بازدید 28938

رونمایی «نشنال اینترست» از رویکرد جدید آمریکا برای فشار بر ایران

در حالی‌ که فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است، تحلیلگران سیاست خارجی آمریکا در نشریات این کشور سعی در نشان دادن مسیر نهایی به دستگاه سیاست خارجی آمریکا برای در پیش گرفتن رویکرد جدید در قبال ایران دارند.
کد خبر: ۸۳۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ 04 September 2018

در حالی‌ که فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است، تحلیلگران سیاست خارجی آمریکا در نشریات این کشور سعی در نشان دادن مسیر نهایی به دستگاه سیاست خارجی آمریکا برای در پیش گرفتن رویکرد جدید در قبال ایران دارند.

به گزارش «تابناک»؛ بنابراین، نشریه «نشنال اینترست» در مطلبی به قلم «سث فرانتزمن» و تحت عنوان «آمریکا به این شکل رویکرد خود در قبال ایران را اصلاح خواهد کرد» از رویکرد احتمالی جدید آمریکا در قبال ایران با استناد به دو اقدام اخیر این کشور در کنگره و دولت رونمایی کرده است.

رونمایی «نشنال اینترست» از رویکرد جدید آمریکا برای فشار بر ایران

این مطلب بیان کرده: مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در شانزدهم آگوست اقدام به اعلام ایجاد گروه اقدام ایران (IAG) کرده است. گروه جدید، از سیاست‌های فعلی که ناهماهنگ و ناسازگار بودند، فاصله گرفته و سیاست‌های آن نه‌ تنها گسترش تمایل رئیس‌جمهور دونالد ترامپ به عقب‌نشینی از توافق ایران را شامل می‌شود، بلکه توسط کنگره و قانون اختیارات دفاع ملی (NDAA) که در ششم اوت امضا شده است، نیز هدایت می‌شود.

موضوع تمرکز NDAA بر ایران در ماه ژوئیه در کنگره به‌ طور چشمگیری نادیده گرفته شد. این قانون نشان‌دهنده تلاش آمریکا برای مقابله با جنبه‌های متعدد سیاست‌های ایران در خاورمیانه است، از جمله تهدید موشکی بالستیک و نقش ایران در عراق، سوریه و لبنان. کنگره به دنبال ایجاد زیربنایی برای دولت در راستای اقدامات بیشتر در مقابله با ایران، از جمله ایجاد انگیزه برای دولت در راستای ایجاد یک استراتژی جامع در این خصوص است. بخش 1237 قانون NDAA اشاره می‌کند که وزیر دفاع با موافقت وزیر امور خارجه می‌تواند یک استراتژی هماهنگ با متحدان خارجی برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران ایجاد کند. این لحن در سخنرانی پامپئو در معرفی گروه اقدام ایران نیز قابل‌ رؤیت بود: تهران مسئول سیل اقدامات خشونت‌آمیز و بی‌ثبات کننده علیه ایالات‌متحده، متحدان ما، شرکای ما و در واقع مردم ایران بوده است.

پامپئو، برایان هوک را برای هدایت اقدامات در خصوص ایران به ریاست گروه اقدام ایران منصوب کرده است. اساس کار او قانون NDAA است. این قانون در راستای مشخص کردن کشورهایی که ایران در آن‌ها فعالیت می‌کند و همچنین برای استفاده از فناوری و اقدامات مشخص علیه فعالیت‌های تهران، استفاده می‌شود. گزارش‌های این گروه سالانه برای نشان دادن پیشرفت کار به کنگره ارائه می‌شود.

به شکل ویژه NDAA به نقش ایران در عراق پرداخته است. یکی از بخش‌های آن (1234) قصد دارد هرگونه کمک مالی به هر گروهی که " به وابستگی به سپاه پاسداران ایران شناخته می‌شود" را متوقف کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس آن، که توسط قاسم سلیمانی هدایت می‌شود، در این منطقه بسیار فعال بوده است. سپاه قدس در عراق از طریق متحدان تاریخی مانند هادی الامیری، رئیس سازمان بدر و ابو مهدی المهندس از گروه کتایب حزب‌الله کار می‌کند. واشنگتن نگران است که بودجه آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی عراق به دست نیروهای بسیج مردمی یا شبه‌نظامیان شیعه مانند بدر و کتایب برسد.

نسخه تهیه ‌شده توسط کنگره از NDAA در ابتدا شامل قانونی بود که هدف آن عصایب اهل الحق و حزب‌الله النجبا، دو گروه شبه‌نظامی به‌ شدت وابسته به ایران در عراق بود. این نشان می‌دهد که کنگره در مورد تحریم‌های مشخص‌شده علیه گروه‌های مرتبط با ایران در عراق آگاه و جدی است.

فشارهای کنگره برای یک سیاست هماهنگ و جامع از سوی آمریکا برای مقابله با ایران با سخنرانی ماه می پامپئو در مورد خروج آمریکا از توافق ایران همراه بود. در آن سخنرانی، پامپئو از شدت زیاد فعالیت‌های ایران در منطقه یاد کرد و این‌که ایالات‌متحده می‌خواهد بر این فعالیت‌ها تمرکز کند. این سیاست اول ‌از همه شامل نایبان ایران و نیروهای متحد آن در منطقه است. حزب‌الله در لبنان یکی از آن‌هاست. پامپئو حزب‌الله را برای حمایت از دولت سوریه محکوم کرد. کنگره در پی آن است که وزیر دفاع «اطلاعات دقیق درباره تهدیدات منطقه‌ای ناشی از ارسال سلاح توسط ایران به حزب‌الله» را در گزارش‌های این وزارت خانه شامل کند.

کنگره همچنین گزارشی از عملیات سپاه پاسداران در سوریه را طلب کرده است. یکی دیگر از نایبان ایران که نام آن در NDAA ذکر شده، شورشیان حوثی در یمن هستند که مرتباً موشک‌های بالستیک را به ‌سوی عربستان سعودی شلیک کرده‌اند. در 22 اوت هیأتی از حوثی‌ها با حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله، دیدار کرد.

همان‌طور که ایالات‌متحده یک استراتژی برای مقابله با نایبان ایران در لبنان، سوریه، عراق و یمن تهیه می‌کند، NDAA همکاری‌های بیشتری را در مورد دفاع موشکی بالستیک ایجاد کرده است. این موضوع در این قانون با همکاری متحدان شورای همکاری خلیج‌فارس بدون نام بردن از آن‌ها ذکر شده که قطعاً شامل ریاض و امارات متحده عربی و بحرین می‌شود. همچنین، NDAA برای اولین بار شامل مقرراتی برای حمایت از همکاری‌های مشترک در مقابله با پهپادهای بدون سرنشین با اسرائیل بود. این مسأله پس ‌از آن رخ‌داده که اسرائیل در ماه فوریه سال 2018 هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را که از سوریه به پرواز درآمده بود سرنگون کرد.

NDAA، همراه با اظهارات پامپئو، به هوک، مجموعه‌ای از اهداف را برای تمرکز معرفی کرده است. قطب کانونی که ایالات‌متحده بر آن تمرکز خواهد کرد، در سوریه است. به این دلیل که سوریه پیچیده‌ترین قطعه پازل مقابله با ایران است. درگیری یمن جدی‌تر است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال کار با نیروهای دولتی یمن هستند که با حوثی‌ها می‌جنگند. در لبنان، نقش حزب‌الله به‌عنوان یک نیروی سیاسی و نظامی به‌عنوان یک تهدید تلقی شده است و یافتن راهی برای مقابله با آن، مشکلی است که واشنگتن برای سال‌ها با آن درگیر خواهد بود. نبود یک دولت ائتلافی در عراق، آینده این کشور را نامطمئن کرده است. یک دولت متشکل از احزاب طرفدار ایران، ائتلافی تحت رهبری ایالات‌متحده را در این کشور منتفی خواهد ساخت.

در مقابل، سوریه یک صفحه خالی است که دولت آمریکا به دنبال ایجاد اثری در آن است. دولت ترامپ، جنگ علیه داعش را به ارث برده است و تلاش کرده تا این جنگ را ادامه دهد و همچنین اطمینان حاصل کند که ایران خلأ ناشی از نابودی داعش را پر نکند. نگرانی‌ها زمانی به اوج رسید که گزارش بازرس کل جدید وزارت دفاع مربوط به عملیات آمریکا از آوریل تا ژوئن سال جاری منتشر شد.

جزئیات این گزارش نشان می‌دهد، ژنرال جوزف ووتل، فرمانده مقر فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده، گفته است، آمریکا در حال حاضر از ابزار "غیرمستقیم" برای "فشار علیه نفوذ ایران در سوریه" استفاده می‌کند. این ابزار شامل انتقال اسلحه، حمایت از نیروهای محلی و تقویت دفاع از متحدان منطقه‌ای است. علاوه بر این، گزارش بیان کرده که ایران سه هزار عضو سپاه پاسداران در سوریه و هزاران شبه‌نظامی متحد در ده پایگاه نظامی و چهل پست امنیتی دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا در حال افزایش حضور خود در شرق سوریه است، که فراتر از آن چیزی است که یک مأموریت متوجه داعش می‌طلبد. این وزارت در هفدهم اوت اعلام کرد 300 میلیون دلار کمک مالی از سوی کشورهای مختلف مانند عربستان سعودی به‌منظور ایجاد "ثبات" در شرق سوریه وصول شده است. در همان روز، دیوید ساترفیلد، معاون وزیر امور خارجه دفتر امور خاور نزدیک و فرستاده عملیات ضد داعش «برت مک گورک»، جول رایبورن را به‌ عنوان نماینده ویژه آمریکا در سوریه معرفی کرد. یکی دیگر از اعضای این تیم، سفیر پیشین آمریکا در بحرین، ویلیام روبوک است که قبلاً به ‌عنوان مشاور سیاسی در سفارت آمریکا در دمشق خدمت کرده است.

مسأله فشار بیشتر آمریکا در سوریه بر ایران طی گفت وگوی چهار روزه بولتون در بیت‌المقدس که از نوزدهم اوت آغاز شد، با سران اسرائیل در خصوص ایران و سوریه خود را نشان داد. بولتون گفت، ایالات‌متحده در مورد سیاست‌هایش در سوریه با مسکو گفت وگو کرده است. وی تأکید کرد، روسیه با حضور ایران در سوریه موافق نیست و از ترک سوریه توسط ایران خشنود خواهد بود.

بولتون گفت، ایالات‌متحده مخالف تلاش ایران برای ایجاد هلال کنترلی از ایران و از طریق مناطق شیعه‌نشین ایران به سمت سوریه و از آنجا به ‌سوی حزب‌الله است. این گفته نشان‌دهنده توافق بین دیدگاه اسرائیل و دیدگاه دولت ترامپ نسبت به نقش ایران در منطقه است. بولتون از تلاش اسرائیل برای جلوگیری از انتقال اسلحه به حزب‌الله از طریق انجام حملات هوایی به خاک سوریه حمایت کرد.

وی گفت، ایران "بانک مرکزی تروریسم بین‌المللی" است و ایالات‌متحده در پی آن است که حداکثر فشار را بر نظام ایران برای توقف تولید سلاح‌های هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و بازگرداندن نیروهای ایرانی حاضر در منطقه به خانه، وارد کند.

خلاصه کلام: تغییر رژیم. بولتون همچنین گفت که فشار تحریم‌های ایالات‌متحده باید بر روی کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران باشد و باید به تظاهرات مردمی در ایران که به خاطر عملکرد ضعیف اقتصادی است یاری رساند.

به ‌طور کلی، از طریق درخواست NDAA از وزارت دفاع به‌ منظور ایجاد یک استراتژی جامع، ایجاد گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه، نقش فعال ائتلاف آمریکا در سوریه و دیدار بولتون از اسرائیل، سیاست‌های متعددی در قبال ایران حدود یک سال و نیم بعد از ریاست جمهوری ترامپ شکل گرفته است. این سیاست‌ها در درجه اول محصول تیم بولتون ـ پامپئو است.

جیم متیس وزیر دفاع نیز مهره‌ای کلیدی در سیاست جدید است. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه ژوئیه، ایران را "صادرکننده بی‌ثباتی در سراسر منطقه" نامید. وی گفت که هیچ‌ چیز در خصوص تقابل با ایران تغییر نکرده است. وی تأکید کرد، مبارزه علیه داعش "به‌واسطه و از طریق" متحدان ایالات‌متحده در سوریه بوده و ایالات‌متحده "نیروهای آمریکایی را برای تأمین امنیت سوریه به خدمت نمی‌گمارد". بلکه نگاه آمریکا به ژنو در راستای یک‌راه حل دیپلماتیک در سوریه است.

در نتیجه سؤال اصلی برای سیاست ایالات‌متحده در سوریه و تلاش برای ایجاد هماهنگی در این خصوص این است که آیا حضور ایالات‌متحده در شرق سوریه می‌تواند به خروج ایران از این کشور کمک کند؟ اگر این اتفاق رخ دهد، آیا جریان انتقال سلاح به حزب‌الله قطع خواهد شد و یا به ‌سادگی از طریق بیروت یا مسیرهای دیگر رخ خواهد داد؟ و بزرگ‌ترین سؤال در خصوص عراق است. مهم نیست که در عراق چه دولتی شکل می‌گیرد، میراث نفوذ عمیق ایران در این کشور، به‌هیچ‌وجه از بین نمی‌رود. شبه‌نظامیان مسلح شیعه ممکن است جای ایست‌های بازرسی خود را عوض کنند و یا در مکان‌های دیگری موضع بگیرند، اما هرگز سلاح‌های خود را زمین نمی‌گذارند. واشنگتن متحدان دیگری در عراق دارد، از جمله احزاب کرد در شمال، و این متحدان راهی برای تحت‌فشار قرار دادن ایران با حمایت بیشتر از گروه‌های مخالف در ایران است. دولت ایالات‌متحده در حال حاضر ابزار و حمایت هماهنگ از بخش‌های کلیدی دولت برای فشار بر تهران را در اختیار دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹۵
همين جمله اول مطلب عجيب نيست ؟! : " درحالی‌که فشار تحریم‌ها تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است،" . . !!
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
کنتور که نداره... همینجوری می گن. مردم باید تاثیر رو درک کنن که متاسفانه دارن با گوشت و پوست درک می کنن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
اینو از قول اقازاده های ژن خوب گفتن که نه تنها براشون بد نشده که با تحریم ها کلی کاسبی شون عالی میشه والا مردم که هنوز تحریمها شروع نشده بود جیبشون خالی شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
ما خواهان مذاکره و رابطه با آمریکا هستیم به کی باید بگیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
شما فکر می کنی اگر آمریکا از فردا تمامی تحریمها رو برداره ، قیمتها توی ایران کاهش پیدا می کنه ؟؟؟ ، پس
.بدون مشکل از جای دیگه هست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
اصلا عجیب نیست. حالا مونده تا نتایج مطلوب مثل تورم یک میلیون درصدی
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
دیگه چه جوری موثر واقع بشه هنوز اصل تحریمها که از ۱۳ آبان شروع میشه دلار بیش از سه برابر گران شده و پول ملی به همین مقدار ارزششو از دست داده .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
منم جمله ی اولو خوندم دیگه از خوندن ما بقی خبر پشیمون شدم تابناک جووون جوک مینویسی چرا !!!!!! طلا شده 362 تومن یوروه 15 هزار تومن و ..... بعد میگی نتیجه مطلوب نداده؟؟؟؟؟؟!
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
ازشکم سیری حرف میزنن کسی به فکرقشرکم درامد نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
نشده است!!!!! بدبختی شاید نیاز به فریاد زدن داره !!! خودسوزی امروز گردن کیه پس
ناشناس
| Philippines |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
در حالی‌ که فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است....
دلار 13 هزار تومنی ماشینهای 3 برابر شده قیمتها 4 برابر شده و و و و ..... راست میگه تحریمها موفق نبوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
اینایی که میگی نتیجه موفقیت تحریمهاست یا ناکارامدی دولت ناامید؟
واقعا جالبین شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
ان وقت اقتصاد خودتون چه سهمی دارد؟
حتما این هم مانند دولت موازی است
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
خب راست میگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
اینها فقط بخاطر تحریم نیست .. دولت منتظر بهانه بود تا با ماهش ارزش ریال ، بدهی های خودشو کم کنه و حقوق کارمندان دولت و بازنشسته ها رو به یک سوم کاهش بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
دلایل تورم
نقدینگی زیاد بدون پشتوانه
بی اعتمادی مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
با افزايش بهاي ارز در طي چند ماه گذشته بانكهاي ورشكسته با داشتن ارز به قيمت گذشته وفروش آنها با قيمت آزاد اغلب بانكها به ثروت باد آورده اي دست يافتند كه نه تنها از ورشكستيگي خارج شدند
مذاکرات مستقیم آخرین راهبرد مسئولان دوکشور برای صلح و آرامش خواهد بود.
بالاخره تا ابد قرار نیست ایران و آمریکا با هم بجنگند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
بله تا ابد نخواهد بود ولی نوع مذاکره خیلی مهمه و تا الان امریکا نگاه بنده و اربابی داشته البته همونجور که همیشه در تاریخ تکرار شده قدرت ها به اخر کارشون میرسن و امریکا هم با تضعیف دلار داره به اخر های عمرش میرسه کی میدونه شاید نابودی امریکا رو ما در زمان زنده بودنمون دیدیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
در جواب محمد ::
فعلا که از وقتی ترامپ اومده اقتصاد آمریکا رو به رشد بوده مهم اینه که برای مردم خودش سود داشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
خواب ديدي خير باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
صلح و آرامش زمانی برای آمریکا معنا پیدا میکنه که ما وجود نداشته باشیم
اینقدر سطحی نگر نباشید
اسمعیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
یقین دارم آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
بیچاره ما مردم که استخوانهایمان زیر فشار خورد میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
ما بیدی نیستیم که با این باد ها بلرزیم ، ما در کنار هم مثل کوه ایستاده ایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
ممکن است در یک برهه هم لازم شود مثل ابر کنار هم بایستیم و به تناسب هر بادی به سمتی برویم اما ابر بمانیم و به وقتش بباریم.
این همه در آمریکا برعلیه ایران رجز میخوانند و فلسفه می بافند هم وغم آنها ایران شده است مردم فقیر شان را ول کردند 40 میلیون نفر شان محتاج غذا وگرسنه هستند بدبختها آنقدر تکبر ونخوت بی جا دارند از وجود مستقل ایران آن قدر عصبانی هستند که میخواهند از عصبانیت بمیرنددر آخر هم هیچ غلطی نمیتوانند بکنند باید دمشان را روکولشان بگذارند از منطقه فرار کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
خوبي عزيزم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
هیچ غلطی نمیتوانند بکنن ولی پوشک 100 هزارتومن دلار 13000 تومن . سیب زمینی که خوراک مستضعفه ظرف بیست روز 2/5 برابر ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
در مورد شما و امثال شما بله درسته هیچ غلطی نمیتونن بکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
تو یا یک ژن خوبی یا این که فکر میکنی یک ژن خوبی!!!
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
آمریکا دشمن ماست ولی لطفا شما هم کمتر توهم بزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
خدا بهت شفا بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
بابا ارزش پول کشور حدود 2000 برابر کم شده !!
nader
| United States of America |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
استقلالوخوب اومدی فقط لطف کن بگو در چه زمینه ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
صدای قشنگت از جای گرم و نرمی بیرون می آید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
چی زدی
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
جنسش كه خوب باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
احسنت
دلار 3 برابر شده. می خواستی چه اتفاقی بیفته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
4
بگو بيخيال بشن .
چرا همیشه این برنامه هاشون شکست میخورد و قدرت ایران در منطقه و افریقا بیشتر می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
با مزه ای آ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
پاش ظهر شده بيدار شو .
ناشناس
| France |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
منظورت از افریقا جیبوتی سومالی سودان نیجریه و ...
است؟؟؟
در حالی‌ که فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است، ..... نشده است؟؟!!!
واقعاً نشده است؟؟!!!
اینجا محتکرین اختلاسگران. به اندازه کافی بر مردم فشار می آورند. !
به جاي اين تمه حرف زدن و تحليل كردن زرنگيد جلوي سيوط پولمون را بگيريد
دراین لحظه دلار 14 هزار تومن. تحریم‌های نفتی هم در راهه. متعاقب اینها انفجار اجتماعی ناشی از فشاراقتصادی و فقر را خواهید دید.
فشارهای امریکا هنوز جواب نداده!!! یکم پوشک بفرستین
فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است ?????????????
یه نگاه به قیمت دلار بنداز عموجون
تو را بخدا وقتی مطلبی می نویسید فکر اعصاب مردم هم باشید
فشارهای آمریکا در ایران منجر به نتایج مطلوب نشده است؟!!! ظاهرا نویسنده مقاله خارج از ایران زندگی می کند و خبری از اوضاع و احوال کشور ندارد!
در حالی‌ که فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است،؟؟؟؟؟؟
دلار 14000 تومن من دیگه هیچ غلطی نمی تونم بکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
نکنه تو آمریکا هستی!؟
اینکه علی برکت الله .... ولی چرا یورو شده ۱۶ هزار دلار ۱۴ هزار سکه ۴۷۰۰؟!
ازقیمت درهم ودلار چخبر مسولین عزیز؟کمبوددارو وپوشک ازوناچخبر.
سکه ظرف ۵ ماه و تحریم نفتی شروع نشه شد ۵ میلیون
انوقت میگید امریکا موفق نشده
تا یک ماه دیگه سکه ۱۰ میلیون میشه
در صغری و کبری ای که چیدی کبری را درست اومدی ولی صغری را یعنی این عبارت را (در حالی‌ که فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است)را نفهیدیم
فقط تیترو خوندم. موفق نشده؟ دقیقا چیکارمون کنه موفقیته؟ دلار 14 تومن
"در حالی‌ که فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است." !!!!

کجا موفق نشده، خیل
"در حالی‌ که فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است." !!!!
"در حالی‌ که فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است." !!!

دلار از 13500 تومان عبور کرد، سکه هم در مرز 4 میلیون و 700 هزار تومان.
در حالی‌ که فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! پ!!!!!!!!! در عوض نتیجه نامطلوب برای مردم ایران داشته !!!!!‌ یعنی دلم میخواد نویسنده این مقاله رو ببینم کیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
یا منتشر نکن یا سانسور نکن جملات رو سانسورچی
آمریکا دیگه چه غلطی باید بکنه؟؟؟؟؟؟
شما خوابيد يا خودتون را زديد به خوابي مردم خيلي تحت فشارند مخصوصا قشر حقوق بگير اونوقت تحريمها اثري نداشته؟؟؟؟!!!!!!!! مسولین چرا به فكر مردم نيستند چرا همتون اينقدر بيخياليد و بي تفاوت گراني مردم را داره بد بخت ميكنه
تحریم‌ها تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب نشده ؟
کجا تشریف دارن آقای نویسنده ؟
رو که نیست
والا من تا همین دیروز یه بچه فسقلی بودم اصلا هم یادم نمیاد بابا مامان جونم برام پوشک بخرن ! یه دونه از این پستونک ها هم به دلمون موند! خخخخخ
تا وقتی هم اول ابتدایی رفتم تا اون موقع شلوار هم به زور تنمون کردن!
دیگه تعجب میکنم تو این دوره زمونه دغدغه مردم پوشک بچشون باشه! من اگه دوباره بچه باشم همون مشما لایلونی رو تا اخر عمرم استفاده میکنم! بهترین جنسه لامصب!
به خاطر همون مشماهای لایلونی بود که ما الان سرسخت شدیم!
در کمتر از چند ماه ارزش پول ملی به یک چهارم رسیده دیگه چی میخواد بشه
هر روز کلی خبر تعطیلی کارخونه ها، رشد قیمت سکه و دلار افزایش آمار خودکشی و خودسوزی و سرقت و ....
در حالی‌ که فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است؟؟؟؟؟؟؟؟. همه ی مشکلات مملکت ما ازهمین نفهمی ها سرچشمه میگیره
تینر زدید که آمریکا به نتیجه مطلوب نرسیده است، با توضیحاتی که در پی آن دادید، چگونه ما میتونیم به نتیجه مطلوب برسیم و مردم ایران در چه سالی روی خوش زندگی را خواهند دید؟؟؟!!!
به والله بحران نداریم
خدا به مجلس و رییس جمهور محترم خیر دهد
ما چقدر خوشحالیم
کدوم عدم نتیجه مطلوب مورد نظرتونه؟؟؟
تابناک حالتدخوبه؟؟؟؟؟؟
درخانه اگر کس است یک حرف بس است.
از کامنت ها و لایک ها کاملا مشخصه تحریم اثر نکرده.خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ماهرروزفقیرتر وسرمایه دارهای که طلا ودلارمیخرن پولدارتر
تابناک جان، به نظر خودتون درج چنین خبرهایی هیزم زیر آتش ریختن نیست. تو این اوضاع و احوال نا به سامان اقتصادی و تلاطمات ارزی بهتر نیست فقط خبرهای مثبت ( البته به نفع ملت و مملکت !) رو درج کنید تا مردم بی دلیل از ترس از دست رفتن سرمایشون اینطور سراسیمه به بازار طلا و سکه و ارز سرازیر نشن که هم به ضرر ملته هم مملکت.
مثلا اگه این خبر رو کار تمی کردید می گفتن شما رصالت زسانه ای تون رو انجام ندادید؟!!!!! والله نمی گفتند.
انشالله که پیام منو ببینید و قدری بهش فکر کنید
یا حق
با افزايش بهاي ارز در طي چند ماه گذشته بانكهاي ورشكسته با داشتن ارز به قيمت گذشته وفروش آنها با قيمت آزاد اغلب بانكها به ثروت باد آورده اي دست يافتند كه نه تنها از ورشكستيگي خارج شدند بلكه با فروش دلار به قيمت آزاد جيب مردم ايران را خالي شد
جالب است که نویسنده می گوید موفق نشده است!!! سقوط ارزش ریال به بیشترین حد در طول تاریخ و شکستن کمر ملت...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
تاریخ را بخوان
ما اقتصاد 18000 تریلیون دلاری آمریکا را زیر پا لگد میکنیم
تا وقتی دشمن داخلی هست نیاز به خارجی نیست
حقیقتش اینه سیاستمداران ما ایستادن و تماشا میکنند بالاخره چی میشه.
این شگرد روبرت مردک و امیراتوری رسانای صهیونیست است
ایول شوخی با مزه ای بود، نوبسنده مطلب می خواسته با خوانندگان اش نزاح کنه، خوابید یا بیدار
به نظر بنده دولت با ابجاد تورم مصنوعی قصد داره مردم ابتدا به مرگ بگیره تا با جمع کردن نقدینگی و اب رفتن سرمایه مردم مردم به تب راضی شن.
در حالی‌ که فشار تحریم‌های آمریکا تاکنون موفق به ایجاد نتیجه مطلوب برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در خصوص ایران نشده است!!!!!
خیلی ممنون که فهميديم اینها تازه فشار اصلی نیست.....
تحلیلی که بر پایه اینکه حوثی و حزب الله بیا داعش و جبهه النصره به نیابت کی می جنگند بنا شده باشد ٬ تحلیل انحرافی است.
تحلیل وقتی درست است که روشن کند عربستان و امارات و هم ایران به نیابت از کی می جنگند!!
این دیگه خود جنسه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار