بازدید 41522

اختلاف نرخ دلار از میرداماد تا سبزه میدان، به بیش از ۴۵۰۰ تومان رسید

بازار آزاد ارز پس از جهش تاریخی در روز‌های نخست امسال، دوباره در مسیر افزایش‌های تاریخی قرار گرفته و گزارش میدانی خبرنگار ما، حکایت از رشد ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومانی دلار نسبت به نرخ پایانی روز قبل دارد. این جهش که برای رسیدن به سطح ۹ هزار تومان مخابره شده است، نخستین سیگنال خود را به بازار سکه فرستاد و نرخ سکه تمام را به ۳ میلیون تومان نزدیک‌تر کرد.
کد خبر: ۸۱۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳ 24 June 2018

اختلاف نرخ دلار از میرداماد تا سبزه میدان، به بیش از ۴۵۰۰ تومان رسیدبازار آزاد ارز پس از جهش تاریخی در روز‌های نخست امسال، دوباره در مسیر افزایش‌های تاریخی قرار گرفته و گزارش میدانی خبرنگار ما، حکایت از رشد ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومانی دلار نسبت به نرخ پایانی روز قبل دارد. این جهش که برای رسیدن به سطح ۹ هزار تومان مخابره شده است، نخستین سیگنال خود را به بازار سکه فرستاد و نرخ سکه تمام را به ۳ میلیون تومان نزدیک‌تر کرد.

به گزارش خبرنگار «تابناک اقتصادی»؛ مشاهدات میدانی از سطح بازار آزاد تهران، در محدوده میدان فردوسی و چهارراه استانبول تا سبزه میدان، جو افزایشی همراه با رشد تقاضا را نشان می‌دهد. در این میان نرخ‌های متفاوتی از سوی فعالان و دلالان کف بازار آزاد بیان می‌شد. برخی دلار را ۸۶۰۰ تا ۸۷۰۰ نرخ گذاری می‌کردند و با توجه به میزان تقاضا از سوی مشتری برای خرید، قیمت را در این محدوده تغییر می‌دادند. بر اساس گزارش اختصاصی خبرنگار تابناک اقتصادی، هرچه از میدان فردوسی به سمت چهار راه استانبول و همینطور به سبزه میدان نزدیک‌تر شویم، نرخ فروش دلار آمریکا روبه افزایش است. به طوری که در چهار راه استانبول و سبزه میدان، نرخ‌های ۸۸۰۰، ۸۸۷۰ و ۸۹۰۰ تومان از زبان دلالان شنیده می‌شد. در این میان یکی از اشخاصی که ادعا می‌کرد چندین سال است که در چهارراه استانبول اقدام به خرید و فروش دلار می‌کند، در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار داشت که امروز منتظر هستم تا کسی بیاید و دلار بفروشد، ولی از صبح تا به الان، مردمی که به سمت ما می‌آیند، همه به دنبال خرید دلار و برخی از ارز‌ها هستند و کسی حاضر به فروش دلار نیست. این فعال بازار آزاد ارز اظهار داشت که بیست روز قبل، نرخ دلار آمریکا ۶۱۰۰ تومان بود. وی همچنین معتقد بود که جو امروز بازار حکایت از پیش بینی برای ثبت نرخ ۹ هزار تومانی در دقایق پایانی بازار دارد تا با این نرخ در روز‌های آتی شاهد رشد بیشتر قیمت دلار باشیم.

در کنار جهش کم سابقه نرخ فروش دلار آمریکا، قیمت یورو و پوند نیز امروز به رکورد‌های تاریخی رسیدند. بر اساس گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، نرخ فروش یورو با بیش از ۹۰۰ تومان افزایش نسبت به قیمت پایانی روز قبل، به سطح ۱۰۴۰۰ تومان هم رسیده است؛ هرچند این نرخ در میان برخی از دلالان اندکی تغییر در جهت افزایش یا کاهش داشت. همچنین هر پوند انگلیس دیگر ارز پرطرفدار بازار، با جهش تاریخی حدود ۱۱۰۰ تومان نسبت به روز شنبه، به رکورد ۱۱۸۰۰ تومان رسید.

درهم امارات نیز به عنوان ارزی که افزایش یا کاهش آن، تاثیر زیادی بر نرخ دلار آمریکا در بازار ایران دارد، امروز با رشد ۲۰۰ تومانی به قیمت ۲۴۰۰ تومان رسیده است. فرانک سوئیس دیگر ارز اروپایی در بازار تهران، به نرخ ۸۹۵۰ تومان رسیده است که نسبت به روز قبل، بیش از ۸۰۰ تومان گران‌تر شده است.

در ادامه این گزارش از ارائه نرخ دیگر ارز‌های مورد معامله در بازار آزاد خودداری و سعی می‌شود به برخی دلایل رشد قیمت دلار و دیگر ارز‌ها پرداخته شود.

این روز‌ها از سوی فعالان بازار ارز، دلایل متفاوتی درباره رشد نرخ ارز به ویژه دلار مطرح می‌شود. برخی معتقد هستند که تصمیم اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت ورود برخی کالا‌ها به کشور که باعث می‌شود این گروه از کالاها از دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی محروم شوند، باعث شده است که تقاضای این بخش به بازار آزاد وارد شود و در نتیجه‎ی افزایش تقاضا، قیمت دلار و دیگر ارز‌های پرطرفدار رشد بیشتری را تجربه کنند. اما برخی نیز در مقابل این اظهار نظر، معتقد هستند که در تصمیم اخیر دولت، واردات خودرو نیز شامل شده است که این امر باعث صرفه جویی در مصرف ارز و تخصیص این ارز‌ها به سایر کالا‌ها می‌شود، زیرا این عده باور دارند که خودرو را نمی‌توان به مانند دیگر کالا‌های حذف شده قاچاقی وارد کشور کرد.

گروهی دیگر از فعالان بازار ارز، معتقد هستند که ممنوعیت واردات چندان تأثیری بر نوسانات قیمت دلار نداشته است. این عده باور دارند که احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه FATF یکی از عواملی است که توانسته انتظارات قیمتی را در راستای صعودی قرار دهد. همچنین عده‌ای دیگر باور دارند که نبود واکنش نسبت به افزایش قیمت‌ها انتظارات افزایشی را قوی‌تر کرده است و روند صعودی قیمت ارز به ویژه دلار آمریکا و شکست پیاپی مرز‌های مقاومتی موجب شده است که از یک سو تقاضای سرمایه‌گذاری و از سوی دیگر تقاضای فنی وارد بازار شود.

اختلاف نرخ دلار از میرداماد تا سبزه میدان، به بیش از ۴۵۰۰ تومان رسید

اما اندکی از بازار آزاد فاصله بگیریم تا ببینیم در خیابان میرداماد، بانک مرکزی در سومین روز از تابستان ۹۷، نرخ دلار آمریکا و ۳۸ ارز دیگر را در چه سطحی قیمت گذاری کرده است.  

بنا بر اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز «یکشنبه  سوم تیر ماه» بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار و ۵۱۰ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ هر پوند انگلیس نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۵۶ هزار و ۳۸۲ ریال و هر یورو  نیز همانند روز گذشته ۴۹ هزار و ۵۳۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

بر این اساس، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۱۴ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۷۹۷ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۲۵۰ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۴۸ ریال، روپیه هند ۶۲۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۵۷۶ ریال، دینار کویت ۱۴۰ هزار و ۴۳۱ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۴ هزار و ۹۶۳ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۶۶۲ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۴۱۸ ریال، ریال عمان ۱۱۰ هزار و ۵۵۹ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۱۳ ریال قیمت خورد.

افزون بر این، نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۱۶۲ ریال، لیر ترکیه ۹ هزار و ۸۵ ریال، روبل روسیه ۶۷۴ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۶۷۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۸۸ ریال، لیر سوریه ۸۳ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۶۳۷ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۳۳۶ ریال، دینار بحرین ۱۱۳ هزار و ۶۰ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۹۸ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هز و ۶۷۵ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۸ هزار و ۹۵۹ ریال تعیین شد.

این گزارش می‌افزاید: نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۱۷ ریال، دینار لیبی ۳۱ هزار و ۱۸۰ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۵۳۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۹ هزار و ۱۸ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۶۲۱ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۸ هزار و ۲۶۴ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۲ هزار و ۵۰۵ ریال، افغانی افغانستان ۵۹۴ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۱ هزار و ۲۵۵ ریال، منات آذربایجان ۲۵ هزار و ۶ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۶۷۲ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۵۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

سکه به رکورد تاریخی نزدیک شده است

دومین فعالیت تابستانه بازار سکه تهران، با جهش‌های کم سابقه ادامه داشته است. به طوری که مشاهدات میدانی خبرنگار تابناک اقتصادی از بازار آزاد تهران، حکایت از نزدک شدن نرخ سکه تمام طرح جدید به سطح ۳ میلیون تومان دارد. بر اساس این گزارش، قیمت نقدی سکه تمام طرح جدید با حدود ۳۰۰ هزار تومان افزایش به رکورد تاریخی ۲,۹۶۰,۰۰۰ تومان هم رسیده است. همچنین سکه تمام طرح قدیم در معاملات امروز تا این لحظه، ۲,۷۵۰,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شده که نسب به نرخ پایانی روز قبل، حدود ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است. همچنین نیم سکه بهار آزادی با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به رقم ۱,۴۶۰,۰۰۰ تومان رسیده است. هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۷۸۲ هزار تومان قیمت گذاری شده که نسبت به روز قبل، ۵۲ هزار تومان رشد داشته است. همچنین هر سکه یک گرمی در بازار امروز، با رشد ۱۱ هزار تومانی به نرخ ۴۲۱ هزار تومان رسیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵۵
انتشار یافته: ۱۳
اصلاح طلبان تو این ۵ سال نشان دادید که کشورداری بلد نیستید...بهتر است به همون کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه بپردازید..
با برجام و رفع تحریم ها دلار شد ۸۰۰۰ تومان !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
به نظر من بیشتر به اصولگراها و کاسبان تحریم ربط داره تا به اصلاح طلب ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
اگر مساله کنسرت و مسائل زنان و غیره حل شده بود الان مردم با مسئولان بیشتر همراهی میکردند و مثلا ممکن بود خیلیها به درخواست مسئولان طلا و دلار نمیخریدند!
فاتحه مع الصلوات.
اصلاح طلبان تندرو مثل تاج زاده و‌زیبا کلام دقیقا کجان؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
اصولگراهای تند رو و دلواپسان کجا هستند ؟ شما که خودت خارجی گویا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
شما که خودت گویا فرانسه هستی!
با سرعت زیاد به سمت ونزوئلا شدن!!
اگر دولت به جای ممنوعیت و تک نرخی کردن من در آوردی, قیمت بازار رو میپذیرفت, این الم شنگه الان برپا نبود
واقعا گوش شنوایی وجود نداره
به سمت سقوط اقنصادی پیش می رویم
سیف استعفا بده ، بخدا مردم خوشحال می شند
اوضاع داره از زمان احمدی نژاد هم بدتر میشه ارزش پولی ملی فقط امروز 10 درصد کم شده ای کاش هیچوقت در این مملکت گل و بلبل متولد نمیشدم
حباب حباب حباب ، ظاهرا از اول همه چيز حباب بوده و ما بيخبر بوديم.
اقتصاد حباب ، صنعت حباب ، كشاورزي حباب ، مديريت حباب .....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
مملکت حباب ، زندگی حباب ، جوانی حباب
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل