بازدید 9408
سفیر روسیه در ایران در گفت وگو با روزنامه «کومرسانت»؛

ایران کشوری نیست که بتوان به آن فشار آورد/حضور نظامی ایران در سوریه مشروع است/ایران از شرکای کلیدی ماست

سفیر روسیه در تهران، در گفت وگو با روزنامه روسی «کومرسانت» مصاحبه مفصلی در مورد روابط با جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا خروج آمریکا از برجام و تحریم ها علیه ایران انجام داده است. لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران در گفت وگو با النا چرننکو، خبرنگار کومرسانت تأکید کرد: بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بر روابط ایران و روسیه تأثیر نخواهد گذاشت.
کد خبر: ۸۱۸۷۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 22 July 2018

سفیر روسیه در تهران، در گفت وگو با روزنامه روسی «کومرسانت» مصاحبه مفصلی در مورد روابط با جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا خروج آمریکا از برجام و تحریم ها علیه ایران انجام داده است.

به گزارش «تابناک»؛ لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران در گفت وگو با النا چرننکو خبرنگار کومرسانت تأکید کرد: بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بر روابط ایران و روسیه تأثیر نخواهد گذاشت. مهم‌ترین پاسخ‌های وی به کامرسانت درباره ایران به قرار زیر است؛

ادعاهای مطرح مبنی بر مذاکره پوتین و ترامپ در خصوص ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

پیش از هر چیز می‌خواهم یادآوری کنم که حضور نظامی ایران در سوریه مشروع است. ایرانی‌ها هم مانند ارتش روسیه به دعوت دولت قانونی جمهوری عربی سوریه به این کشور رفته‌اند و در عملیات از بین بردن تروریست‌ها مشارکت می‌کنند. گاه برخوردهایی می شود و ما طبیعتا نگران برخورد احتمالی نظامی ایران و اسرائیل در سوریه هستیم. همه تلاشمان را برای جلوگیری از این اتفاق و تشدید درگیری‌ها خواهیم کرد.

ایران کشوری نیست که بتوان بر آن فشار وارد کرد. ایران کشور بزرگی است که سیاست خارجی مستقلی دارد. کار با ایران، تنها از مسیر اقناع ممکن است. هیچ فشاری بر ایران سازنده نخواهد بود.

روابط تجاری و اقتصادی ما با ایران، فعالانه در حال توسعه است و ما چندین پروژه بزرگ داریم که ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر، چهار واحد نیروگاهی در سیریک در استان هرمزگان و برقی کردن راه آهن گرمسار- اینچه برون از این جمله است. تاکنون، علی‌رغم تهدیدهای آمریکا، هیچ مانعی در راه اجرای این پروژه‌ها نمی‌بینم و کار آنها عادی ادامه دارد.

وضعیت همکاری ایران و روسیه در آغاز سال جاری را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا می توان شاهد تقویت گسترده همکاری ها بود؟

متأسفانه، فعلا دلیلی برای خوش‌بینی ندارم. اجرای این پروژه‌ها را شروع کرده‌ایم ولی برخی موانع فنی حل نشده است. بعد از کنار کشیدن آنها [احتمالا منظور سفیر خروج آمریکا از برجام است]، طرف روسی قادر به گشایش فاینانس است. برای واحدهای نیروگاهی و برقی کردن راه آهن به ترتیب امکان 1.2 و یک میلیارد یورو وام دولتی وجود دارد.

ایران کشوری نیست که بتوان به آن فشار آورد/بستن تنگه هرمز توسط ایران سناریویی نامطلوب است/ایران از شرکای کلیدی ماست

 تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز را چگونه ارزیابی می کنید؟

مقامات ایرانی از جمله نظامی‌ها، چندین بار این احتمال را تکرار کرده‌اند. واضح است که این سناریویی نامطلوب است. از سوی دیگر، می‌دانیم که بودجه ایران به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است و بنابراین مقامات ایرانی، گام‌هایی فعال برای مقابله با تهدید قطع صادرات نفت در پیش می‌گیرند.

ما تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را به رسمیت نشناخته و آنها را غیرقانونی می‌دانیم. ایران با جدیت به تعهداتش مطابق برجام عمل کرده و این موضوع بارها از سوی آژانس تأیید شده است. از سوی دیگر، مقامات ایرانی آماده گفت وگو درباره موضوعات بیشتر و مسائل منطقه‌ای هستند و همین حالا هم در گفت وگوهای مربوطه با کشورهای اروپایی شرکت می‌کنند. تنها راه کاهش تنش در خاورمیانه، مسیر گفت وگوست. ما با همه توان خود این راه را پیگیری می‌کنیم. همان طور که گفتم، زبان ضرب‌الاجل و تهدید برای ایران مفید نیست و تنها باید از راه اقناع کار کرد.

ایران فعلا به برجام پایبند مانده و ما فعالانه آنها را تشویق می‌کنیم که به همکاری خود ادامه دهند. بسیار مهم است که کشورهای اصلی اروپا نیز این را درک کنند که ایران به تعهداتش پایبند بوده است و از این نظر، موضع آنها با آمریکا متفاوت است. ما به همراه چین و کشورهای اروپایی تلاش کرده و خواهیم کرد تا مکانیزم‌هایی را ایجاد کنیم که ایران از منافع اقتصادی مندرج در برجام بهره ببرد. البته که این کار آسانی نیست ولی قصد داریم به تلاش خود در این خصوص، در همه سطوح و به همه اشکال ادامه دهیم.

توانایی اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا در شرایطی که شرکت‌ها حاضر به همکاری با ایران نیستند، چقدر است؟

اروپایی‌ها به قوانین قبلی خود برای مقابله با آمریکا تکیه دارند که در ابتدا در سال 1996 طراحی شده است. اجازه دهید ببینیم آیا آنها می‌توانند از این مقررات برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران استفاده کنند یا خیر. ما هم تا جایی که ممکن باشد با آنها همکاری می‌کنیم، ولی بخش اصلی کار باید توسط اروپایی‌ها انجام شود. ایرانی‌ها در این خصوص نسبت به ما و چینی‌ها شکایتی ندارند، ولی در مورد تضمین‌های اروپا و شرکت‌های اروپایی شاکی هستند.

آیا روسیه آماده است تا تعهدات آمریکا در خصوص بازسازی رآکتور آب سنگین اراک را بر عهده بگیرد؟

در چارچوب برجام ما تعهدات زیادی بر عهده داریم؛ بنابراین، بعید است که ما تعهد جدیدی بر عهده بگیریم ولی برای اطمینان از حل شدن مسائل ناشی از خروج آمریکا از برجام آماده‌ایم.

در پاسخ به این ادعای رسانه‌ها که هدف آمریکا از فشار به ایران، براندازی است و نه رسیدن به توافقی بهتر چه نظری دارید؟

طی ماه‌های اخیر، چندین بار شاهد اعتراضاتی در ایران بوده‌ایم و مقامات در تهران واقعا فکر می‌کنند که منشأ خارجی داشته است. در این چهارچوب، تمایلات آمریکا، اسرائیل و برخی پادشاهی‌های عربی باعث نگرانی‌هایی جدی در تهران شده است. مقامات تلاش دارند با تدابیری از انزوای کشور و روندهای منفی در اقتصاد ایران جلوگیری کنند. آماده‌ایم در این خصوص به ایران کمک کنیم. برای ما، ایران کشوری دوست است. در زمینه‌های مختلف همکاری داریم و در برخی از آنها از جمله شرایط پایان جنگ در سوریه و ایجاد یک فرایند سیاسی تمام عیار، ایران از شرکای کلیدی ماست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل