بازدید 16218
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «نظر حسن روحانی درباره آزادسازی قیمت خودرو» تا «اقدام عجیب برخی بانک‌های خصوصی در هیاهوی التهاب ارزی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش وزیرنفت به ۲ نرخی شدن قیمت بنزین، عقب گرد بورس تهران در اولین روز از مرداد، افزایش قیمت نفت با بالاگرفتن تنش های ایران و آمریکا، تداوم رکورد شکنی سکه در بازار آزاد، مهلت ترخیص خودرو ۶ ماه شد، سرقت اینترنتی یک میلیون دلاری از بانک روسی، ایران دومین تامین کننده بزرگ نفت هند شد، قیمت خودرو ۲۰ تا ۳۰ درصد حباب دارد و شروع آرام «تسه»ها در مرداد را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷ 24 July 2018

از «نظر حسن روحانی درباره آزادسازی قیمت خودرو» تا «اقدام عجیب برخی بانک‌های خصوصی در هیاهوی التهاب ارزی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش وزیرنفت به ۲ نرخی شدن قیمت بنزین، عقب گرد بورس تهران در اولین روز از مرداد، افزایش قیمت نفت با بالاگرفتن تنش های ایران و آمریکا، تداوم رکورد شکنی سکه در بازار آزاد، مهلت ترخیص خودرو ۶ ماه شد، سرقت اینترنتی یک میلیون دلاری از بانک روسی، ایران دومین تامین کننده بزرگ نفت هند شد، قیمت خودرو ۲۰ تا ۳۰ درصد حباب دارد و شروع آرام «تسه»ها در مرداد را در بر دارد.

 

واکنش وزیرنفت به ۲ نرخی شدن قیمت بنزین

وزیرنفت، مطرح شدن بحث دو نرخی شدن قیمت بنزین را شایعه دانست و گفت: اکنون درباره این موضوع چیزی در دولت تصویب نشده است. به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه همچنین درباره نشست 174 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اظهار داشت: توافق خوبی در اوپک به دست آمد اما برخی کشورها می‌خواهند تخلف کنند که این از نظر حقوقی خلاف است. وی افزود: تخلف کشورها به توافق اوپک سبب می‌شود این سازمان از نظر حیثیتی آسیب زیادی ببیند.

عقب گرد بورس تهران در اولین روز از مرداد ۹۷

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با کاهش 171 واحدی معادل 0.16 درصد به رقم 108 هزار و 658 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 50 واحدی معادل 0.16 درصد به رقم 31 هزار و 879 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت 155 واحدی معادل 0.84 درصد، عدد 18 هزار و 282 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 110 واحدی معادل 0.84 درصد به رقم 12 هزار و 956 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 92 واحد کاهش معادل 0.08 درصد را رقم زد و به سطح 117 هزار و 774 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 131 واحد افزایش معادل 0.17 درصد به رقم 78 هزار و 630 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 1572 واحد کاهش معادل 0.70 درصد همراه بود و عدد 223 هزار و 176 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

افزایش قیمت نفت با بالاگرفتن تنش های ایران و آمریکا

روز دوشنبه و آغاز کار بازار نفت در این هفته، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه افزایش یافت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، بالا گرفتن تنش ها میان ایران و آمریکا و همچنین اعتصاب ۲۴ ساعته برخی از کارگران میادین گاز و نفت در دریای شمال عنوان شده است. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در آخرین روز هفته گذشته ۱.۴۳ دلار افزایش داشت و بشکه ای ۷۴.۵۰ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه آگوست با افزایش ۹۰ سنتی، بشکه ای ۶۹.۱۶ دلار صورت گرفت.

تداوم رکورد شکنی سکه در بازار آزاد

روز دوشنبه، قیمت سکه تمام طرح قدیم با رشد ۱۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به رقم ۳,۱۹۰,۵۰۰ تومان رسید. بهای این سکه تقریبا یازده روز پیش، به سطح ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسیده بود. هر سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) نیز، ۳,۳۷۲,۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز یکشنبه، ۱۱۹ هزار تومان گران‌تر می‌باشد. بهای این  همچنین باید یادآور شد که قیمت این سکه نیز یازده روز پیش، ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز، با افزایش ۵۸ هزار تومانی به رقم ۱,۶۵۸,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در معاملات اولین روز مردادماه، ۸۴۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نشان از رشد ۴۰ هزار تومانی دارد. هر سکه یک گرمی نیز با افزایش ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به رقم ۴۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

نظر حسن روحانی درباره آزادسازی قیمت خودرو

در شرایطی که زنجیره خودروسازی کشور به‌دنبال متقاعد کردن دولت برای آزاد کردن قیمت خودرو است، گفته می‌شود حسن روحانی رئیس‌جمهوری، مخالف این موضوع بوده و آزادسازی را زمینه‌ساز افزایش شدید قیمت‌ها می‌داند. آن طور که یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» خبر داد، موضوع آزادسازی قیمت خودرو با رئیس‌جمهوری در میان گذاشته شده، اما وی با این موضوع مخالفت کرده است. به گفته این منبع آگاه، دلیل مخالفت رئیس‌جمهوری با آزادسازی قیمت خودرو، بیم از افزایش بیش از حد قیمت‌ها و حذف بخشی از مشتریان از بازار، بوده است. موضوع آزادسازی قیمت خودرو سال‌هاست از سوی فعالان صنعت خودرو و کارشناسان و حتی برخی مقامات گذشته و حال وزارت صنعت، معدن و تجارت، مطرح می‌شود، با این حال قیمت‌گذاری بخش عظیمی از خودروهای داخلی، هنوز هم از اختیارخودروسازان خارج است. در حال حاضر، شورای رقابت به‌عنوان یک نهاد فراقوه‌ای، مرجع تعیین قیمت خودروهای داخلی به‌شمار می‌رود و سالی یکبار و با در نظر گرفتن نرخ تورم و افت و خیز کیفی، محدوده مجاز افزایش قیمت را اعلام می‌کند. این شورا البته مدت‌هاست از قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان کنار رفته و آن را به خودروسازان واگذار کرده است. با این حال چون خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان بخش اعظم تولید و بازار را به خود اختصاص داده‌اند، شرکت‌های خودروساز و همچنین قطعه‌سازان، خواستار آزادسازی کامل قیمت‌گذاری هستند.

ایران عربستان را کنار زد و دومین تامین کننده بزرگ نفت هند شد

وزیر نفت هند در روز دوشنبه گفت که ایران بین ماه های آوریل و ژوئن دومین تامین کننده بزرگ نفت پالایشگاه های دولت هند بوده است. ایران جایگزین عربستان سعودی برای واردات نفت هند شده است، چرا که شرکت های نفتی هند از تخفیف های بهتری از جانب تهران بهرمند می شوند. به نقل از رویترز، درمندرا پرادان در پاسخی کتبی به قانونگذاران گفته است که هند، به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت ایران پس از چین، در سه ماه اول سالِ مالی جاری ۵.۶۷ میلیون تن یا حدود ۴۵۷ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده است. او میزان واردات نفت در دوره زمانی مشابه در سال قبل را ارائه نداده است. داده های جمع آوری شده توسط رویتر نشان می دهد که واردات نفت هند از ایران در بازه زمانی بین آوریل تا ژوئن سال گذشته حدود ۳.۴۶ میلیون تن یا در حدود ۲۷۹ هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که پالایشگاه های دولتی هند که تقریبا ۶۰ درصد ظرفیت ۵ میلیون بشکه ای تولید پالایشگاهی هند را بر عهده دارند، از سال گذشته واردات خود از ایران را کاهش داده اند. این اقدام در پی اعتراض به حرکت تهران در جهت بستن قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد B با گروه های دیگر صورت گرفته بود. ایران نیز در مقابل این اقدام هندوستان، مهلت پرداخت پول نفت خریداری شده را به ۶۰ روز کاهش داده بود.

مهلت ترخیص خودرو ۶ ماه شد

هیات وزیران در جلسه ۲۷.۴.۹۷ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، درخصوص شرایط ترخیص خودروهای سواری دارای ثبت سفارش معتبر در زمان ورود خودرو تصمیمات جدیدی اتخاذ کرد. بر این اساس؛ عبارت «سه ماه» به عبارت «تا شش ماه» تغییر کرد؛ به این معنا که مهلت ورود خودرو از سه ماه به شش ماه افزایش یافت. چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای از وزیر اقتصاد خواسته بود مهلت ترخیص جهت ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده به ۶ ماه افزایش یابد.

سرقت اینترنتی یک میلیون دلاری از بانک روسی

هکرها موفق شدند مبلغ ۹۲۰ هزار دلار را از بانک پی آی آر روسیه سرقت کنند. در همین حال این رقم چند روز پیش از طریق سامانه اتوماسیون ایستگاه کاری مشتریان بانک مرکزی روسیه که به عنوان یک سیستم انتقال وجه بین بانکی و شبیه به سوئیفت است، اتفاق افتاد. این سامانه به ۱۷ حساب اصلی بانک های روسی مبالغ را انتقال می دهد. البته هکرها بعداز سرقت این مبلغ به دنبال حملات دیگر به بانک پی آی آر روسیه بودند که توسط بازجویان پلیس گروه آی بی شناسایی و جلوی آن گرفته شد. به گفته بازجویان پلیس گروه آی بی روسیه، این یکی از جدی ترین تهدیدات به بانک ها در سراسر جهان است. این گروه اعلام کرد که رد پای این هکرها پیش از این در بریتانیا، آمریکا و روسیه دیده شده است. بر همین اساس، هکرها از طریق مسیریاب های قدیمی به بانک پی آی آر روسیه دسترسی پیدا کردند و با نفوذ به سیستم انتقال وجه و ایجاد چندین دستور پرداخت و انتقال وجه این سرقت را رقم زدند.به نقل از ایبنا، این اولین سرقت موفق اینترنتی و برداشت وجه از بانک های روسی در سال جاری میلادی  است و پیش از این در سال ۲۰۱۶ میلادی تقریبا ۲ میلیون دلار از یکی از بانک های روسی با هک اینترنتی برداشته شده بود.

شروع آرام «تسه»ها در مرداد

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 3 درصدی به قیمت 68 هزار و 129 تومان معامله شدند. پس از افت 33/ 3 درصدی قیمت «تسه»ها در تیر و قرار گرفتن در میانگین 67 هزار و 665 تومان روز گذشته شاهد رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. با وجود قرار گرفتن در فصل اوج تقاضای مسکن، اما پس از رشد 9 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ماه اردیبهشت و خرداد (پس از 6 ماه نزولی)، در تیر شاهد تغییر روند اوراق با کاهش معاملات مسکن و جهش قیمت مسکن (۴۵ درصدی سالانه در خرداد) بودیم. آمارهای دریافت شده از سامانه اطلاعات بازار املاک، افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی تعداد معاملات در تیر را نشان داد. موضوعی که مقاومت سقف ۷۰ هزار تومانی در مقابل «تسه»ها را تشدید کرد. همچنان تا پایان مرداد، رشد آرام اوراق تسهیلات مسکن دور از انتظار نیست.

قیمت خودرو ۲۰ تا ۳۰ درصد حباب دارد

رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: قیمت خودروهای وارداتی در بازار به طور میانگین ۲۰ تا ۳۰ درصد حباب دارد. کوروش مرشدسلوک در نشست خبری، اظهار کرد: میزان حباب قیمت خودروهای وارداتی در بازار با توجه به نوع برند متفاوت است. در خودروهایی که تعداد بیشتری از آن در بازار موجود است میزان حباب کمتر و در خودروهایی که عرضه آن در بازار محدود است، میزان حباب بیشتر است. به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در برخی برندهای خاص نیز به دلیل ناچیز بودن عرضه، قیمت خاصی در بازار وجود ندارد و عرضه‌کنندگان مختلف قیمت‌های متفاوتی برای این خودروها اظهار می‌کنند.

اقدام عجیب برخی بانک‌های خصوصی در هیاهوی التهاب ارزی

تخلف سودی بانک های خصوصی البته همزمان با تشدید نوسانات طلا و ارز آغاز شد و اینطور به نظر می رسد که این بانک‌ها در نقاط مختلف تهران و سایر شهرها، تلاش دارند که سهمی از نقدینگی سرگردان مردم داشته باشند. به نقل از تسنیم، گشت و گذار خبرنگار در شعب بانک‌های خصوصی و دولتی نشان می‌دهد که اکثر بانک‌های دولتی و خصوصی‌های بزرگ، به دستور بانک مرکزی پایبند هستند ولی تعدادی از بانک‌های خصوصی تلاش دارند با سودهای بالاتر سپرده‌ها را جذب کنند. برخی از این بانک‌های خصوصی در طرح‌های خاص خود سودهای بالای 21 درصد را به مشتری پیشنهاد می‌دهند؛ این بانک‌ها می‌گویند: سود 21درصدی هر ماه به حساب مشتری واریز می‌شود. البته تعدادی از این بانک‌ها برای پرداخت سود سپرده 21درصدی، محدودیت‌هایی را در نظر گرفته و به مشتری می‌گویند: اگر بیش از 100 میلیون تومان در این بانک سپرده گذاری کنید سود بیشتری به حسابتان واریز می‌شود.

از «نظر حسن روحانی درباره آزادسازی قیمت خودرو» تا «اقدام عجیب برخی بانک‌های خصوصی در هیاهوی التهاب ارزی»

یکی از این بانک‌ها به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهد که با سپرده گذاری در صندوق سرمایه گذاری این بانک، سود 20درصدی دریافت کنند. البته مسئول شعبه این نکته را هم متذکر می‌شود: سود صندوق تضمینی نیست البته تا شهریور 20 درصد را تضمین می‌کنیم ولی بعد از آن ممکن است 20 تا 40 درصد پرداخت کنیم! بانک خصوصی دیگری که همواره در مسابقه سودی پیشتاز بوده است و بارها از بانک مرکزی تذکر گرفته، این روزها سود 21درصدی به سپرده‌های یک میلیون به بالا می‌پردازد. یکی از بانک‌های خصوصی هم به مشتریان می‌گوید: "سودهایی که پرداخت می‌کنیم بد نیست و حتماً به تجربه آن می‌ارزد"! در این بانک هم سود 21درصدی پرداخت می‌شود. رقابت سودی بانک‌های خصوصی درحالی بار دیگر شدت گرفته است و بازار سودی نظام بانکی را به‌هم ریخته که بانک مرکزی قبلاً به بانک‌ها هشدار داده بود نباید از مصوبه شورای پول و اعتبار تخطی کرده و سودها را بالا ببرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۶
مشکل از روزی شروع شد که سود سپرده های مردم کاهش یافت و نقدینگی از حساب ها خارج و به بازار مسکن، خودرو و سکه سرازیر شد؛ وقتی تورم داریم چه توقعی دارین مردم پولشون توی حساب سپرده باشه و هر روز ارزشش کم بشه؟ کسی که توی بانک سپرده گذاری میکنه توقع داره حداقل چند درصد بیشتر از تورم سود بگیره تا هم ارزش پولش حفظ شه و هم این سود کمک هزینه زندگیش شه، مسئولان به فکر مردم نیستن، کارمندی که طی بیست سال پس انداز کرده تا خونه ای بخره در عرض چند روز ارزش پولش نصف میشه و قیمت مسکن دو تا سه برابر! بعد حقوق هم که با نرخ تورم 9 درصدی محاسبه میکنن، خنده داره! نه؟ تورم سرکوچه دولت هم اینقدر کم نیست
تنها راه چاره بردن با لای سود بانکی میباشد
سود بانکی فعلی در مقابل تورم ناچیز است و همین سبب خروج نقدینگی به طلا و دلار و مسکن و نابودی کشور شده است.
جالبه که مسایل اقتصادی را مردم عادی بهتر از رییس و کارشناسان بانک مرکزی متوجه می شوند!
اقتصاد فقط شفافیت می خواهد و بس. اما در شرایط فعلی ایران دولت نباید دستکاری بیشتری کند چون التهاب زا است ولی راه چاره آن در حال حاضر هیچ کاری نکردن است.
بسمه تعالی
تو کشورهای اروپایی و آمریکا برای کنترل نقدینگی سود بانگها رو بالا میبرند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار