بازدید 9415
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «ادامه سرمایه‌گذاری خودروسازان در ترکیه با وجود کاهش ارزش لیر» تا «راهکار هند برای آرام کردن تجار و طبقه متوسط این کشور»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس تهران در ایستگاه پایانی تیرماه، بسته شدن بودجه روسنفت بر روی نفت بشکه ای ۶۳ دلار، جهش سکه در بازار آزاد تهران، هشدار گروه صنعتی آلمان به آمریکا در مورد خطر وضع تعرفه‌ها، جریمه بزرگترین بانک آلمان از سوی بورس آمریکا، افت «تسه»ها پس از دو ماه، رشد چشمگیر روابط تجاری ایران و عمان، «کارت D8» برای استفاده از ارزهای ملی است و افزایش قیمت خرید توافقی شیرخام را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۸۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷ 23 July 2018

از «ادامه سرمایه‌گذاری خودروسازان در ترکیه با وجود کاهش ارزش لیر» تا «راهکار هند برای آرام کردن تجار و طبقه متوسط این کشور»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس تهران در ایستگاه پایانی تیرماه، بسته شدن بودجه روسنفت بر روی نفت بشکه ای ۶۳ دلار، جهش سکه در بازار آزاد تهران، هشدار گروه صنعتی آلمان به آمریکا در مورد خطر وضع تعرفه‌ها، جریمه بزرگترین بانک آلمان از سوی بورس آمریکا، افت «تسه»ها پس از دو ماه، رشد چشمگیر روابط تجاری ایران و عمان، «کارت D8» برای استفاده از ارزهای ملی است و افزایش قیمت خرید توافقی شیرخام را در بر دارد.

سبزپوشی بورس تهران در ایستگاه پایانی تیرماه

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش 535 واحدی معادل 0.49 درصد به رقم 108 هزار و 295 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی ـ ارزشی)، با افزایش 159 واحدی معادل 0.49 درصد به رقم 32 هزار و 499 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 34 واحدی معادل 0.19 درصد، عدد 18 هزار و 438 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 24 واحدی معادل 0.19 درصد به رقم 13 هزار و 111 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 699 واحد افزایش معادل 0.60 درصد را رقم زد و به سطح 117 هزار و 866 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 511 واحد افزایش معادل 0.66 درصد به رقم 78 هزار و 499 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 511 واحد افزایش معادل 0.23 درصد همراه بود و عدد 224 هزار و 749 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «ادامه سرمایه‌گذاری خودروسازان در ترکیه با وجود کاهش ارزش لیر» تا «راهکار هند برای آرام کردن تجار و طبقه متوسط این کشور»

افت دلار و سهام تداوم یافت/نگاه ها به سوی دیدار چهارشنبه ترامپ

با انتقادات ترامپ از سیاست‌های فدرال‌رزرو، دلار روز دوشنبه به پایین‌ترین قیمت خود در بیش از دو هفته اخیر افت کرد و در همین حال، با نگرانی از تنش‌های تجاری بیشتر، سهام آسیایی پایین آمد. جمعه شب، ترامپ از تقویت ارزش دلار انتقاد و اتحادیه اروپا و چین را به دستکاری ارز خود متهم کرد. این گفته‌ها در کنار تهدیدات او درباره وضع تعرفه‌های جدید بر واردات آمریکا از چین، باعث به وجود آمدن موج گسترده‌ای از فروش سهام شد و روز جمعه شاخص‌های سهام اروپایی و آمریکایی علی‌رغم اعلام درآمدهای بالا توسط شرکت‌ها، افت کردند. سهام آسیایی هم معاملات روز دوشنبه خود را تحت تاثیر همین موج شروع کردند؛ نیکی ژاپن 1.4 درصد سقوط کرد.  سهام استرالیا ۰.۱ درصد افت کردند و سهام نیوزلند ۰.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. با باز شدن بازارهای چین در سطحی پایین تر از معاملات قبلی ، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه بدون ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، اندکی بالا آمد. شاخص دلار تا به این‌جای معاملات امروز ۰.۲ درصد افت کرد و در برابر ۶ ارز مهم جهان به ۹۴.۲۵  واحد رسید. اما تا به اینجا امسال شاخص دلار ۲.۴ درصد رشد کرده است. حالا نگاه سرمایه‌گذاران به دیدار مهم روز چهارشنبه ترامپ با جانکلود جانکر، رئیس کمیسیون اروپا، معطوف شده و قرار است در کاخ سفید برگزار شود؛ دیداری که نتیجه مذاکرات آن می‌تواند تأثیر بزرگی بر ضعف ریسک‌پذیری بگذارد که باعث افت بازارهای سهام شده است. در برابر ین، دلار برای سومین روز متوالی افت کرد و به نرخ ۱۱۰.۸۵ ین رسید. این ضعیف ترین نرخ آن از ۱۱ جولای تا کنون است. /مهر

بسته شدن بودجه روسنفت بر روی نفت بشکه ای ۶۳ دلار

خبرگزاری اینترفکس گزارش داده است که ایگور سچین، مدیر عامل شرکت روسنفت در مصاحبه ای با شبکه ی تلویزیون ملی روسیه، روسیا وان، اعلام داشته که بودجه ی روسنفت به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت روسی، بر روی بشکه ای ۶۳ دلار بسته شده است. به نقل از رویترز، او طی اظهارنظری درباره وضعیت حال حاضر بازار نفت گفت: من فکر می کنم قیمت (نفت) تقریبا در محدوده ۷۵ دلار و حداکثر  ۸۰ دلار برای هر بشکه خواهد بود.

جهش سکه در بازار آزاد تهران

روز گذشته در بازار تهران، نرخ سکه تمام طرح قدیم (بهار آزادی) با افزایش ۹۵,۵۰۰ تومانی نسبت به قیمت پایانی روز شنبه، به رقم بی سابقه ۳,۰۲۵,۵۰۰ تومان رسید. هر سکه تمام طرح جدید (سکه امامی)، ۳,۲۷۶,۰۰۰ تومان قیمت گذاری و این نرخ نسبت به روز قبل، ۱۱۹ هزار تومان گران‌تر بود. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی در معاملات آخرین روز از تیرماه، ۱,۵۹۰,۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد که نشان از رشد بیش از ۷۰ هزار تومانی در یک روز دارد. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افزایش بیش از ۵۵ هزار تومان به رقم ۸۱۰ هزار تومان رسید. همچنین هر سکه یک گرمی، ۴۳۳ هزار تومان قیمت خورد که نسبت به روز قبل، ۸ هزار تومان گران‌تر بود.

ادامه سرمایه‌گذاری خودروسازان در ترکیه با وجود کاهش ارزش لیر

خودروسازان بزرگ جهان با وجود کاهش ارزش لیر، واحد پول ترکیه و نیز ناآرامی‌های سیاسی به سرمایه‌گذاری در ترکیه ادامه می‌دهند. به گزارش رویترز، با وجود آنکه کاهش ارزش لیر واردات قطعات خودرو به ترکیه را با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهد کرد، هزینه پایین تولید در این کشور و حضور نیروی کار نیمه متخصص و متخصص ارزان قیمت سبب شده است خودروسازانی نظیر فورد، تویوتا، هیوندایی و رنو به سرمایه‌گذاری در ترکیه ادامه دهند. ارزان‌ بودن حامل‌های انرژی در ترکیه و نزدیکی به اروپا و آسیا نیز سبب شده تولید خودرو در ترکیه و صادرات آن فعالیتی پرمنفعت به شمار رود. تویوتا پروژه ۴۰۰ میلیون دلاری تولید خودروهای شاسی‌بلند سی-اچ آر برای صادرات به اروپا و آمریکای شمالی را به تازگی آغاز کرده است. فورد نیز بر ظرفیت تولید محصولاتش در ترکیه افزوده است. هیوندای در ماه می اعلام کرد، از سال ۲۰۲۱ یک مدل شاسی‌بلند جدید در ترکیه تولید خواهد کرد. /دنیای اقتصاد

هشدار گروه صنعتی آلمان به آمریکا در مورد خطر وضع تعرفه‌ها

روز یکشنبه و پیش از آنکه ژان کلود یونکر، رئیس کمسیون اروپا، در هفته جاری با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار کند، گروه صنعتی آلمان هشدار داد، تعرفه هایی که ایالات متحده وضع کرده است یا تهدید به وضع آن ها می کند، خطر آسیب رساندن به خود آمریکا را در پی دارد. به نقل از رویترز، واشنگتن در یکم ژوئن با اشاره به زمینه های امنیت ملی تعرفه هایی را بر روی واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک وضع و ترامپ تهدید کرده است که این تعرفه ها را بر خودروها و قطعات خودرویی وارداتی از اتحادیه اروپا گسترش می دهد. یونکر طی نشستی در روز چهارشنبه با ترامپ درباره تجارت صحبت خواهد کرد. دیتر کمپف، رئیس انجمن صنایع آلمان گفت: "تعرفه های مبتنی بر امنیت ملی باید لغو شود." او به روزنامه Welt am Sonntag گفت که یونکر می بایست ترامپ را مطلع کند که ایالات متحده خود را با تعرفه های خودرو و قطعات خودرویی متضرر خواهد کرد.

جریمه بزرگترین بانک آلمان از سوی بورس آمریکا

رگولاتوری آمریکا اعلام کرد دویچه بانک تحقیقات بدست آمده از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را نه پذیرفته و نه رد کرده است؛ اما قبول کرده که سود به دست آمده از سوء مدیریت خود در ارتباط با دریافت سپرده گذاری برای معامله با اوراق بهادار در آمریکا را برگرداند و جریمه ۷۵ میلیون دلاری را پرداخت کند. بر همین اساس، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اعلام کرد، تحقیقات انجام گرفته شده نشان می دهد دویچه بانک در ارتباط با پیش انتشار دریافت سپرده گذاری برای معامله با اوراق بهادار سوءاستفاده کرده است. همچنین رگولاتوری آمریکا اعلام کرد، هر گونه کوتاهی و قصور در این باره می تواند به ارتباط زنجیره ای این تراکنش ها از بانک سپرده گذاری تا کارگزار در بازارها آسیب زند و برای صاحبان دریافت سپرده گذاری بمنظور معامله با اوراق بهادار سوء استفاده احتمالی را ایجاد کند. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، دویچه بانک در اطلاعیه ای اعلام کرد که این بانک همکاری لازم را با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در تحقیقات و اقدامات داوطلبانه در سال ۲۰۱۶ میلادی انجام داده است.

بازار اوراق مسکن؛ افت «تسه»ها پس از دو ماه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 2/ 1 درصدی به قیمت 66 هزار و 146 تومان معامله شدند. به این ترتیب پس از دو ماه صعودی، قیمت اوراق در تیر با افت 33/ 3 درصدی مواجه شد. از ابتدای آبان تا پایان فروردین با فاصله گرفتن از فصل اوج تقاضای مسکن در کنار تشدید روند صعودی قیمت مسکن با ورود نقدینگی و جهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن از ابتدای آذر تا اسفند، شاهد تشدید روند صعودی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. اما از ابتدای اردیبهشت با رشد ۲۷۸ درصدی ارزش معاملات در تهران نسبت به فروردین و تداوم رشد تقاضای سرمایه‌گذاری همگام با جهش بازارهای ارز و سکه، قیمت «تسه»ها صعودی شد و در هفته سوم خرداد مقاومت سقف ۷۰ هزار تومانی نیز شکسته شد. اما با آمارها از کاهش معاملات مسکن در تیر، میانگین «تسه»ها در سطح ۶۷ هزار و ۶۶۵ تومان قرار گرفت.

رشد چشم‌گیر روابط تجاری ایران و عمان

بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی سه ماهه نخست سال جاری، در بهار امسال صادرات به عمان و واردات از این کشور هر دو رشد چشم‌گیری داشته و به نظر می‌رسد که ایران در حال گسترش روابط اقتصادی خود با عمان است. در سه ماهه نخست سال جاری ۷۳۴ هزار تن کالا از ایران به عمان صادر شده است که ارزش آن به ۲۲۳ میلیون دلار می‌رسد که از این لحاظ ۲.۶۳ درصد از وزن و ۱.۹۲ درصد از ارزش کل صادرات ایران را دربرمی‌گیرد. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار از ایران به عمان صادر شده بود که مقایسه این آمار، حاکی از افزایش ۵۵ درصدی حجم و ۶۲ درصدی ارزش صادرات به این کشور است. اما در بخش واردات نیز مشابه همین موضوع، وجود دارد؛ به عبارت دیگر در بهار امسال ۲۶۴ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۲۲۰ میلیون دلار از عمان به ایران وارد شده که این ارقام در مدت مشابه سال گذشته تنها ۴۳ هزار تن به ارزش حدود ۵۰ میلیون دلار بوده است.

وضعیت بورس، ارز، طلا، سکه و نفت در 31 تیر97 

از «ادامه سرمایه‌گذاری خودروسازان در ترکیه با وجود کاهش ارزش لیر» تا «راهکار هند برای آرام کردن تجار و طبقه متوسط این کشور»

«کارت D8» برای استفاده از ارزهای ملی است

دبیرکل گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (گروه دی هشت) گفت: برای انجام تراکنش مالی و استفاده از ارزهای ملی بین اعضا، کارت هایی به نام «کارت D8» ایجاد شده که مکانیسمی شبیه ویزا و یا کارت های اعتباری دارد. «داتوکو جعفر کوشاری» روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: کارت دی هشت، ایده و پلت فرمی بر مبنای ارزهای ملی کشورهای عضو است. دبیرکل گروه دی هشت همچنین از مذاکرات خود با شرکت های خصوصی خبر داد که از سازوکارهای موجود و برنامه جامع سازمان همکاری های گروه دی هشت آگاه شده اند و بر مبنای ارزهای ملی فعالیت می کنند. کوشاری گفت: همزمان کشورهای عضو در پی ایجاد سیستمی با نام «حمایت پرداخت» هستند که اقدام به تامین مالی پروژه ها می کند. وی با بیان اینکه اعضا در حوزه های علمی، تکنولوژی، آموزش و پرورش، مالی و بهداشت و درمان بهداشت و درمان است با ارزهای ملی مبادلاتی دارند اظهار داشت: حتی بانک مرکزی ترکیه نیز ایده های خوبی برای ایجاد بستری برای مبادلات بر مبنای ارزهای ملی ارائه کرده است.

افزایش بهای خرید توافقی شیرخام

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شیرخشک کشور گفت: با تلاش های مسئولان مربوطه، قیمت خرید شیرخام در سال جاری افزایش یافت و مطالبات دامداران پرداخت شد. سیاوش سلیمی در گفت وگو با مهر با بیان اینکه با توجه به گسترش دامداری ها و افزایش قابل توجه ظرفیت تولید شیر کشور در سال های اخیر، جذب شیر خام تولیدی در برهه هایی از سال، با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است، اظهار داشت: این مسأله، پیامدهای متعددی همچون سرگردانی محصول، عدم پرداخت بموقع وجه شیر، قیمت پایین خرید و در نهایت نارضایتی گسترده دامداران را به همراه داشته ‌است.

راهکار هند برای آرام کردن تجار و طبقه متوسط این کشور

دولت هند به منظور آرام کردن تجار و طبقه متوسط این کشور نرخ مالیات فروش بر بیش از ۵۰ کالا را کاهش داد. البته این اقدام به گفته برخی کارشناسان اقتصادی می تواند با در نظر گرفتن انتخابات سال آینده و کسب پیروزی «ناردندار مودی» نخست وزیر هند در آن صورت گرفته باشد. همچنین افزایش ناگهانی نرخ مالیات بر روی کالا و خدمات در سال گذشته میلادی منجر به آسیب جدی به بخش تجاری و عموم جامعه شد. قرار است دولت هند نرخ مالیات از بالاترین سطح خود یعنی ۲۸ درصد به عمدتا ۱۸ درصد کاهش دهد. برخی از کالاهای مشمول کاهش مالیات شامل اجاق گاز، تلویزیون، ماشین ظرفشویی، رنگ، کالاهای چرمی و کف پوش بامبو است. البته تأثیر درآمدی روی مجموع وصول مالیات به دنبال این تصمیم کم خواهد بود. به نقل از ایبنا، قانون کاهش نرخ مالیات از بیست و هفتم ماه جاری میلادی اعمال خواهد شد. وصول درآمدی از طریق مالیات کالا و خدمات به عنوان رکن اصلی برنامه دولت برای کاهش کسری پولی در سال جاری میلادی است و درآمد هند از بخش مالیات کالا و خدمات در سال مالی ۲۰۱۷ میلادی ۹۸ درصد از هدف گذاری بوجه این کشور را به خود اختصاص داد. بر پایه این گزارش، کاهش مالیات منجر به افزایش فروش و در نتیجه ضرر درآمدی به این طریق می تواند جبران می شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
ترکیه هم میشه کره جنوبی دوم و ما همچنان درگیر بستن تنگه ها و ...
پاسخ ها
حسنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
بله امکانش هست

چون در ترکیه تولید ملی خودرو ندارند
گفتن طراح و..نداریم...بجاش برندهای اروپایی رو اورد
گفت توی ترکیه برای ترکیه تولید کنید
جوان ترک سرکار رود و حقوق بگیرید
سرمایه گذاری خودرو سازان بجای ترکیه باید در ایران انجام میشد
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
سرمایه گذاری در ترکیه انجام میشود


ترکیه با گاو جنگی شاخ ب شاخ نشد بلکه پستان انرا چسبیده و در حال دوشیدن است
فکر کنم باید خودمونو با زیمباوه قیاس کنیم از این به بعد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار