بازدید 13025

هفت دلیل عمده که باعث سقوط آزاد نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ارز شد

از روز گذشته که بازار آزاد ارز کار خود را آغاز کرد دلار در محدوده 17 هزار تومان در نوسان بود. هر چه به انتهای روز نزدیک شدیم قیمت دلار بیشتر سقوط کرد و حتی در برخی شهرها نرخ خرید دلار به زیر 11 هزار تومان هم رسید. پرسش این است که چه عواملی در این سقوط آزاد قیمت دلار تاثیر داشتند؟
کد خبر: ۸۳۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ 02 October 2018

چه دلایلی باعث سقوط آزاد دلار شد؟از روز گذشته که بازار آزاد ارز کار خود را آغاز کرد دلار در محدوده 17 هزار تومان در نوسان بود. هر چه به انتهای روز نزدیک شدیم قیمت دلار بیشتر سقوط کرد و حتی در برخی شهرها نرخ خرید دلار به زیر 11 هزار تومان هم رسید. پرسش این است که چه عواملی در این سقوط آزاد قیمت دلار تاثیر داشتند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، مدتی بود که نرخ دلار در بازار ارز روند صعودی به خود گرفته بود و هیچ سیاست و طرحی جلودار این افزایش قیمت نبود. در این مدت بارها کارشناسان اعلام کردند که نرخ واقعی دلار 8 تا ده هزار تومان می باشد اما گویا برخی حاضر به قبول چنین نرخ هایی نبودند و بیشتر دوست داشتند نرخ دلالان را به دلیل وجود نفع شخصی خود قبول کنند. دلالانی که در ساعات پایانی شب، نرخ دلار را در کانال های تحت اختیار خود در شبکه های مجازی بالا می بردند و عده ای که دست به تبلیغ این نرخ ها می زدند تا اولاً به مردم این موضوع را القا کنند که ارزش پول ملی در حال سقوط است و ثانیاً صرافی ها را مجاب کنند تا در روز کاری بعد، این نرخ ها را بر روی تابلوهایشان ببرند.

به هر صورت از روز گذشته مورخه 9 مهر 1397 بالاخره حباب قیمت دلار ترکید و قیمت دلار شروع به سقوط آزاد نمود. در حالی که در ساعات ابتدایی روز هر دلار به قیمت حدود 17 هزار تومان معامله می شد در ساعات پایانی روز گذشته شنیده شد که در برخی شهرها دلالان حتی دلار را به قیمت زیر 11 هزار تومان هم خریدار نیستند. شاید برای بسیاری از مردم این پرسش مطرح شده باشد که چه شد به یک باره قیمت دلار به این میزان سقوط کرد؟

می توان هفت دلیل عمده را برای سقوط قیمت دلار برشمرد؛

اولین دلیل به توافقات مثبت ایران با اروپا باز می گردد. در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که بیشتر کشورهای اروپایی از پایبندی به برجام گفتند و از خروج آمریکا از برجام انتقاد کردند. اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که سازوکار جدیدی را برای تسهیل در تجارت با ایران تا قبل از ماه نوامبر اجرایی خواهد کرد.

دومین دلیل به جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا باز می گردد که در مورخه 7 مهر 1397 برگزار شد و در آن پیشنهادات بانک مرکزی جهت کنترل بازار ارز مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات جدیدی اتخاذ شد. از جمله این تصمیمات این بود که اختیارات لازم به رئیس کل بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز داده شد؛ بر این مبنا که بانک مرکزی از طریق بانک ها و صرافی های مجاز در بازار ارز مداخله کند و اقدامات لازم را جهت کنترل نرخ ارز انجام دهد و قیمت مبادله در بازار ارز را نیز به نحو مقتضی اطلاع رسانی کند. همچنین در این جلسه کلیه صادرکنندگان غیرنفتی موظف شدند ظرف مدت سه ماه بعد از صادرات، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند و یا به ترتیبی که بانک مرکزی معین می کند ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برگردانند. از دیگر مصوبات این جلسه این بود که هر شخص حقیقی و حقوقی با رعایت مقررات بانک مرکزی می ‌تواند به هر میزان اسکناس ارز وارد کشور نماید.

در مورخه 9 مهر 1397 هم بانک مرکزی طی اطلاعیه ای سازوکار جدید تامین ارز خدماتی را اعلام کرد که این موضوع خود باعث کاهش تقاضای ارز در بازار آزاد می شود و متعاقباً بر نرخ ارز تاثیرگذار خواهد بود.

سومین دلیل این بود که نرخ دلار به سقف قیمتی خود یعنی 20 هزار تومان رسیده بود و دیگر بازار کشش قیمت بیشتر از این میزان را نداشت. به همین دلیل دلالان سعی کردند تا دلارهایی را که در روزهای گذشته با قیمت های پایین تر خریداری کرده بودند آرام آرام وارد بازار کنند تا قیمت دلار نزولی شود و بتوانند با هجوم خریداران برای فروش دلار، هم این دلارها را با نرخ پایین تری خریداری کنند و هم بتوانند به کسب و کار خود در بازار آزاد ادامه دهند.

چهارمین دلیل به احتمال تصویب مربوط به لوایح FATF در روزهای آتی در مجلس باز می گردد که خود از دیگر عوامل انتظاری برای کاهش نرخ دلار بود.

پنجمین دلیل افزایش قیمت نفت و متعاقب آن ایجاد این انتظار که منابع ارزی دولت رو به افزایش خواهد بود و بنابراین دست بانک مرکزی جهت مداخله در بازار آزاد ارز بیشتر از گذشته باز خواهد بود.

ششمین دلیل به هجوم دلارهای خانگی و افزایش عرضه ارز در بازار آزاد باز می گردد.  از آنجا که به یک باره نرخ دلار در مسیر نزولی قرار گرفت خریداران از ترس متضرر شدن ارزهای خود را روانه بازار کردند و همین خود عاملی بر کاهش قیمت دلار در بازار آزاد شد.

هفتمین دلیل خبرهای گسترده منتشر شده در زمینه کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین عکس ها و فیلم هایی که از صف های تشکیل شده برای فروش دلار در شهرهای مختلف توسط شبکه های مجازی و خبرگزاری های مختلف منتشر شد و خود باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای فروش دلارهای خانگی شد.

در پایان باید گفت که اگر دولت و بانک مرکزی می خواهند این جو کاهشی بر بازار آزاد ارز حاکم باشد، باید طبق توئیتی که پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران به تازگی منتشر کرده است، دست از دخالت در بازار ثانویه ارز بردارند و اجازه دهند عرضه و تقاضا، نرخ ارز تجارت خارجی را تعیین کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
...در این مدت بارها کارشناسان اعلام کردند که نرخ واقعی دلار 8 تا ده هزار تومان می باشد ...
یعنی میخاید به نرخ 8 تا ده هزار تومانی رسمیت ببخشید؟ آیا درآمد واقعی مردم چقدر باید باشد تا بتوان هزینه زندگی با دلار ده هزار تومانی را تأمین کرد؟
تحلیل آبکی : جلسه سران اگر کارامدبود چرا قبلا تاثیری نداشت .بازاردرکنترل دولت نیست ومردم بی هیچ پناهی رها شده اند.هروقت سران جلسه گرفته اند وضعیت بدترنیزشده است
پاسخ ها
SAM
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
چون همه سر کار هستیم
کمبود بودجه دولت باید از یه جایی رفع بشود دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
موافقم
آقا ساده نباشید اینا همه کار دولت هست تا کمبود بودجه خودش را رفع کنه
همه گرفتن این دلال ها فیلمه
خودش 4200 وارد میکنه و واسه سودش به مردم 15 هزار میده
باید دولت نرخ دلار را پایین 2000 تومان تثبیت کند دلال هارا از بازار ارز جمع آوری کند 2- قیمت مسکن را در مناطق مختلف بر اساس منطقه بر روی متراژ قیمت گذاری نماید برای متراژ های مختلف رهن مشخص و کرایه مشخص تعیین کن که خود بخود دلال های مسکن هم حذف می شوند 3- باید واردات خودرو باکیفیت و به خصوص هیبرید را آزاد نماید و تعرفه را حذف کند و این باعث حذف دلال می شود قیمت بازار و قیمت نمایندگی باید یکی شود در خصوص مرکبات و کالاهای اساسی باید قیمت تعیین کند یعنی همه جای کشور یک قیمت باشد و با متخلفین برخورد جدی شود اونوقت شاید با این شرایط به مملکت ایران بگوییم مملکت4- روحانیت و سپاه باید از کارهای اقتصادی و موارد غیر مربوط برکنار شوند تا شان و منزلت خود را بتوانند حفظ کنند در اینصورت اگر جایی تخلفی صورت بگیرد نام دین و مذهب را آلوده نمی کنند. 5- باید متخصصین را به کار بگیریم نه کسانی که با رابطه سرکار آمده اند.
نرخ واقعی ارز 3800 تومنه. نه 8 تا 10 هزار تومن.
قیمت واقعی دلار طبق نظر کارشناسان اقتصادی بین 7هزار تا 8هزار تومان میباشد و کاهش و افزایش از این کمتر یا بیشتر حباب یا تب بازار است... به نظر می رسد که همین قیمت در روزهای آینده ثابت بماند... متاسفانه افراد ناشی و مردم عادی اگر بخواهند در این قمار وارد شوند قطعا ضرر خواهند کرد...
امیدوارم همه دلالها به خاک سیاه بشینن تا دفعه دیگه دوروبر دلالی چیزایی که مستقیم با زندگی مردم سرو کار داره نرن ما حقوق بگیرا زیر فشار بالا رفتن قیمت ارز داریم له میشیم امدوارم که خدا از سرشون نگذره ، خودم و شوهرم از صبح تا شب کار میکنیم کل درآمد هردومون رو هم سه میلیون میشه که نصف بیشترشم باید بابت اجاره خونه بدیم !!آخه ما دیگه تو تهران که شهر زادگاهمونم هست با این مابقی پول چطوری باید زندگی کنیم؟؟!
جبران کسری بودجه دولت و مردم بدبختی که باید طاوان ندانم کاری بعضی از مدیران نا لایق رو بدهند . مردم میپرسند مگه دزدهای اموال مردم رو نمی شناسید پس چرا اگر هم یکیشون رو دستگیر کنن فقط زندان یا مجازات خیلط خیلی خفیف که مبادا یه ذره نگران بشن چرا اموال مردم رو از حلقومشون بیرون نمی کشید اگه قانون اجرا می شد دولت سر مردم رو کلاه نمیگذاشت . اگه با دستور دالار میاد پایین پس چرا دستور نمیدن بشه 3800 که قبلا بود میخان رو ده هزار تومن ببندن . خدا کنه این دالار لعنتی نابود بشه که زندگی کل ایران رو به خودش گره زده
هفت دلیل نیست یک دلیله دولت دلار بالا فروخت حالا قیمت پایین آورد تا دلار ارزان بخره و این وسط یک سودی کرد تمام دلار داره وقتی نود تا نودوپنج درصد دلار دست دولته دلال کیلو چند
کدوم کارشناس کوته فکری این هفت تا دلیل و ردیف کرده؟؟؟
همه فکرمیکردند فردای روزتصویب FATF دلارسقوط میکنه وبورس میره بالا اما درست برعکس شد: دلار شد ۱۴۴۰۰ تومان وبورس بیش از ۱۲۰۰ واحد سقوط کرد !!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار