بازدید 14200

شکلات‌های مخدر به مدارس رسید

کد خبر: ۷۹۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۷ 31 December 2009
رئیس انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری از توزیع داروهای محرک با منشا "آمفتامین" به صورت شکلات‌های مخصوص رژیمی و آدامس‌ خبر داد و گفت: این شکلات‌های قاچاق علاوه بر ورود به دبیرستان‌ها، متاسفانه در برخی مدارس مقطع راهنمایی نیز توزیع شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، "دکتر بهرام یگانه" افزود: متاسفانه طبق ارزیابی‌ها، از دو هزار و 500 نوع اکستازی که در دنیا به اشکال مختلف وجود دارد، یک ‌هزار و 800 نوع آن معادل 72 درصد از مجموع انواع شناسایی شده از این روانگردان‌ها در ایران وجود دارد و مصرف می‌شود که این موضوع هم جای تعجب دارد و هم تاسف.

وی افزود: داروی اعتیادآور محرک "شیشه" نیز دارای چهار نوع مختلف در دنیاست که با کمال تاسف هر چهار نوع آن نیز در ایران وجود دارد.

رئیس انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری اظهار کرد: از چهار گروه آمفتامین‌ها نیز اعم از "آمفتامین‌های اساسی"، "مت آمفتامین‌ها" و دو نوع "آمفتامین‌های توهم‌زا" هر چهار گروه کاملا در ایران موجود است و مصرف می‌شود.

دکتر بهرام یگانه یادآور شد: بخشی از آمفتامین‌ها در بازار ایران به صورت "شکلات رژیمی" (شکلات "یابا") و بخشی دیگر به صورت "آدامس" در ایران توزیع شده است که این موضوع شدت خطر موجود در مورد شیوع مصرف اعتیادآورهای صنعتی در ایران را می‌رساند.

وی تصریح کرد: متاسفانه هنوز بسیاری از خانواده‌ها از توزیع آمفتامین‌ها به صورت "شکلات" و "آدامس" آگاهی ندارند و این در حالیست که "شکلات‌های آمفتامین" با تبلیغات کاذبی چون "بدون قند" و غیره، در بازار مصرف ایران توزیع شده‌اند و عمدتا در مهمانی‌های شبانه جوانان همچون "تنقلات" عرضه و مصرف می‌شوند.

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد همچنین خاطرنشان کرد: بر این اساس با کمال تاسف قاچاقچیان، سودجویان و گردانندگان شبکه‌های قاچاق اعتیادآورهای صنعتی و روانگردان‌ها بسیار پرسرعت‌تر و خلاقانه‌تر از ما در ایران در حال حرکت و باز کردن مسیر سودجویی خود در کشورمان هستند.

یگانه گفت: گواه این مطلب نیز این است که هم اکنون قاچاقچیان دیگر اصراری به این که "اعتیادآور نبودن" مواد اعتیادآور صنعتی را به جوانان القا کنند ندارند بلکه امروز آن‌ها از راه‌های جدیدتر وارد می‌شوند و با توزیع این مواد اعتیادآور به صورت تنقلات و غیره که شکی نیز ایجاد نمی‌کند، راه سودجویی خود را باز می‌کنند.

ماده ای دیگر که با نام "پان پراگ" (Pan Parag) مشهور است نیز در بسته‌بندی زیبا و اغلب با عکس‌های هنرپیشه‌های هندی و پاکستانی به صورت آدامس، پاستیل و پودرهایی با طعم نعنا و خوشبو کننده دهان وارد کشور می‌شود که اخیرا در برخی فروشگاه‌های تهران و شهرستانها به فروش می‌رسد.

دلیلی که مصرف‌کنندگان "پان پراگ"ها را به سمت آن می‌کشد، احساس گرمی، سرخوشی موقت، سبکی سر، گیجی و شادی کاذب است.

در عین حال این ماده بسیار سرطان زا هم هست.

بر اساس همین تحقیقات، BT نام ماده مخدر دیگریست که در بسته‌هایی سبز رنگ و با طعم انواع میوه‌ها به مردم خصوصا جوانان عرضه می‌شود. این ماده محصول کشور هندوستان است و نحوه استعمال و اثرات آن نیز همانند ماده مخدر ناس می‌باشد. این ماده مخدر بیشتر در اطراف مدارس و دانشگاهها بفروش می رسد. اعتیاد، تحریک و سرخوشی، گیجی و احساس خارج شدن بخار سرد از مغز، از دست دادن تعادل روحی و رفتاری از عوارض روانی این ماده مخدر جدید است.

با توجه به اینکه پس از هجوم بی سابقه مخدرهای جدید و کنار گذاشته شدن مواد افیونی سنتی، به تازگی تمامی تلاش توزیع کنندگان مواد مخدر بر آلوده کردن جوانان به خصوص قشر دانش آموز و دانشجو متمرکز شده است باید بیش از پیش مراقب بود و حتی الامکان از مصرف هر نوع شکلات یا آدامس با اشکال مختلف و با مارک ناشناس که به نوعی مشکوک بنظر می رسد شدیدا خودداری گردد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل