
ماه مبارک رمضان 1446 هجری قمری به دهمین روز خود رسید با این امید که آثار روزه در این روزها در جسم و روحمان مشخص شده باشد، به دعا برای بیماران بنشینیم و در این شبهای نه چندان طولانی، به کمک مستمندان بشتابیم.
علامه طباطبایی (ره) درباره این ماه میگفت: «تقوا تنها از راه روزه و خودداری از شهوات، به دست می آید… چون کسی که خدا را در دعوتش به اجتناب از خوردن، نوشیدن و عمل جنسی که امری مباح است، اجابت می کند، قهراً در اجابت دعوت به اجتناب از گناهان و نافرمانی ها، شنواتر و مطیعتر خواهد بود؛ این است معنای آن که فرمود: «لعلکم تتقون.»
در حدیث معراج داریم که پیغمبر اکرم(ص) وقتی به معراج رفت، در آنجا خطاب شد «یَا أحْمَدُ هَلْ تَعْلَمُ مَا مِیرَاثُ الصَّومِ»؛ ای احمد، می دانی روزه چه اثری در پی دارد و چه چیزی به ارث می گذارد؟ «قَالَ: لَا. ثُمَّ قَالَ: مِیرَاثُ الصَّومِ قِلَّةُ الْأکْلِ وَ قِلَّةُ الْکَلَامِ وَ مِیرَاثُ الصَّمْتِ أنَّهَا تُورِثُ الْحِکْمَةَ وَ هِیَ تُورِثُ الْمَعْرِفَةَ وَ تُورِثُ الْمَعْرِفَةُ الیَقِینَ فَإذَا اسْتَیْقَنَ الْعَبْدُ لَا یُبَالِی کَیْفَ أصْبَحَ بِعُسْرٍ أمْ بِیُسْرٍ فَهَذَا مَقَامُ الرَّاضِینَ»؛ روزه دو اثر دارد؛ یکی اثر ظاهری است که همان کم خوردن است و دومی که بالاتر است، کم صحبت کردن و سکوت است که ما به آن «صومِ صمت» می گوییم. اگر جلوی زبانت را بگیری و مراعات زبانی داشته باشی، این موجب می شود که حکمت پیدا کنی. آن وقت میراث حکمت، معرفت است و معرفت هم یقین را از خود به ارث می گذارد و ثمره یقین هم «مقام رضا»ست و این همان مقامی است که با آن می توانی حجاب ها را برطرف کنی.
«اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوكّلین علیكَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْكَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیكَ بإحْسانِكَ یاغایَةَ الطّالِبین / خدایا قرار بده مرا در این روز از متوكلان بدرگاهت و مقرر كن در آن از كامروایان حضرتت و مقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان.»
 من می گویم تقوا با همان کمال انسانیت به تربیت خانوادگی بستگی دارد یعنی کسی سر سفر پدر و مادرش بزرگ شده باشد به رعایت حریم همسایه  ورعایت حدود سایر اعضای خانواده تربیت شده باشد در او نهادینه می شود عبادات هم با زبان فهم خود وبه صرفا به یک بی نهایت توجه داشته باشد او انسان خوبی است نمونه آن حضرت علی ع چون نیکانش عزت نفس داشتند انسان بودند والا سایرین هم حافظ قرآن وعموما آن محیط زندگی روزه گرفتن یک عادت بود دران بیابان خشک من یادم هست زندگی مردم خودما هم همین در سال عموما یک وعده غذا می خوردند ولی دیگران که حواشی قصر می زیستند نمی دانم
 							         		            من می گویم تقوا با همان کمال انسانیت به تربیت خانوادگی بستگی دارد یعنی کسی سر سفر پدر و مادرش بزرگ شده باشد به رعایت حریم همسایه  ورعایت حدود سایر اعضای خانواده تربیت شده باشد در او نهادینه می شود عبادات هم با زبان فهم خود وبه صرفا به یک بی نهایت توجه داشته باشد او انسان خوبی است نمونه آن حضرت علی ع چون نیکانش عزت نفس داشتند انسان بودند والا سایرین هم حافظ قرآن وعموما آن محیط زندگی روزه گرفتن یک عادت بود دران بیابان خشک من یادم هست زندگی مردم خودما هم همین در سال عموما یک وعده غذا می خوردند ولی دیگران که حواشی قصر می زیستند نمی دانم         		                     		         خوشبختانه معمولا در ماه ضیافت الهی روی اوردن به کتاب خدا - کلام الله مجید - بسیار بیشتر و گسترده تر از ماههای دیگر است . درحدی که میتوان گفت فراگیر میشود . چقدر عالی میشود که همگان در تمام سال توجه بیشتری به "قران" بکنیم و این کتاب اسمانی را غریب نگذاریم . نمیدانم چرا قران اولین مرجع مراجعه ی خیلی از ماها نیست . در حالی که خود خداوند همه ی ما را هم به قرائت و هم به عمل به کتابش موظف نموده است . مثلا در ابتدای قران و در اغاز سوره ی مبارکه ی بقره "راه هدایت و تقوا پیشگی" را در همین کتاب معرفی میفرماید . یعنی ازهمان اول تکلیف همه را مشخص مینماید . باید هدایت شویم و باید باتقوا باشیم . راهی هم جز قران وجود ندارد . ولی خیلی ازما چون به دنبال کسب "ثوابهای" راحت و بی زحمت هستیم فکر نمیکنیم که اول باید متخلق به اخلاق قرانی شویم و سپس برای قرب بیشتر به حضرت دوست به خواندن ادعیه و مناجاتها بپردازیم . که صدالبته اجر و ثواب انها سرجای خود محفوظ است . خلاصه اینکه {"راه صواب"} اولین اولویت واجب ماست . یقینا پیمودن راه صواب است که دریافت {"اجر و ثواب"} را هم ممکن میسازد . اگر خدای ناکرده در طریق "هدایت و تقوای" مورد نظر خداوند و پیامبر و ائمه ی معصومین نباشیم , چگونه ممکن است فقط و فقط با خواندن مستحبات و فقط با تکرار اذکار با زبان به ان مسلمان مورد انتظار خداوند برسیم !؟
 							         		            خوشبختانه معمولا در ماه ضیافت الهی روی اوردن به کتاب خدا - کلام الله مجید - بسیار بیشتر و گسترده تر از ماههای دیگر است . درحدی که میتوان گفت فراگیر میشود . چقدر عالی میشود که همگان در تمام سال توجه بیشتری به "قران" بکنیم و این کتاب اسمانی را غریب نگذاریم . نمیدانم چرا قران اولین مرجع مراجعه ی خیلی از ماها نیست . در حالی که خود خداوند همه ی ما را هم به قرائت و هم به عمل به کتابش موظف نموده است . مثلا در ابتدای قران و در اغاز سوره ی مبارکه ی بقره "راه هدایت و تقوا پیشگی" را در همین کتاب معرفی میفرماید . یعنی ازهمان اول تکلیف همه را مشخص مینماید . باید هدایت شویم و باید باتقوا باشیم . راهی هم جز قران وجود ندارد . ولی خیلی ازما چون به دنبال کسب "ثوابهای" راحت و بی زحمت هستیم فکر نمیکنیم که اول باید متخلق به اخلاق قرانی شویم و سپس برای قرب بیشتر به حضرت دوست به خواندن ادعیه و مناجاتها بپردازیم . که صدالبته اجر و ثواب انها سرجای خود محفوظ است . خلاصه اینکه {"راه صواب"} اولین اولویت واجب ماست . یقینا پیمودن راه صواب است که دریافت {"اجر و ثواب"} را هم ممکن میسازد . اگر خدای ناکرده در طریق "هدایت و تقوای" مورد نظر خداوند و پیامبر و ائمه ی معصومین نباشیم , چگونه ممکن است فقط و فقط با خواندن مستحبات و فقط با تکرار اذکار با زبان به ان مسلمان مورد انتظار خداوند برسیم !؟         		                     		         فقط ربنا و چند خوردی از طعام استاد شجریان چه خاطراتی داریم از این صدای ملکوتی ولی صد حیف که ...
 							         		            فقط ربنا و چند خوردی از طعام استاد شجریان چه خاطراتی داریم از این صدای ملکوتی ولی صد حیف که ...         		                     		         |
         		                            |         		                             صبح تا شب گوش کن  شاید رستگار شوی
 									         		                    صبح تا شب گوش کن  شاید رستگار شوی         				                     		                 آری چه زیبا گفتی زبباترین نوای قرآنی ازنوع دعا فقط وفقط ربنای استاد شجریان
 							         		            آری چه زیبا گفتی زبباترین نوای قرآنی ازنوع دعا فقط وفقط ربنای استاد شجریان         		                     		         سنگسار فوق وحشیانه ترین قانون هست و معتقدین به آن هزاران بار از حیوانات پست تر و خبیث تر هستند این حکم فوق وحشیانه در قرآن نیامده و اجرا کنندگان آن مشرک و ریختن خون اینها واجب است
 							         		            سنگسار فوق وحشیانه ترین قانون هست و معتقدین به آن هزاران بار از حیوانات پست تر و خبیث تر هستند این حکم فوق وحشیانه در قرآن نیامده و اجرا کنندگان آن مشرک و ریختن خون اینها واجب است