بازدید 8643

جای خالی نهاد «ویدئو چک» در نیروی انتظامی!

از درگیری مأمور انتظامی با دختری که پوشش مناسبی نداشته، تا ضرب و شتم یک دانشجو به دست مأموران حفاظت دانشگاه، هر چه بر شمار فیلم‌هایی که روایتگر اتفاقات ناخوشایند هستند افزوده می‌شود، جای خالی مرجعی برای رصد و پیگیری ماجرا بیشتر به چشم می‌آید.
کد خبر: ۷۹۸۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱ 12 May 2018
از درگیری مأمور انتظامی با دختری که پوشش مناسبی نداشته، تا ضرب و شتم یک دانشجو به دست مأموران حفاظت دانشگاه، هر چه بر شمار فیلم‌هایی که روایتگر اتفاقات ناخوشایند هستند افزوده می‌شود، جای خالی مرجعی برای رصد و پیگیری ماجرا بیشتر به چشم می‌آید.

 

به گزارش «تابناک»؛ در روزگاری که انبوه دوربین‌های تلفن همراه و حضور پررنگ مردم در شبکه‌های اجتماعی، موجب تولید و بازنشر فیلم‌های پرشماری در ارتباط با رویداد‌های مختلف شده، سرعت واکنش مسئولان به رویداد‌ها، بسیار کند به نظر می‌رسد، تا جایی که گاه شاهد انتشار فیلم‌هایی هستیم که در توضیحشان آمده: «دست به دست کنید تا به مسئولان برسد»!

توضیحاتی که موجب می‌شود، واکنش مسئولان به رویدادها، ناشی از فشار افکار عمومی به نظر برسد؛ فشاری که ممکن است واقعا در شکل گیری برخی واکنش‌ها نقش کارآمد ایفا کرده باشد؛ اما بعید است تنها دلیل واکنش نشان دادن مسئولان به رویداد‌ها باشد.

وضعیت نامطلوبی که گاه موجب می‌شود برخی احساس کنند، با بازنشر هر چه وسیع‌تر یک رویداد ناخوش، به فرایند اطلاع مسئولان از آن‌ها کمک شایانی می‌کنند؛ باوری که موجب بازنشر میلیونی برخی فیلم‌ها و حتی انعکاس آن در سطح بین‌المللی می‌شود تا ورود مسئولان به ماجرا، هر چقدر هم که سریع باشد، کند به نظر برسد و تأثیر لازم را نگذارد.

شرایطی که ضرورت دارد برای پایان دادن به آن، ساز و کاری ویژه تدارک دیده شود؛ ساز و کاری از جنس پایش و رصد مدام شبکه‌های اجتماعی و پیگیری آن‌ها از مجرای قانونی‌شان؛ ساز و کاری که در آن امثال پلیس بعد از انبوه کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی و خارجی از یک واقعه مطلع نشده و به دنبال آن‌ها اعلام موضع نکنند.

ساز و کاری برای سرعت بخشیدن به واکنش‌های نهاد‌هایی که موظف به رسیدگی به آن موارد هستند و در نهایت، به وظایف محوله شان نیز به درستی عمل می‌کنند، ولی آن گونه که باید نتوانسته اند خود را با شرایط روز جامعه و الزامات آن همسو کنند و این تلقی برای برخی به وجود آمده که کند هستند و این کندی از جمله آفاتشان است که باید رفع شود.

ایرادی که البته تاحدودی نیز وارد است و رفع آن، مزایای چشمگیری هم دارد. آنقدر چشمگیر که دایر کردن ساختاری برای افزایش سرعت واکنش نهاد‌های مسئول به حوادثی که در فضای مجازی و به واسطه مردم اطلاع رسانی می‌شوند، ضروری جلوه می‌کند و حتی به نوعی فوریت هم دارد.

تشکیل ساختاری برای پایش و کنترل فضای مجازی به نیت اطلاع یافتن سریع از رویداد‌ها و واکنش سریع به آنها، پیش از آنکه ماجرا بازتاب وسیع و جهانی پیدا کند، با حاشیه‌هایی همراه شود و حتی به مسیری بغلتد که نتوان در چارچوب‌های مشخص و قانونی پیگیری‌اش کرد؛ اتفاقاتی که راه جلوگیری از بروزشان، تسریع در روند آگاه شدن مسئولان و نهاد‌های قانونی از رویدادهاست.

رویکردی که محقق کردن آن تنها در گرو تأسیس نهادی برای پوشش لحظه به لحظه و آنلاین فضای مجازی است. نهادی برای چک و کنترل فضای مجازی و به طور ویژه، فیلم‌های حاشیه ساز و جنجالی‌ای که کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند؛ چیزی شبیه فرایند ویدئوچک که این روز‌ها بسیار رایج شده و مزایایش بر هیچ کش پوشیده نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
عزیرم منظورت اینکه یکی باشه همه چیز رو لحظه به لحظه سانسور کنه. مسائل با سانسور و حذف صورت مسئله حل نمیشه. همه باید آموزش ببینن و یاد بگیرن که با مردم چطور برخورد کنن. حتی اگر طرف مجرم باشه. وقتی این اتفاق نمیافته و هرفردی که درجایی مسئوله هرجور دلش میخواد با مردم رفتار میکنه، مردم جریحه دار میشن و سعی میکنن به هم اطلاع بدن که دوباره کسی آسیب نبینه.
رسالت اصلی پلیس دستگیری دزدان و جنایتکاران و خلاف کاران است.
همیشه حق با نیروی انتظامی هست.
مشکل را از بالا می توان حل کرد با دادن دستورالعمل و تاکید بر رعایت ان تا سلیقه ای بر خورد نشود در حالیکه هنوز در مقامات بالا از بر خوردهای تند استقبال و حتی تشویق میشود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
مشکل دقیقاً از همون بالاست که شما میگی!
یعنی واقعاً نمیدونی؟
خوب بعد کارشون سخت می شه!!!! )*
حالا چه فرقی میکنه سریع تکذیب کنند یا با دو روز تاخیر.اول واخر که میان میگند از اول تقصیر همه بود جز کسی که مسول بوده و اون فیلم بردار هم حتما عامل موساد هستش که خیلی سریع فیلم برداری کرده و در راستای موساد و سیا اون رو پخش کرده تو اینترنت.بعد از یه مدت هم که کلا میزنند زیرش میگند برعکس بوده و اونی که کتک میخورده همون بوده که کتک میزده!خلاصه خیلی سخت نگیرید مردم زود یادشون میره.
عجب ....بجای پیشنهاد تاسیس واحد رسیدگی به شکایات مردم از نیروهای انتظامی و نظامی در اسرع وقت بدون تهدید مردم..چیزی مانند 110 ولی این بار برای رسیدگی آنی و سریع به تخلفات...شما از تاسیس واحد پاییش فضای مجازی برای اطلاع یافتن سریع می گویی؟ نتیجه پیشنهاد شما این است که زودتر متوحه بشوند چه کسی اولین فیلم را منتشر کرده تا بلافاصله باهاش برخورد شود تا کسی دیگر جرات اطلاع رسانی نکند..یعنی خفه کردن خبر در ابتدا....متاسفم برای تفکر عقب افتاده شما.
وقتی قهر خداوند حاکم شود ، اوضاع روز به روز بدتر میشود
باید با مجرمین برخورد بشه مطمئن باشید دانشجویی که با سیگار و خلاف مقررات دانشگاه میخواد وارد اونجا بشه موجود ارزشمندی نیست و برای خودش و بقیه هیچ ارزشی قائل نیست.
و کوتاه کردن موی دختر مردم.به او معلم بیشعور باید گفت میدانی چه ضربه روحی ای به ان دختر زده ای؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
چه ضربه روحی بزرگی
جناب تابناک دیگه نمیشه مثل سابق کاری کرد که مردم از اتفاقات زشت بی خبر بمونن و مسئولین هم سرشونو بکنن زیر برف شتر دیدی ندیدی. دیگه وقتشه کاری کنن که این اتفاقات زشت رخ نده.
پاک کردن صورت مسئله که نشد راه حل
با این اقدامات مطمعن باشید چون برخورد نمیشه و ننشده مردم خودشون دست به کار میشن.
بهترین راه جمع کردن تمام گوشی های دوربین دار دست مردم است..ان موقع مامور هرکار دلش خواست میکنه
دخدر بی گناه مردم رو تو خیابون میزنند مامور نیروی انتضضضضضضامی !!!!!! امنیت داریم ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تیروی انتظامی اگه به جای تار مو دزد هارو بگیره مردم ازش حمایت میکنند مشکل اینجاست که دنبال چیزهای بی اهمیته
جای خالی خیلی چیزها در نیروی انتظامی ...!
سلام متشکر از شما که به این موضوعات پرداختید مشکل اینجاست که مثلا در همین قضیه دانشگاه خود حراست که یک طرف قضیه هست امده گفته اینجوری بوده است
وحراست مرجع مستقل وبی طرف در این قضیه نیست در ضمن حتما همانطور که شما فرمودید حراست که دانشجویان را فرا میخواند باید ویدیو چک داشته باشد
بیخود نبود دوست داشتند تلگرام فیلتر بشه . چون اینجور حقایق برای مردم روشنتر میشه و اونا تمایلی ندارند که مردم در جریان باشند . حالا حساب کن موقعی که فضاهای مجازی نبود چقدر از این قبیل کارها زیاد بوده که مردم از اون بی خبر بودند .
وقتی از مامور ضارب دختر مردم تقدیر به عمل میاد همین میشه
نه تو را هنوز تشکیل نشده همه فیلم را جعلی یا خلاف واقع یا می گن اونجایی که در فیلم نیست داستان اصلی هست
دانشجویی که شعورش نمیرسه تو ساختمون دانشگاه سیگار می کشه حق کتک خوردنه
والا همون مامور نیرو انتظامی تا جایی که اطلاع رسانی شد ازش تقدیر شد جای توبیخ. حالا مسئولان سریعتر باخبر شن که زودتر تقدیر کنن؟؟
دختر پوشش نامناسب داشته؟؟؟؟خوبه که میلیون ها نفر دیدند و شما میگید نامناسب،و اگر به راهکارشاهکاذ شما !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار