بازدید 30875
جزئیات بسته ارزی دولت و توضیحات رئیس بانک مرکزی درباره جزئیات بسته؛

صرافی‌ها از این پس حق خرید ارز دارند؛ اما فقط برای خدمات و مسافران می‌فروشند / مسافران می‌توانند کمتر از ده هزار دلار ارز آزاد از صرافی‌ها خریداری کنند / نرخ ارز در این بازار براساس عرضه و تقاضا به دست می‌آید / دریافت تضمین از صادرکنندگان برای بازگشت ارز به کشور / مصونیت عوارض و مالیات برای واردکنندگان طلا / پرداخت سود ارزی توسط بانک مرکزی

نرخ را از این پس باید بازار تعیین می‌کند... بسته جدید ارزی، سه شنبه اجرایی می شود... ارز مسافرتی آزاد شد و حواله های ارز مسافرتی تا آخر هفته معتبرند... سکه با آزاد شدن ارز، ارزان می شود... عرضه ارز پتروشیمی ها،‌ فولادی ها،‌ فلزات رنگی،‌ گاز،‌ فراورده های نفتی در بازار ثانویه خواهد بود که بر اساس عرضه و تقاضا رخ خواهد داد... دولت آنقدر اقتدار دارد که در همان روز تحریم‌ها می خواهیم بازار را باز کنیم...
کد خبر: ۸۲۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۶ 05 August 2018

در جلسه عصر یکشنبه هیأت وزیران که به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد، اعضای دولت به بررسی پیشنهادهای بانک مرکزی به منظور ساماندهی بازار ارز و مسائل مربوط پرداخته و تصمیماتی را در این زمینه گرفتند که پرداخت سود ارزی توسط بانک مرکزی به سپرده گذاران، مصونیت عوارض و مالیات برای واردکنندگان طلا، پایان قاچاق بودن خرید و فروش ارز، تخصیص ارز دولتی صرفاً برای کالاهای اساسی از جمله مهم‌ترین بخش‌های این بسته است.

به گزارش «تابناک»؛ بسته ارزی مورد تأیید سران قوا، پس از تأیید در هیأت دولت رونمایی شد. به موجب این تصمیمات، ارز کلیه کالاهای اساسی و دارو به نرخ رسمی تأمین می‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد فهرست کالاهای مذکور را بازنگری و به روز رسانی نموده و نظارت لازم را به منظور حصول اطمینان از توزیع کالاهای اساسی و دارو بر مبنای نرخ رسمی از زمان ورود کالا تا عرضه آن در شبکه خرده فروشی (از تأمین، پخش، توزیع و رسیدن به دست مصرف کننده) به عمل آورند.

همچنین کلیه صرافی‌های مجاز می‌توانند در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام نمایند. فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز صرفاً بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان پذیر خواهد بود.

صرافی‌ها از این پس حق خرید ارز دارند اما فقط برای خدمات و مسافران می‌توانند بفروشند

ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است و واردات طلا به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌گردد.

تأمین ارز برای واردات بقیه کالاها در بازار دوم ارز از محل ارز حاصل از صادرات کلیه کالاهای غیرنفتی (به ویژه فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی) و خدمات تأمین می شود. معاملات در این بازار بین صادرکنندگان و وارد کنندگان از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز صورت می‌گیرد و نرخ ارز در این بازار براساس عرضه و تقاضا به دست می‌آید. این نرخ، به نحو مناسب، به عنوان نرخ آزاد ارز اطلاع‌رسانی می‌شود. صادرکنندگان باید تعهد لازم را برای برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بسپارند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنین مجاز است نسبت به دریافت سپرده ارزی (به صورت اسکناس) از اشخاص حقیقی و حقوقی به واسطه بانک‌های عامل اقدام کنند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن جذب سپرده‌های فوق‌الذکر، مجاز خواهد بود حسب تشخیص خود نسبت به تعیین نرخ سود ارزی و پرداخت سود متعلقه به سپرده‌های مزبور و همچنین کارمزد به بانک‌های عامل عمل نماید.

همتی: خرید و فروش ارز دیگر قاچاق نیست

صرافی‌ها از این پس حق خرید ارز دارند اما فقط برای خدمات و مسافران می‌فروشند / نرخ ارز در این بازار براساس عرضه و تقاضا به دست می‌آید / دریافت تضمین از صادرکنندگان برای بازگشت ارز به کشور / مصونیت عوارض و مالیات برای واردکنندگان طلا

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در اولین گفت وگوی رسمی خود بعد از رفتن به بانک مرکزی،‌ با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما توضیحاتی در خصوص بسته جدید ارزی دولت به مردم ارایه کرد و اظهار داشت:‌ نظام تکلیف کرد این مسئولیت را بگیریم و به همین خاطر از چین به بانک مرکزی آمدم.

وی گفت: خوشحال هستم در جایی قرار گرفتم که بتوانم به ملتم خدمت کنم این یکی از آرزوهای همیشگی من است که به مردم خدمت کنم.

رئیس کل بانک مرکزی با طرح این پرسش که وضعیت بازار ارز الان چگونه است، افزود: الان بر اساس نرخ ترجیحی 4200 تومان کلیه کالاها وارد می شوند؛ البته این نرخ الان به 4400 تومان افزایش یافته است.

همتی تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت خرید و فروش ارز، ‌در حاشیه بازار نرخی شکل گرفته بود که در کل مجموعه اثر گذاشته بود. تلاش کردیم بازار به شکل درست باز شود ادامه این مسیر به هیچ وجه صحیح نیست. چه اشکالی دارد اجازه دهیم فعالین اقتصادی به راحتی با یکدیگر همکاری کنند.

وی با بیان اینکه بسته جدید ارزی در جلسه شورای سران مطرح و تحلیل شد، گفت: امیدواریم این طرح اثر خوبی داشته باشد؛ هرچند گوشه ای از این طرح که امروز منتشر شد، باعث کاهش قیمت طلا و ارز شد.

روحانی دستور داد / ارز 4200 تومانی تا فروردین 98 نباید تغییر کند

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اجرای بسته جدید ارزی را نوید بخش ثبات در بازار ارز دانست و افزود: ما یک بازار خواهیم داشت؛ دغدغه مهم مقام رهبری و رئیس جمهور این است که کالاهای اساسی و دارو با قیمت ثابت و بدون افزایش نرخ به دست مردم برسد. این دغدغه رئیس جمهور بود و در تمام جلسات به این موضوع تاکید می کرد.

وی افزود: لیست های مربوط به کالاهای ضروری که از کالاهای اساسی نیز جلوتر است، دارو و هر آنچه در گروه ضروری مردم قرار دارد باید با ارز 4200 تومانی تأمین شود. تا فرودین 98 هم نرخ این ارز نباید تغییر کند. این دستور رئیس جمهور است.

همتی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که تخلفی در این زمینه وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: این اتمام حجت رئیس جمهور با مسئولین مربوطه است. آنها قول داده اند که نظارت داشته باشند تا تخلفی در زمینه تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی مردم رخ ندهد.

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به اینکه قبلاً در بازار ثانویه و بازار اول تخلفاتی در حوزه تخصیص ارز دولتی رخ داده بود، اظهار داشت: چون حجم کالا زیاد بود کنترل هم سخت بود، ولی برای اینکه کنترل کارآمد باشد، ارز دولتی محدود به کالاهای اساسی و ضروری مردم، شد.

وی در پاسخ به این که آیا این سیاست این موجب رانت نمی شود، تصریح کرد: انشاءلله که نمی شود.

این عضو کابینه دوازدهم، در تشریح سیاست دولت در بازار ثانویه ارز گفت: بازار دوم عمق خیلی زیادی خواهد داشت و مثل قبل نیست. قبلاً‌ قرار بود 20 درصد ارز صادراتی ها به این بازار برود ولی نشد.

چه کسانی از بازار ثانویه می توانند ارز بخرند؟

همتی در پاسخ به این که چه کسانی باید ارز خود را به بازار ثانویه بیاورند، تصریح کرد: یک بخش واردکننده ها هستند که غیر از کالاهای اساسی و ضروری باید ارز خود را به بازار ثانویه بیاورند.

به گفته وی، عرضه ارز پتروشیمی ها،‌ فولادی ها،‌ فلزات رنگی،‌ گاز،‌ فراورده های نفتی در بازار ثانویه خواهد بود که براساس عرضه و تقاضا رخ خواهد داد.

نرخ ارز بازار ثانویه چند است؟

همتی درباره نرخ ارز در بازار ثانویه گفت: ما در نرخ دخالت نخواهیم کرد فقط در مواردی که احساس کردیم ضرورت است وارد می شویم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این که چه تضمینی وجود دارد صادرکننده ها ارز خود را وارد بازار کنند، تصریح کرد: دوره اول صادرکننده ها این کار نکردند و اشتباه هم کردند. در این دوره مابه التفاوت را از آنها می گیریم و حتما باید به خزانه برگردانند. تمهیداتی را رئیس جمهوری اتخاذ کرده و صادراتی ها در این بازار حضور جدی خواهند داشت.

او در پاسخ به این که چطور واردکننده ها مطمئن شوند که گران نخریده اند، افزود: خیلی بد است، من بخواهم درباره نرخ حرف بزنم؛ نرخ را باید بازار تعیین کند. نرخی که در این بازار شکل خواهد گرفت، به خاطر وزن زیادی که دارد، تحت تأثیر قرار می گیرد.

همتی تأکید کرد: امیدواریم نیازی به دخالت در بازار نداشته باشیم و بانک مرکزی ذخایر خود را اضافه کند؛ سیاست من اضافه کردن ذخایر بانک مرکزی است و انشاءالله بهتر از این شود.

وی در پاسخ به این که چه کالاهایی در این بازار می توانند ارز مطالبه کنند، گفت:‌ آنهایی که در وزارت صمت ثبت سفارش می شوند در این بازار می توانند تأمین اعتبار کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تأکید کرد، ارز 4200 تومان اصلا دست تولید کننده نمی رسید؛ هر چه نرخ دستوری باشد، در آن رانت و فساد خواهد بود. خیلی ها گفتند که درسته این نرخ 4200 تومان است، ولی ما 1500 تومان بالاتر می گیریم و می دهیم.

تشریح فعالیت صرافی ها در بسته جدید ارزی / ارز آزاد دیگر قاچاق نیست

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به توضیح درباره ادامه فعالیت صرافی ها در قالب بسته جدید ارزی پرداخت و گفت: یکی از مشکلات فعلی ما این است که برای مسافرت و دارو گرفتن ارز برایشان سخت بود؛ قاچاق اعلام کردن ارز مشکلات جدی به وجود آورده بود. تصمیم رئیس جمهور بر لغو این دستور است. خرید وفروش ارز از صرافی ها از این به بعد آزاد است و دیگر قاچاق محسوب نمی شود.

همتی ادامه داد: بنابراین امیدوارم صرافی های محترم که مدتی است فعالیتشان متوقف شده واقعا به سیستم بانکی و بانک مرکزی و دولت و مردم کمک کنند که بازار را شفاف و نیازهای مردم را بانرخ ارز بازار تأمین کنیم.

وی افزود: صرافی هایی که خریدوفروش خرد انجام می دهند، مثلا تا 10 هزار دلار،‌ این صرافی ها حتما باید خود را با بازار ثانوی یکی کنند. در این بازار حسابشان تسویه می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه چهار ماه اول امسال 15 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم یعنی حداقل 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم داشت که این خیلی خوب است، تصریح کرد: بالاخره بازار کش (نقد) از بازار حواله ای درصدی اختلاف دارد و همه جا اینطور است؛ در این حد قابل قبول است.

همتی تأکید کرد، صرافی ها در خرید مشکلی ندارند ولی در فروش باید کمی کنترل شود که برای نیازهای واقعی مردم باشد.

بسته جدید ارزی تورم هم دارد؟

او درباره آثار تورمی بسته جدید گفت: بالاخره این بازار که اتفاق افتاد،‌ باید قبول کنیم که تحریکات دشمن هم هست. ما شرایطی هستیم که چیزی شبیه جنگ اقتصادی است و امریکا انواع و اقسام تحریم ها را برقرار کرده و تلاش برای اضافه دارد ولی دولت آنقدر اقتدار دارد که در همان روز تحریم‌ها می خواهیم بازار را باز کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به خاطر جوی که ایجاد شد انتظارات برای مردم خیلی بالا رفت، افزود: صداوسیما و ما در دولت باید کمک کنیم انتظارات مردم مثبت شود. عوامل و عناصری انتظارات منفی ایجاد م یکنند تا نرخ بالا برود در حالی که پایه ای ندارد.

سکه با آزاد شدن ارز، ارزان می شود

همتی با اشاره به کاهش قیمت دلار و سکه بعد از اعلام برخی جزئیات بسته جدید ارزی در روز جاری اظهار داشت: وقتی قاچاق شده بود فشار روی سکه رفته بود؛ بنابراین قطعا قیمت سکه هم خواهد ریخت چرا که حباب دارد و بیشتر از امروز خواهد افتاد.

وی گفت:‌ قبلاً اینها اثرش را روی تورم گذاشته و اتومبیل و موبایل و خانه و... گران شده است؛ بیشتر از یک مقدار؛ بنابراین اگر واقعا نرخی که در بازار شکل می گیرد، حتما کمک میکند که این تورم شکل گرفته را کنترل کنیم. در واقع سیستم کنترل تورم روی فعالیت های بازار ارز سوار خواهد شد، در حالی که الان کنار بودیم و از دست ما خارج بود.

ورود ارز به کشور توسط صرافی ها آزاد شد

او درباره خروج سرمایه از کشور نیز گفت: متاسفانه قبلاً صرافی ها و برخی اقدامات حواله ای باعث خروج شد، ولی الان با کنترلی که داریم این اتفاق نمی افتد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ضمن اینکه الان ورود ارز به کشور توسط صرافی ها را آزاد کردیم، صرافی ها زین پس هم می توانند طلا و اسکناس وارد کنند. اشخاص حقیقی هم البته می توانند؛ هرچند این موضوع عمدتا در تخصص صرافی هاست. ما باید این جهت را برعکس کنیم.

همتی گفت: امروز تصویب شد که هر فردی آمادگی داشت طلا وارد کند به او اجازه می دهیم و از تعرفه و ارزش افزوده معاف است.

او درباره پیش فروش ها و استفاده از بورس ارز و... گفت: درباره بورس من برنامه جدی دارم و دراین باره صحبتهایی کرده ام که بسیار مهم است.

وی درباره ابزار کنترلی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز تصریح کرد: کنترل بازار ثانویه را از طریق بازار باز و بازارهای مالی انجام خواهیم داد. یعنی بازار مالی را کنار بازار ثانویه می آوریم و استفاده جدی می کنیم. جلسات مقدماتی هم شروع کردیم انشاءالله در یکی دو هفته آینده تصمیمات خوبی در این باره می گیریم.

بسته جدید ارزی، سه شنبه اجرایی می شود

رئیس کل بانک مرکزی زمان اجرای بسته جدید ارزی را سه شنبه اعلام کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم فردا جلساتی با صادر کننده های عمده و صرافی ها داشته باشیم ـ که هنوز فرصت نکرده ام ـ انشاءالله سه شنبه این بسته جدید عملیاتی خواهد شد.

طرح جدید دولت برای دریافت ارزهای خانگی / بانک مرکزی ضامن شد

وی با اشاره به یک نکته خیلی مهم در بسته جدید ارزی تصریح کرد: دوره ای مردم سپرده ارزی گذاشتند، ولی بعدا به آنها ریال دادند که اثر خیلی بدی داشت و به مردم جفا شد. این بار تصمیم گرفتیم بانک مرکزی سپرده ارزی از مردم بگیرد تا با این روش سپرده ها را جذب کند. بانک های عامل مجازند از طرف بانک مرکزی سپرده های مردم را بگیرند و سود ارزی بدهند. آیین نامه اش را به زودی ابلاغ می کنیم.

همتی گفت: مردم ارز داخل خانه و زیر تشک را بیاورند در بانکها بگذارند. این مصوبه سران سه قوه است و بانک مرکزی هم آن را تضمین می کند. همه باید از این استقبال کنند.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد:‌ مردم عزیز هم باید کمک کنند، دولت متعلق به مردم است و جلوی اینهمه فشارهای بین المللی ایستاده تا مردم زندگی کنند. ببینید در ترکیه مردم داشتند اسکناس های دلار را آتش می زدند و باید همیت کشوری و ملی داشته باشیم.

الان هم مثل جنگ است / مردم ما پیروز خواهند شد

وی وضع کنونی اقتصاد کشور را مشابه زمان جنگ دانست و گفت: الان مثل زمان جنگ است؛ الان جنگ اقتصادی است و نباید جنگ حتما موشکی و فیزیکی باشد. ملت ما شک ندارم که انشاءالله حتما مردم و نظام و دولت پیروز خواهند شد.

همتی درباره اینکه آیا باز هم بازار ارز در کوچه و پس کوچه ها فعال خواهد بود، عنوان کرد: بازار کوچه پس کوچه در پیشرفته ترین کشورها هم هست و قاچاق هست، ولی قیمت را انشاءالله کاری می کنیم که در بازار شکل بگیرد.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو تصریح کرد:‌ رئیس بانک مرکزی معمولا نباید حرف بزند همه جای دنیا  بیانیه میدهد و زیاد حرف نمی زند. امیدوارم من هم زیاد حرف نزنم، ولی هر جا نیاز باشد توضیح می دهم.

او در همین بخش گفت: در این شرایط سخت آمدم قبول کردم مسئولیت را و همه داشته های علمی و تجربی را برای خدمت به کار می گیرم. می خواهم اعتماد را به بانک مرکزی برگردانم. این بانک باید قلب اقتصاد کشور باشد.

ارز مسافرتی آزاد شد/ حواله ها تا آخر هفته معتبرند

همتی درباره ارز مسافرتی هم گفت که از این به بعد ارز مسافرتی آزاد است، ولی آنها که حواله گرفته اند به همان نرخ قبلی ارزشان را می گیرند.

وی در ادامه تأکید کرد: اعتقاد دارم بازارهای مالی باید به هم نزدیک بشوند. بانک مرکزی به عنوان متولی و بورس متولی سرمایه و بیمه مرکزی به عنوان متولی بیمه باید با هم هماهنگ باشند. الان بازار غالب متأسفانه بازار پول است. یعنی بالای 80 درصد. باید کمک کنیم بازار پول در خدمت کوتاه مدت باشد و بازار بورس و حتی بیمه بروند به سمت تأمین مالی های بلند مدت. الان فرصت خوبی است و من ایده و علاقه دارم درباره اش. فعالان بازار سرمایه مطمئن باشند کنارشان هستم و کمک میکنیم این دو بازار به هم نزدیک شوند. به بیمه هم تعلقی مثل عرصه رسانه دارم. یعنی تعلق نوستالژیک.

برنامه همتی برای نرخ سود بانکی چیست؟

همتی درباره تغییر نرخ سود سپرده های بانکی گفت: این طرح را هم حتماً بررسی خواهیم کرد، ولی در این یک هفته ای که به بانک مرکزی آمدم، تمام وقت درگیر سیاست ارزی بودم.

وی افزود: من با مدیران عامل بانک ها رفیق و دوست هستم ولی در زمان تخلف آنها، حتما برخورد خواهم کرد.

همتی عمده مشکلات اقتصادی کشور را به دلیل نقدینگی دانست و افزود: اگر قرار باشد بانک ها اضافه برداشت داشته باشند، و هر کاری دوست داشته باشند بکنند، حتما با آنها برخورد می شود؛ قطعا با خلق پول، اضافه برداشت و ... برخورد خواهیم کرد.

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: پس از ساماندهی به بازار ارز، بنگاهداری بانک ها و مطالبات معوق و بدهی دولت به بانک ها رسیدگی خواهد شد.

همتی اظهار داشت: به مردم قول می‌دهم در مدتی که مسئولیت بانک مرکزی را دارم، تمام وقت در خدمت حل مشکلات سیستم بانکی و مردم باشم.

وی در مورد طرح اصلاح قانون بانکداری نیز گفت: اگر قرار است طرح و اصلاحی در سیستم بانک مرکزی باشد، نباید کار ما را دشوارتر کند. هدف تحول است و باید اختیارات و امکانات بانک مرکزی افزایش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه امیدوارم با طراحان طرح به تفاهم برسیم و نظرات کارشناسی ما را نیز بپذیرند، گفت: صحبت‌هایی با رئیس مجلس و اعضای کمیسیون اقتصادی کرده‌ایم و امیدوارم به راه حلی برسیم که به نفع سیستم بانکی و کشور باشد.

همتی تأکید کرد: همه مسئولین نظام تمام تلاش خود را می‌کنند تا معیشت مردم دچار مشکل نشود و از سوی دیگر دشمن نیز با تمام قوا وارد میدان شده است، ما مشکلات مردم را درک می‌کنیم و موظفیم برای حل مشکلات اقدام کنیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۷۰
مشخص نیست ارز مسافرتی آیا سقف دریافت دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
این بستگی به موجودی صرافی ها داره، ولی بسیار بعید است بیشتر از 5 هزار دلار برای هر نفر بدهند، من فکر میکنم با توجه به موجودی هر صرافی حدود 2 هزار دلار برای هر مسافر بپردازد که به نظر کافیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
دقیق بخوون.گفته چقدر
جواب نمی‌ده باید ارز تزریق بشه و جلوی دلالان بزرگ گرفته بشه وگرنه اش همان وکاسه همان است
حدسم این هست قدری باید التهاب دلار کمتر میشه.
خودشون میدونن از الان طرح های شکست خورده رو میخوان اجرا کنن.
بسته ارزی بسته ارزی که میگفتند این بود؟ واقعا خسته نباشند.آقا،همتی خیلی تو این چند روز زحمت کشیدند. با این بسته از فردا دوباره قیمت ها رو 12000 فیکس خواهد شد.
از چه موقع اجرایی میشه ؟
وای ... خدا بخیر کنه...
شما باید برای این سو مدیریت مجازات بشید. کشور رو که نمیشه با سعی و خطا اداره کرد. اگر صرافیها خوب بودن پس چرا 3 ماه پیش متوقف شد کارشون، اگر خوب نبودن چرا دوباره حق خرید و فروش ارز دارن؟ این چه مسخره بازی هست مدیران بی سواد در میارن سر مردم! جالب اینجاست که همه این راه حلهایی که اینا ارائه میدن دوره احمدی نژاد هم اجرا شده بود ولی شکست خوردن.
عجب بسته ايي واقعا چقدر زحمت كشيدند باعث شوكه شدن ملت شد احسنت احسنت مواظب باشيد بجاي نخبه امريكاييها ندزدن شما ها را
بعد از نابودی اقتصاد تازه بسم الله از سر؟؟؟
کی پاسخگوی این همه خسارت است؟
بدبخت شدیم، گرانی و تورم عمده در راه است
آزموده را آزمودن خطاست.
خوبه دیگه مسافرا ارز میخرن بازار ازاد میفروشن دستون درد نکنه
ارز دونرخی بدون تردید یعنی رانت مگر توانستید جلو سو ٔ استفاده را بگیرید که حالا فکر میکنید میتوانید
بسته پیشنهادی برای کنترل اقتصاد کشور فاقد ضمانت اجرایی و کنترل است برای مقابله با رانت در بازار ثانوی وصرافیها راهکاری ندارد ضمن آنکه نرخ رسمی ارز را به عهده بازار گذاشته شده است و...فقط صرفا برای شروع تحریمها خواسته اند ابراز وجود کنند.
خريد و فروش ارز ديگر قاچاغ نيست يعني اين همه سال ما اشتباه كرديم اگه از صادركننده گان بخواهيم كه پول خود را وارد كنند صددرصد دلار ارزان ميشود
از روز اول هم اگر دلار و سایر ارزها را آزاد و برحسب عرضه و تقاضا تعیین می کرد و جهانگیری با این سیاست شتاب زده این چنین بازار را نجومی نمی گرد . حالا قیمت انقدر بالا نمی رفت . حالا با این بسته تمامی تبعیض ها از ببین رفت ارز دانشجویی و مسافرتی هم حذف شد و همه باید با نرخ آزاد خرید کنند . دیگه سوبسیت ها قطع شد !!!!!!
و البته باید تمامی کسانی از این رانت استفاده کردند مجازات شوند .
پس از چند ماه تحقيق و بررسي برگشتيم به شيوه چند ماه قبل. اسمش هم شد بسته ارزي جديد دولت
زرشک از این به بعد ارز سه نرخی میشه
۴۲۰۰ تومنی که الان شده ۴۴۰۰ تومن
ارز بازار ثانویه که معلوم نیست قیمتش چنده و به کیا میدن ممکنه قیمتش حدود ۸ تا ۹ تومن باشه
ارز جمشید بسم الله که الان دلارش حدود ۱۰ تومنه
بعد چند ماه میان میگن اشتباه کردیم بازار ثانویه رو درست کردیم یه عده اومدن از این بازار ارز خریدن بردن تو بازار جمشید بسم الله فروختن
با این نوساناتی که خود مردم با کمک اظهارات گهر بار مسیولین ایجاد شد و دلار ۴۰۰۰ تومانی رو به ۱۲۰۰۰ تومان رساند ، یک عده رو خوب به نون و نوایی رسوند وسه ماه راه صد ساله رو رفتند و دولت هم کسری بودجه رو تامین کرد ، و ملت چوب بی کفایتی مجلس رو خورد چون اگه حداقل ۲۰ درصد به قیمت حاملهای انرزی رو اضافه میکرد، این بلاها سر ملت نمی اومد یادمان نرود که ۳۰ هزار میلیارد تومانی که دولت به موسسات مالی ورشکسته داد با همین ترفند جبران شد ،
برای استفاده از بازار ثانویه باید نرخ دلار تخصیص داده شده به کالاها تقریبا مشخص باشد تا قیمت آن در بازار قابل کنترل باشد در غیر اینصورت دوباره همان چند نرخی بودن و نامشخص بودن نرخ ارز دوباره وجود خواهد داشت یک کالا با نرخ 7000 یک کالا با نرخ 9000 مشخص نمی شود مگر اینکه برای این مسله هم راه حل داشته باشید.
شما جلوی صنف طلا رو بگیرید تا ثانیه ای برای سکه و طلا قیمت تعیین نکنند ، تا ارامش روانی جامعه رو هم نریزند ، مشکلات حله ،
همه حسین حسین واسه پلوی نذری حسین بود وبس .
چه کلکهایی که نزدند تا نرخ دلار را بالا ببرند و جیب مردم را خالی تر کنند
نوش دارو عدم از مرگ سهراب
قاچاق بودن خرید و فروش ارز واقعا مسخره ترین تصمیم دولت بود. در کشورهای همجوار هر بقالی پولت رو به به پول محلی تبدیل می کنه بعد اینجا برای تبدیل پول باید بری تو کوچه پس کوچه مثل قاچاقچیان مواد مخدر عمل کنی.
نگاه و نظر ریس بانک مرکزی امید بخش و مثبت بود امیدواریم در عمل هم اینگونه باشد در ضمن بابت تکلیف این رانت خواری این چند ماه را توضیح ندادند که در حق ملت جفا شده است ایا کوتاهی ها جبران میشود
حیف شد ارز مسافرتی قطع شد میخواستیم بریم تایلند و تنی به آب بزنیم.
برید کنار بزارید اونی که توانایی و انرژی داره بیاد کار کنه
در این بسته هیچ راهکاری برای ارزش پول ملی که تا ۱۲۰ درصد افت داشته است پیش بینی نشده است واین یعنی قدرت خرید. اکثریت مردم. کماکان پایین. و گرانی وتورم همچنان بالاست
شکست می خورد ! . حداکثر ۱ماه .
ارز مسافرتی قطع شد . دلار میانگین ۱۰ هزار تثبیت شد . پراید ۳ برابر می شود و تا ۵۰ می رود . لوازم منزل و تقریبا همه چیز دست کم ۳ برابر می شوند . یه روز نابود می شید ....
آزموده را آزمودن خطاست کسانی که دلار دارند اگر تمایلی به از دست دادن آن دارند آن را به بانک و دولت بدهند ،در همین چند ماه صد تا حرف زدند اولا بنا بود همه کالا 4200 باشد حالا شد فقط دارو دوما به همون 500 تا ارز مسافرتی رحم نشد حالا میان به سپرده مردم رحم کنند سوما تورم را 100 درصد افزایش دادند و سود بانکی را به جای افزایش به حد اقل رساندند
لذا کارمند بازنشته چرا باید پول در بانک قرار دهد اگر دلار یا سکه یا طلا و ... بخرد بیشتر سود میکند یا یک ساله 15 درصد ؟!
حال بماند اگر در تولید پول را قرار دهد 50 درصد نیز زیان میکند!!!!
دلار فقط خود ملت بالا بردند و خودشون به دست خودشون کسری بودجه دولت رو تامین کردن .
کالاهای اساسی وارداتی با ارز دولتی بازهم با کالاهای مشابه داخلی تفاوت قیمتی قابل توجهی خواهند داشت چون هزینه تولید بالا رفته وکالای داخلی گران خواهند شد توزیع کالاها باید مشخص وقابل ردگیری باشند که تبدیل به رانت بزرگی نشوند .سختگیری برای تعدیل قیمت کالای داخلی هم تولید داخلی را ازبین می برد . می شود توزیع کالای کوپنی بدون کوپن هرکی زودتر رسید یا زودتر !!!امده بود
کالاهای اساسی وارداتی با ارز دولتی بازهم با کالاهای مشابه داخلی تفاوت قیمتی قابل توجهی خواهند داشت چون هزینه تولید بالا رفته وکالای داخلی گران خواهند شد توزیع کالاها باید مشخص وقابل ردگیری باشند که تبدیل به رانت بزرگی نشوند .سختگیری برای تعدیل قیمت کالای داخلی هم تولید داخلی را ازبین می برد . می شود توزیع کالای کوپنی بدون کوپن هرکی زودتر رسید یا زودتر !!!امده بود
این شد بسته جدید? کجاش جدید بود? یک ماه اجرا شده . ابتدا هم خسروتاج که الان ظاهرا دستگیر شده در شبکه 6 رونمایی کرد . تا الان اجرایی نشده و نخواهد شد . مبارزه با رانت و ...فقط با قول مسولین زیربط حل نمیشه که همتی ضمانت اجرایی بسته رو قول شرف پیگیری مسولین اقتصادی داده . اولین راهکار تعویض وزیر بی اطلاع اقتصادی کرباسیان است . دیروز در مجلس با خنداهایه درد آور برای مردم فقط از رویه نوشته که معاونینش داده بودند خواند و لا غیر.
صلوات فردا قیمتا و کی جم کنه!؟
با اين بسته جديد، دلار تا هفته ديگه ١٥٠٠٠ تومن رو هم رد ميكنه.
خدا به دادمان برسد . کل صحبت های ایشان به دو جمله ختم می شود : امیدوارم و انشالله
ظاهرا دولت و بانک مرکزی قیمت 12 هزار را برای دلار مناسب می دانند و تلاش هم می کنند که پایینتر نیاید . طرح های آقای همتی که همین را نشان می دهد .
و به اين صورت براي چندمين بار عملا داراييهاي مردم به كمتر از نصف كاهش يافت. يعني مردم ايران عملا فقيرتر مي شوند
به دليل اينكه تمامي روساي بانك مركزي تا امروز به تمامي وعده هاي خود عمل نكردند پس آقاي همتي عزيز مردم فهيم ايران حتي يك سنت هم به شما كمك نمي كنند چه برسد به يك دلار!!!!!
من موندم توی نبوغ این تیم اقتصادی. من نفهمیدم این چه کمکی میکنه. مردم دلارشون رو میتونن بفروشن ولی فقط مسافرا و وارد کننده ها میتونن بخرن. دلار هر چقدر بخوای میتونی بیاری داخل ایران ولی نمیتونی ببری. خوب اینا یه سری بدیهیات ارزی هستن که همیشه بودن. هرچی فکر کردم چیز خاصی توی این بسته نبود. فکر کردن الان مردم میان دلاراشون رو میفروشن؟ یا حساب ارزی باز میکنن که یه محمود دیگه بیاد بجاش بهشون ریال بده به نرخ دولتی!!! خدایا اینا چرا مردم رو احمق فکر میکنن. شاید هم هستیم!
انشاالله
١- هنگام اختصاص ارز رسمى براى كالاهاى اختصاصى رشوه ورانت كار ساز نباشد و فقط وفقط منافع مردم و واعتبار دولت ونظام و وضعيت كشور مد نظر قرار گيرد ، من كه اعتمادى ندارم ولى دعا مى كنم كه اين بار واحد ارزى بانك مركزى به درستى عمل كند و نظارت بر انها نيز توسط مراكز مسئول ،حراست بانك ، وزارت اطلاعات ، اطلاعات سپاه ، نميدونم سازمان حمايت از مصرف كنندگان ، سازمان تعزيرات و ........
به درستى اعمال شود ، انشاالله ، انشاالله
از این به بعد شاهد افزایش قاچاق دارو و کالاهای اساسی به بیرون خواهیم بود. دولت نباید به کسی اجازه دهد تا حجم انبوه وارد کنند و در انبار ذخیره کنند. دولت باید روی مواد ورودی تا لحظه رسیدن به فروشندگان جز نظارت کند. وگرنه ظرف شش ماه اگر کمی ارز هم در بساط دولت باشد تمام خواهد شد و ممکن است ایران نتواند معامله پایاپای هم انجام دهد. بعلاوه دولت باید دلالان خیابانی را جمع کند. زیرا قسمتی از ارز ورودی به این طریق و بدون واسطه صرافی بین مردم پخش می شود که می تواند به آرامی گسترده تر شود. در این روش صادر کننده درصد صرافیها را به جیب می زند.
ماشالا
سناریوی آزاد سازی دلار به پایان رسید. قدم بعدی سوخت هست.
آیا همین تصمیمات را نمیشد 4 ماه پیش گرفت؟ حتما میشد، منافع چه کسانی اجازه نداد؟
مگر تا الان غیر از این بوده که فکر میکنید این تصمیم باعث افت قیمت ها میشود.افت قیمت فقط در صورت آزاد بودن کامل خرید و فروش ارز توسط مردم و مطمئن بودند مردم از وجود دلار در هر زمان برای خرید است.در غیر اینصورت این سیاست محکوم به شکست است.
همه این فعالیتها خروجیباید دلار ارزان شود وگنه عوام فریبی است
خیلی زیبا گرانی قانونی شد
مرسی
با توصیه های اخلاقی نمیشه کشور رو اداره کرد . مسئولین باید جدی باشند و باقوانین سفت و سخت و بی چون و چرا کشور رو اداره کنن
جلوی متخلفان و سوداگران دلال و محتکران و گرانفروشان در جامعه اسلامی باید به نحو اشد گرفته بشه
مملکت اینجوری اداره میشه نه با ذکر مصیبت و انچه بر سر مردم اومده ! توصیه های اخلاقی کارساز نیس!
باشه. تو خوبی. زرنگ، باهوش...
سلام به دلار 15000 تومانی
بازهم وعده یا به قول آن شعار معروف آنچنان رونق اقتصادی به وجود می آورم شدم . من جای اظهارکنندگان بالا بودم برنامه خود را برای کاهش قیمت ارز و طلا و مسکن را می دادم نه اینکه عملا قیمتها را تثبیت کنم . والله منم بلدم قیمتها را 100% افزایش بدم و بگم من این قیمت را تثبیت کردم . واقعا مردم را چی فرض می کنید برنامه شما باید باید باید برگشت قیمت مسکن و ارز و طلا به حد معقول نرخ تورم باشد . اگر این کار را کردین مردم هم به شما اعتماد 100 چندان می کنن. این مطالب بالا را هم همه می دونن هر کسی اومده اینا را گفته ولی بعد یه مدت کار از دستشان در اومده . لطفا صادق باشین و با نردم بازی نکید وضع را درست کنید ونیاز اصلی کشور بازگشت قیمتها مطابق نرخ تورم هست
امید واریم روزی دلار 1000 تومانی و سکه 500 هزار تومانی بخریم
دولت محترم تا جایی که تونست گذاشت قیمت ارز بالا بره و حالا بقول خودشون یه جا اون بالاها متوقفش کردند . حالا حساب کنید کالایی که مثلا با ارز 8000 تومان به ایران وارد بشه تا بدست خریدار برسه چقدر تموم میشه . یعنی الان باید واقعا خوشحال بود . به مرگ گرفتند که به تب راضی بشیم .
بلیدصبرکردونتیجه کاررادید تاالان که هرچه طرح دادند چون دستوری و درحدحرف وشعاربودنتیجه ای نداشت امیدواریم اینبارعمل کنند
الان یه موقع تیم اقتصادی و به خصوص اقای همتی خسته نشوند یه موقع!!!فرق قبلا با الان توی چی هستش؟اون موقع مردم نمیتونستند دلار خودشون رو بفروشند الان میتونند؟اونوقت توی این مملکت با این شرایط اینقدر درخواست فروش دلار مردمی بالا بوده که این همه وقت صرف فکر کردن برای حل این مشکل کردند.قیمت دلار توی این مملکت وقتی پایین میاد که هرکسی به هر تعدادی خواست بره صرافی بخره همین.اقای همتی زندگی خودتون رو به پتروشیمی ها گره نزنید.پتروشیمی ها ثابت کردند هر وقت بخوان میفروشند هر وقت هم نخوان نمیفروشند.
طرحهای یک شبه با کدام ارز و دلار بازار را می خواهید سامان دهید سه ماه دیگه درآمد ارزی و دلار نایاب می شود به جای این طرحها با دنیا صلح کنید
اقا کولر گازی در خوزستان را جزکالای اساسی محسوب کنید
جناب همتی موفق باشید.
اما لطفا از کارشناسانی استفاده کنید که از واقعیات جامعه مطلع باشند.
جناب کرباسیان از کارشناسان ضعیف استفاده کرد هم مردم و هم دولت ضربه خوردند.
به کارشناسان در تهران اکتفا نکنید از نیروهای شهرستانی هم بخره بجویید یا کانال ارتباطی خوبی ایجاد کنید.
عجب بسته خوبی سیف دلار رو به یازده تومن رساند الان میخوان رو همین قیمت تثبیت کنن یه چند ماهی
عجب! تو تا حالا كجا بودي؟
همه میدانند چه در دولت قبل چه در دولت قبل تر و چه در دولت فعلی از زمانیکه نرخ سود سپردههای بانکی پائین آمد و در دوره هر رئیس بانک مرکزی و هر سیاستی تلاطمات بازارهای ارز و سکه و غیره شروع شد تا زمانیکه که دولت بعدی آمد و نرخهای سود را بالا برد،تا نرخ سود بانکی را بالا نبرید همین است که هست،تمام بخشنامه ها را رانت خواران درون سیستمی و واسطه هایشان به نفع خود رقم میزنند،مسئله مهم اینستکه که اقتصاد ایران با سیستم مجوز بازی های فراوان در هر زمینه ای اجازه فعالیت های اقتصادی چه تولیدی و چه خدماتی را در هر بخشی بسته است،پول آنچنان زیاد نشده چونکه تورم عادی سالها هم را باید در حجم کنونیش حساب کرد،بیشتر رقمش بزرگ شده و باید مثل خیلی از کشور ها مانند ترکیه چهار صفر را حذف کنیم واحد پول تومان شود و بیهوده صفری اضافه نکنیم بعد بگیم ریال،در کل اقتصاد ایران دلالی محض شده،مجوزها ، بخشنامه ها ،عدم حمایت از تولید و خدمات،عدم ارائه سوبسید به آنها به معنای واقعی نه شعاری و حرف همین پول انک که به دلار چیزی نمیشود را اقتصاد ایران نمیتواند جذب کار و اشتغال و فراوانی کند،وگرنه بازی با سیاستهای پولی و بانکی فقط مسکن است،در حال حاضر بهتر است نرخ سود را بالا ببرید،نقدینگی را جمع کنید،اکثر مجوزها و بخشنامه ها را که خلق کنندگانشان ادعای دانایی و لزوم آنها را میکنند ،بدون ملاحظه بردارید،معافیت مالیاتی سوبسید آب و برق و گاز و زمین برای طرح بدید،تا پولها جذب اقتصاد شود
عجب!! این هم مثل قبلی،فقط خطبه خوندن!! بابا ما واعظ نمیخوایم،ما کاردان میخوایم،که امکانش در وضعیت فعلی نیست!
«وی در پاسخ به این سوال که آیا این سیاست این موجب رانت نمی شود؟ تصریح کرد: ان شالله که نمی شود.»
این تصریح کرد ان شاءالله که نمیشود ، یعنی چه ؟یعنی تاکید فرمودند ممکن است بشود ،ممکن است نشود ؟اینکه وضوح و صراحتی ندارد.صراحت این جمله در چیست ؟
نویسنده فقط برای زیبا تر به نظر رسیدن متن به وفور از «تصریح کرد» استفاده کرده است ما هم تصریح میکنیم که بجا و بیجا از «تصریح کرد »استفاده نکنیدلطفا.
مامردم دیگر به شما ها اعتماد نداریم

مگر نگفتند انسان مومن( عاقل ) از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود
خدمات دیگه چیه؟؟؟؟؟ به هر چیزی میشه گفت خدمات. این بیشتر تبصره ای است برای دوستان و آشنایان.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار