هر کاری است..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
شما فعلاً در آلمان مشغول خوش گذرانی باش وقتی آمدی ایران آنوقت با هم در مورد مسائل مختلف صحبت خواهیم کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
ناشناس 10.45 به جای کنایه زدن پاسخ بدهید. اینکه کسی در آلمان باشد یا نباشد نشانه خوشگذرانی نیست و ربطی هم به موضوع ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
ناشناس 10:45 ، شما کنار دست این آقا تو آلمانی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
جمال خاشقچی چرا کشته شد؟
جمال خاشقچی کشته شد تا سرسپردگان و عشاق آمریکا جواب بدند که چرا اربابشون خفه خون گرفته و از حقوق بشر دفاع نمیکنه
جواب بدند که چرا وقتی توی ایران به ی نفر میگند بالای چشمت ابرو ،تا چند وقت سیاستمداران و رسانه های غرب و دلدادگان داخلی اونا همه بسیج میشوند که چرا بالای چشم ی نفر ابروست حتی اگه اون ی نفر جاسوس و یا تروریست بوده باشه و اقدام مسلحانه کرده باشه و حتی مردم عادی و غیر نظامی رو کشته باشه
کسایی که توی ایران در کمال حماقت به آمریکا دلبسته اند و احمقانه آمریکارو مدافع حقوق بشر و آزادی میدونند و در کمال پررویی این فکر غلط خودشون رو تبلیغ میکنند و در کمال وقاحت جنایات آمریکا رو ماله کشی میکنند ،حالا باید جواب بدند که چرا اربابشون خفه شده؟
آمریکادوستای داخلی یا باید دلیل قانع کننده ای برای سکوت کر کننده آمریکا بیارن و یا خودشون هم ساکت بشن
اون ناشناسی که از یک نفر دیگه میخواد چون آلمان نشسته حرف نزنه، بهتره اول جواب حرف اونو بده و بعد ازش بخاد که حرف نزنه..
حالا من که توی ایرانم ،جواب منو بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
آخه جمال خاشچی رو چه به شماها حتی نمیدونید همونقدر که مخالف بن سلمان بود دوبرابر بدترش رو علیه جمهوری اسلامی مینوشت حالا شدید خونخواهش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
چرا متوجه نیستید که اگر کسی خلاف کرد، کار خلاف ما پاک نمی‌شود؟ آیا استاندارد ما باید عربستان سعودی باشد یا کشورهای پیشرفته؟
به‌جای سرزنش کانادا، بهتر نیست که از خود سؤال بپرسیم که چرا کشور صلح‌دوستی مانند کانادا در روابط خود با ما دچار مشکل شده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
کانادا خیلی هم صلح طلب نیست. فقط بخاطر بازداشت اتباع کانادایی-عربستانی ارتباطش رو با عربستان قطع کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
ناشناس آلمانی اتفاقاً آنچه شما نوشته اید خود دال بر صلح طلب بودن آنهاست. آنها به خاطر بازداشت یکی از شهروندانشان به راحتی حاضرند رابطه خود را با یک کشور قطع کنند. اتفاقاً مشکلشان باایران هم باز داشت یکی از شهروندان ایرانی - کانادایی توسط ایران است.
یاشار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
به نظر من دولت کانادا یه وحشیه مدرن هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
باشه آقا کانادا هم خوب.شما بفرمایید نظرتون در مورد آمریکای صلح طلبه انسان دوسته مدافع دموکراسیه عربستانیه مدافع آزادیه مدافع آزادی بیانه خوبه مهربونه دلسوزه مهربونه از مادر چیه؟
لطفاً با توجه به تعداد قطعات بدن روزنامه نگار سعودی به سوال فوق پاسخ دهید(۲۰نمره)د
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
سگ زرد برادر شغاله
کانادا هم مثل بقیه غربیها و در این مورد مثل آمریکاییها اگه منافعش به خطر بیوفته و معامله ۵۰۰میلیلردیش دچار مشکل بشه خفه خون میگیره
این که فقط یک نفر بود،الان بن سلمان ۴ساله داره به صورت روزانه توی یمن آدم می‌کشه ،پس چرا صدایی از کانادای صلح‌طلب در نمیاد؟
چرا شما غربگراها گراهای غلط به مردم میدید
دكتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
دولت كانادا حدود چهارميليارد دلار اسلحه براى كشتار وحشيانه يمنى هاى پابرهنه به عربستان فروخته. سوئد هم يكى از فروشندگان بزرگ اسلحه است. بعضى كشورها ژست انساندوستى و حقوق بشر مى گيرند ولى در پس پرده به جنگها در ساير نقاط دنيا دامن مى زنند.
زیبا کلام. و عبدی، بن سلمان رو الگوی اصلاحات اجتماعی لقب داده بودن! خخخ
این الگوتون چقدر خشنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
زیباکلام رو نمیدونم ولی آقای عبدی خودش از دیوار صاف سفارت رفته بود بالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
راستی چرا زیبا کلام ساکت هستند؟
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
آقای زیبا کلام هم عضو انقلاب فرهنگی بود که سال های اول انقلاب استادان را از دانشگاهها تسویه کردن. صرفا جهت اطلاع. حالا شده گوگولی و فرهنگ دوست
این آقای روزنامه نگار بهتر بود بجای اینکه خودش به قتلگاه بره، یک وکیل میگرفت که از طرف او برای انجام کار اداری به سفارت مراجعه کنه. وکیل آمریکایی میگرفت، دیگه عربستان جرات نداشت بلایی بر سر وکیلش بیاره
فردا پيداش نشه با يك دختر روسى فرار كرد و اين همه مقاله و تهمت زدن مسخره ميشى البته براى شما مهم نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Slovakia |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
خجالت بکش، به دختران روسی تهمت نزن، من همسرم اهل روسیه است و بسیار زیبا و با حجب و حیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
بععععععله
برای بعضیا این چیزا مهم نیست
مثلاً اگه رییس‌جمهور کشور اربابشون هرچند وقت یک بار به ی زن حق والسکوت بده تا در باره رابطه جنسیش ساکت بشه و یا اکثر آدمای دور و برش هر کدوم چندتا پرونده ویا مدعی درباره ارتباط جنسی داشته باشن
راستی شماها کی میخاید از رو برید؟البته معلومه،هیچوقت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
قدیم ندیم ها طرف اسم ناموسش تو هر محفلی نقل نمی کرد خوب شمافرنگی شدی باید هم این چیزها رو متوجه نشی عزیز جان.
شهروند
| United States of America |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
برای فرهنگ بسیار پایین مردم کشورم خیلی ناراحتم در حدی که اگر کسی همسر خارجی داشته باشد برایشان تعجب آور است
هذف فیزیکی و بستن دهان مخالفین توسط دولت سعودی بسیار کار کثیفی است و دنیا این اقدام را محکوم می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
زین پس به جای هذف از حذف استفاده فرمایید
همین چند ماه پیش کل اروپا بخاطر این که ترور شیمیایی یه دوتابعیتی روس رو توی اروپا به روسیه نسبت دادند کلی تحریم برای روسیه وضع کردن... حالا ترور این روزنامه نگار بربخت هربستانی که اظهر و من الشمس هست
اگر کار عربستان باشه و بخواهد نیروی خود را بکشد کافیه درداخل کشور احضارش میکرد چون اون روزنامه نگار عربستانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
آی کیو نوشته از عربستان فرار کرده و کسی که فرار کرده جرأت برگشت نداره
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
داداش مثل اینکه کلا نگرفتی مطلب رو. ایشون به خاطر محدودیت های زیاد دستگاه سعودی اونجا رو ترک کرد که بلایی سرش نیارن
بیب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
یارو از عربستان رفته بیرون که نکشنش، تو میگی احضارش میکردن؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
امان از دست شما ماله کشا

عزیزم این کار رو عربستان کرده بودا نه آمریکا که با این دلیل منطقی تبرئه اش کردی
آخه ببخشید فراموش کرده بودم الان چند وقته امور مالی رو آمریکاییها سپردن به برادر بن سلمان.
راستی الان کجایی؟تیرانا یا جده؟
آفرین به این آزاد مرد و روحش شاد که در راه آزادی اندیشه جان خود را از دست داد
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
ای بابا. درسته عربستان ایشون رو مظلومانه کشته ولی چه دخلی به ما داره؟ سعودی و وهابی بوده دیگه هدف تسویه حساب و کینه جویی داخلی قرار گرفته
البته وای به حال بن سلمان از انتقام الهی با این همه ظلمی که به اینهمه انسان کرده
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
اعتبار تاریخ به اینچنین انسانهایی است روحش شاد وراهش پر رهرو.
خبرنگاران تنها در ايران با كمال ازادى ميتوانند خبر و تحليل و مصاحبه كنن موسسه معتبر بين المللى امريكا با بررسى عملگرد دولت ها ايران بالاترين و امريكا و اسرائيل و عربستان بدترين نمره گرفتن
پاسخ ها
کریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
دوست عزیز ، این ادعای بالترین نمره در آزادی رو از کجا پیدا کردی ؟ منبعی هم براش داری یا خواب نما شدی؟
تتتدد
| United States of America |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
چی میگی ...
فردا با یه قرارداد با ترکیه همه چی تمام میشه و اب از اب تکنون نمیخوره !
واقعا که این بن سلمان روی هر چی نامرد را سفیدکردولی ماه پشت ابر نمی ماند.
غصه کشورهای دیگه کم بود،غصه خاشقجی هم بهش اضافه شد.
الآن صداوسیما و سایت‌های داخلی مثل تابناک و دیگران از صبح تا شب کارشون فقط خاشقجی کجاست و خاشقجی کشته شد یا نه؟ و از این‌جور حرف‌ها میشه.
آدمی که نه در عربستان سعودی کسی اون رو می‌شناخت نه در ایران!
آخرش هم مشخص میشه قضیه یه چیز دیگه‌ای بوده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
شما نمیشناسی دلیل نمیشه دنیا نشناسش، بیش از 1 میلیون دنبال کننده در توئیتر داره، آدم مهمی بوده
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
اون هم مثل تو آدم است، نترس با این کشت و کشتارهای سعودی ها و امریکایی اتفاقی برای شان نمی افتد.
خداروشکردرایران روزنامه نگاران ازآزادی کامل برخوردارهستن ...لعنت برال سعوددیکتاتور
فردا در تهران ، مشهد و شیراز یک خیابان رو به اسم قاشقجی تغییر نام میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
خخخخخ
این بن سلمان داره به جنون پادشاهی دچار میشه
بعععععله
این چیزا که مهم نیست
مهم اینه که ی نفر توی ایران انگشتشو کرده باشه تو دماغش،اونوقت اگه همه رسانه های دنیا و دولتها و مجامع بین آل مملی هرکاری بکنند کم کردن
حالا این یارو ی روزنامه نگار معروف بوده که توی ی کشور دیگه رفته توی ی مکان دیپلماتیک که مال بن سلمان جون بوده و احتمالا ی بی ادبی کرده بعد ۱۵نفری ریختن سرش و کشتنش و برا اینکه سنگین بوده تیکه تیکش کردن که حملش اذیتشون نکنه.حالا ببین بعضی آدمایی که از این چیزا ندیدن چقدر شلوغش کردن که واااااای یکیو کشتند.باباجون توی سوریه عراق و جاهای دیگه اینقدر آدم تیکه تیکه کردن بعضیا و اینقدر شلوغ بازی نداشت، حالا شما برا. ی نفر چرا اینقدر گندش میکنید.
تازه بعدشم به قول ایشون معلوم میشه قضیه ی چیز دیگه بوده.اصلا شاید طرف خودش خودشو تیکه تیکه کرده .چرا هنوز هیچی معلوم نشده به بن سلمان جون بند کردید
عزیزم من از طرف همه از شما معذرت می‌خوام.اینا تا حالا آدم تیکه تیکه شده ندیدن شما به دل نگیر
راستی الان کجایی
به احتمال زياد قتل ايشان بعلت پيشنهاد دادن افزايش قيمت بنزين به هفتاد در صد فوب خليج ببخشيد خليج فارس و دلار ١٤٠٠٠٠ريال سعودى كردن
شما چرا جز فارسی به هیچ زبانی نمی تونین اسامی رو تلفظ کنین؟ دلبندم قاشقچی درسته
تعرض پلیس کثافت سعودی به جوانان ایران در فرودگاه جده را هم افاضه نمائید!
احتیاجی به 15 نفر آدم نداشت که بروند کنسولگی عربستان برای کشتن یک نفر. بلکه به نظرم این 15 نفر آدم خوار بودند و رفتند که این شخص را بخورند تا اثری از آن نباشد و فیلمش را هم برای بن سلمان پیشکش کنند . امیدوارم و مطمئنا عاقبت حجاج را هم پیدا کند و می کند چون ظلم پیدار نمی ماند.
این خانواده نقش مهمی در کمک ایران در زمان جنگ داشته
جالبه طرف رو تو روز روشن تو سفارت به قتل رسوندن! انگار نه انگار!!! ننگ بر جامعه جهانی
چرا برخی هنوز نمی دونند اگر یه نفر تو دلیجان نشسته باشه و از فیلتر شکن استفاده کنه اگر نظری نوشته باشه اینجا به جای پرچم ایران پرچم یه کشور دیگه نشون داده میشه ؟ برخی بدونند
دوم در نوشتن نظرات فارسی را پاس بداریم
تک تک این پانزده نفر هم باید منتظر سرنوشتی مثل سرنوشت این بخت برگشته باشند همین آقا هم خودش روزی محرم اسرار و به احتمال قوی شریک جرم آل سعود بود و یا حداقل از جنایات آنها اطلاع داشت و لابد بر آنها رضایت می داد البته ما امید واریم قبل از مرگش توبه کرده باشد وگرنه شریک بودن در جرائم حاکمان ظالمی همچون آل سعود کار ساده ای نیست
ضمن محكوم كردن هرگونه اقدام خشونت بار از هر طرف .. دوستان تابناکی را به عکس العمل اقای خاشقچی در خصوص اعدام شیخ نمر را جلب مینمایم ایشان در تویتر خود از این اقدام رژیمآل سعود تمجید میکند .. فتامل
همه این جنایت ها سر منشا آن بر میگرده به سه کشور آمریکا عربستان و اسرائیل سردمدارانشان نگاه کنید مقل گگانگسترها حرف میزنند آیا تابحال دیده اید آمریکا بحرانی را بدو ن خونریزی به سرانجام برساند عامل اکثر قتل و جنایتها خود امریکاست این بر اکثر دنیا روشن است بقیه هم رازی هستند چون مرغ خوار آمریکا هستند.
بله
اقای صدامپ کجا رفت حقوق بشر خفخون گرفتی اگر ایران بود دقیقه به دقیقه تلویزیونهای خارجی ایران را محکوم میکردن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار