بازدید 26560

جابجایی عظیم در مقاصد صادراتی ایران؛ بالاخره عراق جای امارات را گرفت!

افزایش نرخ ارز، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها صادره در ماه‌های اخیر روی تجارت خارجی کاملاً تأثیرگذار بوده، به گونه ای که مطابق با گزارش‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات غیرنفتی ایران در شش ماه نخست سال جاری از ۲۳ میلیارد دلار گذشته است. همچنین ترتیب مقاصد عمده صادراتی ایران با تغییراتی همراه شده است.
کد خبر: ۸۳۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷ 30 September 2018

جابجایی عظیم در مقاصد صادراتی ایران؛ عراق بالاخره جای امارات را گرفت!افزایش نرخ ارز، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها صادره در ماه‌های اخیر روی تجارت خارجی کاملاً تأثیرگذار بوده، به گونه ای که مطابق با گزارش‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات غیرنفتی ایران در شش ماه نخست سال جاری از ۲۳ میلیارد دلار گذشته است. همچنین ترتیب مقاصد عمده صادراتی ایران با تغییراتی همراه شده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ با آغاز سال ۹۷ و نامگذاری آن به نام «حمایت از کالای ایرانی» توسط رهبر انقلاب، مسئولین سعی کردند، توجه ویژه‌ای به کالای ایرانی و حمایت از آن داشته باشند. از این روی، مسئولین تلاش کردند با صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی در راستای تحقق شعار سال، گام‌هایی بردارند و از واردات کالا‌های مشابه داخلی ممانعت کنند و همچنین صادرات کالا‌های تولید داخل را قوت بخشند. از طرفی افزایش نرخ ارز از آغاز سال جاری نیز، به میزان بسیاری بر روی تجارت خارجی تأثیرگذار بود، به گونه ای که این عامل اولاً باعث شد تا افزایش صادرات کالا‌ها و کاهش واردات کالا‌ها توجیه پذیر شود و ثانیاً خود عاملی شد بر شدت بخشیدن بر صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که بر روند تجارت خارجی تأثیرگذار بودند.

تأثیرگذاری این دو عامل یعنی شعار سال و به خصوص افزایش نرخ ارز روی تجارت خارجی بسیار زیاد بوده است، به گونه ای که طبق آخرین اطلاعات ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، در شش ماهه نخست سال جاری، میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور، ۵۶ میلیون و ۶۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار بوده است، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته ۵۸ میلیون و ۵۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار به کشور‌های هدف صادر شده بود؛ بنابراین، صادرات در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته به لحاظ وزنی افت بیش از ۳ درصدی و به لحاظ ارزشی، رشد نزدیک به ۱۳ درصدی داشته است.

در زمینه واردات نیز، آمار‌ها نشان می‌دهند، در شش ماهه نخست سال جاری، وزن کالا‌های وارده ۱۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تن بوده که ارزش این میزان کالای وارد شده ۲۲ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار عنوان شده است. آمار‌های واردات در شش ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد، میزان کالا‌های وارد به کشور در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۹ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۲ درصد کاهش داشته است.

با آمار‌های فوق تراز تجاری و حجم تجارت کشور در شش ماهه نخست سال جاری به ترتیب مثبت ۹۴۱ میلیون دلار و ۴۵ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار ارزیابی شده است.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

جابجایی عظیم در مقاصد صادراتی ایران؛ بالاخره عراق جای امارات را گرفت!
 

 عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران در شش ماهه نخست سال جاری، چین، عراق، امارات، افغانستان و هند بوده است. مهمترین نکته در این زمینه این است که امارات بعد از مدت ها، جایگاه دوم را به عراق داده است. از دلایل عمده این جابجایی، می‌توان به صدور بخشنامه‌هایی اشاره کرد که صادرات به عراق را تسهیل کرده است. همچنین با توجه به عوامل سیاسی، کشور امارات تجارت با ایران را سختگیرانه‌تر از گذشته دنبال می‌کند که این عامل نیز می‌تواند یکی از عوامل سقوط امارات از رتبه دوم به رتبه سوم عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران باشد.

 

در مقابل واردات عمده کالا‌ها به ایران نیز در شش ماهه نخست سال جاری به ترتیب از پنج کشور چین با ۵ میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون دلار انجام شده است.

همچنین در شش ماهه نخست سال جاری مهمترین قلم عمده صادراتی میعانات گازی به ارزش ۲ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار و مهمترین قلم عمده وارداتی قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی سی با ساخت داخل ۱۴ درصد تا کمتر از ۳۰ درصد به استثنای لاستیک به ارزش ۹۷۸ میلیون دلار بوده است. شایان ذکر است که ارزش این قلم وارداتی در مدت مشابه سال گذشته ۵۵۱ میلیون دلار بوده است و به همین منظور در رتبه چهارم عمده‌ترین کالا‌های وارد شده به ایران قرار گرفته بود. این اعداد نشان می‌دهند در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ارزش قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به میزان ۷۷.۵ درصد رشد داشته است.

در پایان به این نکته باید اشاره نمود، افزایش و رشد صادرات کالا‌های غیرنفتی در مقایسه با سال گذشته خود نکته‌ای مثبت است، چون می‌تواند به ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال کمک کند، ولی نباید فراموش کنیم در صورت مدیریت نکردن همین صادرات کالا‌های غیرنفتی، ممکن است در برخی کالا‌ها با کمبود و متعاقب آن افزایش شدید قیمت آن کالا مواجه شویم، مشابه آنچه امروزه برای محصولات کشاورزی، چون گوجه فرنگی و سیب زمینی رخ داده است. همچنین نباید از کاهش میزان واردات نیز غافل شویم چرا که اگر این کاهش میزان واردات از ناحیه، کاهش واردات کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای باشد خود می‌تواند عاملی بر تشدید رکود اقتصادی در کشور شود، اما اگر این کاهش میزان واردات از محل، کاهش میزان واردات کالا‌های مصرفی و یا کالا‌های مشابه تولید داخل باشد جای بسی خرسندی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
صادراتی که نان شب مردم است خیلی مزخرف ومسخره است دولت دل خوش صادرات است اما غافل از این که در حال خالی کردن سفره های مردم هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
عزیز یکی دو ماه است که وضع نا بسامان است ولی قبلا هم همین طوری بوده و جایگاه ایران عوض شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
خوشحال نباشید چون با این صادرات مردم را فقیرتر کردید و سفره ها روز به روز خالتر میشوند
چرا واردات از امارات را متوقف نمیکنیم؟
پاسخ ها
سیروان
| Germany |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
نمیتونیم.. بایدامارات نا امن شه تا درسی برای بقیه بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
عمان را موقت جایگزین امارات بکنید تا چابهار پابگیره و از آنجایی که چابهار احتمالا مشمول تحریمهای امریکا نیست از خود چابهار می تواند به صورت کلان بعد از بهره برداری بندر عظیم شهید بهشتی استفاده کرد یه ذره هم با جهان تعامل داشته باشید بد نیست
متاسفانه عده ای کاو های آبستن جوان ( تلیسه) را با قمت 1500 دلار از دامداران خریداری و از مرز های غربی و جنوبی صادر میکنند .
تلیسه در کشور کمبود داریم و جهاد همه ساله با یارانه و حمایت تلیسه وارد میکند. تولید تلیسه کار ساده ای نیست و وارد کردن انهم شرایطی سخت دارد و تا تلیسه وارداتی به محیط ایران عادت کند حتی تلفات هم خواهد داد و دوره قرنتینه و نگهداری طولانی هزینه بالائی داردد
باید صادرات تلیسه ممنوع و از قاچاق انهم جلوکیری شود و الا بزودی شاهد کاهش چشمگیر امار دام و کاهش امار تولید شیر و گوشت خواهیم شد و اختمالا این ترفند دشمن است که کاهش آمار تولیدات دامی را برای فشار بر ملت ان ملت هدف گرفته است.و باید مانع پیشروی دشمن شویم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
کاملا درسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
نگران نباش با این وصعیت گرانی آمار مصرف گوشت هم میاد پایین مشکلی پیش نمیاد
متفکر
| Viet Nam |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
واقعا حیف این همه تلبسه افسوس
واحد ذکر شده برای واردات و صادرات نمیتونه میلیارد دلار باشه
در اینصورت ارقام سرسام آوره
مثلاً 4633 میلیارد دلار صادرات به چین؟؟؟؟؟
احتمالا منظورتون میلیون دلاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
تومن هستش آخه اونا سواد درس حسابی که ندارن
متاسفانه به تازگی با صدور بخشنامه تعهد ارزی برای صادرات، شرکت های صادر کننده کالا به عراق و افغانستان با مشکلات عدیده ای مواجه شده و بسیاری از بازارها در کشور عراق در حال واگذاری به کشور رقیب ترکیه است. که همه بازرگانان امید به بازنگری در این بخشنامه یا مستثنی نمودن دو کشور عراق و افغانستان از شمول این قانون را دارند.
امارات در راه دور زدن تحریم ایران آباد شد. حالا نوبت عراقه
پاسخ ها
سیروان
| Germany |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
باید این نمک‌نشناسهای اماراتی طعم نا امنی رو بچشن تا بفهمن چه خبره.
امریکا بای بای ما که رفتیم به سمت اقتصاد بدون نفت و الان واردات و صادراتمون برابر شده
امریکا نفتمون را هم صفر کنی باز هم ضرر کردی ههههه
اوه ببخشید غرب زده و امریکا پرستان هم اینجا هستند که باید به انها بگویم اولش صوت و کف بزنید برای تحریم ها ولی بعدش فاتحه اتون خوانده است و اقتصاد ایران می شود زهر چشم امریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
.........یک بینائی سنج خوب می شناسم
آمارهای ارایه شده شما با واقعیت زندگی مردم و تورم موجود هم خوانی ندارد، چطور با این حجم صادارت ما مشکل ارز داریم و 5 برابر ارزش ریال در 6 ماه از بین رفته است؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
به خاطر سیاست غلط دولت در ثابت نگه داشتن ارز در مدت عمر دولت در حالیکه قیمت های بخش های دیگر افزایش یافته بود
به نظر مي رسد دليل اين موضوع معافيت پتروشيمي ها از بازگرداندن أرز صادرات به عراق و أفغانستان است و باعث شده ايشان محصولات را به عراق و از عراق به إمارات صادر كنند
چند روز ه صادرات میوه به عراق بسته شده ایرانی ها مایل به خریدن میوه هم نیستن ضرر کلانی به کشاورزان میزنن تا میوه در میادین میوه تره فاسد از بین بره امیدوارم هرچه سریعتر مرز عراق برا صادرات میوه باز بشه اینجا همه مفت میخوان بخورن به ضرر کلان کشاورز تموم اینا به خوردن خوابیدن راحت زیستن ضرر کلان زدن به کشاورز عادتشونه.
لطف کنید هرچه سریعتر مرز عراق برا صادرات میوه باز کنید تا میوه در میادین میوه تره بار به صورت انبوه خراب نابود نشه این باعث صدمه جبران ناپذیری به کشاورز وارد بشه صادرات رو باز کنید بره پول عاید کشوربشه کشاورزان هم رشد کنند اینا بااین سیاست فقط مانع رشد کشاورزان میشن ایرانی ها هم نمیخرن میگن مفت بدین ببریم دلالی کنیم .
صادرات کالا با تفاوتی که ارز دولتی وازاد دارد فقط چوب حراج به داشته های قبل است کدام صادر کننده می تواند بااین قیمتها این کالاها را دوباره تولید کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
احسنت جنس فروخته شده رو نمیشه به قیمت فروش خرید.
باید بازار بورسی برای خرید و فروش ارز تشکیل بشه و به جاش دولت یارانه ها را با پوشش وسیع در کشور و برای اقلام ضروری دوباره برقرار کنه. در این صورت اقتصاد ایران نه تنها مشکلی نخواهد داشت بلکه رونق تولید و اشتغال را نیز به دنبال خواهد داشت‌
واقعا یه کشور درست و حسابی این تو هست؟
منابع جبران ناپذیر رو بدیم به چین، سایر محصولات یکبار صادراتی رو هم بدیم همسایه ها که دیگه سال بعدی نباشه
تولیست جای کشورهای اروپایی کجاست؟
دولت با این کار دارد از جیب مردم دزدی می کند.
ای کاش تدبیری سریع اندیشه میشد تا واردات و صادرات به امارات به صفر نزدیک میشدو هم چنین کلیه پروازهای امارات به ایران با محدودیت روبرو میگردید
قدرت خرید ما که خیلی کم شده
میوه تاازباغدار دست مردم برسه ۱۰۰۰درصد گرون میشه.دلالها مردم رو له کردن.هیچکسم جلوشونو نمیگیره
اینکه صادرات نیست!! کالاهایی که دولت براش سوبسید ارز4200 میده مفت مردم عراق میخرند و سفره شان بازتر شده....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
مردم عراق سه برابر از ایرانی ها گران میخرن کجای تولید کشاورزی دولت سوبسید حمایت کرده تمام هزینه شخصی هست عراقی اقتصادو دست کشاورز را میگیرن ولی اینجا کشاورز رو زمین گیر حلصلشون خراب ارزون میخرن بهتره بره عراق
خیانت شاخ و دم ندارد که همین کارها خیانت به مملکت و شهدای این مرز و بوم هست ،دارند مردم را به نان شب محتاج می کنند
اگر عراق شریک دوم تجاری ما است چرا راه اهن شلمچه بصره را برای تسریع صادرات نمی سازیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل