بازدید 37226
۵
نهمین ‌‌افطار‌‌ با «تابناک»

از نوای اذان و ربنا تا اسماءالحسنی

حضرت محمد مصطفی، ختم رسل، فرموده‌اند: «روزه نصف صبر است. صبر هم نصف ایمان است‌» و حضرت على (ع) تأکید داشته‌اند: «روزه عبادتى است بین بنده و آفریدگارش که غیر از خدا کسى از آن آگاهى ندارد‌.»
کد خبر: ۹۷۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵ 31 March 2023

از نوای اذان و ربنا تا اسماءالحسنی

ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری به نهمین روز خود رسید؛ با این امید که آثار روزه در این روز‌ها در جسم و روحمان مشخص شده باشد، به دعا برای بیماران بنشینیم و در این شب‌های نه چندان طولانی، به کمک مستمندان بشتابیم. حضرت محمد مصطفی، ختم رسل، فرموده‌اند: «روزه نصف صبر است. صبر هم نصف ایمان است» و حضرت على (ع) تأکید داشته‌اند: «روزه عبادتى است بین بنده و آفریدگارش که غیر از خدا کسى از آن آگاهى ندارد.»

گزارش شده آیت الله علامه طباطبایی (ره) مفسر بزرگ قرآن و فیلسوف شرق، ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار می ماند و مقید بودند دعای سحر را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه‌ها اجازه می‌گرفتند که اگر برای سحر خواب ماندند آن‌ها را بیدار کنند. ایشان در درس تفسیرشان فرموده بودند که من در طول عمرم تا به حال به یاد ندارم که شب‌های ماه رمضان را خوابیده باشم.

علامه حسن زاده آملی می‌نویسد: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی (ره) تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام باقر (ع) را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین‌تر است. روزه اش را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه (س) افطار می‌کردند. پیاده به حرم مشرف می‌شد و ضریح مقدس را می‌بوسید. سپس به خانه برمی گشت و غذا می‌خورد. شب‌های ماه مبارک در جا‌هایی که مجالس روضه بود شرکت می‌کرد و گاهی با تمام وجود گریه می‌کرد به طوری که بدنش می‌لرزید.

در ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت، خدیجه بانوی فداکار و همسر بی نهایت مهربان حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) در روز دهم و در شصت و پنج سالگی از دنیا رفت، و پیامبر(صلی الله علیه و آله) او را با دست مبارک خویش در حجون مکه (قبرستان ابو طالب) به خاک سپرد، و در گذشت او پیامبر(صلی الله علیه و آله) را بسیار اندوهگین ساخت.

در نهمین غروب رمضان با این مجموعه در خدمتتان هستیم. برای دیدن هر بخش، روی تیتر هر بخش کلیک کنید.
 
 
اذان مغرب دهمین روز از رمضان را با نوای سلیم موذن زاده می‌شنوید. این اذان یکی از ماندگارترین نواهای اذان در دهه های اخیر است که نسل های متعددی با آن خاطره دارند.
 
 
 
«رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ إِنَّهُ كَانَ فَرِيقٌ مِنْ عِبَادِي يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» «بار اِلها، دل‌های ما را به باطل میل مده پس از آنکه به حق هدایت فرمودی، و به ما از لطف خویش اجر کامل عطا فرما که همانا تویی بخشندهٔ بی‌منّت، زیرا شمایید که چون طایفه‌ای از بندگان صالح من روی به من آورده و عرض می‌کردند باراِلها ما به تو ایمان آوردیم، تو از گناهان ما درگذر و در حق ما لطف و مهربانی فرما که تو بهترین مهربانان هستی. آنگاه که آن جوانان کهف (از بیم دشمن) در غار کوه پنهان شدند، از درگاه خدا خواستند: باراِلها تو در حق ما به لطف خاص خود رحمتی عطا فرما و بر ما وسیلهٔ رشد و هدایتی کامل مهیا ساز. چون آنها در میدان مبارزه جالوت و لشکریان او آمدند، از خدا خواستند که بار پروردگارا به ما صبر و استواری بخش و ما را ثابت قدم دار و ما را بر شکست کافران یاری فرما.»
 
 
تواشیح اسماءالحسنی
تواشیح اسماء الحسنی را که 99 اسم مبارک خداوند متعال است، با تصاویری متفاوت از مخلوقات پروردگار متعال می بینید و می‌شنوید: «نسئلک یا من هو الله الذی لا اله الا هو الرحمن الرحیم الملک القدّوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبّار. المتکبّر الخالق الباریء المصوّر الغفّار القهّار الوهّاب الرزّاق الفتّاح العلیم. القابض الباسط الخافض الرافع المعزّ المذلّ السمیع البصیر الحکم العدل. اللطیف الخبیر الحلیم العظیم الغفور الشکور العلیّ الکبیر الحفیظ المقیت. الحسیب الجلیل الکریم الرقیب المجیب الواسع الحکیم الودود المجید الباعث الشهید. الحق الوکیل القویّ المتین الولیّ الحمید المحصی المبدىء المعید المحیی الممیت الحیّ القیوم. الواجد الماجد الواحد الصمد القادر المقتدر المقدّم المؤخّر الاول الآخر. الظاهر الباطن الوالی المتعالی البر التوّاب المنتقم العفو الرئوف مالک الملک ذو الجلال و الاکرام. المقسط الجامع الغنیّ المغنی المانع الضار النافع النور الهادی البدیع الباقی. الوارث الرشید الصبور الذی لیس کمثله شیء و هو السمیع البصیر. اللهم صلٌ افضل صلاه علی اصعد مخلوقاتک سیدنا محمد و علی آله و صحبه و سلم عدد معلوماتک و مداد کلماتک کلما ذکرک الذاکرون و غفل ان ذکرک الغافلون.»  
 
 
 
دعای ایام ماه مبارک رمضان
«یا عَلِىُّ یا عَظیمُ، یا غَفُورُ یا رَحیمُ، اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ، الَّذى‏ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَى‏ءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ، وَهذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ، وَشَرَّفْتَهُ وَفَضَّلْتَهُ‏ عَلَى الشُّهُورِ، وَهُوَ الشَّهْرُ الَّذى‏ فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَىَّ، وَهُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذى‏ اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ، هُدىً لِلنَّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَالْفُرْقانِ وَجَعَلْتَ فیهِ لَیْلَةَ الْقَدْرِ، وَجَعَلْتَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ، فَیا ذَالْمَنِّ وَلا یُمَنُّ عَلَیْکَ، مُنَّ عَلَىَّ بِفَکاکِ رَقَبَتى‏ مِنَ النَّارِ، فیمَنْ تَمُنُ‏ عَلَیْهِ، وَاَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ، بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.» «اى والا اى‏ بزرگ اى آمرزنده اى مهربان تویى پروردگار بزرگى که نیست مانند او چیزى‏، و او شنوا و بیناست و این ماهى است که آن را بزرگ و گرامى داشته و او را شرافت و برترى داده ‏اى‏، بر ماه هاى دیگر و این ماهى است که روزه آن را بر من واجب کرده و این ماه‏، رمضان است؛ همان ماهى که قرآن را در آن فرو فرستادى؛ آن قرآنى که راهنماى مردم و نشانه‏ هاى روشنى از هدایت‏، و جدا ساختن (میان حق و باطل) است و قراردادى در این ماه شب قدر را و آن را بهتر از هزار ماه کردى پس اى‏، منت دارى که کسى بر تو منت ندارد منت نه بر من به آزاد ساختنم از آتش در میان آنان که‏، بر آنها منت نهى و داخل بهشتم گردان به رحمتت اى مهربانترین مهربانان.»
 
 
«اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِكَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِكَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِكَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِكَ یا أمَلَ المُشْتاقین / خدایا قرار بده برایم در آن بهره اى از رحمت فراوانـت وراهنمائیم كن در آن به برهان و راه هاى درخشانت و بگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه ات بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان.»
 
 
جزء نهم قرآن مجید را به همراه متن در تابناک می‌شنوید و می‌خوانید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
گر نماز آن بود كان مظلوم كرد

ديگران را زين عمل محروم كرد ------------حالا تا میتونین ربنا بسازین ولی ربنای شجریان یک حلاوت دیگری داره
پاسخ ها
گلپایگانی
| Netherlands |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
تابناک ممنون که دروقتهای اضافه منتشر کردی
هرچه قدر در صدا و سیما و وب‌سایت‌ها صدای شجریان را حذف کنید فایده نداره، ما به عشق روزهای جنگ و یاد دوستان شهیدمان هر افطار صوت دلنشین مثنوی و ربنای استاد شجریان را از طریق یوتیوب میشنویم و بیاد دوستان شهید و دوران نوجوانی از افطار لذت می‌بریم.
چند روز پبش فيلم جهان پهلوان تختي رو تلويزيون داشت نشون ميداد. راوي اخر فيلم گفت مهم نيست تختي چجوري مرد. مهم اينكه توي زنده بودن، كشتنش. رسم تختي كشي هنوز هم رواج داره. كافيه طرز فكر ي نخبه با اكثريت سياسي فرق داشته باشه. به راحتي ميكشنش. حتي اگر مردم اون آدم رو بخوان.
تختي كشي- نخبه كشي- ربنا- شجريان
خداوند در قرآن سر نوشت لجاجت بر انحراف را چه دانسته است؟
---
انسانهایی که علی رغم روشنگریهای دینی قرآنی وعقلی انکار ناپذیر قابل درک بر باورهای انحرافی مخدوش و غیر قابل اثبات خود که بنام دین و مذهب پذیرفته اند اصرار می ورزند و علیه این روشنگریها هر گونه و با هر وسیله ای که بتوانند به مخالفت و مبارزه می پردازند قرآن آنان را طغیان گر نامیده و این طغیان گری را غیر قابل هدایت و زمینه ساز عذاب الهی دانسته است. (به آیات قرآنی که لفظ و عبارتهای « طغیان و یعمهون » در آنها آمده و به مقدمه و تتمه این آیات رجوع شود).
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی