بازدید 10544
پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش حجم معاملات مسکن شهر تهران در فروردین» تا «عدم پایبندی بوئینگ به زمان تحویل هواپیما به ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سکه دوباره در مدار صعود قرار گرفت، افزایش قیمت نفت با احتمال قریب الوقوع تحریم ایران، احتمال افزایش چشمگیر صادرات نفت آمریکا در تابستان امسال، سهام آسیایی با وال‌استریت پشتیبانی شد، آمریکا احتمال نقض تحریم‌های ایران توسط هواوی را بررسی می‌کند، پای هواپیماهای روس سرانجام به ایران باز شد، واردات اتو ۱۵ میلیون دلاری شد و تولید فولاد خام جهان در سه ماهه اول امسال را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ 27 April 2018

از «کاهش حجم معاملات مسکن شهر تهران در فروردین» تا «عدم پایبندی بوئینگ به زمان تحویل هواپیما به ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سکه دوباره در مدار صعود قرار گرفت، افزایش قیمت نفت با احتمال قریب الوقوع تحریم ایران، احتمال افزایش چشمگیر صادرات نفت آمریکا در تابستان امسال، سهام آسیایی با وال‌استریت پشتیبانی شد، آمریکا احتمال نقض تحریم‌های ایران توسط هواوی را بررسی می‌کند، پای هواپیماهای روس سرانجام به ایران باز شد، واردات اتو ۱۵ میلیون دلاری شد و تولید فولاد خام جهان در سه ماهه اول امسال را در بر دارد.

 

سکه دوباره در مدار صعود قرار گرفت

در معاملات روز پنج شنبه 6 اردیبهشت 97، تا ساعت 16، نرخ فروش نقدی انواع سکه در بازار آزاد تهران با افزایش قیمت نسبت به روز چهارشنبه رقم خورده است. بر این اساس هر سکه تمام بهار آزادی در معاملات امروز با افزایش 13 هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به قیمت یک میلیون و 723 هزار و 500 تومان معامله شده است. همچنین هر سکه تمام طرح قدیم در لحظه انتشار این خبر، یک میلیون و 767 هزار تومان ارزشگذاری شده است که نسبت به آخرین نرخ روز قبل، 20 هزار تومان افزایش قیمت داشته است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد 10 هزار تومان به قیمت 865 هزار تومان فروخته شده است. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در معاملات روز پنج شنبه، با 8 هزار تومان افزایش به سطح 533 هزار و 500 تومان رسیده است. هر سکه یک گرمی نیز در حال حاضر، بدون تغییر با همان قیمت 348 هزار تومان فروخته می شود.این در حالی است که روز قبل نرخ انواع سکه برای سومین روز پیاپی در مسیر کاهش حرکت کرده بود. بر اساس این گزارش، علاوه بر نرخ نقدی فروش سکه در بازار تهران، آخرین خبرها از بازار آتی سکه نیز  حکایت از این دارد که، سکه طلا تحویل اردیبهشت ماه 1397 با افزایش همراه بوده و به رقم یک میلون و 747 هزار تومان رسیده است. همچنین سکه طلا تحویل تیر ماه 1397، در سطح یک میلیون و 752 هزار تومان و سکه طلا تحویل شهریور ماه 1397 به رقم یک میلیون و 782 هزار تومان رسیده است.

کاهش حجم معاملات مسکن شهر تهران در فروردین

حجم معاملات مسکن شهر تهران فروردین امسال در مقایسه با ماه پیش از آن و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 59 و 6.3 درصد کاهش پیدا کرد. بانک مرکزی در گزارش «تحولات مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال 1397» که روز پنجشنبه منتشر کرد، کاهش حجم معاملات مسکن تهران در ماه فروردین را عادی و علت آن را تعطیلات نوروزی اعلام کرد. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 55 میلیون و 300 هزار ریال اعلام شد که نسبت به ماه پیش از آن و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 20 درصد،کاهش و 29.5 درصد افزایش نشان می دهد. ماه گذشته همچنین بیشترین معاملات مسکن به ترتیب در مناطق پنج، دو، چهار و 10 انجام شد ومنطقه پنج با ثبت 46.7 درصد و منطقه 19 با ثبت چهار درصد به ترتیب بیشترین و کمترین رشد متوسط قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال پیش را تجربه کردند. شاخص اجاره بهای مسکن شهر تهران نیز در فروردین ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 9.3 درصد رشد نشان می دهد. بنا به اعلام بانک مرکزی، ماهیت یکساله قراردادهای اجاره و اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.  سهم هزینه مسکن از مجموع هزینه های خانوار در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی معادل 33.1 درصد است.

افزایش قیمت نفت با احتمال قریب الوقوع تحریم ایران

روز پنج شنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه با افزایشی ۴۲ سنتی (۰.۶ درصد) بشکه ای ۷۴.۴۲ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۳ سنت افزایش (۰.۵ درصد) بشکه ای ۶۸.۳۸ دلار صورت گرفت. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که افزایش قیمت نفت در روز جاری به دلیل انتظارات موجود در بازار در خصوص اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه ایران به عنوان سومین تولید کننده ی بزرگ نفت اوپک اتفاق افتاده است.

احتمال افزایش چشمگیر صادرات نفت آمریکا در تابستان امسال

صادرات نفت خام آمریکا در هفته های گذشته به طور بی سابقه ای افزایش یافته و ممکن است این روند افزایشی در ماه های آینده ادامه داشته باشد. پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا با اشاره به اینکه فروش بیش از 2 میلیون بشکه در روز نفت خام توسط آمریکا ممکن است بزودی به یک امر عادی تبدیل شود، اعلام کرد؛ این کشور با توجه به رکورد بی سابقه تولید خود که تاکنون سابقه نداشته و بیشتر به افزایش تولید نفت در حوضه «پرمین» تگزاس بر می گردد، هفته گذشته حجم بی سابقه ای نفت خام یه کشورهای دیگر صادر کرد. افزایش تولید نفت خام در این کشور موجب کاهش قیمت نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ایالت اوکلاهاما در مقایسه با نفت برنت شد. «راب تامل» مدیرعامل شرکت تورتوایز که 16 میلیارد دلار دارایی نفتی را مدیریت می کند، گفت: صادرات ما به کشورهای دیگر در تابستان آینده به سطح با ثبات 2 میلیون بشکه در روز می رسد. وی افزود: آمریکا ممکن است ظرف چند دهه آینده، سهم خود از بازار نفت خام را از 12 به 18 درصد افزایش دهد. 

سهام آسیایی با وال‌استریت پشتیبانی شد

روز پنج‌شنبه با درآمدهای قدرتمند شرکت‌ها که به وال‌استریت کمک کرد بر نگرانی‌های مربوط به سود اوراق قرضه آمریکا غلبه کند، سهام آسیایی تقویت شد، هرچند افت سهام چین سود بازار را محدود کرد. کوسپی کره‌جنوبی با اخباری از درآمد ربع سالانه درخشان سامسونگ الکترونیکس، ۱.۳ درصد جهش کرد. نیکی ژاپن ۰.۵ درصد رشد کرد و بازار سهام تایلند و مالزی هم روز پر سودی را سپری کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی با فشار رو به پایین بازارهای چین، ۰.۱۵ درصد افت کرد. به دنبال اعلام این که مقامات آمریکا در حال بررسی شرکت هواوی در ارتباط با تخطی از تحریم‌های ایران هستند، سهام بخش تکنولوژی چین تحت فشار قرار گرفت. کامپوزیت شانگ‌های ۰.۹ درصد افت کرد و شاخص غول‌های تکنولوژی چین، سی‌اس‌آی۳۰۰ هم ۱.۴ درصد سقوط کرد.

آمریکا احتمال نقض تحریم‌های ایران توسط هواوی را بررسی می‌کند

وال استریت ژورنال اعلام کرد: دولت آمریکا در حال حاضر احتمال نقض تحریم‌های ایران توسط شرکت چینی هواوی را بررسی می‌کند. یک منبع آگاه اعلام کرد: هنوز مشخص نیست که روند بررسی تا چه حد پیش رفته است و معیارهای مشخصی برای این بررسی چیست؟ سخنگوی شرکت هواوی در این باره اظهارنظری نکرده است. به گزارش فارس، مدتی است که آمریکا جنگ تجاری با چین را آغاز کرده است، ابتدا تعرفه‌های 25 و 10 درصدی برای فولاد و آلومینیوم وارداتی از چین اعمال کرد که پس از آن واکنش‌های پینگ‌پنگی از سوی هر دو کشور ادامه یافت. همچنین آمریکا تنش‌هایی را هم با ایران درباره مساله توافق هسته‌ای دارد، ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت است که از توافق برجام کنار خواهد کشید. شاید این دو بهانه‌ای باشد تا آمریکا مسیرهای جدیدی را برای فشار آوردن به دو کشور چین و ایران دنبال می‌کند.

پای هواپیماهای روس سرانجام به ایران باز شد

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی دو شرکت هواپیمایی آسمان و ایران ایرتور قراردادی اخیرا میان نمایندگان این دو ایرلاین ایرانی و الگو بوت بندارت معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روسیه در نمایشگاه هوایی اورآسیا ۲۰۱۸ که در ترکیه فعال است بسته شده که براساس آن این دو شرکت ایرانی در دو قرارداد جداگانه هر یک ۲۰ فروند هواپیمای سوخو ۱۰۰ دریافت خواهند کرد. این توافق‌نامه در حالی امضاء شده که پیش از این مقامات روسی چند بار خبر از علاقه و تقاضای رسمی شرکت‌های ایرانی برای خرید هواپیماهای مسافربری این کشور ارائه کرده بودند که هر بار با پاسخ رسمی مقامات ایرانی امکان نهایی شدن این قراردادها به تعویق افتاد. جزئیات بیشتر

واردات اتو ۱۵ میلیون دلاری شد

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از یک هزار و ۸۲۰ تن اتوی برقی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم اتو به کشور، ۱۵ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۸۳۰ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۵۱ میلیارد و ۲۹۹ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۲۷۸ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است اتوی برقی از کشور‌های چین، امارات متحده عربی، آلمان، ایتالیا، ترکیه، رومانی، عمان وارد ایران شده است. در این میان کشور چین اولین و بزرگترین صادرکننده اتوی برقی به ایران بوده است که با صادرات هزار و ۱۱ تن درآمد ۵ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۷۱ دلاری را به خود اختصاص داده است. به نقل از میزان، بعد از چین، کشور ترکیه دومین صادرکننده اتو به کشور بوده است که در ۱۲ ماهه سال ۹۶ با صادرات ۳۰۴ تن از این کالا درآمد ۳ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۸۸۵ دلاری را به خود اختصاص داده است.

تولید فولاد خام جهان به ۴۲۶ میلیون تن رسید

آمار انجمن جهانی فولاد منتشر شد که براساس این گزارش تولید فولاد خام جهان در سه ماهه اول امسال با ۴.۱ درصد رشد به ۴۲۶ میلیون و ۵۵۱ هزار تن رسید و ایران جایگاه دهم را حفظ کرده و با بیشترین رشد تولید در میان کشورهای برتر تولیدکننده قرار گرفته است. براساس این گزارش چین همچنان با اقتدار برترین فولادساز جهان به شمار رفته و تولید خود را از ۲۰۱ میلیون تن سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ با ۵.۴ درصد رشد به ۲۱۲ میلیون تن در سه ماهه اول امسال رسانده است. این کشور در ماه مارس هم با ۴.۵ درصد رشد به تولید ۷۴ میلیون تن فولاد رسیده است. هند هم که بالاخره ژپن را پشت سر گذاشت با تولید ۲۶ میلیون و ۶۸۹ هزار تن به عنوان دومین تولیدکننده برتر دنیا معرفی شد. رشد تولید فولاد هند ۳.۷ درصد بود.

رئیس اتحادیه: مرغ به ۷ هزار و ۹۵۰ تومان رسید

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش 400 تومانی نرخ مرغ نسبت به اوایل هفته در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 7 هزار و 100، توزیع درب واحدهای صنفی 7 هزار و 250 و خرده فروشی 7 هزار و 950 تومان می باشد. به گفته وی؛ نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 6 هزار و 950 و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 7 هزار و 950 تومان است. یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات افزود: همچنین نرخ هر کیلو سینه با کتف 13 هزار، سینه بدون کتف 14 هزار و فیله مرغ 16 هزار تومان است. به نقل از باشگاه خبرنگاران، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی افزایش عرضه نسبت به تقاضا را دلیل اصلی روند نزولی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد. 

تعداد بیت کوین‌های جهان به ۱۷ میلیون واحد می‌رسد

بر اساس اطلاعات به دست آمده از وب سایت «بلاک چین دات اینفو شوز» انتظار می رود که طی روزهای آینده تعداد بیت کوین های جهان به مجموع ۱۷ میلیون واحد برسد. این توسعه می تواند نقطه عطف دیگری برای بیت کوین، محبوب ترین ارز مجازی جهان باشد. بر اساس تخمین های انجام گرفته شده در مجموع می توان  ۲۱ میلیون واحد بیت کوین در جهان داشت. البته زمان دقیق استخراج بیت کوینی که به واسطه آن تعداد بیت کوین ها به ۱۷ میلیون واحد می رسد را نمی توان پیش بینی کرد؛ اما هر بلوک بیت کوین، ۱۲.۵ بیت کوین جدید تولید می کند و اگر تقریبا هر ۱۰ دقیقه بلوک های بیت کوین ایجاد شوند، در روز ۱۸۰۰ واحد بیت کوین جدید استخراج می شود. به گفته برخی از فعالان این عرصه، تاکنون ۸۰ درصد از مجموع بیت کوین هایی که می توان با توجه به ظرفیت های جهان استخراج کرد، تولید شده اند و فقط یک پنجم آن برای آینده باقی مانده است. به نقل از ایبنا، بر همین اساس، اولین واحد بیت کوین در اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی پا به دنیای ارزهای مجازی گذاشت و از آن سال به بعد فعالان این عرصه دائما در جهت استخراج واحد های بیت کوین با سخت افزارهای مخصوص آن بوده اند.

عدم پایبندی بوئینگ به زمان تحویل هواپیما به ایران

شرکت هواپیمایی بوئینگ اعلام کرد: با ابهام در وضعیت توافق هسته‌ای ایران و اینکه احتمالاً آمریکا پای خود را از این توافق بیرون بکشد تحویل ۳ هواپیمای جت ۷۷۷ به ایران نیاز به بررسی بیشتر دارد و شاید با ایرلاین‌های دیگر جایگزین شود. رئیس شرکت هواپیمایی بوئینگ همچنین این پیام را نیز داد که بوئینگ دیگر نگران بر هم خوردن تحویل هواپیما نیست که پیش از این می‌توانست تهدیدی برای صدها شغل و کاهش تقاضا می‌شد. دنیس مولیمبرگ رئیس شرکت بوئینگ در کنفرانس خبری اعلام کرد: ما برنامه‌ای برای تحویل هواپیمای بوئینگ در سال جاری به ایران نداریم و تحویل هواپیماها براساس فرایند دولتی آمریکا انجام خواهد شد. بوئینگ در دسامبر ۲۰۱۶ توافق کرد که ۸۰ هواپیما به ایران‌ایر بفروشد که اینها شامل ۱۵ بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ ER بود که بوئینگ تأییدیه آن را از آمریکا گرفته بود. منابع صنعتی اعلام کردند پیش از این بوئینگ متعهد شده بود تا ۳ هواپیمای ۷۷۷ S را امسال تحویل دهد. رئیس شرکت بوئینگ اعلام کرد که این شرکت در صورتی که هیچگونه جت ۳۴۷ میلیون دلاری به ایران تحویل داده نشود نیز نگران نیست. به نقل از فارس، البته وی این را نیز گفت که نرخ تولیدی که ما جایگزین کرده‌ایم هیچ ارتباطی به سفارش‌های ایران ندارد. /رویترز

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۰
کاهش معاملات مسکن( درصورت صحت) هرچه که باشد قطعا ازکاهش ۵۰۰۰ واحدی شاخص کل بورس بیشترنیست!
این نتیجه اعتمادساده لوحان به لبخندهای جان کری بود چی دادیم ودرمقابلش چی گرفتیم!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
در مقابل آن چیزی که دادیم چه بهایی قبلأ داده بودیم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
مشتی، همین یه تنفس مصنوعی هم که داریم فعلا، از همین برجامه
اگه با همون فرمون رفته بودیم که الان همه به فنا بودیم
کل مقامات صبح تا شب در حال جنگ لفظی و تهدید آمریکا هستن بعد توقع دارن آمریکا هواپیمای بویینگ 777 به ما بده ، خب خودتون بسازید ، 785 بسازید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
آره دیگه اینا که قاهر 313 ساحتن حالا قاهر 777 بسازن!!!!
قطعا با اين قيمتهايرويايي كه فروشندگان مسكّن تو ذهنشان است و ميخواهند ره صد ساله را يكشبه طَي كنند مسكن به ركود خواهد رفت .چون خريداران توان مالي لازم ندارند كه اين روياي فروشندگان محقق شود .قيمت بايد متعادل شود كه در چند ماه اينده فروشندگان مجبور به كاهش قيمّت ميكنند .خريداران هم بايد در بازار قيمّت را تعيين كنند و گران معامله نكنند.اگر مردم گران نخرنند فروشندگان ملكشون را به كي ميفروشند؟؟؟پس مجبور ميشوند قيمّت را متعادل كنند و همچنين مردم نبايد فريب تبليغ اژانس مسكني ها را بخورند كه بيش از ٥٠ درصد كاذب بودن قيمّت مسكّن در تهران به خاطر تبليغ غير واقعي نرخ توسط اژانسي هاي مسكّن است.به اميد روزي كه همه صادق باشيم و سعي در خالي كردن جيب همديگر ننماييم .
سوخو 100 رو بگذارید برای پرواز مقامات من اگه با قاطر مسافرت برم با هواپیمای روسی نمی رم.
از همون اولش هم احمقانه بود پول واریز کردن به حساب بوئینگ آمریکا
آمریکا به ما هواپیما نمیده
دلار چند جهان جان؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر