بازدید 6880
۱
تأملی بر سخنان معاون اول رئیس‌جمهور درباره «مدیران نق‌نقو»؛

دوره «حرف درمانی» گذشته است/ مدیر «خائن و اهل نق‌زدن» با حرف‌زدن کنار نمی‌رود!

طبیعی است که مدیران کنونی کشور، باید تمام و کمال خود را پای مردم، کشور و منافع ملی هزینه کنند و کوچکترین شائبه در خصوص اینکه فلان مدیر به قصد بهره برداری منافع شخصی تلاش می کند در جایگاه خود بماند، پذیرفته نخواهد بود و همان طور که معاون اول رئیس جمهور گفته است، چنین فردی که حتی این گونه فکر کردن او را می توان به «خیانت در حق مردم و کشور» تعبیر کرد، یک لحظه هم نباید پست و جایگاه مدیریتی را اشغال کند.
کد خبر: ۸۳۴۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸ 17 September 2018

دولت «حسن روحانی» از آغاز به کارش در دوازدهمین دوره استقرار دولت ها در جمهوری اسلامی ترجیح می دهد به جای عملگرایی و اقدام در خصوص آنچه باید انجام بشود، «حرف درمانی» کند و ضمن بیان نکات و موضوعاتی که باید هرچه زودتر به خاطر بهبود روند عملکردی قوه مجریه به عمل و اقدام عملی تبدیل شود، صرفا به مطرح کردن موضوعات در حد حرف و سخن می پردازد؛ تا جایی که گاهی این تعبیر مطرح شده که «نکند مردم باید به جای دولتمردان، تصمیم به تغییر مدیران بگیرند!»

به گزارش «تابناک»؛ در یک سالی که از عمر دولت دوازدهم می گذرد، بارها و بارها رئیس جمهور، معاون اول و برخی شخصیت های ذی نفوذ دولتی به انتقاد از امور مرتبط با دولت و مدیران دولتی پرداخته اند، اما کوچک ترین اقدامی برای انجام یک اقدام عملی که منجر به تأمین نظر خودشان درباره عملکرد مدیران دولتی بشود، دیده نشده است؛ نمونه آن سخنان رئیس جمهور در آغاز سال جاری در جمع مدیران ارشد دولتی بود.

یا در جایی دیگر به رغم انتقادات فراوان به تیم اقتصادی دولت و حرف و حدیث هایی که پیرامون لزوم انجام تغییر از سوی رئیس جمهور در این حوزه مطرح شد، حداقل تغییرات توسط دولت انجام شد تا جایی که مجلس به مسأله ورود و برای بهبود عملکرد دولت در این حوزه نسبت به بازپس گیری رأی اعتماد خود از برخی وزیران عضو کابینه اقدام کرد؛ اما باز هم این مسأله منجر به تغییر رویه قوه مجریه نشد.

آخرین مورد در خصوص خود انتقادی دولتی ها و عدم انجام اقدام عملی در این خصوص نیز برمی گردد به اظهارات معاون اول رئیس جمهور. سه شنبه هفته پیش بود که «اسحاق جهانگيري» در مراسم معرفي طرح هاي تبصره 19 قانون بودجه سال 97 وزارت نيرو و امضاي قراردادهاي مشاركت بخش خصوصي صنعت آب و فاضلاب از رویکرد برخی مدیران انتقاد کرد و خواهان اصلاح رویه آنان و یا برکناری و کناره گیری شان شد.

جهانگيري گفته بود، «در اين شرايط يك مديريت پا به كار و تمام وقت نياز است تا بتواند كشور را به خوبي اداره كرده و از مشكلات عبور دهد. در اين شرايط، مديران كم انگيزه كه فقط به دنبال اشغال پست هاي مديريتي و اهل نق زدن باشند و بخواهند كه از اين شرايط در جهت منافع شخصي استفاده كنند به درد نمي خورند، زيرا شرايط فعلي مديراني را مي طلبد كه از حيثيت و توان خود هزينه كرده و پاي كار مردم بايستند.»

معاون اول رئيس جمهور با انتقاد و ابراز از تأسف از كساني كه از شرايطي كه مردم تحت فشار هستند سوء استفاده مي كنند تا بتوانند پول بيشتر و رانت بالاتري به جيب بزنند، خاطرنشان كرده بود که «اگر مديري چنين رويكردي داشته باشد، مرتكب خيانت بزرگي شده است.»

انتقادی که به سخنان معاون اول رئیس جمهور می توان وارد دانست، این است که وظیفه به کارگیری مدیران کارآمد در دولت بر عهده کیست؟ پس از به کارگیری چنین مدیرانی از سوی دولت، مگر نباید افرادی که آنها را به کار گمارده اند بر عملکردشان هم نظارت کنند و اگر مدیری به تعبیر جهانگیری فقط دنبال اشغال پست و اهل نق زدن بود و کارآمدی لازم را نداشت، او را از مسئولیت برکنار کرد و مدیر توانمند و کارایی را به جای او بگمارند؟

اتفاقا حالا که فرصت خوبی هم برای دولت به منظور برکناری مدیران ناکارآمد و ناتوان فراهم آمده است، چون با اجرای قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» قوه مجریه می تواند نسبت به بکارگیری نیروهای توانمند، جوان، متعهد، متخصص و پای کار اقدام کنند و به تعبیر معاون اول رئیس جمهور مدیرانی را به کار بگیرد که تنها به فکر اشغال کردن یک پست و البته نق نقو نیز نباشند.

اکنون جوانان متخصص و تحصیلکرده بسیاری هستند که می توانند در شرایط تحریم و سخت کنونی کشور به کار دولت بیایند و با ابداعات، ابتکارات، خلاقیت و نوآوری خود شرایط را به نفع مردم تغییر داده و در جهت منافع ملی گام بردارند. دولت همچنین باید مقابل برخی مدیرانی که در یک تلاش کاملا مشکوک می خواهند این قانون ـ منع به کارگیری بازنشستگان ـ را به هر طریق ممکن دور بزنند و عمر مدیریتی خود را تمدید کنند، بایستد.

دولتمردان در جریان باشند که صرفا «حرف درمانی» در اوضاع کنونی کشور، نه تنها کمکی به بهبود وضعیت مردم نخواهد کرد، بلکه عصبانیت آنان از این گونه حرف زدن و فکر کردن را به همراه خواهد داشت. قطعا برای عبور از شرایط فعلی دولت باید خیلی مقتدرانه عمل کند و به عهد خود با مردم پایبند باشد، در این موقعیت صرف حرف زدن درباره مدیران نق نقو دردی دوا نخواهد کرد، بلکه کنار گذاشتن این تیپ از مدیران انتظاری است که بجد مردم آن را از دولت دارند.

طبیعی است که مدیران فعلی کشور باید تمام و کمال خود را پای مردم، کشور و منافع ملی هزینه کنند و کوچکترین شائبه در خصوص اینکه فلان مدیر به قصد بهره برداری منافع شخصی تلاش می کند در جایگاه خود بماند، پذیرفته نخواهد بود و همان طور که معاون اول رئیس جمهور گفته، چنین فردی که حتی این گونه فکر کردن او را می توان به «خیانت در حق مردم و کشور» تعبیر کرد، یک لحظه هم نباید پست و جایگاه مدیریتی را اشغال کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۱
این حرفها فقط حرف است ! هر آدمی میفهمد این آقا برای توجیه اشتباهات و سوء مدیریت در دولت از این حرفای عوام فریبانه میزند تا مشکلات را توجیه کنند اون مدیدر نق زن و یا اون مدیر ترسو که اهل ریسک نیست و دارد وقت و سرمایه کشور را هدر میدهد گماشته و همه فکر شماست شما او را بر سر کار گذاشتی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان