بازدید 7739
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «اعتراض به افزایش بهای بنزین در روسیه» تا «جدیدترین آمار از میزان صادرات نفت خام ایران با وجود خروج آمریکا از برجام»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون فروش خودروهای پورشه در اروپا تا اطلاع ثانوی تعطیل شد، شاخص کل بورس به یک قدمی کانال 96 هزار واحد رسید، واردات ۴۶ تن جوهر خودکار، چه‌ کسانی 20 میلیون پیراهن مشکی و پارچه کفن وارد کردند، کم‌نوسانی اوراق تسهیلات مسکن، احتمال پیدایش بابک زنجانی های جدید، تولید نفت اوپک کاهش یافت، رتبه اعتباری بزرگترین بانک آلمان تنزل پیدا کرد و حمایت قاطع رئیس کمیسیون اروپا از برجام را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴ 03 June 2018

از «اعتراض به افزایش بهای بنزین در روسیه» تا «جدیدترین آمار از میزان صادرات نفت خام ایران با وجود خروج آمریکا از برجام»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون فروش خودروهای پورشه در اروپا تا اطلاع ثانوی تعطیل شد، شاخص کل بورس به یک قدمی کانال 96 هزار واحد رسید، واردات ۴۶ تن جوهر خودکار به کشور، چه‌ کسانی 20 میلیون پیراهن مشکی و پارچه کفن وارد کردند، کم‌نوسانی اوراق تسهیلات مسکن، احتمال پیدایش بابک زنجانی های جدید، تولید نفت اوپک کاهش یافت، رتبه اعتباری بزرگترین بانک آلمان تنزل پیدا کرد و حمایت قاطع رئیس کمیسیون اروپا از برجام را در بر دارد.

اعتراض به افزایش بهای بنزین در روسیه

اعتراض ها به افزایش بهای بنزین در روسیه مناطق مختلف این کشور پهناور را فراگرفته و معترضان خواستار کاهش بهای بنزین هستند. بهای بنزین سوپر (اکتان 98) در برخی مناطق تا بیش از 50 روبل (حدود پنج هزار تومان) برای هر لیتر افزایش یافته است. در مسکو در ایستگاه های پمپ بنزین، بهای بنزین سوپر به هر لیتر 46 روبل (حدود 4600 تومان) افزایش یافته و بنزین اکتان 95 یا بنزین عادی نیز به قیمت 44 روبل (4400 تومان) عرضه می شود. روزنامه کامرسانت چاپ مسکو نوشت: رانندگان معترض در استان های نووسیبیرسک و ایرکوتسک (واقع در منطقه سیبری)، علاوه بر تجمع، مسیرهای ورود به چند ایستگاه پمپ بنزین را بستند. انتظار می رود در روزهای آینده تجمعاتی در استان های اومسک، کراسنویارسک و استاوروپول برگزار شود. افزایش بهای بنزین در روسیه به دلیل رشد سریع قیمت نفت در بازار جهانی بوده است که در هفته های اخیر تا بشکه ای 80 دلار افزایش یافت. /ایرنا

فروش خودروهای پورشه در اروپا تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

رسانه‌های آلمانی اعلام کردند شرکت پورشه زیرمجموعه فولکس واگن، فروش تمام مدل‌های خود را در سراسر اروپا متوقف کرده است، این مسأله به دلیل عدم انطباق خودروهای پورشه با استانداردهای زیست محیطی اتحادیه اروپاست. پورشه تا زمانی که بتواند خودروهای تولیدی خود را منطبق با استانداردهای زیست محیطی جدید اروپا که از ماه سپتامبر اعمال می‌شوند تولید کند، باید فروش خود را متوقف نگاه دارد. بنا به گزارش یک روزنامه آلمانی، استانداردهای زیست محیطی جدید در اروپا، ریزمعلق‌های آلاینده بسیار ریز تولیدشده در خودروهای انژکتوری جدید را مدنظر قرار داده است. پورشه حتی فروش خودروهای هیبریدی خود را نیز متوقف کرده و البته هنوز در این زمینه بیانیه‌ای منتشر نکرده است. /اسپوتنیک

شاخص کل بورس به یک قدمی کانال 96 هزار واحد رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه دوازدهم خرداد ماه 97، با افزایش 374 واحدی معادل 0.39 درصد به رقم 95 هزار و 951 واحد رسید. این در حالی است که چهارمین هفته صعودی برای شاخص کل بورس تهران با رشد 441 واحدی معادل 0.46 درصدی نماگر در هفته گذشته به ثبت رسیده بود. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 116 واحدی معادل 0.39 درصد به رقم 29 هزار و 787 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 34 معادل 0.20 درصد، عدد 17 هزار و 279 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 25 واحدی معادل 0.20 درصد به رقم 12 هزار و 633 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند هفته قبل، 584 واحد افزایش معادل 0.56 درصد را رقم زد و به سطح 105 هزار و 258 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 401 واحد افزایش معادل 0.59 درصد به رقم 69 هزار و 82 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 63 واحد افزایش معادل 0.03 درصد همراه بود و عدد 199 هزار و 376 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «جزییات جدید افزایش حقوق کارکنان» تا «جدیدترین آمار از میزان صادرات نفت خام ایران با وجود خروج آمریکا از برجام»

وال استریت رشد کرد

روز جمعه، آخرین گزارش ماهانه اشتغال آمریکا، اشاره به تقویت اقتصاد این کشور داشت؛ ضمن اینکه همزمان با افت تنش‌های بین‌المللی، سهام وال‌استریت رشد کرد. سهام تکنولوژی پیشتاز رشد سهام بودند و غول‌های سنگین‌وزنی مثل اپل، مایکروسافت و آلفابت (شرکت مادر گوگل)، شاخص تکنولوژی اس‌اندپی۵۰۰ را تا رکوردی جدید بالا بردند. بازارهای آمریکا، انرژی بالایی از گزارش قدرتمند مشاغل آمریکا دریافت کردند و از سوی دیگر، با تشکیل یک دولت ائتلافی در ایتالیا، ریسک برگزاری مجدد انتخابات و احتمال خروج این کشور از اتحادیه اروپا از بین رفت و بازارها تقویت شدند. میانگین صنعتی داوجونز ۲۱۹.۳۷ واحد یا ۰.۹ درصد رشد کرد و به ۲۴۶۳۵.۲۱ واحد رسید. اس‌اندپی۵۰۰ توانست ۲۹.۳۵ واحد یا ۱.۰۸ درصد جهش کند و به ۲۷۳۴.۶۲ واحد رسید. کامپوزیت نزدک ۱۱۲.۲۲ واحد یا ۱.۵۱ درصد جهش کرد و به ۷۵۵۴.۳۳ واحد رسید.

واردات ۴۶ تن جوهر خودکار به کشور

بر اساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت، بیش از ۴۶ تن جوهر خودکار از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم جوهر خودکار به کشور، ۳۲۹ هزار و ۶۸۷ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر یک میلیارد و ۱۳۳ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۵۵۶ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است جوهر خودکار از ۵ کشور جهان از جمله آلمان، امارات متحده عربی، چین، هلند و هند وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان نخستین و بزرگترین صادرکننده جوهر خودکار به ایران کشور هند با صادرات بیش از ۱۴ تنی این محصول بوده که درآمد ۱۳۵ هزار و ۵۸۲ دلاری را به خود اختصاص داده است.

چه‌کسانی 20 میلیون پیراهن مشکی و پارچه کفن وارد کردند

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه حدود 20 میلیون پیراهن مشکی اواخر سال گذشته وارد کشور شده است، گفت: دنبال آنیم با شناسایی واردکننده اصلی او را تحت تعقیب قرار دهیم اما نکته مهمی که وجود دارد این است که واقعاً نمی‌توان تخمین زد وقتی این تعداد پیراهن از خارج وارد می‌شود چه‌تعداد جوانان کشور بیکار می‌شوند. در همین راستا مطلع شدیم که دو میلیون مترمربع پارچه کفن وارد شده و مشخص نیست دولت چه برنامه‌ای برای مقابله با واردات این نوع کالاها دارد. این دست موضوعات تولید کنندگان داخلی را از ادامه مسیر تولید ناامید می‌کند پس باید با آن مقابله کرد. /تسنیم

کم‌نوسانی اوراق تسهیلات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 9/ 1 درصدی به قیمت 64 هزار و 101 تومان معامله شدند. روز گذشته میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن نزدیک سطح 65 هزار تومان قرار گرفت. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 6/ 21 درصد قرار گرفت. از ابتدای آبان تا پایان فروردین، با خروج از فصل تقاضای مسکن و افزایش عرضه اوراق، تامین مالی «خانه‌اولی»ها از سوی صندوق یکم بانک مسکن و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن در مواجهه با جهش قیمت مسکن در زمستان، روند نزولی قیمت اوراق برای ۶ ماه متوالی رقم خورد. اما از ابتدای اردیبهشت شناسایی کف قیمتی و نزدیک شدن به فصل تقاضا رشد تدریجی «تسه»ها را به دنبال داشت. همچنان با وجود رشد حجم معاملات اوراق اما افزایش عرضه اوراق مانع از جهش قابل توجه «تسه»ها است.

احتمال پیدایش بابک زنجانی های جدید

بیژن نامدار زنگنه با اشاره به احتمال شکل گیری بابک زنجانی های جدید در شرایط کنونی، گفت: باید از تجربیات گذشته برای جلوگیری از رشد بابک زنجانی های جدید بهره برد و روی افراد جدید بررسی های لازم را انجام داد. وزیر نفت در گفت وگو با خانه ملت، افزود: باید سازوکارهایی برای انجام مراقبت های کاملی تعیین شود تا چنین افرادی راه به جایی نبرند، چراکه احتمال پیدایش چنین افرادی وجود دارد. این عضو کابینه دولت دوازدهم، با بیان اینکه هم اکنون زمان کار کاسبان تحریم است، تصریح کرد: وزارت نفت تلاش می کند، با تعیین سازوکارهایی اجازه ندهد که بابک زنجانی های جدید رشد کنند.

تولید نفت اوپک کاهش یافت

نظرسنجی رویترز نشان داد، اوپک ۳۲ میلیون بشکه در روز نفت در ماه مه تولید کرد که ۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از آمار آوریل بوده است. آمار تولید مه پایین‌ترین میزان از آوریل سال ۲۰۱۷ به این سو به شمار می‌رود. بزرگترین کاهش عرضه مربوط به نیجریه به دلیل اختلالات غیرمنتظره بود. زیرمجموعه شرکت "رویال داچ شل" برای صادرات نفت "بانی لایت" وضعیت اضطراری اعلام کرد در حالی که بارگیری گرید "فورکادوس" با تاخیر مواجه شد. دومین کاهش بزرگ تولید مربوط به ونزوئلا بود که صنعت نفت این کشور به دلیل بحران اقتصادی از منابع مالی لازم محروم مانده است. تولید این کشور در ماه مه به ۱.۴۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. تولید در لیبی به دلیل ناآرامی بی ثبات مانده و تولید در شرق این کشور به دلیل گرمای بی‌سابقه هوا که به مشکلات نیرو منجر شد، محدودتر شده است. عربستان سعودی و عراق که بزرگترین تولیدکنندگان اوپک هستند در ماه مه اندکی بیشتر تولید داشتند اما تولید بالاتر آن‌ها برای جبران کاهش تولید سایرین کافی نبود. طبق اظهارات منابع آگاه، تولید عربستان سعودی به دلیل نیاز به تولید بالاتر نیرو در این کشور، افزایش یافت اما پایین هدف اوپک ماند.

حمایت قاطع رئیس کمیسیون اروپا از برجام

بر اساس گزارش های منتشره، روز جاری ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا اذعان کرده که اتحادیه اروپا باید اقداماتی را در خصوص حمایت از بند های اساسی توافق برجام اتخاذ نماید. به نقل از اسپوتنیک، یونکر در این رابطه گفته است که ''خاتمه ی توافق هسته ای با ایران توسط آمریکا به سود صلح جهانی نیست'' و ما ''به عنوان یکی از معماران این توافق باید اساس برجام را حفظ کنیم''. وی در ادامه ضمن هشدار نسبت به اینکه خاورمیانه در نوک پیکان ناآرامی ها قرار دارد، افزوده است که توافق هسته ای ایران که در سال ۲۰۱۵ به نتیجه رسید، نباید قربانی مصلحت سنجی های سیاسی دولت آمریکا واقع شود.

وزیر اقتصاد آلمان: آمریکا احتمالا تعرفه واردات فولاد از آلمان را معاف می‌کند

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، طی مصاحبه‌ای که امروز منتشر شد، گفت: برخی شرکت‌های آمریکایی به برخی انواع فولاد تولیدی در آلمان نیازمندند و به همین دلیل مجبور خواهند شد، به جای تأمین نیاز خود از داخل آمریکا، آنها را با قیمت بیشتری وارد آمریکا کرده  و قیمت محصول نهایی خود را افزایش دهند و همین امر فشار را بر دولت آمریکا برای معاف کردن تعرفه فولاد آلمان افزایش خواهد داد. جزئیات بیشتر

رتبه اعتباری بزرگترین بانک آلمان تنزل پیدا کرد

مؤسسه اعتباری سنجی «اس اند پی گلوبال» رتبه اعتباری دویچه بانک، بزرگترین بانک آلمان را از A- به BBB+ کاهش داد و این موضوع ضربه ای دیگر به این نهاد مالی است. از طرفی هم سهام دویچه بانک با روند نزولی روبه رو شده و «کریستین سوئینگ» مدیر عامل جدید دویچه تلاش می کند تا به کارمندان این بانک نسبت به ثابت مالی دویچه اطمینان دهد؛ ثبات مالی که در چند ماه اخیر با چالش جدی روبرو شده است. در همین حال مؤسسه اعتبار سنجی «اس ان پی گلوبال» در ارتباط با کاهش رتبه اعتباری دویچه اعلام کرد معتقد است دویچه برای مدتی در این رتبه منفی باقی خواهد ماند. ضمن اینکه رتبه جدید اعلام شده می تواند در مسیر اجرای استراتژی های دویچه مشکل ایجاد کند. البته پیش از این هم فدرال ررزو آمریکا در مورد کاهش سهام برخی از شرکت های فرعی دویچه در آمریکا پیش بینی کرده بود. به نقل از ایبِنا، بر پایه این گزارش، در حال حاضر دویچه بانک به همراه چند بانک بزرگ آمریکایی و اروپایی درگیر پرونده اتهام فروش سهام بانک «ای ان زد» استرالیا است که نوعی تبانی در آن دیده می شود. 

جدیدترین آمار از میزان صادرات نفت خام ایران با وجود خروج آمریکا از برجام

میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه مه (اردیبهشت- خردادماه) به روزانه حدود 2 میلیون و 700 هزار بشکه رسید. به گزارش تارنمای وزارت نفت، ایران در ماه مه حدود 300 هزار بشکه میعانات گازی و حدود 2 میلیون و 400 هزار بشکه نفت خام صادر کرد. صادرات نفت خام ایران در ماه مه به دلیل تعمیر پالایشگاه‌های داخلی از میانگین بالاتر است. با بازگشت پالایشگاه‌ها به مدار تولید، از مقدار صادرات نفت‌خام کاسته می‌شود. ایران در سال 1396، به طور میانگین 2 میلیون و 115 هزار بشکه در روز نفت‌خام صادر کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
تحریم نفت 6 ماه دیگه شروع میشه ...
درسته که آمریکا از برجام خارج شده ولی هنوز تحریم ها اعمال نشده است. و این ٱمار در همین شرایط نیز بسیار کم می باشد.
هنوزتحریمهای آمریکا شروع نشده بعضا تا سه ماه الی 6ماه دیگر تازه شروع خواهندشد ولی متاسفانه اقتصاد ایران آنقدر ورشکسته وشکننده شده که ازحالا قیمتها مانند موشک در حال بالا رفتن هستند ودولت روحانی اعلام میکند تورم همچنان یک رقمی است غافلازآنکه تورمی که ملت با پوست وگوشت واستخوان لمس میکنند بالای دورقمی است
درحالیکه موج اعتراض کارگران وبازنشستگان وکامیونداران وسپرده گذاران وغیره به اوج خودش رسیده متاسفانه سایت محترم تابناک تنها به اعتراض مردم روسیه اشاره میکند درحالیکه در کشورخودشان همه اقشارازوضعیت اسفناک فعلی ناراضی هستند
من یک تولید کننده قطعات خودرو هستم از یکی دو هفته قبل تمام تامین کنندگان خارجی مواد اولیه ما در اروپا،کره،ژاپن و حتی برخی شرکت های چینی و هندی فروش این مواد اولیه را به سبب آغاز تحریم های آمریکا متوقف کرده اند در عین حالی که بانک مرکزی هم ما را حواله سامانه نیما کرده که در آن ارزی وجود ندارد لذا اگر چاره ای نیاندیشیم صنعت خودرو به کلی متوقف می شود حال بگیر و برو سراغ صنایع دیگر
دولت داره مغز همه را برای افزایش قیمت بنزین اماده میکنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس