بازدید 13614
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش قیمت خودروهای سایپا پس از تعلیق چند روزه بخشنامه» تا «التهاب در بازار طلای سرخ با ورود دلالان»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط شاخص بورس به کانال ۹۳ هزار واحد، سکه در ثبات ارزی ۴۵ هزار تومان گران‌تر شد، یک توصیه به سرمایه گذاران بازار طلا، دستگیری سه ایرانی در آمریکا به اتهام ارسال قطعات خودرو به تهران، ایران آماده سواپ گاز ترکمنستان به پاکستان است، اتریش با امارات قرارداد نفتی امضا کرد، واردات بیش از ۱۵۴ تن کلاه گیس به کشور و کم‌نوسانی «تسه»‌ها در بازار اوراق مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ 30 April 2018

از «افزایش قیمت خودروهای سایپا پس از تعلیق چند روزه بخشنامه» تا «التهاب در بازار طلای سرخ با ورود دلالان»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط شاخص بورس به کانال ۹۳ هزار واحد، سکه در ثبات ارزی ۴۵ هزار تومان گران‌تر شد، یک توصیه به سرمایه گذاران بازار طلا، دستگیری سه ایرانی در آمریکا به اتهام ارسال قطعات خودرو به تهران، ایران آماده سواپ گاز ترکمنستان به پاکستان است، اتریش با امارات قرارداد نفتی امضا کرد، واردات بیش از ۱۵۴ تن کلاه گیس به کشور و کم‌نوسانی «تسه»‌ها در بازار اوراق مسکن را در بر دارد.

سقوط شاخص بورس به کانال 93 هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه 97 با کاهش 473 واحدی معادل 0.50 درصد به رقم 93 هزار و 810 واحد رسید. آخرین باری که شاخص کل بورس در کانال 93 واحد قرار داشت به بیش از چهار ماه قبل برمیگردد یعنی 24 آذر ماه 96 که نماگر در سطح 93 هزار و 283 واحد قرار داشت. تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری هفته جاری، همانند روز قبل، شاهد روند نزولی تمامی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 150 واحدی معادل 0.50 درصد به رقم 29 هزار و 725 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 93 واحدی معادل 0.56 درصد، عدد 16 هزار و 618 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 69 واحدی معادل 0.56 درصد به رقم 12 هزار و 346 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.44 درصد همراه شد و 435 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 99 هزار و 670 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 223 واحد کاهش معادل 0.33 درصد به رقم 66 هزار و 717 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 1600 واحد کاهش معادل 0.80 همراه بود و عدد 199 هزار و 353 واحد را به نمایش گذاشت.

از «افزایش قیمت خودروهای سایپا پس از تعلیق چند روزه بخشنامه» تا «التهاب در بازار طلای سرخ با ورود دلالان»

افزایش قیمت خودروهای سایپا پس از تعلیق چند روزه بخشنامه

آن طور که خبر می‌رسد، گروه خودروسازی سایپا بخشنامه چند روز پیش خود مبنی‌ بر افزایش قیمت محصولاتش را که به توصیه نهادهای نظارتی به ویژه سازمان بازرسی کل کشور لغو کرده بود، به مرحله اجرا درآورده است. هفته گذشته بود که اعلام شد گروه خودروسازی سایپا، قیمت محصولات مربوط به زیرمجموعه خود (پارس‌خودرو) را تا مرز ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش داده است. بر این اساس، قیمت تمامی محصولات بالای ۴۵ میلیون تومان این شرکت با جهشی چند میلیونی، افزایش یافت و قرار شد به فاصله کوتاهی، محصولات سایپا شامل سراتو و آریو و چانگان نیز گران شوند. به نقل از دنیای اقتصاد، با این شرایط، گمان می‌رفت گروه خودروسازی سایپا حداقل تا چند هفته بخشنامه قیمتی خود را در حالت تعلیق نگه دارد، اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و افزایش قیمت‌ها رسما ابلاغ و اجرا شد. بر این اساس، سایپایی‌ها شنبه شب گذشته و در بخشنامه‌ای جدید، علاوه بر افزایش قیمت محصولات پارس‌خودرو، قیمت خودروهای خود را نیز بالا بردند؛ بنابراین، طبق بخشنامه ابلاغی به نمایندگی ها، قیمت پارس تندر با افزایشی دو میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی، به ۴۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید.

از «افزایش قیمت خودروهای سایپا پس از تعلیق چند روزه بخشنامه» تا «التهاب در بازار طلای سرخ با ورود دلالان»

سکه در ثبات ارزی، ۴۵ هزار تومان گران‌تر شد

در معاملات دومین روز از دومین هفته اردیبهشت 97، قیمت فروش نقدی انواع سکه در بازار آزاد تهران همانند دو روز اخیر با افزایش روبرو شد. بر این اساس، قیمت هر سکه تمام طرح قدیم تا ساعت 18 دیروز، با رشد 12 هزار و 500 تومان به نرخ نقدی یک میلیون و 752 هزار و 500 تومان رسید. همچنین هر سکه طرح جدید در معاملات روز یکشنبه، یک میلیون و 845 هزار تومان قیمت گذاری شد که تا ساعت 18، رشد 45 هزار تومانی را نسبت به قیمت پایانی روز شنبه نشان داد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افزایش 7 هزار و 500 تومانی نسبت به روز شنبه، به نرخ فروش 892 هزار و 500 تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی در معاملات دیروز با 6 هزار و 500 تومان افزایش به رقم 548 هزار و 500 تومان رسید. هر سکه یک گرمی نیز از گرانی سکه ها عقب نمانده است و با 2 هزار و 500 تومان افزایش به قیمت 352 هزار و 500 تومان فروخته شد. 

یک توصیه به سرمایه گذاران بازار طلا

در حالی که افزایش چشمگیر ارزش دلار آمریکا موجب شده است تا قیمت طلا در روزهای اخیر با کاهش نسبی روبه رو شود، ولی جورج میلینگ استنلی تحلیلگر برجسته موسسه "استیت استریت گلوبال ادوایزر" تأکید کرد: سرمایه گذاران باید به روند بلندمدت قیمت طلا توجه کنند. وی افزود: ارزش دلار آمریکا در ۱۸ ماه گذشته با یک روند نزولی روبرو شده و هنوز فاصله زیادی تا جذاب شدن برای سرمایه گذاری دارداین تحلیلگر ارشد اقتصادی گفت: در این مدت قیمت جهانی طلا از اواخر ۲۰۱۵ میلادی تاکنون روندی صعودی داشته است. از ابتدای امسال تاکنون میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز ۳۳ تن افزایش داشته است. به نظر من سرمایه گذاران بازار طلا باید به روند بلندمدت قیمت این فلز گرانبها توجه کنند نه به روند کوتاه مدت. وی اظهار داشت: طلا نه تنها از کاهش ارزش دلار نفع می برد ، بلکه کاهش ارزش سهام و اوراق قرضه نیز می تواند جذابیت طلا برای سرمایه گذاری را دو چندان کند. این در شرایطی است که بهره اوراق قرضه خزانه داری آمریکا برای نخستین بار از ۲۰۱۴ میلادی به بیش از ۳ درصد رسیده است. به اعتقاد استنلی میلینگ روند رو به رشد درآمد و سود شرکت های بزرگ آمریکایی چندان پایدار نخواهد بود و این مساله در نهایت به نفع تقاضا و قیمت طلا خواهد شد.

دستگیری سه ایرانی در آمریکا به اتهام ارسال قطعات خودرو به تهران

سه تاجر اهل سانفرانسیسکو به اتهام فروش قطعات خودرو به ایران و نقض تحریم‌های تجاری آمریکا علیه تهران دستگیر شدند. رسانه محلی مرکوری نیوز مدعی شد این سه تاجر که شهروندان آمریکا و متولد ایران هستند از «سیستم های پیچیده نقل و انتقال الکترونیکی پول» برای تامین مالی ارسال قطعات خودرو به ایران استفاده کرده‌اند. این سیستم سال‌هاست که تحت تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دارد. دادستانی منطقه کالیفرنیای شمالی اعلام کرد این 3 نفر به مشارکت در مبادلات نظیر صادرات غیرقانونی کالا و خدمات به ایران متهم شده‌اند. همچنین آنها در مبادلات مالی طراحی شده برای دور زدن قانون تحریم‌های مبادلات ایران نقش داشته اند. این قانون شهروندان آمریکایی را از صادرات یا فروش هرگونه کالا، فناوری یا خدماتی به ایران بدون مجوز دولت آمریکا منع می‌کند. دو نفر از این افراد در سیلیکون ولی و دیگری در فرودگاه بین‌المللی سانفرانسیسکو در اوایل ماه جاری دستگیر شدند. در صورت اثبات این اتهامات، هر سه نفر حداکثر به 30 سال زندان و پرداخت 1250 هزار دلار محکوم خواهند شد. /شینهوآ

ایران آماده سواپ گاز ترکمنستان به پاکستان است

معاون وزیر نفت با بعید دانستن ساخت خط لوله انتفال گاز تاپی (از ترکمنستان به هند)، گفت: به ترکمنستان اعلام کرده ایم که آماده سواپ (معاوضه) گاز این کشور به پاکستان هستیم که نیازی به سرمایه گذاری زیادی ندارد. حمیدرضا عراقی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا به طرح ساخت خط لوله انتقال گاز تاپی (مسیر ترکمنستان—افغانستان- پاکستان-هند) اشاره کرد و افزود: بعید می دانم که خط تاپی، عملیاتی شود. وی درباره سواپ گاز ترکمنستان به پاکستان، بیان داشت: با توجه به قرار گرفتن ایران در مرکز منطقه، می توانیم در هر خط لوله انتقال گازی که از اطراف کشور در حال عبور است، شریک شویم. معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: بر فرض این که خط لوله تاپی تا 10 سال آینده ساخته شود، معلوم نیست که منابع مالی ساخت آن از چه محلی تأمین خواهد شد و امنیت آن چگونه تأمین می شود. وی با بیان این که ایران، بهترین مسیر انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان است، اضافه کرد: ما قادر هستیم که به سرعت و با کمترین هزینه اضافی، گاز ترکمنستان را گرفته و به پاکستان تحویل دهیم.

اتریش با امارات قرارداد نفتی امضا کرد

شرکت نفت و گاز 'او ام فا' اتریش (OMV) روز یکشنبه در جریان سفر صدر اعظم این کشور به امارات متحده عربی قراردادی 1.5 میلیارد دلاری (1.23 میلیارد یورویی) برای مشارکت در دو میدان نفتی دریایی امارات امضا کرد. شرکت ملی نفت امارات (ADNOC) اعلام کرد، قراردادی 40 ساله با 'او ام فا' اتریش امضا کرده که طبق آن 20 درصد سهم میدان های نفتی SARB و 'ام لوءلوء' به شرکت اتریشی اعطا می شود. شرکت اتریشی 5.5 میلیارد درهم (معاد 1.5 میلیارد دلار) برای ورود به این میدانهای نفتی پرداخت کرده است. جزئیات بیشتر

واردات بیش از ۱۵۴ تن کلاه گیس به کشور

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از  ۱۵۴ تن کلاه گیس، ریش و مژه مصنوعی، گیس باف از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم کلاه گیس، ریش و مژه مصنوعی، گیس باف به کشور،  ۹۰۷ هزار و ۶۴۷ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۰۸ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۳۵۸ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است کلاه گیس، ریش و مژه مصنوعی، گیس باف از کشور‌های چین، آلمان، ازبکستان، اندونزی، ترکیه کره، چین، سنگاپور، روسیه، ویتنام وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان کشور چین اولین و بزرگترین صادرکننده کلاه گیس، ریش و مژه مصنوعی، گیس باف به ایران بوده است که با صادرات بیش از ۱۴۱ تن درآمد ۸۰۰ هزار و ۷۱۸ دلاری را به خود اختصاص داده است.

کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512)‌ با افت 3/ 0 درصدی به قیمت 62 هزار و 596 تومان معامله شدند. در فروردین با کاهش 59 درصدی معاملات مسکن تهران نسبت به اسفند، افت قیمت «تسه»ها رقم خورد. اما در ادامه رشد اندک «تسه»ها در میانگین 63 هزار تومان را شاهد بودیم. در ماه‌های اخیر وام یکم بانک مسکن به عنوان وام رقیب اوراق تسهیلات مسکن، تا حدی کاهش تقاضای «تسه»ها را رقم زد. با وجود این، کمتر بودن زمان انتظار وام اوراق نسبت به وام یکم مسکن (حداقل 12 ماه) جذابیت بیشتر «تسه»ها را رقم زد. دیروز اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی با نماد «تملی» در فرابورس معامله شد. با وجود شرایط مشابه «تسه»ها برای سود وام 5/ 17 درصدی و بازپرداخت 12 ساله، اما سقف وام مسکن زوج‌ها برای هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان و ۶۰ میلیون تومان وام انفرادی برای تهران است.

التهاب در بازار طلای سرخ با ورود دلالان

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه قیمت زعفران در ایام بعد از عید بین ٨٠٠ هزار تا یک میلیون تومان گران شده است، گفت: متاسفانه عده ای که به دنبال سرمایه گذاری کاذب هستند، هر از گاهی نیز به بازار زعفران ورود کرده و بازار این محصول را ملتهب می کنند. حسینی افزود: این افراد نه صادرکننده هستند و نه فروشنده و کشاورز؛ تنها زعفران را به منظور سودجویی می خرند و دپو می‌کنند. وی اضافه کرد: سپس این سودجویان به شیوه‌های مختلف در بازار شایعه می‌کنند که با کمبود محصول مواجه هستیم و بر همین اساس، اوضاع را ملهتب می کنند. عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با مهر ادامه داد: برخی فکر می کنند این مساله به نفع کشاورزان است؛ اما کشاورز هیچ سودی از آن نمی برد، این کار هم به ضرر تولیدکننده و هم به ضرر صادرکننده است و تنها دلالان از آن منتفع می شوند. حسینی افزود: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم زعفران حداقل ٤ میلیون و ٨٠٠ هزارتومان و حداکثر ٦ میلیون تومان است. وی درباره صادرات این محصول نیز گفت: به نظر می رسد روند صادرات به دلیل سیاست های جدید ارزی دولت مقداری کند شده؛ چراکه صادرکنندگان مقداری سردرگم هستند، باید دید طی روزهای آینده شرایط به چه صورت پیش خواهد رفت امیدوار هستیم با تثبیت اوضاع، شرایط صادرات نیز بهبود یابد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۴
سایپا آزاده اگر بدونین چه مافیایی پشتشون هست
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
وقتی توصف می ایستیم برای دلار تا گرونتر بشه بفروشیم و دولت بصورت رسمی 20% دلار را کران می کند سایپا گرون نکنه چکار کنه

تازه هنوز پراید و تیبا و ساینا گرون نشده منتظر افزایش قیمت آنها هم باشید
کلا ما که دیگه امیدی به داشتن یک زندگی کم دغدغه و حقوق مکفی و داشتن یک ماشین خوب ( حالا به روز نه!) نداریم تو این مملکت. باید هر چه زودتر اقدام کرد و رفت از مملکت. حداقل اونجا یک حقوق کافی میگیری که میتونی باهاش ماشین های به روز و یک زندگی خوب معمولی ( برای اونها معمولی برای ما اشرافی!) داشته باشی.
خوب بزارید من یک گزارشی بدم
دریافتی یکی کارمند قراردادی با ده سال سابقه در دادگستری و اموزش پرورش ماهانه یک میلیون پانصده!
دریافتی یک افسر نیروی انتظامی با ده سال سابقه و مدرک لیسانس حدود دو نیم میلیونه!
دریافتی یک کامرمند دادگستری با این شرایط حدود سه میلیونه
دریافتی کارمند مالیاتی با این شرایط حدود 4 میلیونه
دریافتی کارمند بانک با این شرایط حدود 5 میلیونه
دریافتی کارمند شهرداری با این شرایط حدود 6 میلیونه!

بنده به وضوح دیدم دریافتی یک کارگر دقت کنید کارگر رسمی نه کارمند!)شهرداری حدود 5 میلیون تومن بودش! 600 تومن فقط حق شیر بهش میدادند! جالبه حکم ریالیش حدود یک و میلیون و چهارصده یعنی سه چهار برابر حکم ریالی بهش مزایا و پرداختی میدند!؟! الان این تخلف نیست! این حیف و میلی بیت المال نیست!

این چه وضعشه!؟ این یکسان سازی حقوق و مزایا کجاست!؟ این پرداختی های بی حساب کتاب رو کی باید جلوش رو بگیره! چرا فقط یک سری سازمان این همه مزایا میدند و بقیه هیچی نمیذدند!؟!


دولتی که پرداخت حقوق و مزایا کارمنداش رو نمیتونه مدیریت کنه چی رو می تونه درست کنه!؟!؟
خوش به حال دلالان در این کشور همه چیز به کام دلالان است
با سلام

در مورد حقوق های مدیران تعدادزیادی از مدیرا ن در راه اهن با باز خرید کردن خود و گرفتن مبلغ زیادی دوباره با عنوان دیگر در راه اهن با همان پست مشغول به کا ر میشوند میشوند که حقوقشان هم دوبرار میشود نزدیک به 100نفر از مدیران و معاونین انها اینطوری دارن پولار میشوند کسی هم نیست بگه خرت چند من خدایش مملکت با حالی داریم
توی این مملکت چی میگذره؟
انگار نه انگار که مثلا دولتی هست و قانونی هست .پس این آمار و ارقامی که به خورد ملت میدن چیه؟
تورم کم شده اشتغال زیاد شده نرخ ارز کنترل شده ؟؟؟!!!!!!!!
دولت ورسانه میلی که صد درصد درست میگه و هیچ جای تردیدی نیست.پس مشکل یا از شنوایی و بینایی منه یا من توی ایران زندگی نمی کنم و یا مفهوم کیفی و عددی ارقام و اطلاعات برعکس شده مثل اینکه عدد 10 بزرگتر از 100 شده و یا 5600 تومان کمتر از 4200 تومانه
من که دستم به مسئولان نمیرسه شاید شما منعکس کنید :
یک کارمند هستم که جمع کردم شده 25 میلیون . پیش خود حساب کردم اگه ثبت نام 9 ماهه ساندرو انجام دهم با بخشی از حقوقم و همینطور اندک پس اندازم میتوانم ماشین دار بشم . پیش خودم با در آمد ثابتم حساب کتاب کردم . به هر نفر هم با کارت ملی یک خودرو سادرو استپ وی فروختند . که دلال بازی نباشه . حالا از کجا بیارم این مابه تفاوت را بدهم ؟ حداقل این افزایش را برای مدلی از فروش که برای هر کارت ملی فقط یک ماشین میدادند نباید اعمال بشه . انصاف نیست . به من چه که در بازار آزاد هم قراره گران بشه من برای مصرف شخصی خریدم وگر نه دلار میخریدم . کاش سازمان حمایت از مصرف کننده اقلا این موضوع را بخواند شاید کمکی بشه .
پس دولت کجاست؟! مثلا قرار بود قیمتها بالا نرود
بورس از ابتدای سال حدود 6000 واحد سقوط کرده دریغ از یک تیتر کوچک در صفحه اول روزنامه دنیای اقتصاد بجایش خبر تیراندازی مقابل قصر پادشاه سعودی را تیتراول میکند !!!
ماههاست مسابقه افزایش قیمت ها آغازشده تورم همچنان 8 درصد است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دوشنبه 10 اردیبهشت 97 :
یورو 69340
پوند 79370
دلارکانادا 45760
دلار آمریکا ؟؟؟
سکه 18450000
بیچاره بازنشسته ها که باید با بار منت ناچیز افزایش مستمری و افزایش قیمت ها گذران زندگی کنند ولی یه چیز به نام آه هست که فقط خدا میشنود .
خوب به سلامتی ! تا وقتی برای خرید این ماشین ها ملت صف بکشند خودرو ساز هم راحت گران خواهد فروخت، چاره کار به نظر بنده عدم خرید هموطنان گرامی تحت هیچ عنوان در سراسر ایران برای حداقل ۳ ماه است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر