ثبت نرخ ۲۰ درصدی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و وجود ۱.۳ میلیون تحصیلکرده بیکار درسال‌های اخیر، علاوه براینکه انتقادات فراوانی را روانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کرده، تبعات اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای را هم به جامعه تحمیل کرده است.
کد خبر: ۸۱۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ 06 July 2018
بی مهری به رشته های بنیادی در وزارت علومثبت نرخ ۲۰ درصدی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و وجود ۱.۳ میلیون تحصیلکرده بیکار درسال‌های اخیر، علاوه براینکه انتقادات فراوانی را روانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کرده، تبعات اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای را هم به جامعه تحمیل کرده است.

با توجه به اهمیت افزایش چشمگیر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و درگیر بودن ۱۴.۱ درصد از مردان و ۳۱.۱ از زنان تحصیلکرده، راهکار‌های مختلفی از سوی کارشناسان برای کاهش نرخ بیکاری تحصیلکرده‌ها مطرح بوده است.

این راهکار‌ها عبارتند از: بهره گیری از اختیارات و امکانات کلیه سازمان‌های مرتبط به منظور تهیه و اجرای طرح جامع و فراگیر درزمینه اشتغال، ترویج و اشاعه فرهنگ کار آفرینی در جامعه و ....

در میان تمام این راهکار‌های ارائه شده، روش‌های موثر و کاربردی هم وجود دارد، اما تمامی آن‌ها با بی مهری مسئولان امر به حاشیه کشانده شده است به عنوان نمونه از جمله راهکار‌هایی که دراین زمینه مطرح شدند، اما هیچ گاه مورد توجه واقع نشدند عبارتند از، پذیرش دانشجو درهر دانشگاه براساس مزیت نسبی منطقه که تاکنون برای اجرای آن گام مثبتی از سوی وزارت علوم برداشته نشده است.

دراین شرایط و با توجه به بغرنج شدن بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها طی سال‌های اخیر به نظر می‌رسد که وزارت علوم قصد دارد که تمامی راهکار‌های ارائه شده کاربردی از سوی کارشناسان را کنار گذاشته و با اجرای طرح حذف رشته‌های کم متقاضی از میان رشته‌های دانشگاهی، سعی در کاهش فارغ التحصیلان بیکار دارد.

درهمین راستا چندی پیش مجتبی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم ضمن اشاره به تدوین طرح مهارت افزایی و اشتغال زایی دانش آموختگان دوره کارشناسی، گفت: حذف و جمع شدن رشته‌های کم متقاضی و رشته‌هایی که با بازار کار انطباق ندارد دردستورکار این وزارتخانه قراردارد.

البته نیاسر پیش‌تر از اجرای طرح بدون کنکور وزارت علوم در فاز اول برای رشته‌های کم متقاضی خبرداده بود، براساس این طرح با تدابیری که با همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش و وزارت بهداشت اندیشیده می‌شود وزارت علوم درصدی از جمعیت کنکوری‌ها را که می‌توانند باسوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند، بدون حضور در فرآیند کنکور پذیرش می‌کند.

ناگفته نماند که حتی با اجرای این طرح، رقابت در رشته‌های پرمتقاضی همچنان باقی می‌ماند زیرا دراین رشته‌ها به دلیل وجود رقابت سنگین فعلا امکان حذف کنکور وجود ندارد اگرچه به گفته مسئولان وزارت علوم، این وزارتخانه در تلاش است تا در رشته‌های پرمتقاضی هم به تدریج پذیرش را به دانشگاه‌ها واگذار کند.

حال با توجه به برنامه وزارت علوم برای حذف رشته‌های کم متقاضی، نگاهی به رشته‌های کم طرفدار درمیان گروه‌های آموزشی می‌تواند نگرش وزارت علوم به رشته‌های کم متقاضی دانشگاهی را تاحدودی مشخص کند.

به گفته مسئولان سازمان سنجش و آموزش کشور در گروه آزمایشی علوم انسانی، رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا، الهیات، معارف اسلامی مدیریت علوم تربیتی، علوم سیاسی از جمله رشته‌های کم متقاضی هستند.

در علوم تجربی رشته‌های زیست شناسی، شیمی، مهندسی، علوم کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی آب و خاک، مهندسی مدیریت آبادانی روستا و در رشته‌ی ریاضی و فنی هم رشته‌هایی که در مقطع کاردانی پذیرش دارند، کم‌تر مورد توجه متقاضیان ورود به دانشگاه قرار می‌گیرند.

نگاهی به رشته‌های کم متقاضی دانشگاهی تمامی گروه‌های آزمایشی نشان می‌دهد که تمامی رشته‌هایی که قرار است که در سال‌های آینده از لیست رشته‌های دانشگاهی حذف در زمره رشته‌های بنیادین و مادر گروه‌ها قرار دارند.

البته ناگفته نماند که رسیدگی به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و اجرای برنامه‌های کاربردی برای افزایش اشتغالزایی و مهارت آموزی دانشجویان گامی پسندیده و مثبت است، اما اقدام وزارت علوم برای حذف رشته‌های بنیادین و به قول معاون وزیر علوم رشته‌های کم متقاضی تنها پاک کردن صورت مساله افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان است.

درواقع کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نباید مساوی با حذف رشته‌های کم متقاضی و بنیادین گروه‌های آزمایشی باشد زیرا این اقدام در آینده می‌تواند در افت سطح علمی رشته‌های پرمتقاضی هم موثر باشد زیرا اصول و نظریه‌های برخی از همین رشته‌های پرمتقاضی و پرطرفداردر اصول رشته‌های کم متقاضی، گره خورده است و همین رشته‌های کم طرفدار مادر برخی رشته‌های پرتقاضا محسوب می‌شوند.

پس پیشنهاد می‌شود که وزارت علوم برای کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به دنبال راهکار‌هایی موثر و کاربردی باشد که خللی در حضور رشته‌های بنیادین گروه‌های آزمایشی بازی نکند زیرا همین رشته‌های کم متقاضی، پایه و اساس رشته‌های پرتقاضا هستند.
روی خط سایت ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
به عنوان یک دانش آموخته جغرافیا با 10 سال سابقه کار مدیریت شهری ، افتخار می کنم که جغرافی خوندم . این رشته نگاه ژرفی در مواجه با مسائل پیرامونم به من بخشید که باعث شد در خدمت رسانی به همشهریانم موفق تر عمل کنم،
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
تحلیل چیپی بود
بعنوان فارغ التحصیل مهندسی از بهترین دانشگاه ایران عرض میکنم که در رشته های مهندسی در بهترین حالت ایران سالانه نیازمند دویست نفر فارغ التحصیل است! حقیقت واقعا تلخ اما واقعی است!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
آدم نمیدونه گریه کنه یا بخنده!!! رشته های بنیادی رو حذف کنی!!! یعنی یه کارشناس درست وحسابی تو وزات علوم نیست؟ جالبه که این حرفها رو استاد نماهای دانشگاه زدن. از حرفهاشون معلومه که اصلا درکی از علم و دانش و دانشگاه ندارن. واقعا متاسفم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
مشکل اصلی "در نظر نگرفتن توازن عرضه و تقاضا" هست. رشد بی رویه ظرفیت ها و بالاخص رشد موسسات غیر انتفاعی به گونه ای بود که شان تحصیلات عالی را در حد تور علمی کاهش داد. متاسفانه موسسان این موسسات، سیاستگذاران و مدیران ارشد آموزش عالی کشور هستند و حفظ منافع شخصی، به هیچ وجه نمی گذارد سیاست های درست اخذ و اجرا گردند. باید خدا را شاکر باشیم که آموزش پزشکی را وزارت متولی کار فارغ التحصیلانش مدیریت کرد.
ایرانی
|
United Kingdom
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
همه کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی بر روی رشته های مادر و علوم پایه سرمایه‌گذاری میکنن ما اما‌مثل همیشه بر خلاف جریان درست دنیا پیش میریم.‌متاسفم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
خوب جوانان فرض کنیم که به دانشگاه نیایند و بیرون دنبال مهارتی بروند ایا در بیرون هم کاری برایشان هست درامدی دارند مسئله مهمتر این نیست که چرا جوانان درس میخوانند بلکه این هست که چرا ما نمیتوانیم اقتصاد تولیدی داشته باشیم و آنها را جذب کنیم مثل چین .مگر در بیرون دانشگاه هم اوضاع خوب هست ایا انهایی هم که مهارت دارند برای همه انها کار هست؟ الان در بخش ساختمان که بیشترین شاغلین را داریم بیکاری خیلی زیاد هست خوب اگه وضه مردم خوب نباشد فضای کسب و کار خوب نباشد تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده نمیشناسد.کسانی هستند با مهارتهای خیلی بالا که الان بیکارند .
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
رشته هایی که در جامعه بعد کاربردی کمتری دارند چه بهتر که حذف شوند و باعث بیکاری افراد جامعه نشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
فدای کارانه پزشک!!
ALi
|
Portugal
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
دیگه چرا فیلم هندیش میکنی، این رشته های همین الان از فوق دیپلم تا دکتری بیکارن یعنی اتلاف عمر سرمایه جوانی و هزینه بیت المال نهایتا تحویل یک سری دانش آموخته سرخورده به جامعه بدون هیچ آینده ای. حذف این رشته ها خیلی زودتر باید اتفاق می افتاد.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: