بازدید 26027
آخرین تحولات خاورمیانه؛

به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره توسط معترضان عراقی/احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه ایران/ واکنش وزارت خارجه عراق به حادثه آتش زدن کنسولگری ایران در بصره/افشای جزئیات طرح بانک‌های مرکزی اروپایی برای ادامه کار با ایران

در 24 ساعت گذشته، عراق با موج جدیدی از تحولات روبه رو شد که عمده ترین این تحولات را در بصره شاهد بودیم؛ جایی که معترضان عراقی شهر بصره، اعتراضاتی خشونت بار نموده و اقدام به آتش زدن کنسولگری ایران در این شهر کردند. وزارت خارجه عراق در بیانیه ای تأکید کرد، این حمله به منافع عراق و روابط آن با کشورهای جهان آسیب می‌رساند.
کد خبر: ۸۳۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 08 September 2018

در 24 ساعت گذشته، عراق با موج جدیدی از تحولات روبه رو شد که عمده ترین این تحولات را در بصره شاهد بودیم؛ جایی که معترضان عراقی شهر بصره، اعتراضاتی خشونت بار نموده و اقدام به آتش زدن کنسولگری ایران در این شهر کردند.

به گزارش «تابناک»؛ شامگاه جمعه معترضان شهر بصره، به کنسولگری ایران در این شهر حمله کرده‌اند. سلسله ناآرامی‌ها در شهر بصره عراق از روز سه‌شنبه آغاز شده و به خشونت گراییده است. ظاهرا خشونت‌ها در بصره در اعتراض به مشکلات موجود در خدمات‌رسانی صورت می‌گیرد.

برخی منابع مدعی شده‌اند، در اثر این تعرض، ساختمان کنسولگری به آتش کشیده شده است.

شبکه ماهواره‌ای «العهد» عراق با انتشار تصویر زیر نوشت: معترضان کنسولگری ایران در شهر بصره را آتش زده‌اند.

از سه‌شنبه که ناآرامی‌ها در بصره شروع شده، 9 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره توسط معترضان عراقی/احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه ایران/ واکنش وزارت خارجه عراق به حادثه آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

پیش از این تحلیلگران در خصوص تلاش‌ دست‌های پشت پرده برای برهم زدن روابط دوستانه ایران و عراق ـ که خود را بیش از هر چیز دیگر در مبارزه با داعش متجلی کرد ـ هشدار داده بودند.

ناآرامی‌ها در جنوب عراق در حالی رخ می‌دهند که پارلمان جدید عراق هنوز موفق به تشکیل فراکسیون اکثریت نشده است.

احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در پی آتش زدن ساختمان سرکنسولگری ایران در بصره توسط عده ای افراد تحریک شده، سفیر عراق در تهران جمعه شب به وزارت امور‌ خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید به دولت عراق به خاطر اهمال نیروهای امنیتی در حفاظت از این ساختمان به وی ابلاغ شد.

«بهرام قاسمی» افزود: در این دیدار مدیرکل خلیج فارس وزرات امور خارجه ضمن ابراز تعجب از بی تحرکی پلیس بصره گفت: به رغم تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک علیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق به وعده ها و اطمینان های داده شده از کانال های دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکرد.

به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره توسط معترضان عراقی/احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه ایران/ واکنش وزارت خارجه عراق به حادثه آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

در این جلسه همچنین از سفیر عراق خواسته شد، سریع اعتراض شدید کشورمان را به دولت متبوع خود منتقل و نسبت به شناسایی، دستگیری و محاکمه مسببین اقدام کنند.

واکنش وزارت خارجه عراق به حادثه آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

شبکه السومریه نیوز گزارش داد، وزارت خارجه عراق از حمله به کنسولگری ایران در بصره و آتش زدن آن ابراز تأسف کرده است.

وزارت خارجه عراق همچنین خواستار حمایت از نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی شده است.

وزارت خارجه عراق در بیانیه تأکید کرد، این حمله به منافع عراق و روابط آن با کشورهای جهان آسیب می‌رساند.

احمد محجوب، سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق تأکید کرده است، در حالی که مطالبات تظاهرات کنندگان در استان بصره را درک می‌کنیم، در عین حال از حمله برخی معترضان به ساختمان کنسولگری ایران در بصره به شدت ابراز تأسف می‌کنیم، این اقدام رضایت بخش نیست و با وظیفه میزبانی ملی از نمایندگی‌های دیپلماتیک همخوانی ندارد.

هشدار مقتدا صدر به حیدرالعبادی در مورد حوادث بصره

سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر در پی افزایش ابعاد بحران در بصره، به حیدر العبادی نخست وزیر عراق هشدار داد.

صدر روز جمعه در توییتی خطاب به العبادی، با لحنی هشدار گونه گفته است: مثل سلف خود (نوری المالکی نخست وزیر سابق) انقلابی های (معترضان) بصره را پوشالی فرض نکن.

وی در این پیام از نخست وزیر عراق که دوره قانونی مسئولیتش رو به پایان است، خواسته است اعتبارات تخصیص یافته به بصره را تأمین کند تا عملیات خدمات رسانی به این استان آغاز شود.

به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره توسط معترضان عراقی/احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه ایران/ واکنش وزارت خارجه عراق به حادثه آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

صدر در توییت خود به العبادی هشدار داده که از کوتاهی و بی توجهی در این زمینه خودداری کند.

صدر حامی ائتلاف انتخاباتی سائرون و العبادی رهبر ائتلاف انتخاباتی النصر در کنار چند ائتلاف انتخاباتی دیگر چند روز پیش برای تشکیل ائتلاف (فراکسیون) بزرگ پارلمانی و تشکیل دولت، اعلام ائتلاف کردند و نام آن را ائتلاف «سازندگی و بازسازی» نهادند.

انهدام هسته تروریستی داعش در صلاح‌الدین عراق

نیروهای امنیتی عراق بعد از ظهر روز جمعه در منطقه «الشرقاط» در استان صلاح‌الدین در شمال بغداد، با کمین گرفتن در مسیر تروریست‌های داعش، هفت تن را کشته و چهار تن دیگر را بازداشت کردند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه، نیروهای یگان مبارزه با تروریسم با ایجاد کمین در کوههای «الباج» در منطقه «الشرقاط» در استان صلاح‌الدین، تروریست‌های داعش را که با سه خودرو در حال حرکت بودند در دام انداختند.

به گفته‌ی یک منبع امنیتی، تروریست‌ها قصد داشتند خود را به صحرای شرقاط برسانند.

پس از سقوط خلافت ادعای داعش در عراق، هسته‌های خاموش تروریست‌ها، به صورت پراکنده عمدتا در رشته کوه مکحول در بین استان دیالی و صلاح‌الدین و کرکوک و همچنین در غرب استان الانبار حضور دارند و هرازگاهی به روستاها حمله می‌کنند.

اعزام گسترده نیروهای امنیتی از بغداد به بصره

منابع عراقی از اعزام گسترده نیرو از بغداد به استان بصره به دنبال گسترده شدن دامنه اعتراضات در این استان خبر دادند.

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: نیروهایی از بغداد وارد بصره شده اند و این در راستای تدابیر امنیتی استان بصره است.

گفتنی است، یک منبع امنیتی عراقی امروز جمعه اعلام کرده بود: نیروهای امنیتی در بصره از طریق بلندگو بر ضرورت حمایت از مراکز و مؤسسات تأکید کرده اند و از تظاهرات کنندگان خواسته اند که از این مؤسسات حمایت به عمل آورند.

این در حالی است، بنا به گزارش رسانه های عراقی، نیروهای امنیتی تدابیر ویژه را در اطراف بانکها در بصره اندیشیده اند.

یک منبع عراقی اعلام کرد: نیروهای امنیتی عراق مانع از آتش زدن بیمارستان ابی الخصیب در بصره از سوی معترضان شده اند.

منابع عراقی از سوزاندن مراکز احزاب عراقی در این استان خبر می دهند.

همزمان اسعد العیدانی، استاندار بصره عازم نجف شد تا با مقتدا صدر که قبلا خواستار جلسه فوری مجلس جدید به منظور بررسی روند اوضاع در بصره شده بود، دیدار کند.

تهدید دبیر کل اتحادیه عرب به استعفا به دلیل بحران مالی این سازمان

در حالیکه برخی رسانه‌ها از تهدید «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب به استعفا خبر داده‌اند اما «حسام زکی» معاون ابوالغیط این خبر را تکذیب و گفته است که «اینها شایعه بوده و صحت ندارد.»

برخی رسانه‌ها گزارش دادند که ابوالغیط تهدید کرده چنانچه کشورهای عربی حق عضویت خود در این اتحادیه به منظور تأمین بودجه آن را پرداخت نکنند، از سمت خود استعفا می‌کند.

طبق گزارش وبگاه «الیوم‌السابع»، حسام ذکی این خبر را تکذیب کرد اما در عین حال تأکید کرد که ضروری است اعضای اتحادیه عرب حق عضویت و تعهدات مالی خود را در سه ماهه نخست هر سال پرداخت کنند تا اتحادیه نیز به یک ثبات مالی دست یافته و بتواند به برنامه‌ها و فعالیت‌های خود ادامه دهد.

وی تصریح کرد که دبیرخانه اتحادیه عرب با بحران مالی شدیدی مواجه است که وضعیت دشواری را به وجود آورده است و کشوهای عضو مسئولیتی دارند که بایستی به آن عمل کنند و برخی از این کشورها به طور مرتب به مسئولیت خود عمل می‌کنند اما برخی دیگر از پرداخت سهم خود طفره می‌روند و آن را به تأخیر می‌اندازند.

اتحادیه عرب، نخستین سازمان بین المللی است که بین کشورهای عربی - اسلامی در 1945 به ابتکار مصر تاسیس شد و سال قبل نیز این اتحادیه به دلیل بحران مالی مجبور به تعدیل کارکنان خود شد و ۱۵ نفر از آنها مجبور به استعفا شدند.

نظر نماینده سازمان ملل درباره نشست تهران در خصوص سوریه

«استفان دی‌میستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفته «نشانه‌های» به دست آمده از نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران حاکی از آن است که طرف‌ها تمایل دارند گفت‌وگوها را به منظور اجتناب از وقوع «فاجعه احتمالی» در استان ادلب سوریه ادامه دهند. 

به نوشته آسوشیتدپرس، دی‌میستورا همچنین گفت که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاداتی جدی درباره بحران سوریه روی میز سازمان ملل قرار داده که این سازمان هنوز آن را ندیده، اما مورد بررسی قرار خواهد داد. 

این مقام سازمان ملل در ادامه گفت در حالت ایده‌آل بایستی از «تمامی شبه‌نظامیان و پیکارجویان» خواسته شود حضور نظامی و پایگاه‌های خودشان را از مناطق و روستاهای پرجمعیت دور کنند. 

وی گفت بایستی یک عملیات رسانه‌ای آغاز شده و اعلام شود چیزی که از گروه‌های مسلح خواسته می‌شود این درخواست است. دی‌میستورا تصریح کرد ضامن‌های این طرح بایستی روسیه و ترکیه به طور خاص و همچنین ایران باشند. 

افشای جزئیات طرح بانک‌های مرکزی اروپایی برای ادامه کار با ایران

شبکه خبری آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» در گزارشی به اختلاف‌های اروپا و آمریکا بر سر تحریم‌های جدید واشنگتن علیه ایران و گزینه‌های پیش‌روی اروپایی‌ها برای بی‌اثر کردن این تحریم‌ها پرداخته است.

در ابتدای این گزارش به توقع اروپایی‌ها از تهران برای تاب آوردن در برابر وضع موجود اشاره شده و آمده که هدف فعلی اروپایی‌ها، مجاب کردن ایران به ماندن در توافق هسته‌ای تا چند سال آینده است که احتمالاً این زمان برای جایگزین شدن یک نفر جدید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، کافی خواهد بود.

از آنجا که بانک‌های تجاری اروپا از بیم تحریم‌های آمریکا، معامله با ایران را متوقف می‌کنند، کشورهای اروپایی در حال بررسی گزینه استفاده از ظرفیت بانک‌های مرکزی خود برای انتقال پول به ایران هستند و گمانشان این است که ترامپ پای خود را تا خط تحریم بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی، پیش نمی‌گذارد.

یکی از اعضای ارشد دولت ترامپ گفته که دیپلمات‌های تجاری آمریکا که تحت نظر وزارت بازرگانی این کشور فعالیت می‌کنند، در هفته‌های اخیر با برگزاری سمینارهایی، ضمن آشنا شدن با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی همکار با ایران، برای یافتن بازارهای جایگزین ایران به آنها مشاوره می‌دهند.این مقام آمریکایی گفته که جوانب این پروژه علنی نشده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۵۲
این مردم عراق همان هستند که در طول جنگ بودند. یادمان نرفته خلبان اسیر ایرانی را که در همین بصره و توسط مردم آن تکه تکه کردند.
تابناک عزیز مطمئنی که اینا عراقی بودن یا صرفا توی عراق بودن
پاسخ ها
بيدار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
نه شايدم ايراني بودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
سرت را از توی برف بیرون بیار
بانام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
شما فرض کن که عراقی نبودند و از مریخ امده بودند ولی این وظیفه دولت عراق است که امنیت امکان سیاسی و مردم سایر کشورها را فراهم کند
خیالشون از داعش راحت شده دوباره یادشون رفته
ارث پدرشان را از ما میخواهند
ایران چکارش میکنه؟ ........
چیزی که عوض دارد گله ندارد.
حالا برید هزینه کنید برای عراق.
برین دنبال گرفتن غرامت جنگ از عراق، با اون پول اقتصاد کشور دچار تحول اساسی میشه! هم پول واسه سرمایه گذاری کامل در بخش نفت و گاز کشور که نیاز به دهها میلیارد دلار داره، هم برای باز سازی بسیاری از تجهیزات زیربنایی، هم برای نوسازی و آبادانی شهرهای جنگ زده بعد از این همه سال، هم برای رفع مشکلات استانهای محروم، تازه در بخش صنعت آب هم میشه کارهای اساسی انجام داد. اینا همسایه ما هستند که فقط بر اساس نفعشون عمل میکنند، دوست و متحد ما نبودند و نیستند!
حالا هرچی میخوای عکس وفیلم از حمایت عراقی ها از ایران پخش کنید یا توسایت بذارین .بااین حوادث مشخص شد که مخالفای ایران تو عراق عدد کمی نیستن اونم تازه شیعه هاش
پلیس کاری نکرده چون موافق با این کار بوده
کسانی کهکه تظاهرکنندگان را حمایت می کنند وادعای تشکیل دولت دارند هنوز نمی دانند که سفارت یا کنسولگری کشورها را باید حفاظت کنند وحمله به هر یک ازاین اماکن حمله به ان کشور محسوب می شود .بسیار زشت است زشت .زشت
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
روت میشه این حرف رو بزنی؟
اون از جنگ 8 ساله و غرامت ندادنشون این از شهدای مدافع حرم که در جنگ با داعش در عراق برای اینها کشته شدن اون از همراهی عراق با تحریمها و حالا هم این.
اینم از تشکر مردم عراق بابت حمایت های بی چون و چرای ایران. هشت سال زدند کشور مارو نابود کردند و ما ازشون غرامت نگرفتیم داعش داشت تمام کشورشون رو میگرفت رفتیم و ازشون دفاع کردیم و شهید حججی ها دادیم خودشون که توانایی دفاع از ناموس و شرفشون رو نداشتند و اگه ایران اقدامی نمی کرد ناموسشون بین داعشیا دست به دست می شد و اگه کمک ایران نبود الان همین مردم بصره باید میومدن خوزستان سر چهارراه ها گدایی میکردن. چقدر بی چشم و رو هستن
عراقیها مردم ناسپاسی هستند چرا از تاریخ درس نمیگیرید!!!
1- خیانت به ساسانیان و کمک به اعراب شبه جزیزه
2-خیانت به حسین بن العلی (ع)
آنها حتی به حزب بعث نیز خیانت کردند.
مردم کوفی صفت عراق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
مردم عراق به خودشان وفا نمی کنند حالا به ایرانیها وفاکنند
چرا صدای مدعیان برادری ملت عراق با ایران در نمیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
انتظار داری بریزن تو خیابون بر علیه هموطناشون و خواسته به جاشون شعار بدن .
وقتی حیدرالعبادی نخست وزیرعراق میکه مادرموردتحریم هامنافع کشوروملت خودرادرنظرمی گیریم همین چراغ سبزی است به ملت عراق که به ایران ،ملت ایران ومنافع ایران درهرکجاکه هست حمله کنند
تحویل بگیرید؟ همین عراقی ها با مهمات شوروی ( روسیه فعلی) برادران ما را شهید کردند .
الان بچه ها میان تکذیب می کنن!
چرا کنسولگری ایران؟
تابناك جان
شما كه خودت تيتر خبر زدي "افشای نقش بعثی‌ها و داعش در حمله به کنسولگری " چرا تو اين مقاله ات نوشتي معترضين كنسولگري رو آتش زدن؟
دارن جواب خون های مدافعان حرم رو میدن
آن زمانی که کنسولگری عربستان سعودی در بصره فعالیت خود را آغاز کرد، دلسوزان نظام سیاسی عراق چنین روزی را پیش بینی می کردند.
همزمان عده ای در ایران مردم را علیه عراقی ها تحریک می کنند و در عراق علیه ایرانیها. از شرق تا الشرق همه دنبال جنگ بین دو کشور شیعه هستند
ما چقدر اشتباه کردیم که در فرایند سیاسی عراق از ابتدا این مقتدا صدر را جدی نمی گرفتیم
کسی که باد می کارد، طوفان درو میکند!
یحتمل کار این عربستانه
می گویند گاندی در آن روز های آخر عمرش که مواجه شده بود با درگیری مسلمانان و هندوها به آنان گفت ای هندوها هرگاه دیدید در معابدتان لاشه گاو انداخته اند و ای مسلمانان هرگاه دیدید در مساجدتان لاشه خوک انداخته اند.. یک انگلیسی را بکشید.. با این سخن وی خوک کشتن ها و گاو کشتن ها متوقف شد!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
گاندی ترویج خشونت نمیکرد... باز الکی یه حرفی زدی...
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
اینهمه نظر.همشون تو دام افتادن.دم شما گرم که اصل قضیه رو گفتی.واقعا کاش داعش رو اجازه میدادند تا بره تو خیابانهای لندن تلافی این خونهای ریخته شده در خاورمیانه رو در بیاره
عراقی ها عجب نمک نشانی اند!!!!!
چرا بصره ای ها این کار رو کردند؟ علت اصلیش چی بوده؟
ماشالا به سیاستمداران
نمك نشناسهاي عراقي ، كنسولگري ايران رو آتيش ميزنند و بعدش ميان مشهد !!!!
اینا حاضرن برای بانکاشون محافظ بزارن ولی برای جای مهمی مثل کنسوگری ایران نه این همون عراقی که از برق اب سوختشون و ... ما داریم تامین میکنیم صدها جوان ایرانی بخاطر امنیت کشته شدن دریغ از کمی قدر شناسی
اونا که تازه از مشهد برگشتن
عاقبت تماشای برنامه های مبتذل ماهواره ای که مروج اصلی خشونت و ماجراجویی های این چنینی است همین است
تا دیروز جریان صدر بود حالا چه شده که السید المقتدا شده است
باید مرز شلمچه بسته بشه و برق روی این مردم قطع بشه غرامت جننننگی رو طلب میکنیم دولت مردان و اون نمایندگان غرامت جنگی ما ملت ایران از عراق را طلب کنن
چه بر ما رفته که انقدر عوض شدیم و هر کاری با ما بکنن واکنشی مناسب و در خوراز سوی مدیران نمیبینیم!!
از این کشورهای بزور برادر خوانده بیشتر از این انتظار نیست.
درستش میکنم
ایران نمی‌تونه از عراق غرامت بگیره.چون اساساً گرفتن غرامت باید بر طبق قوانین بین‌المللی باشه و چنین قانونی وجود نداره!
در بند ۷ قطعنامه ۵۹۸ آمده که:«عظمت خسارات وارده در خلال مخاصمه و نیاز به کوشش در جهت نوسازی با امدادهای بین‌المللی درخور، زمانی که مخاصمه پایان پذیرد، تصدیق می‌شود و در همین خصوص از دبیرکل درخواست می‌شود که هیاتی از کار‌شناسان را برای پژوهش در باب مساله نوسازی تعیین کند و به شورای امنیت گزارش دهد.»
همون طور که می‌بینیم در این بند قطعنامه هیچ اشاره‌ای به غرامت عراق به ایران نشده! و از کلمه خسارت استفاده شده! مورد بعدی اینکه هیچ اشارهٔ مستقیمی به نام عراق هم نشده! و لحن قطعنامه می‌گوید که خسارات وارد شده به هر دو کشور ایران و عراق باید جبران بشه! توسط چه کسی؟ باز هم هیچ چیزی مشخص نیست!
فوتوشاپه . هیچ اتفاقی نیفتاده است
لنعت خدا به ترامپ که همه چی زیر سر اون دارو دستشه
عراق است دیگر جز شر و بدبختی چیز دیگری ندارد
الان صداو سیما میگه ایران اصلا تو بصره کنسولگری نداره و به عراقی رو نشون میده که میگه از اسرائیل پول گرفتم و به خونه رو آتیش زدم و الکی گفتم کنسولگری ایران! و مردم عراق هم خیلی مارو دوست دارن
اگر اروپائی ها میخواهند با ایران ارتباط داشته باشند تنها در این است که میخواهند تا لحظه ی آخر شیر ما را بدوشند و گرنه از آنها برای ما هیچ عایدی نخواهد بود. مگر اینکه به سرعت با خود امریکا رو در رو مذاکره نمائید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان