بازدید 16816
همه ابهامات یک استیضاح؛

قربانی کردن ربیعی، تصمیم جمعی یا باندی؟!/ ماجرای دیدار دو نماینده با وزیر لوکس‌نشین چیست؟

گفته می شود، برخی از درون دولت دنبال این هستند که سازمان تأمين اجتماعي را در اختیار خود بگیرند و درآمدهای ناشی از فعالیت آن را صرف برخی افراد و هزینه هایی کنند که پرداخت آن تا الان هم برای خیلی از مردم گران تمام شده و موجب نارضایتی آنان شده است و البته قشر خاصی را دارای جایگاه و مرتبتی کرده است. گفته می شود قهر چند ماه گذشته اين وزير با رئيس جمهور نيز به دليل اين بود كه وي خواهان انتخاب رئيس سازمان تأمين اجتماعي و مديران شركت هاي دارويي زيرمجموعه شستا با نظر خود بود.
کد خبر: ۸۲۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 05 August 2018

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه منتظر اعلام وصول طرح استیضاح «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی بودند که اتفاق جالبی رقم خورد و هیأت رئیسه مجلس، استیضاح «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اعلام وصول کرد! این در حالی است که نشست های کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر اقتصاد و متقاضیان استیضاح او، در نهایت منجر به اقناع استیضاح کنندگان نشده و (سه شنبه نهم مرداد) رئیس کمیسیون اقتصادی از ارجاع طرح استیضاح کرباسیان به هیأت رئیسه و طرح در صحن علنی خبر داده بود.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند «بابایی صالح» عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس سه شنبه هفته گذشته از دعوت از «علی ربیعی» برای بررسی استیضاح وی در جلسه روز یکشنبه ۱۴ مرداد کمیسیون خبر داده بود، یکباره اتفاقات به گونه ای رقم خورد که پیش از حضور وزیر برای ارائه توضیحات در کمیسیون مربوطه، او باید برای بررسی اسیضاحش در صحن علنی مجلس پاسخگوی استیضاح کنندگان باشد؛ در حالی که شش ماه پیش موفق به اخذ رأی مجدد از قوه مقننه شده بود.

رکورد بررسی صلاحیت یک وزیر (سه بار در یک سال وزارت) و مسائل پشت پرده ای که باعث شده زودتر از برخی وزیرانی که در اولویت استیضاح بودند شاهد استیضاح ربیعی باشیم؛ موضوعی است که حتی صدای رئیس کمیسیون اجتماعی و برخی اعضای این کمیسیون را درآورده است و باعث اعتراض برخی نمایندگان مجلس به این لابی های عیان شده است.

گفته می شود، برخی دنبال کنندگان استیضاح «علی ربیعی» که شش ماه پیش هم به شدت دنبال استیضاح و برکناری وزیر تعاون، کار و اجتماعی بودند، حالا با همراهی برخی از درون دولت بار دیگر فعالیت خود را علیه او شدت بخشیده اند و تلاش دارند او را قربانی شرایط اقتصادی نامناسب کشور کنند، در حالی که وزیران دیگری از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی و اعضای اصلی تیم اقتصادی دولت هم بدشان نمی آید در سایه این استیضاح از پاسخگویی در قبال وظایفشان فرار کنند.

شنیده شده که دو تن از نمایندگان مجلس (یک رئیس کمیسیون فعلی و یک رئیس کمیسیون قبلی) چند شب پیش به دفتر یکی از وزرای لوکس سوار دولت رفته و طراحی لازم را مبنی بر چگونگی وصول استیضاح ربیعی به عنوان اولین وزیر استیضاح شونده انجام و تقسیم کار کرده اند تا از این رهگذر بتوانند با به قربانگاه بردن ربیعی، علاوه بر در اختیار گرفتن سازمان تأمین اجتماعی برای برخی مقاصد و اهداف خاص، یک وزیرِ جدیدِ خوش مشربشان را به زعم خود از تیر خشم مجلسیان برهانند.

در همین زمینه، برخی کارشناسان و سیاسیون هیأت رئیسه مجلس را مقصر این اتفاق می دانند و اکنون این رکن مهم تصمیم گیر در خانه ملت باید پاسخگوی این اتفاق باشد. البته یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اخیرا دلایل جلو افتادن اعلام وصول استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وزیر اقتصاد را توضیح داده و تلاش کرده است که این مسأله را مطابق با روال قانونی بخواند، اما در عمل شاهد این اتفاق نیستیم، بنا به آنچه از محافل سیاسی شنیده می شود، این اتفاق دارای پشت پرده هایی به نفع برخی افراد است.

آن طور که «علی اصغر یوسف نژاد» در خصوص استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته، این استیضاح بر اساس مواد ۲۲۲، ۲۲۳ و ۲۲۵ آیین نامه داخلی مجلس انجام می شود. او عنوان کرده که «کمیسیون ها وظیفه دارند استیضاح را بررسی کرده و گزارش آن را به هیأت رئیسه ارائه کنند، هیأت رئیسه نیز بر اساس شرایط استیضاح را اعلام وصول می کند و ده روز فرصت دارد برای پاسخگویی به سؤال استیضاح کنندگان در صحن علنی مجلس حضور یابند.»

عضو هیأت رئیسه مجلس توضیح داده «استیضاح آقای ربیعی ۱۲ تیر ماه سال جاری به هیأت رئیسه مجلس تقدیم و در همان روز از سوی هیأت رئیسه برای بررسی به کمیسیون اجتماعی ارسال شد. کمیسیون اجتماعی باید ظرف یک هفته استیضاح وزیر را بررسی می کرد، ولی متأسفانه ارسال این استیضاح به کمیسیون اجتماعی، با تعطیلات دو هفته ای مجلس همزمان شد و پس از آن نیز در دو هفته کاری، استیضاح وزیر تعاون در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار نگرفت. درخواست کنندگان استیضاح به هیأت رئیسه مجلس فشار آوردند که به چه علت بررسی استیضاح وزیر تعاون در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار نگرفته است، از این ‌روی، طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار اعلام وصول این استیضاح شدند. آقای لاریجانی نیز بر اساس اختیاراتش و مستند به آیین نامه داخلی اعلام کرد که استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید اعلام وصول شود.»

او در حالی از این مسأله سخن گفته که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس رسما و پیش از اعلام وصول طرح استیضاح ربیعی، اعلام کرده بودند که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز یکشنبه 14 مردادماه برای ادای توضیحات در خصوص سؤالات استیضاح کنندگان به کمیسیون مربوطه مراجعه خواهد کرد. اما با وجود این، به رغم اعلام عدم اقناع کمیسیون اقتصادی از توضیحات وزیر اقتصاد و با وجود اینکه استیضاح کرباسیان باید پیش از ربیعی اعلام وصول می شد، یکباره تصمیم به اعلام وصول استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته می شود.

البته این عضو هیأت رئیسه مجلس توضیح نداده که چرا استیضاح وزیر کشور با وجود اینکه مدت هاست آماده اعلام وصول از سوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی است، اعلام وصول نمی شود و قانون در خصوص برخی وزیران خیلی جدی و پررنگ تر مورد توجه قرار می گیرد.

وی در واکنش به اظهارات وزیر تعاون مبنی بر اینکه من پنج ماه پیش از مجلس رأی اعتماد گرفتم، گفت: پنج ماه پیش وزیر تعاون به پرسش تعدادی از نمایندگان پاسخ داد و امروز باید به سأال نمایندگان دیگری پاسخ دهد. در آیین نامه مجلس محدودیتی پیرامون استیضاح وزرا وجود ندارد.

بهتر بود اعضای هیأت رئیسه مجلس در مورد خبرهایی که از نقش و رايزني پشت پرده يك وزير پولدار كابينه براي استيضاح ربيعي حكايت دارد هم توضیح می دادند. گفته می شود با توجه به اخلاف پیشین این دو وزیر تلاش های مشترکی از سوی برخی اعضای دولت مجلس صورت گرفته است تا بار دیگر و در عرض یک سال شاهد سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیر وزارتخانه ای باشیم که نهادهای اقتصادی بزرگی را در زیر مجموعه خود دارد. حالا به نظر می رسد با تلاش ناکامی که برای انتزاع این وزارتخانه صورت گرفت، عده ای دنبال پاک کردن کل صورت مسأله هستند.

گفته می شود برخی از درون دولت دنبال این هستند که سازمان تأمين اجتماعي را در اختیار خود بگیرند و درآمدهای ناشی از فعالیت آن را صرف برخی افراد و هزینه هایی کنند که پرداخت آن تا الان هم برای خیلی از مردم گران تمام شده و موجب نارضایتی آنان شده است و البته قشر خاصی را دارای جایگاه و مرتبتی کرده است.

گفته می شود، قهر چند ماه گذشته اين وزير با رئيس جمهور نيز به دليل اين بود كه وي خواهان انتخاب رئيس سازمان تأمين اجتماعي و مديران شركت هاي دارويي زيرمجموعه شستا با نظر خود بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار