بازدید 6675
۲

تکذیب ادعای مسئولان دانشگاه شریف توسط شورای صنفی

پس از آنکه «تابناک» در گزارشی به تشریح تصمیم عجیب و حاشیه ساز مسئولان خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه شریف پرداخت و مسئولان دانشگاه طی جوابیه‌ای از موافقت دانشجویان با تصمیماتشان خبر دادند، حالا نوبت دانشجویان رسیده تا ادعای ایشان را تکذیب کنند.
کد خبر: ۸۲۲۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸ 04 August 2018
جریمه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریفپس از آنکه «تابناک» در گزارشی به تشریح تصمیم عجیب و حاشیه ساز مسئولان خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه شریف پرداخت و مسئولان دانشگاه طی جوابیه‌ای از موافقت دانشجویان با تصمیماتشان خبر دادند، حالا نوبت دانشجویان رسیده تا ادعای ایشان را تکذیب کنند.

به گزارش «تابناک»، ماجرا از آنجایی آغاز شد که برخی دانشجویان این دانشگاه از اعمال جریمه‌هایی در پرونده شان خبر دادند که بی اطلاع ایشان درج در پرونده شده و موظف به پرداختش هستند. جریمه‌هایی که مبنایشان فرمی‌ست که در ابتدای سال به دانشجویان داده می‌شود تا آن را امضا کنند و بر مبنایش، متعهد شوند که وسایل اتاق را تحویل گرفته‌اند و اگر ضرری وارد شود، عهده دار پرداخت خسارتش هستند.

نکته جالب توجه اینجاست که اگر دانشجویی از امضای فرم خودداری کند، در پرونده وی جریمه‌ای ثبت می‌رسد که ممکن است تا زمان فارغ التحصیلی و پرداخت هزینه‌ها از آن بی اطلاع باشد، اما ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم هر ساله در دو نوبت سمپاشی اتاق‌ها در دستور کار قرار دارد و پیش از آن دانشجویان موظفند وسایل را گرد آوری و بسته بندی نمایند و در غیر اینصورت، باز هم جریمه خواهند شد و قصه از نو!

رفتار عجیبی که بار‌ها اعتراض دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه را به دنبال داشته، اما مسئولان این دانشگاه بر این باورند (جوابیه دانشگاه شریف به خبر تابناک) که همه چیز بر اساس توافق صورت گرفته با نمایندگان دانشجویان یعنی "شورای صنفی" است و لذا اعتراض به آن وارد نخواهد بود. با این یادآوری که تاکید دارند مکانیزم طراحی شده برای این امور، برای تشویق نیز تدابیری ویژه اندیشیده و این گونه نیست که تنها شامل جریمه شود.

از جمله نکات دیگری که مسئولان دانشگاه شریف بر آن تاکید دارند، تلاش برای نیل دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه به نظم و انضباط، حفظ اموال دانشگاه و مسائل بهداشتی است. تلاشی که ظاهرا با اجرای قانون یاد شده پیگیری می‌شود و قائم مقام معاون دانشجویی دانشگاه شریف در پاسخ به معترضان اجرای آن می‌گوید: «اگر می‌توانند راهکار اجرایی و بهتری که در ذهن دارند را مطرح کنند تا ما از آن استقبال کنیم.»

اما آیا همان گونه که مسئولان دانشگاه تاکید دارند، این قانون با اطلاع دانشجویان و از آن مهم‌تر، همراهی و موافقت نمایندگان دانشجویان تهیه شده و به اجرا در می‌آید؟ اطلاعیه امروز شورای صنفی مرکزی دانشگاه صنعتی شریف (که نسخه‌ای از آن برای «تابناک» ارسال شده)، خلاف این را نشان می‌دهد. بخوانید و قضاوت کنید:

پیرو جلسه روز چهارشنبه مورخ ۲۷ تیر ۹۷ میان اعضای شورای صنفی و مهندس سیه‌بازی و آقای سلطانی، مطالبی در مورد جریمه‌های سم‌پاشی و دیگر جریمه‌های دانشجویان خوابگاهی بیان شد که صورت جلسه مفصل آن در کانال شورای صنفی قابل دریافت است.

بعد از برگزاری این جلسه، «تابناک» در خبری تحت عنوان «اختراع روش جدید درآمدزایی در دانشگاه صنعتی شریف» به بررسی این موضوع پرداخت. در ادامه مطلبی با عنوان «جوابیه دانشگاه شریف!» در همین سایت منتشر شد که در آن به نقل از دانشگاه شریف ادعا شده اعمال جریمه‌ها با هماهنگی شورای صنفی بوده است.

این هماهنگی شدیدا از جانب شورای صنفی مرکزی دانشگاه صنعتی شریف تکذیب می‌گردد.

لازم به ذکر است بررسی اعتراضات به معنی پذیرش آن نیست. شورای صنفی خواهان لغو تمامی این جریمه‌ها و ایجاد رویکرد تشویقی در این موضوع است.

با پرس‌و‌جو از دبیران شورا‌های صنفی سابق (خانم صحرایی، آقای ملکشاه، آقای ملکیان و آقای سیلاوی) مشخص شد که در دوره‌های گذشته نیز هیچ توافقی در مورد اعمال این جریمه‌ها وجود نداشته و سوال اصلی اینجاست اگر اعمال این جریمه‌ها با هماهنگی شورای صنفی و بالطبع دانشجویان بوده پس چرا دانشجویان و شورای صنفی اکنون به آن معترضند؟

لازم به ذکر است هیچ دانشگاه دیگری برای سم پاشی جریمه در نظر نمی‌گیرد.

در نهایت خواستاریم ظرف یک ماه آینده به تمامی اعتراضات برای جریمه‌ها رسیدگی شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
تگذیب . دشمن . حباب . کف اینها هستند سیاست ما
جالب که وقتی همین دانشجو ها تشریف میارند خارج همه جور تعهدی رو امضاء می کنند و صداشون هم در نمیاد.
تو امریکا هم وقتی دانشجو ها خوابگاه می گیرید ازشون تعهد می گیرند که اگر خسارتی وارد شد ازشون بگیرند. امضاء نکنید اصلا بهتون خوابگاه نمی دهند.

انگار دانشجو بودن در ایران کلاس طبقاتی درست می کنه. نه میشه محکومش کرد. نه میشه ازشون تعهد گرفت. شاید دهه 1930 این طوری بود. الان که چیزی که زیاد هست دانشجو و قارغ التحصیل هستش.

توی امریکا، دانشجو فرای قانون نیست. توی ایران هم نباید باشه.
باید فرهنگ قانونمندی و تشویق کنید نه این که حالا چون یکی رفته دانشگاه هر غلطی خواست بکنه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی