بازدید 5526

قیمت هر مترمربع خانه در تهران چند است؟

جدیدترین گزارش بانک مرکزی پیرامون بازار معاملات مسکن در شهر تهران نشان می دهد که قیمت هر مترمربع مسکن در تیر ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 51 درصدی داشته است و همین رشد قیمت باعث شده است تا معاملات مسکن با رکود مواجه شود.
کد خبر: ۸۲۰۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱ 28 July 2018

قیمت هر مترمربع خانه در تهران چند است؟جدیدترین گزارش بانک مرکزی پیرامون بازار معاملات مسکن در شهر تهران نشان می دهد که قیمت هر مترمربع مسکن در تیر ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 51 درصدی داشته است و همین رشد قیمت باعث شده است تا معاملات مسکن با رکود مواجه شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، بخش مسکن و ساختمان در کشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که این بخش با بخش های پسین و پشین بسیاری در ارتباط است و رکود و رونق در بخش مسکن می تواند این بخش ها را با رکود و رونق همراه سازد. در چند سال گذشته اوضاع بخش مسکن مناسب نبوده و گرفتار رکود عمیقی شده است و به همین علت و با تعطیلی و یا نیمه تعطیل شدن بخش های مرتبط با آن، بسیاری از افراد شاغل، بیکار شده اند.

به تازگی بانک مرکزی گزارش تحولات مسکن شهر تهران در تیر ماه سال 1397 را منتشر نموده است. این گزارش حاوی اطلاعات بسیار قابل تاملی است.

همان گونه که از نمودار زیر نمایان است تعداد معاملات مسکن در شهر تهران از اردیبهشت ماه 1397 روند نزولی به خود گرفته است و از 17 هزار و 605 معامله به 13 هزار و 514 معامله در تیر ماه 1397 رسیده است؛ یعنی در طی دو ماه گذشته تعداد معاملات مسکن رشد منفی 23 درصدی را تجربه نموده است. کارشناسان معتقدند که این رشد منفی تعداد معاملات به رشد وحشتناک قیمت مسکن باز می گردد که باعث شده است قدرت خرید مردم کاهش یابد و از خرید مسکن منصرف شوند. همان گونه که نمودار زیر نشان می دهد متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در سال 97 دائماً در حال رشد بوده است، البته باید به این نکته اشاره کرد که این رشد قیمت از فروردین 96 آغاز شده است اما در چند ماه اخیر شیب این رشد قیمت تندتر شده است. متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تیر ماه 1397 به 69728 هزار ریال رسیده است و این قیمت نسبت به ماه گذشته و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 7.4 درصد و 51 درصد رشد داشته است.   

قیمت هر مترمربع خانه در تهران چند است؟

در میان مناطق 22 گانه شهر تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 151.1 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 31 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 55.2 درصد و 36.5 درصد افزایش را نشان می دهند.

قیمت هر مترمربع خانه در تهران چند است؟

همان گونه که ذکر شد افزایش قیمت مسکن باعث شده است تا قدرت خرید مردم کاهش یابد، اما برخی از مردم که ترجیح می دهند از اجاره نشینی و قیمت های وحشتناک اجاره رها شوند رو به خرید خانه ها با عمر بالا که ارزان تر است و مردم قادر به خرید آن ها هستند، آورده اند. جدول زیر نشان دهنده همین واقعیت است. تعداد معاملات در خانه هایی با عمر زیر 16 سال، در سال 97 در مقایسه با سال 96 رشد منفی داشته است اما تعداد معاملات مسکن با عمر بالای 16 سال رشد مثبت داشته است. البته باید گفت که اگر روند رشد قیمت مسکن متوقف نشود، در چند ماه آینده همین معاملات مسکن با عمر بالا نیز با رشد منفی رو به رو خواهد شد و این زنگ خطری جدی برای بخش مسکن است.

قیمت هر مترمربع خانه در تهران چند است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل