بازدید 48714

کشور‌های جی ۷ کدامند؟

کد خبر: ۸۰۶۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳ 10 June 2018

این هفت کشور حدود ۵۰ درصد اقتصاد دنیا را در دست دارند و عبارتند از: کشور‌های آلمان، امریکا، فرانسه، انگلستان، ژاپن، ایتالیاو کانادا. این هفت کشور را گروه ۷ یا جی ۷ یا هفت کشور صنعتی جهان می‌نامند.

به گزارش تابناک، یکی از انتقاداتی که در سال‌های اخیر نسبت به گروه ۷ مطرح بوده و هست؛ عدم عضویت کشور‌های مهم و تازه قدرت یافته، مانند چین، هند، برزیل و اسپانیا و ترکیه در این گروه است. گروه ۷ امروزه در بر گیرندهٔ همه کشور‌های قدرتمند دنیا به لحاظ اقتصادی نیست. هرچند که ۷ کشور عضو تقریباً نیمی از تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص می‌دهند، ولی باید گفت که غیبت چین که از لحاظ تولید ناخالص داخلی رتبه دوم جهان را دارد و یا برزیل که هفتمین قدرت اقتصادی دنیاست از نقاط ضعف مهم اجلاس گروه ۷ به شمار می‌رود. همچنین عدم حضور هند (که بر اساس تولید ناخالص داخلی جلوتر از کانادا و روسیه قرار دارد) نیز از جمله نقاط ضعف گروه ۷ به شمار می‌رود.

 

در پایان جنگ سرد در سال ۱۹۸۹ روسیه خواستار پیوستن به این گروه شد. پذیرش روسیه در این گروه رفته رفته انجام شد و ۹ سال بعد در سال ۱۹۹۸ روسیه به عضویت رسمی این گروه در آمد. در سال ۲۰۰۶ روسیه برای اولین بار ریاست گروه ۸ را بر عهده گرفت و اجلاس سالانهٔ گروه ۸ در سن پترزبورگ برگزار شد.

روسیه پس از بحران اوکراین از این گروه کنار گذاشته شد. به این ترتیب گروه ۸ به گروه ۷ تغییر نام داد.

گروه هشت یک عضو دیگر هم دارد و در حقیقت می‌توان حتی از گروه ۹ هم سخن گفت. چرا که از سال ۱۹۸۱ رئیس کمیسیون اروپا هم در این اجلاس شرکت می‌کند. از سوی دیگر گروه هفت بدون روسیه کماکان به موازات گروه هشت وجود دارد. زیرا مسکو هنوز به همهٔ نهاد‌های زیر نظر گروه هشت راه ندارد، از جمله رایزنی‌های اقتصادی که گاهی بدون شرکت روسیه انجام می‌گیرند.

گروه ۲۰ (G۲۰) در سال ۱۹۹۹ میلادی و در واکنش به بحران‌های مالی دهه ۹۰ شکل گرفت. هدف از تشکیل گروه ۲۰ نیز مشارکت دادن قدرت‌های اقتصادی نوظهور در مباحثات مربوط به اقتصاد جهانی” اعلام شده است. اعضای گروه ۲۰ می‌گویند که تلاش می‌کنند از طریق این مجموعه هماهنگی بین المللی را افزایش دهند.

 

گروه ۲۰ شامل ۱۹ کشور کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه، بریتانیا، آمریکا، چین، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک به علاوه اتحادیه اروپا به عنوان بیستمین عضو این گروه است.

این کشور‌ها شامل دو بخش ۸ کشور صنعتی (دارنده ۸ اقتصاد بزرگ جهان) و ۱۱ کشور دارنده اقتصاد‌های نوظهور و در حال توسعه هستند. اعضای گروه ۲۰، ۶۵ درصد جمعیت جهان را پوشش می‌دهند و دو سوم تجارت جهان و بیش از ۹۰ درصد از تولید موادخام جهان را در دست دارند.

اعضای گروه ۲۰ به تفکیک قاره‌ای نیز به این شرح هستند:

– قاره آسیا (چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی)
– آفریقا (آفریقای جنوبی)
– آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل)
– اروپا (ایتالیا، بریتانیا، فرانسه و آلمان)
– روسیه
– آمریکای شمالی (آمریکا، کانادا، مکزیک)
– استرالیا

اعلان جنگ آمریکا به گروه جی 7/ترامپ امضای بیانیه مشترک را پس گرفت

نشست دو روزه سران «جی هفت»  (خرداد 97)متشکل از آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و کانادا، ساعاتی قبل با انتشار یک بیانیه هشت صفحه‌ای به کار خود پایان داد.
 
این بیانیه در اشاره ای ضمنی به تصمیم دولت آمریکا برای افزایش تعرفه‌ها، «حمایت‌گرایی» را که نقطه مقابل تجارت آزاد است، محکوم کرده و وعده «تداوم مبارزه» با این سیاست را داده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل