بازدید 40926

سد سوم افغانستان مقابل آب مشهد!

کد خبر: ۸۲۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴ 15 August 2018

مدیر دفتر مطالعات آب منطقه ای استان: با احداث سد «کبکان»، حقابه ایران از هریرود 100 در صد قطع خواهد شد

به گزارش روزنامه خراسان، مشکلات خشکسالی های چند سال اخیر تنها معضل و نگرانی برای تامین آب استان نیست و مسائل بین المللی و تامین حقابه ایران در مرزهای شرقی نیز به تدریج دامن گیر خراسان رضوی می شود. اگرچه گفته می شود با تعاملات و رایزنی های بین المللی بین ایران و افغانستان، توافقاتی بر سر تامین حقابه ایران از رود هیرمند و رفع بخشی از مشکلات کم آبی در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است، اما به گفته رئیس کمیته آب کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، مشکل تامین حقابه ایران از هریرود همچنان وجود دارد و با تکمیل سومین سد افغانستان روی هریرود، تامین آب استان خراسان و به خصوص شهر مشهد، با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

«ابوالفضل حسن بیکی» در گفت و گو با خانه ملت در این باره اظهار کرد: کشور افغانستان به معاهدات امضا شده در خصوص حقابه هیرمند پایبند بوده اما درباره هریرود هنوز این اتفاق نیفتاده است. حسین بیکی در خصوص سرانجام مذاکرات ایران و افغانستان در زمینه حقابه های رودهای منتهی به ایران، گفت: ما در بحث حقابه رودهایی که از افغانستان سرچشمه می گیرد و به ایران می ریزد، دارای حق و حقوق بین المللی و تاریخی هستیم. نماینده مردم دامغان افزود: در یک مقطعی که آمریکایی ها بر افغانستان حاکم شدند با همدستی طالبان بعضی از رودخانه های ما مانند هیرمند و رودخانه ای را که به زابل منتهی می شد منحرف کردند که این موضوع مورد اعتراض جمهوری اسلامی قرار گرفت و با فشارهای بین المللی آن ها آب را رها سازی کردند. به عبارتی در خصوص هیرمند، کشور افغانستان به تعهد خود در معاهده ای که بین جمهوری اسلامی و افغانستان در این باره امضا شده بود، عمل و حقابه ایران را رها سازی کرده است.

آینده خطرناک آب شرب مشهد با سد سازی های افغانستان

وی ادامه داد: اما در بحث هریرود متاسفانه افغانستان دو سد بزرگ در مسیر این رود احداث و حقابه ایران را قطع کرده است، هم اکنون نیز در حال احداث سد سوم هستند که این اقدام می تواند آینده خطرناکی را برای تأمین آب شرب استان خراسان و به خصوص مشهد رقم بزند. این نماینده مجلس با اشاره به این که در خصوص سد سازی های افغانستان، سران قوا جلساتی را برگزار کردند و تیمی از وزارت کشور، وزارت خارجه و وزارت نیرو تعیین شدند که با پشتوانه شورای عالی امنیت ملی برای مذاکره به افغانستان رفتند، گفت: در این مذاکرات علی رغم این که در مراحل اول به دلیل حاکمیت محدود افغانستان بر مناطق خود و حکومت های قبیله ای و پراکنده، تیم مذاکره کننده با دشواری هایی همراه شد اما در نهایت این حق به ایران داده شد که هر جایی که خود کشور افغانستان توانایی تأمین منافع ما را ندارد از جمهوری اسلامی کمک بگیرد و با متجاوزان و متخلفان برخورد کند. رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: در این خصوص کمیسیون ها و کمیته هایی تشکیل شده و حق و حقوق جمهوری اسلامی کاملاً مشخص است.

حقابه و سهم جمهوری اسلامی باید تحت هر شرایطی در این مسیر تامین شود که این موضوع را آقای اشرف غنی و دولت افغانستان در قالب معاهده ای پذیرفت و طبق قراردادی که بین دو کشور به امضا رسیده حق و سهم جمهوری اسلامی کاملاً مشهود است.

حقابه ایران از هریرود صد در صد قطع خواهد شد

احمد قندهاری، مدیریت دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان نیز با تایید این موضوع به خراسان رضوی گفت: کشور افغانستان هم اکنون با بهره‌برداری از سد سلما جلوی سرازیر شدن آب به پایین‌دست این رودخانه و سد دوستی را تا حد زیادی گرفته است.

وی افزود: همچنین این کشور در حال احداث سد پیشدان روی این رودخانه و در حال برنامه ریزی برای احداث سد سومی به نام کبکان است که با احداث این سدها دیگر هیچ آبی از هریرود به سد دوستی سرازیر نخواهد شد و حقابه ایران از این رودخانه 100 درصد قطع خواهد شد.

اعلام آمادگی وزیر نیرو برای مسئولیت بیشتر در مذاکرات با افغانستان

وزیر نیرو نیز در گفت و گوی اختصاصی با خراسان که دو روز قبل منتشر شد، برای افزایش مسئولیت در کمیته آب و مذاکره با افغانستان اعلام آمادگی کرد. دکتر «رضا اردکانیان» در این باره گفت: امسال، سال فوق العاده خشک و کم آبی برای همه ماست، چه کشوری که بالادست و چه کشوری که پایین دست است، اما ساز و کار قانونی تامین حقابه وجود دارد. هم اکنون وزارت کشور مسئول کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان است و در ساز و کار کمیسیون های مشترک یک کمیته آب وجود دارد، مسئول کمیته آب، وزارت امورخارجه است و ما هم عضویت داریم و فکر می کنیم که اگر وزارت نیرو نقش و مسئولیت بیشتری در خصوص کشور افغانستان داشته باشد، دامنه ارتباطات ما حول محور مجموعه مسائلی که به توسعه منطقه بستگی دارد از جمله آب، می تواند بروز مناسب تری داشته باشد، همان طور که در اوایل دهه 80 شمسی توانستیم به پیشرفت های خوب و اقدامات موثری برسیم، می توانیم مجدد این فضا راحاکم و در جهت منافع هر دو کشور حرکت کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۴۹
این ها از کجا سد میسازن؟!؟
همه کشورها به فکر منافع ملی خودشون هستن ولی ما به فکر برادری و همسایگی و از این جور چیزها
این کاری هست که چهارمحال و بختیاری با اصفهان کرد.
متاسفانه همه همسایگان مابه فکرآب هستند بجزمسؤلان ما.تازه سیمان مورد نیازاونهاراهم باکمال میل تامین می کنیم تاسدبسازن وجلوی حقابه مارابگیرن.
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
ناشناس جان انها به فکر اینده کشورشون هستند ولی مسئولین ما به فکر اینده خودشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
و ضمناً مهاجرین قانونی و غیر قانونی را با آغوش باز استقبال می کنیم تا نظم جامعه را بهم بریزند .
ناخودآگاه ياد برنامه
:: شما كه غريبه نيستيد ::
افتادم كه در مورد افغانيهاي ساكن ايران ساخته شده بود.
نكته قابل ذكر اينكه همزمان با كاهش ارزش پول ملي ايران و خروج بسياري از افغانيها از كشور بدليل بي صرفه بودن كار در ايران ،تعهدات افغانستان در مورد مسائلي نظير حقابه و رودخانه هاي مشترك لوث تر از گذشته خواهد شد.
کشور دوست و برادر !!!
چرا ما یک سد شنی ساده هم بر روی کشف رود که وارد خاک افغانستان می شویم نزدیم چه مقدار اب در باران های شدید وارد افغانستان می شود
فاجعه برای شرق کشور
تنها راه اخراج تمام افاغنه هست
اینجوری فایده نداره. ما باید به افغانستان حمله کنیم و حداقل نیمه شرقی هرات رو بگیریم برای خودمون تا بتونیم از آینده‌مون مطمئن باشیم.
بله دريابيد ملت فهيم و دوست افغانستان را اي افغاني‌هارا بعد ميايين توي همين سايت خبر مي‌زنيد بچه‌هاي افغاني چرا در ايران تحصيل نمي‌كنند. چرا نمي‌رن مملكت خودشون؟
علم الهدی چرا چیزی نمی گه ؟؟؟؟!!!! فقط برای مردم خودت حرف داری ؟؟؟؟؟
حالا باز هم افغان ها را در این مملکت نگه دارید و از بیت المال به اون ها هم بدید.....
مردم افغان را كه در ايران زندگي مي كنند تحويل انها بدين مصرف شرب زيادي هم دارند فوق العاد پر مصرفند
دوستی با هرکه کردیم خصم مادرزاد شد ...........
اینا نیتیجه کمک های ایران به این هاست
چرا ما نمی توانیم حقابه خودمان را از افغانستان بگیریم تا سیستان وبلوچستان به این روز نیفتد ودریاچه هامون خشک شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
فقط در مورد آب نیست که ما نمیتوانیم حق خودمان را بگیریم. حق پناهندگان محبوس در ماناوس استرالیا، خسارت جنگ تحمیلی، حقوق سرزمینی در دریای مازندران، الواح هخامنشی از آمریکا، پولمان از آلمان و انگلبس. گویا مسئولانی داریم که زورش فقط برای مردمشه.!؛
ازهمه طرف ضربه میخوریم .....
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
از همه طرف که ضربه میخوریم که هیچ خودمان هم حق مردم بدبخت را به سوریه و لبنان و یمن بذل و بخشش می کنیم
این ها رو از مملکت بیرون کنید
... در حال حاضر با وجود آب در پشت سد کجک و ارغنداب افغانستان، حدود 11 ماه هیچ آبی از افغانستان به ایران نیامده است در صورتیکه مقدار حق آبه به تفکیک ماه (در صورت وجود آب در کجک) تعریف شده است و هیچ ماهی نباید قطع شود. ایشان خشکی تالاب بین المللی هامون را نشنیده اند. ایشان خبری از طوفانهای گردوغبار سیستان با غلظت 60 برابر حد مجاز به دلیل عدم رعایت حق آبه هامون ندارند....
مسولان طی یک عملیات ناگهانی کل افغانیها رو از ایران باید اخراج کنند که حدود ۵ میلیون هستند و اونها رو به افغانستان دیپورت کنند
اینجوری هم به دولت افغانستان فشار می‌آورند و هم ۵ میلیون مصرف کنندگان آب کشورمان با توجه به کمبود آب در ایران کم خواهد شد و نسبت بین مصرف آب و موجودی اون تعدیل می شود
خدا را هزار مرتبه شکر که هر چه برادر داشتیم تو زرد در آمدند از برادر عراقی بگیر تا برادران افغان و پاکستانی وقتی دیگران را به زور و اجبار برادر خوانده خود می کنیم نتیجه ای بیشتر از نباید انتظار داشت
خدا پدر آمریکا رو بیامرزه طالبان و بیرون کرد حاِلا هز بگین مرگ بر آمریکا
درمورد دجله و فرات که حقابه عراق هست یه عده خودشونو می کشند تا ترکیه رو سرزنش کنند خب بفرما اینهم از افغانستان دوست و برادر کجایید تا داد بزنید
فقط خواهشا با افغانستان در نیفتید که اگر با آنها جنگ شود خاک این مملکت را با توبره میکشند .
فدای سر اقایون و اقازادهاشون
مردم اب میخواهند چکار
انوقت این همه افاغنه تو ایران دارن جولان میدهند و به ریش ما میخندند
وقتی نگاه دوستان بهشون سر لوحه مسئولین باشند انها اینجوری جواب میدهند
عربستان
امارات
بحرین
کویت
عراق
لبنان
اینم افغانستان
روسیه امریکا اروپا تحریمها .......................................
افغانستان پس از دهها سال جنگ داخلی و امنیت نیم بند و اقتصاد ورشکسته راه پیشرفت خود و مردمانش را در تعاملات جهانی و جلوگیری از اتخاذ سیاستهای بی محتوا و هزینه ساز دیده است . افغانستان امروز میداند باید آگاه تصمیم گرفتت تا پیشرفت تاریخی شروع شود . از استراتژی های اخیر در حوزه سیاست های خارجی افغانستان و عراق واقعا خیلی درسها را میتوان آموخت !!!!!!!
بترکانیدش
مردم ایران از بیکفایتی و بی تدبیری مسئولین در رنج و عذابند. این مسئولین تالایق فقط بفکر پر کردن حسابهای خود بوده اند.
مشکل کم آبی، مشکل کل منطقه است نمیشه با این دلیل ها رفع مسئولیت کرد. امروزه در عراق، افغانستان و... مشکل بی آبی بی داد میکنه در حال حاضر رود هرمند از سر چشمه به اندازه یه جوی آب نداره حتی نمیتونه مردم که کنارش زندگی می کنند را بی نیاز کنه اگه کمی سرچ کنید این رو متوجه می شوید.
دلیلش هم مشخصه وقتی در ایران بارندگی کم باشه سمت شرقی هم کم خواهد بود چون مسیر عبور ابرها از غرب به شرق است و بین راه هیچ دریاچه یا اقیانوس وجود ندارد که باعث تغییر در باروری ابرها شود.
حقابه ایران از رودهای مرزی تنها مشکل ما نیست. سرمایه گذاری در تاجیکستان؛ حق ایران در تقسیم پهنه آبی دریای مازندران؛ حق ایران در منابع مشترک گاز با قطر؛ پولمان در بانک مرکزی آلمان و بانک بارکلی انگلستان بخشی از حقوق تضییع شده کشورمان توسط دیگران است.
در این مواقع چرا آقای علم الهدا سکوت کرده و همانند اعتراض به برگزاری کنسرت عمل نمی کنند؟
لابد سد هم به دست توانای مهندسان ما ساخته شده.
آقای حسن بیگی در جریان نیستی مثل اینکه ؟ کجای افغانستان در خصوص سیستان به معاهدات بایبند بوده ؟ ! سال آبی گذشته حتی یک قطره آب اجازه ورو ذ نداده اند .... از کجا آوردی این اطلاعات رو ؟
اين آبها مشكلي از مشولات مردم ايران را درمان نميكند بايد در جنوب ايران مسولين تمام هم و غم خودشان همانگونه كه در زمينه هسته اي و موشكي تلاش كردند و موفق شدند ميتوانند از آبهاي خليج فارس و درياي عمان هرچه زودتر شيرين سازي كنند و به مناطق جنوبي و مركزي منتقل نمايند تا از مهاجرت مردم جلوگيري شود واز اين طريق موجب اشتغال چند ميليوني مردم بيكار شوند دولت نبايد به اميد آسمان و بارندگي باشد و و چشم بر آسمان داشتن براي بارندگي يك خيال واهي است بايد با شيرين سازي و انتقال اب يك حركت و جهش و فعاليت بزرگي در جنوب ايران بوجود ايد. پتانسيل جوي و شرايط خاك و هوا براي كاشت محصولات انبه، موز، مركبات و حتي ساير محصولات گران قيمت حتي بصورت گلخانه اي وجود دارد فقط همت مسولان نياز دارد . منطقه لارستان و هرمزگان و سيستان و بلوچستان از اين اقدام دولت استقبال خواهند نمود و شرايط هم بسيار مناسب ميباشد. آب رياي عمان و خليج فارس با استفاده از انرژي خورشيدي ميتوان با هزينه كم شيرين سازي نمود و از اين طريق به يك منبع بيكران آب دست يافت
خوبه فعلا وزیر نیرو اعلام آمادگی کرده؟؟؟؟؟؟
عملکردهای دولتهای بعد از انقلاب نسبت به منافع ملی ایرانی ها رو همه می دونند و می دونتد این دولتها با بازکردن دروازه های مملکت بر روی افغان چه مصیبتهای اجتماعی بوجود آورد. اما از همه مهمتر اینه که افعان الان یاد گرفته که خودشو (مشهدی) معرفی کنه. با این حساب ما به اندازه جمعیت استان رضوی الان همشهری مشهد افغانی داریم. این دولت است و مشهد هم اگه از بی آبی شدید به هم بخوره عین خیالشون هم نیست ولی یک دولت دلسوز از شون اول سرشمالی می کنه و بعد با کمک سازمانهای بین المللی ترتیب بازگشت محترمانه اینارو به کشورشون می ده. روس و آمریک و انگلیس وارد اون کشور شده اند ولی میربانی سه میلیون افغان افتاده گردن ما!
علتش بی تدبیری مسئولین ماست انها کاردرستی کردند وبه فکرمنابع ومنافع کشور خودشان هستندوادعای کمک به تمام مظلومان دنیا هم ندارندو.....!!!
بیشتر مرزها را رها کنید تا افغانی وپاکستانی ونپالی بیایند
تضعیف مشهد تضعیف شیعه است ولی کور خوانده اند.
با وجود علم الهدی و رییسی در مشهد دلمان قرص است که غلطی نمی توانند بکنند
افغانستان فارسی زبانان محترم هستند اشکال نداره
هرمشکلی راه حلی داره؟
خیلی راحت میشه با کند چاه عمیق در مسیر این رودخانه اب اون رو دوباره به ایران اورد !
نباید نگرانی را به مردم تحمیل کرد باید فکر کرد و کشور دوست را به چالش کشید تا بفهمد دست روی دست زیاد هست!
ایا این هم کار امریکاست؟
راستش سیمان از کشور ایران با قیمت بسیار کم به کشور عزیزمان افغانستان میاید
و ما هم تا میتوانیم سد آب می سازیم
تازه بند آب به نام ...بند بخش اباد فراه در حال ساخت است
که ۲۷ برابر بند کمال خان نیمروز است
کارش تازه شروع شده
با ساخت این سد سیستان و بلوچستان به کلی نابود میشود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار