بازدید 13915
وى ادامه داد: نكته ديگرى كه دولت به آن بايد توجه كند نظام قيمت گذارى انرژى است كه بر مبناى نرخ ارز و قيمت هاى جهانى تعيين مى شود و آن را اصطلاحا قيمت واقعى مى دانند بنابراين تعيين قيمت سوخت به قيمت ارز بستگى پيدا مى كند.
کد خبر: ۷۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۴ 02 January 2010
اقتصاد ايران يك اقتصاد بيمار است كه دولت فعلى با برنامه اى به نام تحول اقتصادى قصد درمان آن دارد كه بايد مواظب تورم ناشى از اجراى اين طرح باشد. عليرضا شكيبايى معاون آموزشى دانشكده اقتصاد دانشگاه شهيد باهنر كرمان با اشاره به اقتصاد در حال توسعه كشور اظهار كرد: به دليل وابستگى به محصول نفت اقتصاد ايران دولت محور است بنابراين تصميم گيرى و هدايت منابع اقتصادى ايران در دست دولت است.

به گزارش ایسنا وى افزود: رشد اقتصادى، درآمد سرانه، نرخ بيكارى و روند توزيع درآمدها از جمله فاكتورهايى هستند كه ميزان توسعه اقتصادى كشورها را تعيين مى كند و آمار موجود نشان مى دهد هنوز تا رسيدن به اهداف توسعه فاصله داريم.

وى تصريح كرد: در طرح تحول اقتصادى قرار است سيستم هاى بانكى، گمرك، بيمه، نظام يارانه، سيستم انرژى و بهره ورى اصلاح شوند.

وى اظهار كرد: آنچه واقعيت است اين كه اقتصاد يك مجموعه اى است كه به همه اين حوزه ها ربط پيدا مى كند بنابراين اگر به يك مقوله پرداخت و از ساير موارد مرتبط غافل شد به مشكل برخواهيم خورد.

اين استاد اقتصاد تاكيد كرد: در بخش انرژى همه كارشناسان اتفاق نظر دارند كه استفاده نابهينه از منابع انرژى زيان اقتصادى و زيست محيطى به همراه دارد بنابراين بايد مصرف انرژى كاهش يابد، براى اين هدف نيز دو روش اصلاح نظام قيمت و استفاده از ابزارهاى غيرقيمتى همچون بهبود تجهيزات و ماشين آلات، مصرف انرژى را كاهش مى دهند.

شكيبايى افزود: طرحى كه دولت اخيرا بر آن تاكيد دارد هدفمندى يارانه هاى انرژى است كه با افزايش قيمت حامل هاى انرژى يا به عبارتى حذف يا كم كردن يارانه آنها مى توان هم به هدف كاهش مصرف انرژى رسيد و هم با كسب درآمد ناشى از افزايش قيمت ها به توزيع آن در ميان دهك هاى پايين جامعه پرداخت البته بخشى از كسرى درآمد دولت هم قابل جبران است، اين كار را جراحى بزرگ نام گذاشته اند اما اين جراحى عوارضى هم دارد كه يكى از عوارض آن تورم شديد است.

وى ادامه داد: نكته ديگرى كه دولت به آن بايد توجه كند نظام قيمت گذارى انرژى است كه بر مبناى نرخ ارز و قيمت هاى جهانى تعيين مى شود و آن را اصطلاحا قيمت واقعى مى دانند بنابراين تعيين قيمت سوخت به قيمت ارز بستگى پيدا مى كند.

وى افزود: اگر قيمت فوب خليج فارس بنزين را مثلا يك دلار در نظر بگيريم حال اگر دلار، هزار يا۳۰۰ تومان باشد قيمت واقعى آن براى فروش به مردم متفاوت مى شود، سازمان ملل با استفاده ازشاخصى به نام PPP برابرى قدرت خريد مردم ايران براى هر دلار را ۳۰۰ تومان مى داند، بنابراين قيمت واقعى بنزين ۳۰۰ تومان مى شود نه ۱۰۰۰ تومان.

وى تصريح كرد: اين نگرانى است كه برخى نمايندگان مجلس هم اعلام كرده اند و اعتقاد دارند مبناى نرخ ارز باتوجه به ميزان دستمزدها واقعى شود.

شكيبايى گفت: دولت چون خودش عمده ترين فروشنده ارز است به طور طبيعى تمايل به گران فروشى آن دارد تا كسرى بودجه را بتواند جبران كند و يا از صنايع داخلى يا از صادرات غير نفتى حمايت كند اما اينها نمى توانند ملاكى براى سنجش قيمت واقعى باشد.

وى افزود: مساله ديگر اثرات تورمى چنين طرحى است كه دولت مى خواهد به پنج دهك پايين جامعه يارانه با پرداخت نقدى داشته باشد، اين موضوع روى كاغذ چيز خوبى است اما در عمل و اجرا مسايلى وجود دارد كه بايدابهام زدايى شود يعنى اقشار پايين دست جامعه به طور واقعى شناسايى شوند كه باتوجه به اينكه هنوز شكاف درآمدى و فقر وجود دارد خيلى مطمئن نيستيم دولت بتواند شناسايى صحيحى انجام دهد.

وى تاكيد كرد: حالا بعد از اينكه به طور دقيق گروه هاى آسيب پذير شناسايى شد و پرداخت نقدى كرديم اولين شوكى كه ايجاد مى شود تقاضا براى كالاهاى نقدى افزايش مى يابد، اين تقاضا خود يك شوك است كه البته چيز بدى نيست اما بايد ظرفيت هاى توليدى كالاهاى نقدى افزايش يابد.

شكيبايى بيان كرد: در كنار اين فعاليت ها دولت وظيفه دارد آموزش رايگان، بهداشت و درمان را در برنامه هاى خود قرار دهد، از طرفى پول هايى كه تحت عنوان يارانه نقدى در يك سيستم دولتى و بوركراتيك توزيع مى شود با فساد همراه است كه بايد گروه هاى ديگرى باشند تا بر آن نظارت كنند، بنابراين بايد اين طرح پخته تر اجرا شود.

وى تصريح كرد: اصلاحات اقتصادى با اصلاحات عمرانى تفاوت دارد، اقتصاد با عوامل زيادى مثل بازار كالا، پول، سرمايه و ارز درگير است و اگر فازبندى شده و بدون توجه به همه عوامل اجرا شود نتيجه مثبتى حاصل نمى شود. اين استاد اقتصاد همچنين سيستم حمل و نقل را در پيشبرد فعاليت هاى توليدى و تجارى موثر برشمرد و توسعه حمل و نقل ريلى را قبل از افزايش شديد قيمت گازوئيل و بنزين يك ضرورت دانست.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
خواهشمندم دولت عزيز اجازه دهند نرخ همه چيز با نرخ پايه حوزه خليج فارس محاسبه شود و به كشور وارد شوند انوقت مي بينيد ارزاني ايجاد ميشود ويك عده قيمت ها را نمي توانند در دست داشته باشند و هرجور بخواهند به مردم كالا و...بفروشند.
ناشناس
|
France
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
این اقتصاد دان میگوید اگر قيمت فوب خليج فارس بنزين را مثلا يك دلار در نظر بگيريم حال اگر دلار، هزار يا۳۰۰ تومان باشد قيمت واقعى آن براى فروش به مردم متفاوت مى شود، سازمان ملل با استفاده ازشاخصى به نام PPP برابرى قدرت خريد مردم ايران براى هر دلار را ۳۰۰ تومان مى داند، بنابراين قيمت واقعى بنزين ۳۰۰ تومان مى شود نه ۱۰۰۰ تومان. این آقای اقتصاد دان میتواند همین نرخ را با سی اند اف اعلام کند. این نظریه است؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
حالا دولت می کنه 1300 تومان!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
واقعاً‌اگر قيمت بنزين 300 تموم ميشه چرا اينقدر سر مردم منت ميزارند اگه آقايان بي منت بنزين رو 300 به مردم بدن خيلي بهتره كه مردم را اسير خودشون بكنند و اينهمه هزينه واسه سهميه بندي بكنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
درمان اقتصاد را با بيمار كردن مردم ميخواهيد انجام دهيد؟ (گران كردن بنزين و ...)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
در اسلام كسب درآمد حلال مجاز است و سرمايه حلال در راه حلال هزينه خواهد شد . دولت چگونه مي خواهد عدالت را رعايت كند و سرمايه حلال را از حرام تشخيص دهد . اين سيستم رقابت صحيح را از بين مي برد . چاره اي بايد انديشيد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
بازم شروع شد . ببخشيد بفرمائيد كه هيچ وقت و با هيچ مكانيزمي نمي شود طرح تحول اقتصادي را انجام داد . چون هميشه اجراي هر طرحي در هر كجاي دنيا حتما يك سري تبعات مثبت دارد و هم منفي .
اين طرح هم در هر زماني كه انجام شود حتما تبعات منفي دارد . پس بي خيالش بشوند و اين اقتصاد از نفس افتاده و فاسد به همين روش پيش برود و بعد از اتمام نفت ما و بچه هاي ما براي فرار از فقر به كشور افغانستان پناه بياورند تا اين استاد اقتصاد و همفكرانش بگويند خوب حالا ديگه مشكلي براي اجراي طرح نداريم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
وقتي قيمت نفت به مرز 140 دلار ر سيد از بخت بد مردم و از خوش مسئولين براورد هر ليتر بنزين 400 تومان شد ولي موضوع اينجاست كه وقتي همان نفت به 30 دلار رسيد تا الان تازه حضرات ميفرمايند بايد قيمت ( واقعي ) هزارتومان واقعا مردم رو چي فرض كردين راستي كه جاي تامل دارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
قیمت واقعی بنزین لیتری 150 الی 200 تومان است نه 300 و 400 تومان.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
این مبلغ صحیح نیست بایستی ارز را شناور کنند تا توان واقعی ریال نسبت به دلار مشخص شود با این قیمت دلار ایران شده است بازاری برای دیگر کشورها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
سوخت به قیمت واقعی
خودرو هم به قیمت واقعی
مرد است و حرفش .
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
حقوق واقعي كارمند . كارگر جقدر است
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۲
اقاي اقتصاد خوان نه اقتصاد دان . هر بشكه نفتخام با حجمي حدود 160 ليتر حدود 78 دلار است كه مي شود ليتري حدود 500 تومان حالا چگونه بنزين مي شود 300 تومان؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
برچسب منتخب
سیروس عسگری امام خمینی قیام 15 خرداد طرح شفافیت آراء بیماری کاوازاکی اردشیر مطهری